Itävallan rata rakenteilla

Yleistä keskustelua omista radoista ja projekteista.

Valvojat: jhr, Hermanni

Viller

Itävallan rata rakenteilla

Viesti Kirjoittaja Viller »

Moro,
rakennusprojekti on käynnissä, tässä muutama sana aloitukseksi:
http://kleinbahn.blogspot.com/

Viller
jartsa

Re: Itävallan rata rakenteilla

Viesti Kirjoittaja jartsa »

Radan tukirakenteet sais olla hieman tiheämmässä, jottei se kiskojen alustavaneri ala notkumaan.Muuten aika hyvällä mallilla.
Roco,Lima ja Märklin???Märklin on 3-kisko,muut 2-kisko vetureita!
Viller

Re: Itävallan rata rakenteilla

Viesti Kirjoittaja Viller »

Olet varmasti oikeassa vanereiden tiheyden suhteen!
Ajan myötä painovoima tehnee tehtävänsä.
Nyt on n. 30 cm välit, taidan laittaa yksinkertaiset vaneritolpat liimalla vielä väleihin => 15cm välit.

Märklinin veturi on toki 2-kiskomalli.
ealab
Veturinkuljettaja
Viestit: 1185
Liittynyt: 21.09.2007 09:49

Re: Itävallan rata rakenteilla

Viesti Kirjoittaja ealab »

Veturin kulkusuunta on oikea silloin, kun kulkusuuntaan nähden plus on oikeanpuoleisessa kiskossa. Näin DC-radoilla.
Viller

Re: Itävallan rata rakenteilla

Viesti Kirjoittaja Viller »

Juu näinhän se standardi menee, mutta Kleinbahnit kulkevat toiseen suuntaan.
Luin ohjeita niiden polaarisuuden vaihtamisesta (saksaksi umpolen), vaikuttaa yllättävänkin monimutkaiselta.
Helpompi siis vaihtaa muut kolme veturia. Ainakin Liman veturi näyttää siltä, että pelkät johtojen vaihtamiset päittäin riittää. Jos ei onnistu, niin on varmaan otettava sähkötekniikan oppaat auki :)
jartsa

Re: Itävallan rata rakenteilla

Viesti Kirjoittaja jartsa »

Viller kirjoitti:Juu näinhän se standardi menee, mutta Kleinbahnit kulkevat toiseen suuntaan.
Luin ohjeita niiden polaarisuuden vaihtamisesta (saksaksi umpolen), vaikuttaa yllättävänkin monimutkaiselta.
Helpompi siis vaihtaa muut kolme veturia. Ainakin Liman veturi näyttää siltä, että pelkät johtojen vaihtamiset päittäin riittää. Jos ei onnistu, niin on varmaan otettava sähkötekniikan oppaat auki :)
Aivan näin,moottorille menevät johdot vaihtamalla päittäin,myös mahdolliset valojen johtimet saattaa joutua vaihtamaan toistepäi.
Kokeilemalla se selviää.
tuohimaa
Ratavartija
Viestit: 13
Liittynyt: 27.05.2009 09:32

Re: Itävallan rata rakenteilla

Viesti Kirjoittaja tuohimaa »

Hyvä, mukavaa kun joku muukin rakentaa vähän harvinaisemman esikuvan mukaan! Itsellä Itävalta-rata Z-mittakaavassa sekä H0-kalustoa "leluna". Lisäksi on tullut hankittua paljon kirjoja ja lehtiä liittyen ÖBB:hen.

terv. Tero
Liitteet
"lelut"
"lelut"
2011-12-12 T 026 PIENI.jpg (99.46 KiB) Katsottu 10333 kertaa
jartsa

Re: Itävallan rata rakenteilla

Viesti Kirjoittaja jartsa »

ÖBB???
Vai OBB=Osterraische Bundes Bahn? :oops:
Tony
Lämmittäjä
Viestit: 173
Liittynyt: 21.03.2007 14:41

Re: Itävallan rata rakenteilla

Viesti Kirjoittaja Tony »

jartsa kirjoitti:ÖBB???
Vai OBB=Osterraische Bundes Bahn? :oops:
Nimenomaan ÖBB = Österreichische Bundesbahnen. Ja tohonkin sanahirviöön jäi varmaan kirjoitusvirheitä...
Kolmatta kiskoa pitkin perille saakka!
jartsa

Re: Itävallan rata rakenteilla

Viesti Kirjoittaja jartsa »

Hereillä oltiin,huomattiin heti tuo pieni "moka" :wink:
Viller

Re: Itävallan rata rakenteilla

Viesti Kirjoittaja Viller »

tuohimaa kirjoitti:Hyvä, mukavaa kun joku muukin rakentaa vähän harvinaisemman esikuvan mukaan! Itsellä Itävalta-rata Z-mittakaavassa sekä H0-kalustoa "leluna". Lisäksi on tullut hankittua paljon kirjoja ja lehtiä liittyen ÖBB:hen.

terv. Tero
Onko Z-rata jo valmis? Olis mukava nähdä kuvia!

Mistä mielenkiinto juuri ÖBB:hen?
H0-kalusto näyttäisi olevan varsin modernia sulla.
Mulla on lähinnä 80-lukua, niitä junia joita tuli lapsena nähtyä niityiltä :)

Radan rakennushommat jatkuu nyt taas, blogissa viimeisimmät kuulumiset.


Edit:
yksi kuva löytyikin: http://www.sisulan.net/veturitalli/view ... f=17&t=512
Onko matkustajavaunuja? Ja löytyiskö kuvaa 1044:stä tuolla radalla?
tuohimaa
Ratavartija
Viestit: 13
Liittynyt: 27.05.2009 09:32

Re: Itävallan rata rakenteilla

Viesti Kirjoittaja tuohimaa »

Hei!

Z-rata ei ole valmis, rata oli näytillä Pienoismallipäivillä Tampereella 2012. Tässä linkki erään PM-päivillä vierailleen sivulle, jossa muutama kuva radastani.

http://www.flickr.com/photos/mikkosaari ... 507581887/

Kiinnotus heräsi ÖBB:hen varmaan 15 vuotta sitten, jolloin aloitin N-mittakaavan harrastamisen. Itävallan monipuolinen vetokalusto, oranssit ja tummanvihreät veturit tekivät aikanaan vaikutuksen. Nyky-ÖBB kiinnostaa edelleen, koska sillä on käytössään uusinta ja moderneinta veturisukupolvea edustava Taurus (sarjat 1016, 1116 ja 1216), joka on aika omaleimaisen näköinen veturi. Alpit ovat sitten se toinen syy, eli mahtavat maisemat ja vaativat rataosuudet.
Viimeksi muokannut tuohimaa, 15.04.2012 19:40. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
tuohimaa
Ratavartija
Viestit: 13
Liittynyt: 27.05.2009 09:32

Re: Itävallan rata rakenteilla

Viesti Kirjoittaja tuohimaa »

Tässä kuvia edelliseltä radalta, asemalla veturisarjat 1116 (Taurus) ja 1044.
Liitteet
IMG_4684.JPG
IMG_4684.JPG (84.04 KiB) Katsottu 9923 kertaa
IMG_5352.JPG
IMG_5352.JPG (86.84 KiB) Katsottu 9923 kertaa
IMG_5351.JPG
IMG_5351.JPG (115.12 KiB) Katsottu 9923 kertaa
Vastaa Viestiin