Mun uus ja ensimmäinen ratani.

Yleistä keskustelua omista radoista ja projekteista.
Vastaa Viestiin
Azeli
Matkustaja
Viestit: 9
Liittynyt: 18.06.2011 22:24

Mun uus ja ensimmäinen ratani.

Viesti Kirjoittaja Azeli » 29.06.2011 23:03

Tässä tää mun tuleva pikku rata. Kasattu vanhoista märklineistä. Ajaksi ja paikaksi tulee 1800luvun Suomi.
Tarkoitus ohjata 2-3 junaa ja päätin valita tämän ohjaimen 67025. rata on 2.5m pitkä ja 1m leveä vaihteita 3kpl.

Päivitän tätä ketjua aina ku tulee jotain tehtyä (paitsi jos ketään ei kiinnosta :| )
kommentteja/vinkkejä saa ja pitääki lähettää :wink:
Rautatie.jpg
Rautatie.jpg (33.12 KiB) Katsottu 2125 kertaa

magnuken
Lämmittäjä
Viestit: 373
Liittynyt: 28.04.2008 10:26

Re: Mun uus ja ensimmäinen ratani.

Viesti Kirjoittaja magnuken » 30.06.2011 00:22

Tuo ratasi layout on hyvin lähellä omaa hyvin pieneen tilaan ahdettua N-mittakaavan rataani.

Lähinnä tulee mieleen se, että tuota ratapihaa tuossa sinulla on hyvin nirkoisesti. Pystyisitkö sitä lisäämään aikaistamalla "Tavaramakasiinin" vaihdetta ja nipistämällä vaikkapa "Maatilalta" ja "Kylältä" hieman tilaa useampaan pistoraiteeseen?

Lisäksi, jotta radanvaihto sisä-ulko raiteiden välillä olisi sutjakkaampaa, niin lisäisin sinne vaikkapa radan alaosaan vaihteen sisäradalta ulkorataan. Tämän sisä->ulkorata vaihteen voi toki myös lisätä radan yläosaan vasemmalle puolen (näin meikäläisellä on radassaan).

Terveisin
Kentsu

Azeli
Matkustaja
Viestit: 9
Liittynyt: 18.06.2011 22:24

Re: Mun uus ja ensimmäinen ratani.

Viesti Kirjoittaja Azeli » 30.06.2011 12:10

joo hyvä idea tuo pistoraiteiden lisääminen :) Mutta on aika nolo myöntää ettei mulla ole kuin 3 vaihdetta eikä viittis alkaa metsästelee huutonetistä :oops:
Ja pitää myös paikkansa että ratapiha näyttää tosi köyhältä ja kehitelin sitä vähän tiivistämällä aseman
ratapihaa siirtämällä pistoraiteen aseman lähettyville niin että takana olisi vain "maisemarataa".

Taakse mietin että sillä voisi olla tukkiuittojoki radan varrella ja tukit lastataan sitten tavarajunaan joka kuljettaa ne "tavaramakasiiniin" jonka voisi muuttaa "sahaksi" Eli tämmönen perus Suomalaisen syrjäkylän rautatie.

Tässä köyhän miehen ratani layaut Versio 2 :lol:
Liitteet
RAUTATIE 2.jpg
RAUTATIE 2.jpg (23.75 KiB) Katsottu 2108 kertaa

Psi
Lämmittäjä
Viestit: 241
Liittynyt: 24.02.2007 12:32

Re: Mun uus ja ensimmäinen ratani.

Viesti Kirjoittaja Psi » 30.06.2011 18:32

Azeli kirjoitti:joo hyvä idea tuo pistoraiteiden lisääminen :) Mutta on aika nolo myöntää ettei mulla ole kuin 3 vaihdetta eikä viittis alkaa metsästelee huutonetistä :oops:
Ja pitää myös paikkansa että ratapiha näyttää tosi köyhältä ja kehitelin sitä vähän tiivistämällä aseman
ratapihaa siirtämällä pistoraiteen aseman lähettyville niin että takana olisi vain "maisemarataa".

Taakse mietin että sillä voisi olla tukkiuittojoki radan varrella ja tukit lastataan sitten tavarajunaan joka kuljettaa ne "tavaramakasiiniin" jonka voisi muuttaa "sahaksi" Eli tämmönen perus Suomalaisen syrjäkylän rautatie.

Tässä köyhän miehen ratani layaut Versio 2 :lol:


Mainitsit ketjun alussa että teema on 1800-luvun Suomi. Vuoden 1912 historiikin kartassa on kaksiraiteista rataa vain Helsingistä Riihimäelle ja Viipurista Pietariin. Voisit käyttää kolme vaihdetta ehkä tehokkaammin tekemällä radasta yksiraiteisen ja panemalla siihen vain yhden aseman jossa on sivuutusraide ja yksi pitkä pistoraide (vaikka diagonaalisesti soikion nurkasta nurkkaan). Sivuutusraiteen avulla saat veturin junan pästä päähän ja jos ajat kahdella junalla voi junat kohdata tässä asemalla. Jos teet vaihtotöitä voit parkkeerata toisen junan vaikka radan takaosaan, ja sen osan radasta voisit vaikka maisemoida piiloon synkän metsän taakse.

Tapiolan vuodelaatikkoradan ideontia voisi ehkä käyttää tämänkin ratakaavion jatkojalostamiseen, yhdellä pistoraiteella pärjää aluksi ja vaihteita ja pistoraiteita raiteita saa lisättyä sitä mukaa kun ruokahalu kasvaa ja kukkaro antaa myöten.

http://www.taprk.org/fin/layout/bed/tmp.html

pekka

Azeli
Matkustaja
Viestit: 9
Liittynyt: 18.06.2011 22:24

Re: Mun uus ja ensimmäinen ratani.

Viesti Kirjoittaja Azeli » 30.06.2011 22:59

Joo vois päätyä tuohon yksiraidesysteemiin.
Ja aloin itekki epäillä että viekö tuo kaksiraidesysteemini kokonaan ajamisen ilon ku junat vaan pyörii ympyrään. :P

Muuten mimmoista liikkuvaa kalustoa suosittelistte tarvitsisi 2 pientä tankkiveturia 3 matkustaja ja 3-4 tavaravaunua.


Akseli

Avatar
jartsa
Veturinkuljettaja
Viestit: 959
Liittynyt: 20.12.2008 18:20

Re: Mun uus ja ensimmäinen ratani.

Viesti Kirjoittaja jartsa » 04.08.2011 22:26

Azeli kirjoitti:Joo vois päätyä tuohon yksiraidesysteemiin.
Ja aloin itekki epäillä että viekö tuo kaksiraidesysteemini kokonaan ajamisen ilon ku junat vaan pyörii ympyrään. :P

Muuten mimmoista liikkuvaa kalustoa suosittelistte tarvitsisi 2 pientä tankkiveturia 3 matkustaja ja 3-4 tavaravaunua.


Akseli
Nuo 2 raidettahan mahdollistaa ajaa yhtaikasesti kahta eri junaa,samaan suuntaan molemmat/vastakkaisiin suuntiin.
Tuohon riittää hyvin muutama pieni veturi vaunuineen.
Mitään 4-akselista veturia ja vaunurypästä ei tuohon saa luonnollisest mahtumaan.
Pienet 2-akseliset vaunut on tuohon omiaan.
PS:Itse olen miettinyt kuinka 8-10 kpl neliakselista matkustajavaunua vetureineen sopii 5-6metriselle asemalle luontevasti,jokainen juna omille raiteilleen... :?:
FLEISCHMANN Die Modellbahn der Profis

Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailija