Joosen projekti

Yleistä keskustelua omista radoista ja projekteista.

Valvojat: jhr, Hermanni

magnuken
Lämmittäjä
Viestit: 356
Liittynyt: 28.04.2008 10:26

Re: Joosen projekti

Viesti Kirjoittaja magnuken »

Tuollainen ovaali ympyrärata ei tietenkään ole kovin "luonnollinen" mutta sellaisen ihan käytännön syistä varmaan useimmat tekevät.

Itselläni on N-skaalassa ovaali toteutetuna tuplaraiteisena raiteenvaihto vaihteineen. Näin saa enemmän "elämää" maisemaan. Ratapihan lisäksi minulla kulkee myös ovaalin keskellä sellainen point-to-point rata, josta on yhteys siihen pääovaalin sisempään raiteeseen.

Tuo edes-takaisin raide onkin ollut melkoisen haastava, en ole vielä keksinyt järkevää ja hinnaltaan kohtuullista tapaa miten DCC:ssä automatisoisin sen edes-takaisin ajon! Analogiakäytössä asia on helppo ja edullista toteuttaa ja näin on myös ilmeisesti Selectrix digijärjestelmän kohdalla.
joose_
Konduktööri
Viestit: 99
Liittynyt: 17.12.2010 15:15

Re: Joosen projekti

Viesti Kirjoittaja joose_ »

No niin, nyt sain aikaiseksi laittaa Anyraililla tehdyn kaavion tännekin. Kaikki raiteet eivät ole loppuun asti piirrettyjä Anyrailin ilmaisversion kiskorajoituksen vuoksi, mutta olen yrittänyt tehdä vähän jokaista raidetta joiden kautta pystyy myös päättelemään muiden raiteiden jatkot, joita piirroksessa ei ole piirrettynä.

Eilen Model-Expossa sai taas vinkkejä oman radan suunnitteluun. Näytti yksikin rata ihan hyvältä kun oli laitettu vain ruohomatolla pohjan päällystys eikä hirveesti ollut sirotteita. Itse olen suunnittelut juuri ruohomaton käyttöä, mutta oon miettiny onko se hieman "muovisen" näköinen, mutta ei se kovin "muoviselta" näyttänyt. Jos vaikka vähän siroitteita vielä päälle laittaa niin voi saada hieman elävyyttä.

Mutta siis, olen piirrokseen laittanut nyt aseman ja pysäkin paikat. Asemalla laituri tulee 2. ja 3. raiteen väliin. Tässä piirroksessa niiden väli on hyvin lyhyt, mutta kun sisäpuolen radan lyhyen sivun flexejä lyhentelee hieman, saadaan tilaa laiturille. Olen etsinyt nyt melko pitkää ja katettua asemalaituria modellbahnshop-lippen sivuilta ja muutama hyvä ehdokas Vollmerilta ja Kibriltä on ainakin löytynyt. Kibrin asemalaituri oli hieman ehkä muovisen näköinen, mutta Vollmerin oli ihan hyvä ehdokas. Joihinkin kohtiin radalla olisi myös tulossa silta, joka ylittää joko vesistön tai asfalttitien.

Kommentteja ja parannusehdotuksia saa suunnitelmilleni antaa ja toivoisinkin niitä paljon.
Liitteet
Ratapohjakaavio-11.png
Ratapohjakaavio-11.png (37.43 KiB) Katsottu 7077 kertaa
ealab
Veturinkuljettaja
Viestit: 1185
Liittynyt: 21.09.2007 09:49

Re: Joosen projekti

Viesti Kirjoittaja ealab »

Ratapihojen raiteet voisi saada pidemmiksi, kun vaihteet peräkkäin olisivat suoria ja raiteet lähtisivät vaihteen "käyriltä". Kaarrevaihteita ei siten tarvitsisi käyttää. Muutenkin voisi raiteiden hyötypituuksia maksimoida. Suorat, läpiajettavat raiteet aseman puolelle. Ei olisi hassumpaa tehdä ns. aloituskaarteita, jolloin kaluston kaarteeseenmenokäytös kaunistuisi. Liitteessä eräs toimiva suunnitelma. Se on ns. standarditapaus, tilankäytön kannalta. Paljon raidetta, infraa ei sitten paljon sovikaan. Suunnitelma vedetty suoraan "hatusta", raiteina (Rocoline 83)käytetty palakiskoja, sekä metritavaraa. Aloituskaarteet esim. näin: alussa puolikas R10, tai 11, siitä R5-6, joissakin kaarteen kohdissa muutama R4. Aivan oikeaoppiset eivät ole, mutta parempi, kuin ei mitään. Koska rata (analog.) on releohjattu (astl-sovellus), niin ennen vaihteita on Er-osuuksia, jotka ovat virrattomia, jos vaihde on väärin sille kulkutielle. Tarvitaan vain releiden koskettimia.
Liitteet
H0ratakaavio lh 10b.JPG
H0ratakaavio lh 10b.JPG (124.29 KiB) Katsottu 7056 kertaa
joose_
Konduktööri
Viestit: 99
Liittynyt: 17.12.2010 15:15

Re: Joosen projekti

Viesti Kirjoittaja joose_ »

ealab: No voisiko "aloituskaarteita" tehdä tuossa suunnitelmassani kaartamalla flexejä hieman jo ennen varsinaista kaarretta? Suunnitelmani on nyt tehty myös kukkaroani ajatellen, koska aloituspaketissa tuli jo kaarrevaihteita ja kaarteita, tosin ne kaarrevaihteet tulevat pysäkin puoleisen päädyn kaarteisiin. En hirveästi ymmärtänyt tuosta kaaviostasi, mutta voisin vielä yrittää miettiä aseman puoleisen ratapihan suunnitelmaa. Ratahan tulee siis kiertämään max noin 60-70cm leveällä pöydällä huoneen reunoilla ja keskellä on kävelytila joten keskelle ei mitään kovin voi laittaa. Tärkeintä tässä vaiheessa on kuitenkin, että radalla voisi jotenkin edes ajaa. :D Suurkiitos vinkeistä!
ealab
Veturinkuljettaja
Viestit: 1185
Liittynyt: 21.09.2007 09:49

Re: Joosen projekti

Viesti Kirjoittaja ealab »

Fleksi on vielä parempi. Kaarresäteet saa aivan portaattomasti. VR:n "RAMO"-sivuilta löytynee oikeata asiaa.
joose_
Konduktööri
Viestit: 99
Liittynyt: 17.12.2010 15:15

Re: Joosen projekti

Viesti Kirjoittaja joose_ »

Nii eli jos tekiskin flexistä kaikki kaarteet? Aivan. :)
Tony
Lämmittäjä
Viestit: 173
Liittynyt: 21.03.2007 14:41

Re: Joosen projekti

Viesti Kirjoittaja Tony »

joose_ kirjoitti:Nii eli jos tekiskin flexistä kaikki kaarteet? Aivan. :)
Jos ratasuunnitelmasi vaatii käyttämään pieniä kaarresäteitä (alle 600 mm) suosittelen kyllä käyttämään palakiskoja. Fleksin kanssa saattaa olla ongelmia saada se pysymään jyrkällä säteellä.
Kolmatta kiskoa pitkin perille saakka!
ealab
Veturinkuljettaja
Viestit: 1185
Liittynyt: 21.09.2007 09:49

Re: Joosen projekti

Viesti Kirjoittaja ealab »

Aivan!. Onkin joskus sanottu metritavarakaarteen kiskojen irtoamisista "naulauksistaan". Kerroinko tuosta kotiradastani, että kaarteet ovat paloja, suorat metritavaraa. Jos kaarteissa on kallistusta, niin paloistakin syntyy sanottavaa. Mitä tapahtuu kaarrepalalle, kun sitä kallistaa, huomaa hyvin, kun kallistaa enemmän ja kun niitä on peräkkäin. Ratapohja on kellertävää 75mm eristelevyä, nousut, korotetut radat 100mm, vaaleansinistä eristelevyä. Ratapenkat 7mm vaneria liimattuna ratapohjaan. Tuo 75mm sallii myös rataan notkoja. Tällainen ratapohja on meluisa, on parempi käyttää jotain puulevyä eristelevyn alla runkona.
joose_
Konduktööri
Viestit: 99
Liittynyt: 17.12.2010 15:15

Re: Joosen projekti

Viesti Kirjoittaja joose_ »

Niin taitaa olla paras. Niin alunperin oli suunnitelmissakin palakiskoista tehdä kaarteet ja suorat osuudet flexeistä. Ja kunhan nyt kalusto kulkee rataa pitkin niin se on tärkeintä. Mietitään sitä esikuvanmukaisuutta sitten joskus kun tarkemmin rupean tekemään mallin mukaan. :) Itse olen ajatellut laittavani tavallisen pöytälevyn päälle 30-50mm sinistä styrofoamia ja ratapenkat Nochin valmista penkkaa.
jartsa

Re: Joosen projekti

Viesti Kirjoittaja jartsa »

magnuken kirjoitti:

Tuo edes-takaisin raide onkin ollut melkoisen haastava, en ole vielä keksinyt järkevää ja hinnaltaan kohtuullista tapaa miten DCC:ssä automatisoisin sen edes-takaisin ajon!
UB:n Lissyllä se toteutuu helposti,maksaa jonkun 100 e.
joose_
Konduktööri
Viestit: 99
Liittynyt: 17.12.2010 15:15

Re: Joosen projekti

Viesti Kirjoittaja joose_ »

Nyt on ollu pähkinyt tuota radassa olevaa irrotettavaa palaa (oven takia), joka tulee olemaan osaksi suoralla pätkää ja osaksi kaarteessa (kaaviossa oikea alanurkka). Olisikohan paras tehdä niin, että katkaisisi kiskot palan reunojen kohdilla, kuten moduuliradoissakin ja sähköistäisi koko radan Pikon Digi 2:sella laittamalla toisen virtakoskettimen irroitettavaan palaan ja toisen ison radan puolelle. Toimisiko asia näin eli tavallaan irroitettava pala olisi oma "virtapiirinsä", joka kuitenkin on samassa ohjainyksikössä ison radan kanssa ja toimiiko Digi 2 samalla ohjaimella? Katkeilisko rajakohdissa veturin kulku sitten?
ealab
Veturinkuljettaja
Viestit: 1185
Liittynyt: 21.09.2007 09:49

Re: Joosen projekti

Viesti Kirjoittaja ealab »

Eiköhän tuo "ovikappale" olisi sähköistettävä samalla tavalla, kuin muukin rata. Ovikappaleen raiteet, tai raide, oikeat ja vasemmat kiskot erikseen, voisi kytkeä rinnan ja niistä yhteinen johto oikean puoleisista kiskoista ja vasemman puoleisista, rataan. Joko taipuisa, tai jokin 2-napainen liitinsysteemi. Raiteita varten. Ohjauslaitteesta rataan laitettavat johtimet radan kumpaankin kiskoon erikseen. Tästä johdotuksesta on ollut juttua, mm. johdinpoikkipinnat ja rataan kytkemisten kohdat. Ratasyöttö olisi hyvä laittaa useasta paikasta. Oikeastaan koko rata, radan teoreettinen vastine sähkösyötön kannalta on yksi pitkä, suora pätkä, sieltä, täältä syötettynä. Raiteiden ja vaihteiden kiskot, oikea ja vasen, pitää olla eristetty toisistaan koko raiteiston pituudelta. Ovikappaleen voi laittaa saranoidenkin. Vaan saranoiden malli, ohjaimineen, ym. olisi funtsittava huomioiden asennus- ja toimintatarkkuus. Jos ratapohja ei ole kovin paksu?, niin ns. astiakaappisaranoiden, saranoita, liikerataa, voisi hyvin soveltaa
joose_
Konduktööri
Viestit: 99
Liittynyt: 17.12.2010 15:15

Re: Joosen projekti

Viesti Kirjoittaja joose_ »

Niin niin siis. Eli kun Piko Digi 2:ssa on yksi vastaanotinohjausyksikkö (joka on langattomasti yhteydessä kaukosäädinohjaimeen), josta lähtee kahdet syöttöjohdot ulos. Toiset syöttöjohdot laittaisi siis ovipalan kohdalle ja toiset jonnekin muuhun kohtaan rataa, ehkä radan toiselle puolelle (täytyy vaan olla tarpeeksi pitkät johdot). Olisiko aivan välttämätöntä laittaa enemmän syöttöliittimiä? Ja eikös täydy toiset liittimet laittaa "sisäradalle" ja toiset "ulkoradalle" vai kulkeeko virta molempiin vaikka laittaisi molemmat liittimet sisä- tai ulkorataan, ei kai? Ja kun toinen kisko on positiivinen ja toinen negatiivinen, niin eihän vaihdekohdissa ne sitten kohtaa tai tule mitään ongelmaa? Ja syöttyykö näin ratapihaankin virtaa?

Liitän tähän nyt paremman ratapohjakaavion, jonka sain nyt tehtyä kokonaan leikkaa/liimaa-tyylillä.
Liitteet
Ratapohjakaavio-11.png
Ratapohjakaavio-11.png (50.58 KiB) Katsottu 6940 kertaa
ealab
Veturinkuljettaja
Viestit: 1185
Liittynyt: 21.09.2007 09:49

Re: Joosen projekti

Viesti Kirjoittaja ealab »

Ovatko ne 2 syöttöjohdinparia rinnakkaiset, samaan tarkoitukseen. Manuaali?. Käsitykseni mukaan ratasyötöt olisi syytä laitaa metrin, kahden välein. radan alle esim. 2,5mm2 johdinpari, josta ohuemmilla johtimilla syötöt raiteisiin, kiskojen alareunaan suoraan juottamalla. Nämä syöttökohdat voisi olla vielä (2-napaisilla?) kytkimillä erotettavia. Helpottaa vian etsimistä, kun voi rajoittaa/erottaa osuuksia. Näin tehden pitäisi Er-osuudet (Er= eristetty raideosuus, on hyvä nimetä, numeroida)olla toisistaan eristetyt ns. pitkittäiseristyksin, eristysjatkoliittimillä tehtynä. Tai vain kiskot poikkisahattuina, kapein raoin. Vaikka näin ei tekisikään, silti Er-syötöt useista paikoista, jolloin kaikki raiteet olisivat sähköisesti yhtä puuta*, kuin kaikki suorana peräkkäin, ajatusmallina. Vaihteissa ei mitään kummallista ole, vain ristikon (frog) sähköistys. Näistä löytynee juttuja vähän kaivellen.
*Ovat, ilman eristyksiä, vaikka laittaisit syötön vain yhdestä paikasta, usea syöttökohta vain parantaa sähkösyöttöä, koska kiskojatkokset voivat alkaa väsähtää, johtaa huonosti sähköä. Pidä huoli, että kytket ns. plus-syötön aina esim. oikeanpuoleiseen kiskoon, miinus vastaavasti vasempaan kiskoon.
Jos laitat/eristät vain toisen kiskon, niin tee se mieluusti sisempään kiskoon. Ulkokaarteen puoleinen kisko saisi siten olla metallijatkoksin, ei tulisi ylimääräisiä mutkia, vekkejä, kaarteisiin, se voisi näkyä kaluston kaarrekäytöksessä.
Ps. Tämän huomaa rautateillä, kun ulkokaarrekiskossa on eristys, niin se on vikaantuu paljon useammin, kuin sisäkaarteen puoleinen, tai suoralla oleva eristysjatko(eristyssidekisko). (Silti kokonaisuutena ei usein, kyse vain suhteellisesta erosta). Johtuu rasittumisesta ja kulumisesta.
joose_
Konduktööri
Viestit: 99
Liittynyt: 17.12.2010 15:15

Re: Joosen projekti

Viesti Kirjoittaja joose_ »

Siis näin olen ymmärtänyt että PIKOn Digi2-pöntöstä lähtevät kahdet syöttöjohdot, en tiedä miten ne sitten on kytketty, mutta käsittääkseni niillä sähköistetyt osat toimivat samalla kaukosäätimellä kun johdot tulevat samasta pöntöstä (Digi2). Nythän aloituspakkausessani, jossa on Digi1, (vain yhden syöttöjohdot) on johtojen päässä erillinen liitin (menee sille tehtyyn paikkaan tietyissä kiskoissa), mutta Pikolla on oikein syöttöliittimetkin pitkillä johdoilla. Mutta jos sitten toiset liittimet laittaa ovipalan kohdalle, jolloin ovipala sähköistyy ja palan rajakohdissa kiskot voi katkaista kuten moduuleissa. Sitten laittaa vaan toiset liittimet vastapäätä ovipalan kohtaa isolle radalle, niin tulee ainakin matkaa sähkösyöttöjen välille. Näistä eristämisistä kun en oikein ymmärrä mitään.

On tämä kyllä aika monimutkaista. Itse kun en oikein sähköasennuksesta mitään muutenkaan tajua. Onneksi on noita apujoukkoja tarvittaessa joilla on tietotaitoa asiasta. :D
Vastaa Viestiin