N rata
Valvojat: jhr, Hermanni
-
- Asemapäällikkö
- Viestit: 409
- Liittynyt: 07.02.2006 18:34
N rata
Tässä on nyt N-ratapiha kasassa. Lappeenrannan ratakaaviosta väsätty. Tietty pitihän sitä lyhentää, mutta muuten siinä on jollakin tapaa kaikki raiteet.
Tänään laittelin kalustoa ja hyvin mahtuivat...jäi vielä pari raidetta tyhjäksi
Tänään laittelin kalustoa ja hyvin mahtuivat...jäi vielä pari raidetta tyhjäksi
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
-
- Asemapäällikkö
- Viestit: 409
- Liittynyt: 07.02.2006 18:34
Re: N rata
Noin, nyt on kiskot laitettu rullalle. Moduleeita ei saanut toimimaan ja on todettava että moduulihomma on pitkään harrastaneille eikä missään nimessä itseni kaltaisille aloittelijoille.
Kiinteä N rata lienee mahdollinen saada toimimaan, mutta siitä ei ole kummemin hyötyä mikäli joutuu joskus muuttamaan jne.
Tuossa äkkiä palaa tuhansia euroja rahaa ilman, että on mitään toimivaa.
Ratapiha oli neljäs moduulikyhäelmä ja lopputulos sama kuin muissakin
Kiinteä N rata lienee mahdollinen saada toimimaan, mutta siitä ei ole kummemin hyötyä mikäli joutuu joskus muuttamaan jne.
Tuossa äkkiä palaa tuhansia euroja rahaa ilman, että on mitään toimivaa.
Ratapiha oli neljäs moduulikyhäelmä ja lopputulos sama kuin muissakin
-
- Ratavartija
- Viestit: 10
- Liittynyt: 03.01.2009 10:58
Re: N rata
Todella ikävää, että noinkin näyttävä projekti jäi sitten toteutumatta. Tuossa taitaa kuitenkin olla kyseessä lohkorakenteinen kokonaisuus eikä varsinainen moduulirata.
N-mittakaavassa käytetään Suomessa NCF-moduulistandardia (ja taitaa jossain olla Ntrak-harrastajiakin). N Club Finland ry:n NCF-moduulistandardi ( http://www.n-club-finland.org/ ) nimenomaan sopii vähemmänkin kokeneille harrastajille, sillä sekä raiteiden kohdistus että sähkökytkennät on suunniteltu helpoiksi rakentajan kannalta.
Raiteet kohdistetaan tarkkuusvalmistetun jigin avulla, jolloin eri rakentajien moduulit sopivat yhteen yleensä ilman sen kummempia virittelyjä näyttelyissä. Moduulin sähköistyksessä vedetään moduulin päästä päähän kuusi johtoa, joiden päihin kiinnitetään banaanilittimet. Neljästä kiskojen virtaa kuljettavasta johdosta taas vedetään lanka kustakin sitä vastaavaan raiteeseen. Tämän helpompaa ei moduulin rakennus oikeastaan voi olla. NCF-moduulien puurunkoja varten on myös tarjolla rakennussarjoja, jollainen kootaan kuten IKEA:n huonekalu ja aikaa kuluu vain muutama minuutti, joten puutöiden osaamattomuuskaan ei ole ainakaan N-moduuleiden rakentamisen esteenä.
N-mittakaavassa käytetään Suomessa NCF-moduulistandardia (ja taitaa jossain olla Ntrak-harrastajiakin). N Club Finland ry:n NCF-moduulistandardi ( http://www.n-club-finland.org/ ) nimenomaan sopii vähemmänkin kokeneille harrastajille, sillä sekä raiteiden kohdistus että sähkökytkennät on suunniteltu helpoiksi rakentajan kannalta.
Raiteet kohdistetaan tarkkuusvalmistetun jigin avulla, jolloin eri rakentajien moduulit sopivat yhteen yleensä ilman sen kummempia virittelyjä näyttelyissä. Moduulin sähköistyksessä vedetään moduulin päästä päähän kuusi johtoa, joiden päihin kiinnitetään banaanilittimet. Neljästä kiskojen virtaa kuljettavasta johdosta taas vedetään lanka kustakin sitä vastaavaan raiteeseen. Tämän helpompaa ei moduulin rakennus oikeastaan voi olla. NCF-moduulien puurunkoja varten on myös tarjolla rakennussarjoja, jollainen kootaan kuten IKEA:n huonekalu ja aikaa kuluu vain muutama minuutti, joten puutöiden osaamattomuuskaan ei ole ainakaan N-moduuleiden rakentamisen esteenä.
-
- Asemapäällikkö
- Viestit: 409
- Liittynyt: 07.02.2006 18:34
Re: N rata dioprama
Diorama etenee. Vielä paljon puuttuu vedenpuhdistamolta, mutta alkaa olla voiton puolella.
Osittain mallattu LPR:n puhdistamoa....
Osittain mallattu LPR:n puhdistamoa....
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
-
- Veturinkuljettaja
- Viestit: 1185
- Liittynyt: 21.09.2007 09:49
Re: N rata
Hieno on. Mikä modulissa tökkii.? Mekaaninen sovitus tuskin. Onko modulin ratapihan (vaihde-/kulkutie-)kytkennät modulikohtaisia, - kohtaisesti ohjattuja. Joitain sen enemmän digitietämättömän aatelmia: Jos digisysteemi, niin miten ohjataan. Voisiko peräti olla modulikohtainen läppäri, jota ohjataan yleisillä digikomennoilla jostain, ja joka komentaa ratapihaa. Tai sitten vaan ratapihakohtaiset digivermeet. Tuossa ratapihassa on paljon tavaraa, joten yksinkertaista ei taida olla, kulkutievalintoineen,-komentoineen, vaihteenkääntöineen. Ei taida paljon olla väliä sillä, mikä on radan mekaaninen muoto, moduli, tai kiinteä, tjms. Samat kujeet niissä.
Re: N rata
Moduulissa on se ongelmana,ne pitää saada toimimaan yhdessä.Ts. pienikin mittavirhe modulien välillä,kostautuu yhteensopimattomuutena.jhr kirjoitti: Kiinteä N rata lienee mahdollinen saada toimimaan, mutta siitä ei ole kummemin hyötyä mikäli joutuu joskus muuttamaan jne.
Tuossa äkkiä palaa tuhansia euroja rahaa ilman, että on mitään toimivaa.
Ratapiha oli neljäs moduulikyhäelmä ja lopputulos sama kuin muissakin
Paras vaihtoehto onkin se kiinteä ratakokonaisuus.
-
- Lämmittäjä
- Viestit: 356
- Liittynyt: 28.04.2008 10:26
Re: N rata
Hei
Ihmettelen myös mikä tuossa alkuperäisen kysyjän moduulihommassa tökki? Oliko kuitenkaan kyse ihan standardimoduleista tyyliin NCF-Finland? Ei näissä standardimoduleissa kohdistusjigineen pitäisi olla mitään ongelmia tyyliin mitä tuo nimim. "Jartsa" tuossa jälleen mutuilee "ne pitää saada toimimaan yhdessä".
No, herran pieksut, tottakai moduulien on toimittava yhdessä ja se ei todellakaan ole vaikea temppu kunhan vain jotakin modulistandardia noudattaa! Eikä tuo kokemukseni mukaan ole edes aivan aloittelijalle mitenkään vaikeata!
Terveisin
Kentsu
Ihmettelen myös mikä tuossa alkuperäisen kysyjän moduulihommassa tökki? Oliko kuitenkaan kyse ihan standardimoduleista tyyliin NCF-Finland? Ei näissä standardimoduleissa kohdistusjigineen pitäisi olla mitään ongelmia tyyliin mitä tuo nimim. "Jartsa" tuossa jälleen mutuilee "ne pitää saada toimimaan yhdessä".
No, herran pieksut, tottakai moduulien on toimittava yhdessä ja se ei todellakaan ole vaikea temppu kunhan vain jotakin modulistandardia noudattaa! Eikä tuo kokemukseni mukaan ole edes aivan aloittelijalle mitenkään vaikeata!
Terveisin
Kentsu
Re: N rata
Ei taas,täämagnuken kirjoitti: mitä tuo nimim. "Jartsa" tuossa jälleen mutuilee "ne pitää saada toimimaan yhdessä".
No, herran pieksut, tottakai moduulien on toimittava yhdessä ja se ei todellakaan ole vaikea temppu kunhan vain jotakin modulistandardia noudattaa! Eikä tuo kokemukseni mukaan ole edes aivan aloittelijalle mitenkään vaikeata!
Terveisin
Ketsup
Vaikea ymmärtää kait ?Modulien kiinnityksien porauksissa pieni mittavirhe,NE EI SOVI toisiinsa.Tottakai ne sopii toisiinsa kun kairaat rasiaporalla reiät ja käytät tarpeeksi isoja prikkoja...
-
- Asemapäällikkö
- Viestit: 409
- Liittynyt: 07.02.2006 18:34
Re: N rata
En ole kattonu tätä topikkia aikoihin nin nyt tulee myöhäs vastaus.
Ei mulla tarkkuus riitä jigillä kohdistamaan kiskoja jne, mutta kun väsään modulin ja kiinnitän sen edelliseen ja sitten kohdistan pihdeillä kiskot että junat kulkee ok. Toimivat tosin vain omassa kotiradassa, mutta ei näitä ole aikomus roudata minnekkään.
Vaikka niitä kiskonpäitä vääntää hieman nin se ei toimivuuteen vaikuta. Hyvin on ratapiha toiminut.
Tänään sain taasen yhen NCF modulin lähes valmiiks eli kotirataan lisäpätkä
Nyt on ratapihan jatkeeksi kaksi NCF modulia, Algol ja "Vilen" modulit. Seuraavaksi jatkan Kauniaisten rakentamista.
Ei mulla tarkkuus riitä jigillä kohdistamaan kiskoja jne, mutta kun väsään modulin ja kiinnitän sen edelliseen ja sitten kohdistan pihdeillä kiskot että junat kulkee ok. Toimivat tosin vain omassa kotiradassa, mutta ei näitä ole aikomus roudata minnekkään.
Vaikka niitä kiskonpäitä vääntää hieman nin se ei toimivuuteen vaikuta. Hyvin on ratapiha toiminut.
Tänään sain taasen yhen NCF modulin lähes valmiiks eli kotirataan lisäpätkä
Nyt on ratapihan jatkeeksi kaksi NCF modulia, Algol ja "Vilen" modulit. Seuraavaksi jatkan Kauniaisten rakentamista.
-
- Asemapäällikkö
- Viestit: 409
- Liittynyt: 07.02.2006 18:34
Re: N rata
Yks uus moduili valmistumassa kotirataan.
Vilenin huoltoaseman osat tulee vastaloppuviikosta nin saa tehtyy loppuu.
Pallokentälle pitää väsää maalit jne ja muuta pientä pintaremppaa ja se alkaa kelpaa meikkikselle.
Vilenin huoltoaseman osat tulee vastaloppuviikosta nin saa tehtyy loppuu.
Pallokentälle pitää väsää maalit jne ja muuta pientä pintaremppaa ja se alkaa kelpaa meikkikselle.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Re: N rata
Taidettu kattoo "tankki täyteen" jaksoja urakalla,kun on pappi moponsa kanssa järvessä.
-
- Asemapäällikkö
- Viestit: 409
- Liittynyt: 07.02.2006 18:34
Re: N rata
Pitihän se taustatyö tehdä
-
- Konduktööri
- Viestit: 99
- Liittynyt: 17.12.2010 15:15
Re: N rata
Aivan mahtava idea! Aluksi en tajunnutkaan, että missä tuo moottoripyöräilijä oikein kurvailee, mutta kun Hämeenperä-kyltti löytyi niin jo vain rupesi aukeamaan! Ihan äärettömän hieno idea! Sai hymyn huulille!
-
- Asemapäällikkö
- Viestit: 586
- Liittynyt: 09.01.2007 10:58
Re: N rata
Hienolta näyttää! Pienet jujut, joita katsoja voi löytää mallista, ovat aina paikallaan!
Re: N rata
Se mopomies järvessä,ei kylläkään näytä et mopedi olis "pappatunturi"
Oikeasti sen pitäs olla se pappatuna..
Kyltissä olevat merkinnät lienee myös myöhemmältä ajalta ,autothan ovat 60-lukulaisia/vanhempia.
Tämä kyltin autenttisuus pisti vain silmään.
Oikeasti sen pitäs olla se pappatuna..
Kyltissä olevat merkinnät lienee myös myöhemmältä ajalta ,autothan ovat 60-lukulaisia/vanhempia.
Tämä kyltin autenttisuus pisti vain silmään.