ealab kirjoitti:Olisi mahdollista tehdä sivuraiteet ja pussit pidemmiksikin. Kyllä mahtuu, tilaa on.
tilaa ei nyt valitettavasti ole, pahoitteluni piirrosvirheestä, en ole merkannut Finnfoamin rajaa. Ylimmän sivuraiten pystyisi tekemään pidemmäksi, siinä olet täysin oikeassa. Nämä ovat alustavia suunitelmia, joten mitään lopullista ei vielä ole päätetty.
Projektit ja kaikki muu Ajolangalla. Tervetuloa! Uutta nyt myös sinivaunublogi ja Hr12 2205!
Tässä vähän erikoista: Tein saksalaiseen Eanos-vaunuun loppulyhdyt vilkkuvista ledeistä ja ihmettelen jopa itsekin, miksi. Valot toimivat, mutta eivät molempiin suuntiin, koska en älynnyt laittaa vaihtokytkintä. Huvittavalta valot vilkkuessaan kyllä näyttävät, ei siinä mitään. Nyt vaan kehittämään parempaa versiota. Kuvissa olevat johdot ovat tarkoitettu virroitukseen. Ne pitäisi kiinnittää pyöriin.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Projektit ja kaikki muu Ajolangalla. Tervetuloa! Uutta nyt myös sinivaunublogi ja Hr12 2205!
Eeli kirjoitti: Valot toimivat, mutta eivät molempiin suuntiin, koska en älynnyt laittaa vaihtokytkintä.
Eihän siihen vaihtokytkintä tarvi, laitat tasasuuntaajan vaihtopuolelle kiskoista tulevat piuhat ja ledit tasavirtapuoleen. Se tekee tasavirrasta aina saman napaista, tuli se kummin päin tahansa. Oikeastihan sillä tehdään vaihtovirrasta tasavirtaa mutta toimii se noinkin.
Eeli kirjoitti: Valot toimivat, mutta eivät molempiin suuntiin, koska en älynnyt laittaa vaihtokytkintä.
Eihän siihen vaihtokytkintä tarvi, laitat tasasuuntaajan vaihtopuolelle kiskoista tulevat piuhat ja ledit tasavirtapuoleen. Se tekee tasavirrasta aina saman napaista, tuli se kummin päin tahansa. Oikeastihan sillä tehdään vaihtovirrasta tasavirtaa mutta toimii se noinkin.
Eteenpäin ajossa pitääkin viimeisessä vaunussa olla ne punaiset valot,kulkusuunnan mukaan.Niiden ei kuulukkaan toimia takaperin ajossa,vetureissahan on myös sama systeemi.Eteenpäinajossa takana palavat punaiset valot ja edessä valkoiset,jotka ilmaisevat veturin kulkusuunnan.Taaksepäin ajossa valot vaihtavat veturin kulkusuunnan mukaan väriä.
EMD F7 kirjoitti: Tapiolan kerhon ikäraja 14 on melkoista ylisuojelua kun meillä nuorimmat on 7-8 vuotiaita. Koneita ei tietenkään pienet saa käyttää. t Oulun päivien näyttelyssä ns. vanhat ukot oli vähemmistönä.
Tuo ikäraja on täysin ymmärrettävä,eikä mitään ylisuojelua.Tietenkin on muutamia jotka osaavat jo tehdä näitä hommia nuorella iällään.Aikoinaan minäkin sain 12-vuotiaana risan hitsauskoneen,jonka korjailin toimivaksi.14-15 vuotiaana jouduin opettamaan luokan edessä elektroniikkaa,opettaja kun ei ymmätänyt asiasta mitään.
Meillä Oulussa jotkut opettajat antaa 6.luokkalaisten käyttää koulussa vannesahaa, joten tuo että pitäisi olla 8. luokalla jonkun vannesahan takia on jeesustelua. Sitäkään tuskin käytetään joka päivä. Silloin kun sitä ei käytettäisi niin se pitäisi vaan "maadoittaa" ettei sitä voi käynnistää.
Pommarilla kun ohjaajat käyttää konneita niin yleensä mennään pihalle siksi aikaa koska silloin ei voi tehdä juuri mitään melun vuoksi. No, tapiolalaiset haluaa ukkoutua, ei se ole minulle kovin suuri ongelma.
Loppuopastelyhdyt saat toimimaan joka (2) suuntaan, jos yleensä tarpeellista, laittamalla kytkentään siltatasasuuntaajan ja suodatuskonkan. Tasurin vaihtosähkönapoihin johtimet raiteesta tavalla, tai toisella. Konkka ja ledihässäkkä tasasähkönavoista. Hmh? Erillinen vilkkuyksikkö ja SMD- ledit? Ja jos Fi- malli, niin 2 lyhtyä ja molempiin oma yksikkö. Saavat ja pitääkin vilkkua omiin tahteihinsa. Jos käytät superkirkkaita, niin etuvastus saa olla luokkaa 2k2- 4K7 ja 1/8W. Koska ledin virran ei tarvitse olla nimellistä 20mA, supereilla riittää muutama mA voimakkaaseen valoon.
ealab kirjoitti:Loppuopastelyhdyt saat toimimaan joka (2) suuntaan, jos yleensä tarpeellista, laittamalla kytkentään siltatasasuuntaajan ja suodatuskonkan. Tasurin vaihtosähkönapoihin johtimet raiteesta tavalla, tai toisella. Konkka ja ledihässäkkä tasasähkönavoista. Hmh? Erillinen vilkkuyksikkö ja SMD- ledit? Ja jos Fi- malli, niin 2 lyhtyä ja molempiin oma yksikkö. Saavat ja pitääkin vilkkua omiin tahteihinsa. Jos käytät superkirkkaita, niin etuvastus saa olla luokkaa 2k2- 4K7 ja 1/8W. Koska ledin virran ei tarvitse olla nimellistä 20mA, supereilla riittää muutama mA voimakkaaseen valoon.
HMMH?Noinhan sen luulisi toimivan...Mitään siltatasasuuntaajaa ei tarvita,saatika konkkaa.1kilonen vastus riittää hyvin tuohon 1N4001 diodin kanssa DC käytössä LED:eille.AC ja digitaalikäytössä nuo eivät toimi,eli ledit on kokoajan toiminnassa.Tuossa aiemminhan sanoin,vaunujen takavalot ilmaisee junan kulkusuunnan,ei siinä mitään vilkkuvaloja takana ole!HÖH?Joulukuusiako ollaan rakentamassa?
Eeli kirjoitti:Ai että oikein vannesahaa?`Meillä ei ole lupaa kuin katsoa vannesahaa...Opettajat on nirsoja, ja ylisuojolevaisia! No, sellaista täällä savossa on.
Muistahan se asia:Opet on vastuussa teidän oppilaiden turvallisuudesta!Jos jotain sattuu,he ovat ensisijaisesti vastaamassa ja jopa nykyään korvausvelvollisia onnettomuuksissa,mikäli heidät todetaan syyllisiksi tapahtumaan.Laiminlyönti valvonnassa tms...Oisko kiva kun menetät muutaman sormen vannesahassa tai koko käden?Aiheesta ne ovat nirsoja ja ylihuolehtivia!Aikoinaan oppikoulussa luokkakaveri aloitti sorvaamaan puusorvilla kappaletta,taltan terä kun otti kiinni koko parinkilon mötikkään,se lähti sorvista läpi kahden ikkunan ja sälekaihtimen!Mitäs ois tapahtunut jos se olis tullut päin näköä...?
Pitää ottaa huomioon kalusto, mihin loppuopasteet laitetaan. Uudemmissa henkilövaunuissa on kiinteät, kiinteästi palavat valot. Tavarajunissa käytetään, tai on käytetty, siirrettäviä loppuopastelyhtyjä, joissa on vilkkuva valo. Lyhyt vilkahdus muutaman sek.välein. Vilkkuvista taisi olla kyse.
Siltatasuuntaajaa käytettäessä ei väliä, onko DC, tai AC. Mikäli nyt joka suuntaan valoja tarvitsee poltella. (Vaunun sisävalot?). Mitä kerroin superkirkkaista ledeistä, se aivan on ok.
Eeli kirjoitti:Ai että oikein vannesahaa?`Meillä ei ole lupaa kuin katsoa vannesahaa...Opettajat on nirsoja, ja ylisuojolevaisia! No, sellaista täällä savossa on.
Muistahan se asia:Opet on vastuussa teidän oppilaiden turvallisuudesta!Jos jotain sattuu,he ovat ensisijaisesti vastaamassa ja jopa nykyään korvausvelvollisia onnettomuuksissa,mikäli heidät todetaan syyllisiksi tapahtumaan.Laiminlyönti valvonnassa tms...Oisko kiva kun menetät muutaman sormen vannesahassa tai koko käden?Aiheesta ne ovat nirsoja ja ylihuolehtivia!Aikoinaan oppikoulussa luokkakaveri aloitti sorvaamaan puusorvilla kappaletta,taltan terä kun otti kiinni koko parinkilon mötikkään,se lähti sorvista läpi kahden ikkunan ja sälekaihtimen!Mitäs ois tapahtunut jos se olis tullut päin näköä...?
Näin on! Veljeltäni oli käsi lähteä kansalaiskoulun veistotunnilla. Puusorvi ja hiha tarttui kiinni. Siinä oli käsivarsi jo palikan ympärillä, kun ope tajusi lykät puuta isoon hiomakiekkoon ja pysäytti masiinan väkisin. Tuo kiekko oli samalla akselilla ja varsinaisen vauhtipyörä. Siinä pikkupojan käsivarsi ei olisi tuntunut. Hänellä on yhä käsivarsi arvilla, vaikka vuosikymmeniä on kulunut. Vahinkoja aina voi sattua. Ikää lisää, niin harkintakykykin on kehittyneempi. Siinä yksi syy "alaikäisten" epuuseen. Jos joku kersa katsoo olevansa riittävän "viisas" jonkin koneen käyttöön, niin ei yksi pääsky kesää tee.