Märklin kotirata 10 neliön huoneeseen....

Yleistä keskustelua omista radoista ja projekteista.

Valvojat: jhr, Hermanni

Avatar
Hermanni
Asemapäällikkö
Viestit: 415
Liittynyt: 07.02.2006 18:05

Märklin kotirata 10 neliön huoneeseen....

Viesti Kirjoittaja Hermanni »

Niin, alkaa olla aika tehdä toiveista totta ja rakentaa kiinteä rata.
Olen sinänsä onnellisessa asemassa että on koko huone käytettävissä radan rakentamiseen, pieni tosin (Emäntä kun ei antanut suurempaa käyttöön :wink: ).
Sitten mietteitä ja ajatuksia, olen lukenut että rata kannattaisi jakaa sähköisesti osioihin vian paikallistamisen takia.
Itse ole tässä kuitenkin eri mieltä, johtuen että yhteen piiriin rakennetussa sähköistyksessä ei ole tuskin lainkaan vikaantumismahdollisuutta, varsinkin kun Märklinin kolmikiskoissa silmukatkaan eivät aiheuta ongelmia.
Siksi oikosulkukin on todella epätodennäköinen, tarvitseehan se kytkemisen kiskojen keskinastasta itse kiskoon.
Ainoastaan ajateltavissa olevat viat olisi virtapiirin katkeaminen, sekin löytyisi vain ajamalla veturilla niin pitkälle kun se kulkee.
Sitten itse radan runkorakenteesta, koskaanhan ei teidä kuinka voi käydä pelkästään huonosta tuurista johtuen (Jos joutuu radan joskus purkamaan), siksi radan runko tulee koostumaan moduuleista.
Suomessahan ei ole pahemmin moduuleja käytetty, ainakaan standardisoituja, tapiolan kerholla on omat moduulit joita "vakoilinkin" jo.
Niissä pisti silmään että eivät ole symmetrisiä päädyiltään, niitä ei siis voi kiinnittää kummin päin vain toisiinsa, koska kiskotus ei ole moduulin keskellä.
Toinen vaihtoehto olisi käyttää Fremon ( Profile F'96 ) eurooppalaista H0 standardin moduulia. http://www.fremo.org/gauges/h0eur1_e.htm
Kiskotus tulee olemaan Märklinin K kiskoa, joten ongelmia on tiedossa jos joku sattuu käyttämään samoissa moduuleissa kiskotuksena esim Märklinin C tai M kiskoa (Kiskon korkeus on silloin eri).
Vaihteiden ohjausta vielä harkitsen kahteen kertaan, mahdollisuuksia on minulla kaksi, joko tehdä täysin riippumaton järjestelmä radan alla olevilla vaihdemoottoreilla, tai käyttää digitaalijärjestelmää näihinkin.
Digitaalijärjestemä houkuttelee vain ja ainostataan siksi että myös Märkin systeemiin on saatavilla ilmainen täysin tietokone ohjattu ajojärjestelmä, tällöin junien liikennöinin voisi täysin automatisoida vaihteiden kääntöineen ja juna kohtaamisineen asemilla, niin kuin pysähdyksetkin.
Lisää ko ohjelmasta löytyy täältä
Kuva
Tuo edellä mainittu valinta onkin jarruna tällä hetkellä koko projektin aloittamisessa, koska mielen muuttuessa muutostyö on liki mahdoton projekti.
Ratapihan malliksi ainoalle asemalle olen päättänyt ottaa Pohjankurun, tosin muunnettuna vähän laajemmaksi muutamalla ylimääräisellä teollisuuraiteella.