Tonyn ratasuunnitelma versio 0.1

Yleistä keskustelua omista radoista ja projekteista.

Moderators: jhr, Hermanni

Tony
Lämmittäjä
Posts: 173
Joined: 21.03.2007 14:41

Tonyn ratasuunnitelma versio 0.1

Post by Tony »

Terve,

ajattelin vihdoin ja viimein aloittaa radan rakentamisen tosimielellä. Tarkoituksena olisi tehdä ensin pääteaseman alue. Rata lopullisessa muodossa muodostaa U-kirjaimen, josta tämä pääteasema U:n ensimmäisen haaran.

Yleistä tietoa tästä pääteasemasta. Mittakaava on H0 ja hatara esikuva Saksan Liittotasavallan rautatiet noin vuodelta 1971. Rata kokonaisuudessaan tulee olemaan lohkorata, johon on aikomuksena tehdä liityntäpala "Märklin Fremo"-moduuleihin. Järjestälmä on Märklin Systems, eli kyseessä on kolmikiskorata Märklinin uusimmalla digitaalitekniikalla. Kiskoina käytän näissä pääteaseman lohkoissa yksinomaan C-kiskoa. Kaarresäteenä on minimissään Märklin R5 (643,6 mm) ja vaihteina käytän pitkiä C-vaihteita (vastakurvi R9 1114,6 mm).

Ohessa on karkea piirros radasta. Kertokaapa mielipiteitä ja kehitysehdotuksia suunnitelmasta. Erityisen kiitollinen olen opastimien sijoitteluun liittyvistä vinkeistä. Suunnitelmasta ei käy ilmi, mutta linjalle ja ratapihan ensimmäiselle sivuraiteelle tulee ajojohtimet sähkövetureita varten (raiteet laitureiden välissä). 1. raiteelle pystyy poikkeustapauksessa pysähtymään kuudesta IC-vaunusta muodostettu juna, mutta yleensä täällä liikennöi vain kolmesta Silberling-lähiliikennevaunusta muodostettuja push-pull-junia. Lisäksi lyhyitä tavarajunia aika ajoin saapuu tänne. Päivystysveturi vie niistä vaunut oikeille raiteille ja muodostaa uusia junarunkoja lähtemään takaisinpäin.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Kolmatta kiskoa pitkin perille saakka!
ealab
Veturinkuljettaja
Posts: 1185
Joined: 21.09.2007 09:49

Re: Tonyn ratasuunnitelma versio 0.1

Post by ealab »

Näkyy olevan 1 tulo- opastin ja 2 lähtöopastinta. Sijaitsevat raiteen oikealla puolella. Suomessa. Raideopastimia on yleensä ennen lähtöopastimia ratapihoilla ja yleensä paikoissa, missä tarvitaan opastimilla suojatut kulkutiet, vaihtotöissä. Kuten vaihtotyöalue. Tässä kuitenkin itsestä tuntuu siltä, että Jt alkaa unohtua.
Tony
Lämmittäjä
Posts: 173
Joined: 21.03.2007 14:41

Re: Tonyn ratasuunnitelma versio 0.1

Post by Tony »

ealab wrote:Näkyy olevan 1 tulo- opastin ja 2 lähtöopastinta. Sijaitsevat raiteen oikealla puolella. Suomessa.
Kiitos arvokkaasta palautteesta. Kuten sanottu, en ymmärrä opastimien käytöstä ja junaturvallisuudesta paljoakaan.

Tarkoituksena on laittaa opastimet raiteiden oikealle puolelle, kuvassa olen tunkenut ne vain sinne, mihin ovat helposti mahtuneet. Pitäisi se kuvatus joskus piirtää vähän paremmilla työkaluilla.
Raideopastimia on yleensä ennen lähtöopastimia ratapihoilla ja yleensä paikoissa, missä tarvitaan opastimilla suojatut kulkutiet, vaihtotöissä. Kuten vaihtotyöalue. Tässä kuitenkin itsestä tuntuu siltä, että Jt alkaa unohtua.
Lähtöopastimissa on myös raideopastimet. Näistä raideopastimista vielä lisäkysymys: ovatko ne tarpeelliset kaikille "haaroille" eli siis vaihteiden molemmille puolille?

Entä kommentteja itse rataan, onko siinä mitään järkeä? Kokeiluissa niissä onnistuu melko monipuoliset vaihtotyöt, mutta esikuvanmukaisuus saattaa sitten olla taas niin ja näin.
Kolmatta kiskoa pitkin perille saakka!
Tony
Lämmittäjä
Posts: 173
Joined: 21.03.2007 14:41

Re: Tonyn ratasuunnitelma versio 0.1

Post by Tony »

Paljon on kulunut aikaa, eikä mitään ole tullut valmiiksi tuon ensimmäisen ratasuunnitelman osalta. On siis aika pistää se projekti toistaiseksi virallisesti jäihin. Jotta pääsisi tekemään edes jotakin, tein uuden ratasuunnitelman. Nykyinen suunnitelma sisältää neljä 1000mm x 500mm mittaista lohkoa, joille on tarkoitus rakentaa 2-raiteisen pääradan varrelle jäävä pieni asema. Suurimmat erot edelliseen suunnitelmaan ovat ne, että nyt rata on läpiajettava ja lähes viivasuora. Tylsähän tälläinen rata on, mutta siitä on se etu, että radan voi rakentaa nyt yksi lohko kerrallaan. Lohkot 1 ja 4 varustetaan toisista päistään "Suomen Märklin Fremo" yhteensopivalla päädyllä. Näiden lohkojen valmistuttua voin rakentaa myöhemmin pidennyslohkot 2 ja 3 ja ehkäpä vielä lohkon 2,5 siihen väliin, jolloin kokonaispituus laitureilla nousisi jo kolmeen metriin. Myöhemmin tarkoituksena olisi vielä rakentaa loopit/piiloratapihan nousut kotikäyttöön ja 2-raiteisesta 1-raiteiseen liityntäpalat, jos radan liittää muihin 1-raiteisiin ratoihin.
Lohkot_station_areaV2.JPG
Kuvaa on jouduttu pienentämään paljon, jotta se mahtuisi tänne suoraan. Toivottavasti siitä saa edes auttavasti selville, millaisesta projektista tällä kertaa on kyse. Kiskotus on tässä pelkästään Märklin K-kískoja ja vaihteet 227xx sarjaa. Yläoikealle menevä "sivurata" on hylätty, eikä sinne saa liikennöidä.

Kuvassa alapuolella näkyy suunniteltu sähköistys. Vasemmanpuoleinen lohko on ns Master-lohko, joka rakennetaan ensin. Siihen tulee lähes kaikki ohjauselektroniikka. Lohkojen välille tulee 4 väylää, jotka kulkevat lohkoista toiseen (3-johtimen 0-24V AC, 2-johtiminen Märklin Digital ratajännite, 2-johtimen Märklin Digital ohjausjännite dekoodereille boosterin kautta ja S88-väylä). Lisäksi kuvassa on selitykset eri symboleille, mutta ne eivät tästä pakatusta kuvasta näy kunnolla. Siellä on eri opastimet, dekooderit, väylät ja jotkut epästandardit piirrosmerkit selitetty.

Aluksi rataa on tarkoitus ohjata seuraavasti: Central stationilla ohjataan vaihteita, opastimia ja valaistuksia. Kolmella Mobilestationilla puolestaan ohjataan vetureita ja muuta liikkuvaa kalustoa opastimien ja CS:n ohjaajan suullisten ohjeiden mukaisesti. Automaattista kulunvalvontaa ei ole, mutta kaikilla käyttäjillä on "hätäseis" painike ohjaimissaan, joilla yritetään välttää yhteentörmäykset. Myöhemmin rata kytketään kiinni tietokoneohjaukseen, jolla toivottavasti saavutetaan suurempi liikennöintitiheys ja "merry go around" toimintoja, jolloin voi toisinaan vain ihailla junien kulkua radalla. Kuitenkin paikallisohjauksen täytyy olla mahdollista, jottei homma käy liian tylsäksi silloinkaan.

Taas tarvittaisiin mielipiteitä, että onko suunnitelmassa järjen hiventäkään ja että mitä kannattaisi tehdä vielä toisin ennen toteutusta?
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Kolmatta kiskoa pitkin perille saakka!
jartsa

Re: Tonyn ratasuunnitelma versio 0.1

Post by jartsa »

ealab wrote:Näkyy olevan 1 tulo- opastin ja 2 lähtöopastinta. Sijaitsevat raiteen oikealla puolella. Suomessa.
Niin myös Saksassa opastimet ovat aina kulkusuuntaan nähden oikealla.Tieliikenteessä molemmissa maissahan on oikeanpuoleinen liikenne,ruotsissahan taitaa edelleen olla tuo vääränpuoleinen liikenne(lontoossa myös)rautateillä.Pientä huumoria:Ruotsissa siirryttiin tieliikenteessä 60-luvun lopulla asteittain oikeanpuoleiseen liikenteeseen,ensin raskaat ajoneuvot,viikkoa myöhemmin henkilöautot... :mrgreen:
EMD F7
Lämmittäjä
Posts: 271
Joined: 22.01.2008 15:18

Re: Tonyn ratasuunnitelma versio 0.1

Post by EMD F7 »

Pilkkua viilaten: Siihen asti kun Suomesta tuli Venäjän suurruhtinaskunta, oli täällä vasenkätinen liikenne. En nyt löydä sitä tarkkaa vuotta mutta joskus 1700-l Ruotsissa siirryttiin vasemmanpuoleiseen liikenteeseen. :) No, ei sillon ollu paljoa ajoneuvoja, jotain hevosvehkeitä vain..
jartsa

Re: Tonyn ratasuunnitelma versio 0.1

Post by jartsa »

Tony wrote:Paljon on kulunut aikaa, eikä mitään ole tullut valmiiksi tuon ensimmäisen ratasuunnitelman osalta. On siis aika pistää se projekti toistaiseksi virallisesti jäihin. Jotta pääsisi tekemään edes jotakin, tein uuden ratasuunnitelman. Nykyinen suunnitelma sisältää neljä 1000mm x 500mm mittaista lohkoa, joille on tarkoitus rakentaa 2-raiteisen pääradan varrelle jäävä pieni asema. Suurimmat erot edelliseen suunnitelmaan ovat ne, että nyt rata on läpiajettava ja lähes viivasuora. Tylsähän tälläinen rata on, mutta siitä on se etu, että radan voi rakentaa nyt yksi lohko kerrallaan. Lohkot 1 ja 4 varustetaan toisista päistään "Suomen Märklin Fremo" yhteensopivalla päädyllä. Näiden lohkojen valmistuttua voin rakentaa myöhemmin pidennyslohkot 2 ja 3 ja ehkäpä vielä lohkon 2,5 siihen väliin, jolloin kokonaispituus laitureilla nousisi jo kolmeen metriin. Myöhemmin tarkoituksena olisi vielä rakentaa loopit/piiloratapihan nousut kotikäyttöön ja 2-raiteisesta 1-raiteiseen liityntäpalat, jos radan liittää muihin 1-raiteisiin ratoihin.
Lohkot_station_areaV2.JPG
Kuvaa on jouduttu pienentämään paljon, jotta se mahtuisi tänne suoraan. Toivottavasti siitä saa edes auttavasti selville, millaisesta projektista tällä kertaa on kyse. Kiskotus on tässä pelkästään Märklin K-kískoja ja vaihteet 227xx sarjaa. Yläoikealle menevä "sivurata" on hylätty, eikä sinne saa liikennöidä.

Kuvassa alapuolella näkyy suunniteltu sähköistys. Vasemmanpuoleinen lohko on ns Master-lohko, joka rakennetaan ensin. Siihen tulee lähes kaikki ohjauselektroniikka. Lohkojen välille tulee 4 väylää, jotka kulkevat lohkoista toiseen (3-johtimen 0-24V AC, 2-johtiminen Märklin Digital ratajännite, 2-johtimen Märklin Digital ohjausjännite dekoodereille boosterin kautta ja S88-väylä). Lisäksi kuvassa on selitykset eri symboleille, mutta ne eivät tästä pakatusta kuvasta näy kunnolla. Siellä on eri opastimet, dekooderit, väylät ja jotkut epästandardit piirrosmerkit selitetty.

Aluksi rataa on tarkoitus ohjata seuraavasti: Central stationilla ohjataan vaihteita, opastimia ja valaistuksia. Kolmella Mobilestationilla puolestaan ohjataan vetureita ja muuta liikkuvaa kalustoa opastimien ja CS:n ohjaajan suullisten ohjeiden mukaisesti. Automaattista kulunvalvontaa ei ole, mutta kaikilla käyttäjillä on "hätäseis" painike ohjaimissaan, joilla yritetään välttää yhteentörmäykset. Myöhemmin rata kytketään kiinni tietokoneohjaukseen, jolla toivottavasti saavutetaan suurempi liikennöintitiheys ja "merry go around" toimintoja, jolloin voi toisinaan vain ihailla junien kulkua radalla. Kuitenkin paikallisohjauksen täytyy olla mahdollista, jottei homma käy liian tylsäksi silloinkaan.

Taas tarvittaisiin mielipiteitä, että onko suunnitelmassa järjen hiventäkään ja että mitä kannattaisi tehdä vielä toisin ennen toteutusta?
Se onko ideassasi järjen hiventä,en osaa sanoa tuohon tyhjentävää vastausta,on vain oma harkintakyky,resurssit (budjetti)toteuttaa tuo ja aikaa myös tuon rakentamiselle.Ainahan suunnittelun muuttuessa voi muutella rakennelmia ja ratakaaviota.Muutoin asema-alue on suht kelpoinen liikennöintiin,rakennusvaihtoehtona sopiva,jatkosuunnittelua ajatellen.Nämä tuppaavat paisumaan joskus... :shock: