Surinaan apua/ Käyrää lisää

Yleistä keskustelua omista radoista ja projekteista.

Valvojat: jhr, Hermanni

ealab
Veturinkuljettaja
Viestit: 1185
Liittynyt: 21.09.2007 09:49

Surinaan apua/ Käyrää lisää

Viesti Kirjoittaja ealab »

Kiitos neuvosta! Liitteenä Dc- suodatuskytkennän käyrämuotoja. Josko onnistuisi.
Liitteet
käyrä,jpg.JPG
käyrä,jpg.JPG (32.14 KiB) Katsottu 8862 kertaa
Avatar
Jaska
Asemapäällikkö
Viestit: 585
Liittynyt: 09.01.2007 10:58

Re: Surinaan apua/ Käyrää lisää

Viesti Kirjoittaja Jaska »

1000uF kondensaattori poisti kaikki surinat releistäni. Investointi tuli maksamaan vaatimattomat puoli euroa. Kiitos! :D
Avatar
Jaska
Asemapäällikkö
Viestit: 585
Liittynyt: 09.01.2007 10:58

Re: Surinaan apua/ Käyrää lisää

Viesti Kirjoittaja Jaska »

Sellainen havainto vielä, että ihan maksimikuormituksella (kaikki vaihteet yhtä aikaa sivulle) surina palaa kuvioihin. Mutta kuinka todennäköistä on, että toistakymmentä vaihdetta on tasan yhtäaikaa sivulle käännettynä... :D Ehkä jos lisäisi vielä toisen kondensaattorin, se riittäisi.
Avatar
Hermanni
Asemapäällikkö
Viestit: 415
Liittynyt: 07.02.2006 18:05

Re: Surinaan apua/ Käyrää lisää

Viesti Kirjoittaja Hermanni »

Tai jos lisäisit suoraan ohjauspöytään yhden järeämmän virransyöttöön, ei tarvitsisi koko "palettia" käydä läpi.
Ylläpito
ealab
Veturinkuljettaja
Viestit: 1185
Liittynyt: 21.09.2007 09:49

Re: Surinaan apua/ Käyrää lisää

Viesti Kirjoittaja ealab »

Ei olisi hassumpi ajatus käyttää jännitevakavoitua jännitelähdettä. Tällainen löytyy mm. rakennussarjana, kotelotta, muuntajatta, K7203, Vellemann:lta. Saisi täysin hurinavapaan jännitteen. Mutta kyllä myös jämerämpi vastaava, kuin nyt on käytössä, isommalla/ useammalla konkalla, toimii. DC- ajosäätimenä samalta valmistajalta K8004- sarja on hyvä. Se on tasajännite- pulssinleveysmuunnin.
ealab
Veturinkuljettaja
Viestit: 1185
Liittynyt: 21.09.2007 09:49

Re: Surinaan apua/ Käyrää lisää

Viesti Kirjoittaja ealab »

Jaska kirjoitti:Sellainen havainto vielä, että ihan maksimikuormituksella (kaikki vaihteet yhtä aikaa sivulle) surina palaa kuvioihin. Mutta kuinka todennäköistä on, että toistakymmentä vaihdetta on tasan yhtäaikaa sivulle käännettynä... :D Ehkä jos lisäisi vielä toisen kondensaattorin, se riittäisi.
Konsteja on useita, sanoi... A: Kondensaattorin lisäys tasaa jännitettä, mutta muuntajan virranantokyvystä riippuisi jännitteen keskimääräinen taso. B: Voisi mm. jakaa piirit vaikka kahdelle virtalähteelle. C: voisi myös käyttää "sisäsiistiä , pientä lyijyakkua virtareservinä. Siinä hurinat häipyisivät. Tämä vaan vaatisi tarkan säätöjännitteen omaavan virtalähteen/ laturin. D: Laita releille pienempi pitojännitesysteemi. Se on yleensä n. puolet vetojännitteestä. Samalla pienenisi virran tarve ja hurinaongelma paranisi? E: jokaiseen kääntömoottorireleeseen käämin rinnalle oma konkka. Vaatisi sarjadiodin, ettei konkka pääsisi purkautumaan takaisin päin virransyöttöön/ muihin paikkoihin. Tämä konkka ( muutama sata uF- 1000uF?/ >25V) saisi samalla aikaan pienen releen päästöhidastuksen/ vaihteen kääntöhidastuksen. Joten vaihteen käännön alkuun toiseen suuntaan tulisi pieni viive/ kääntö pehmenisi. Voisit yrittää kokeilla!
Tämä päästöhidastusaika on laskettavissa: T= RC, jossa R on käämin vastus ja C on kapasitanssi. Tätä aikaa voi viritellä C:n kanssa olevalla sarjavastuksella. Joka on laskettava yhteen käämin vastuksen kanssa. Esim. 300 Ohm ja 1000uF= 0,3 sek. Se on ensimmäinen ns. T-aikajaksoista, joka on 63%:n jännitepudotus käyttöjännitteestä. Samoin siitä 3 seuraavaa T:tä kukin 63% aina edellisestä jännitejäämästä , joiden jälkeen konkka katsotaan purkautuneeksi kokonaan.
Avatar
Jaska
Asemapäällikkö
Viestit: 585
Liittynyt: 09.01.2007 10:58

Re: Surinaan apua/ Käyrää lisää

Viesti Kirjoittaja Jaska »

No käytännössä en kyllä tee tälle ongelmalle mitään. Ongelman esiintymistodennäköisyys on satunnaisesti käännellyille vaihteille (15 kpl ja 2 asentoa / vaihde) ~0,003%. Kun releet on asennettu niin päin, että suora vaihde ei kuluta virtaa ja käännetty kuluttaa, ei ole mitenkään tavallista, että koko radan kaikki vaihteet sattumoisin olisi käännetyssä asennossa yhtäaikaisesti. Ja jos on, niin silloin sen hurinan varmasti sen hetken kärsiikin.

Asia tulee tosin ajankohtaiseksi, jos lisään samaan virtalähteeseen kuormaa entisestään. Sitten joudun varmaankin ostamaan isomman kondensaattorin tai laittamaan nykyisen kaltaisia kaksi rinnan. Tai se edellä mainittu akku tasaamaan.
jartsa

Re: Surinaan apua/ Käyrää lisää

Viesti Kirjoittaja jartsa »

Jaska kirjoitti:No käytännössä en kyllä tee tälle ongelmalle mitään. Ongelman esiintymistodennäköisyys on satunnaisesti käännellyille vaihteille (15 kpl ja 2 asentoa / vaihde) ~0,003%. Kun releet on asennettu niin päin, että suora vaihde ei kuluta virtaa ja käännetty kuluttaa, ei ole mitenkään tavallista, että koko radan kaikki vaihteet sattumoisin olisi käännetyssä asennossa yhtäaikaisesti. Ja jos on, niin silloin sen hurinan varmasti sen hetken kärsiikin.

Asia tulee tosin ajankohtaiseksi, jos lisään samaan virtalähteeseen kuormaa entisestään. Sitten joudun varmaankin ostamaan isomman kondensaattorin tai laittamaan nykyisen kaltaisia kaksi rinnan. Tai se edellä mainittu akku tasaamaan.
Vaihteissa on ne rajakytkimet,ei pitäisi surista kummassakaan asennossa.Kytkennöissä on oltava jotain häikkää,rajakytkimet puuttuu vaihdemoteista jne..
Tasasuuntaamaton "päristää" moottoreita,tasasuunnattu ei.
Psi
Lämmittäjä
Viestit: 331
Liittynyt: 24.02.2007 12:32

Re: Surinaan apua/ Käyrää lisää

Viesti Kirjoittaja Psi »

jartsa kirjoitti:Vaihteissa on ne rajakytkimet,ei pitäisi surista kummassakaan asennossa.Kytkennöissä on oltava jotain häikkää,rajakytkimet puuttuu vaihdemoteista jne..
Tasasuuntaamaton "päristää" moottoreita,tasasuunnattu ei.
Jartsa: Todennäköisesti Jaskalla on autoreleet vaihdemoottoreina, ei tavanomaisia kaksoiskelavaihdemoottoreita, koska nämä hänen vaihdemoottorinsa vievät jatkuvasti virtaa ollessaan poikkeavalle raiteelle käännettyinä. Autoreleet on tasavirralla käytettäviä, toisin kuin esimerkiksi Fleischmannin vaihdemoottorit, joidenka sisäänrakennetut ja varsin heppoiset rajakatkaisijat palaa pilalle tasavirtakäytöllä, kun ne eivät kestä tasavirran katkaisua.

Jaska: Voit tietysti myös käyttää useampaa virtalähdettä yhteismaa-periaatteella ja jakaa vaihteet eri virtalähteiden käännettäväksi. Olethan muuten pannut vaihdemoottori-releiden kelojen rinnalle kipinänsammutusdiodit? Pidentävät kytkimien ikää.

pekka
PekkaH
Konduktööri
Viestit: 61
Liittynyt: 30.12.2011 13:07

Re: Surinaan apua/ Käyrää lisää

Viesti Kirjoittaja PekkaH »

Jotenkin epäilisin että Jaskalla on homma jo hallinnassa, tuo viesti kun on jo yli neljä vuotta vanha... :D
ealab
Veturinkuljettaja
Viestit: 1185
Liittynyt: 21.09.2007 09:49

Re: Surinaan apua/ Käyrää lisää

Viesti Kirjoittaja ealab »

:) Hallinnassa tai ei, silti nuo jutut pitävät paikkansa ja ovat hyvää tietoa. Kunhan sitten löytyvät tietoa etsivälle. Nuo autoreleet ovat hurina/pärinäherkkiä. Kevyt ankkuri ja voimakas vasta/palautusjousi ja vielä kielten käyttöjousi?. Sopivalla jännitteellä ankkuri ei pysykään kelan navassa kiinni, vaan pääsee nousemaan vähäisemmän jännitteen jaksossa. Siinä sitten pärrää.
Avatar
Jaska
Asemapäällikkö
Viestit: 585
Liittynyt: 09.01.2007 10:58

Re: Surinaan apua/ Käyrää lisää

Viesti Kirjoittaja Jaska »

Auton releistä muunnellut vaihdemoottorit toimivat, mutta liian epäluotettavasti. Siispä ne menevät vaihtoon. Luultavasti korvaan ne servoilla, joita laitan ohjaamaan ehkäpä arduinon. Sitten kun taas ehtii... :)
jartsa

Re: Surinaan apua/ Käyrää lisää

Viesti Kirjoittaja jartsa »

Jaska kirjoitti:Auton releistä muunnellut vaihdemoottorit toimivat, mutta liian epäluotettavasti. Siispä ne menevät vaihtoon.
Onneksi on juuri valmistajan niihin tarkoittamat vaihdemoottorit itsellä,ei tule ongelmia.
PeS
Veturinkuljettaja
Viestit: 951
Liittynyt: 17.12.2007 10:03

Re: Surinaan apua/ Käyrää lisää

Viesti Kirjoittaja PeS »

jartsa kirjoitti:Onneksi on juuri valmistajan niihin tarkoittamat vaihdemoottorit itsellä,ei tule ongelmia.
Et kai vaan tarkoita Fleischmannin vaihdemoottoreita — ne ovat yksinkertaisesti kelvottomia. Mittausten perusteella ne kestävät noin tuhat kääntökertaa, jonka jälkeen ne ovat entisiä. Tapiolan kerhon Märklin radalle asennetut uudet C-vaihteidn moottorit ovat myös yllättävän kehnoja rimpuloita.

Varsinaiseen vaihdemoottorikäyttöön tarkoitettuja moottoreita on useita erinomaisia, jos ei halua tai osaa viritellä moottoreita itse vaikkapa servomoottoreista, joita olen niitäkin nähnyt Tapiolan radalla käytössä — näyttävät toimivan hyvin.

Oheisessa listassa on mielestäni kokeilemisen arvoiset "kunkut".
Tortoise http://www.circuitron.com/
Cobalt
http://www.dccconcepts.com/index_files/ ... _motor.htm
Swictchmaster
http://www.builders-in-scale.com/bis/sm-home.html
Hoffman (Conradin motti on tämän halpiskopio)
http://finneyandsmith.co.uk/finneyandsmith/hoffman.htm
Fulgurex
http://www.dccsupplies.com/shop/product ... cts_id=284
Switch Tender
http://www.micromark.com/switch-tender- ... ,8394.html

Tilligin 86110 toimii myös hyvin, mutta sen kotelorakenne ei vaikuta kovin tukevalta. Toistaiseksi en osaa sanoa sen pitkäikäisyydestä.
Solenoidit ovat selvästi halvempia. Gaugemasterin solenoidit toimivat hyvin, jos käytössä on vaihde, jonka kieli pysyy paikoillaan jousen avulla. Myös Pecon solenoidi toimii suhteellisen hyvin, vaikka paketti pitääkin koota useammasta eri palikasta. Conradin motti lienee ylivoimaisesti halvin, mutta laadussa olisi parantamisen varaa. Vanha kunnon RAX on vahva kuin mikä ja liikeradan pituutta voi säätää uudempien slow motion -mottien tapaan, mutta valitettava epäluotettava RAX on — vipu tuppaa jumiutumaan ääriasentoihinsa.
jartsa

Re: Surinaan apua/ Käyrää lisää

Viesti Kirjoittaja jartsa »

PeS kirjoitti:
jartsa kirjoitti:Onneksi on juuri valmistajan niihin tarkoittamat vaihdemoottorit itsellä,ei tule ongelmia.
Et kai vaan tarkoita Fleischmannin vaihdemoottoreita — ne ovat yksinkertaisesti kelvottomia.
Tulikos tämä omien kokemuksien syvällä rintaäänellä?
Vai huhujen mukaan?

Ikävä kyllä kaikki mun vaihteet ovat jo varustettu sillä fleisun solenoidi motilla,näin äkkiseltään arvolta yli 200kpl. 8)
Juu kaikki ovat vielä uusia..
Vastaa Viestiin