Jaskan ja Tuomaksen rata

Yleistä keskustelua omista radoista ja projekteista.

Valvojat: jhr, Hermanni

Avatar
Hermanni
Asemapäällikkö
Viestit: 365
Liittynyt: 07.02.2006 18:05

Re: Jaskan ja Tuomaksen rata

Viesti Kirjoittaja Hermanni » 03.02.2008 21:00

ealab kirjoitti: Ps. tähän olisi ollut piirroskin, mutta BMP- tiedot ei kelpaa.
Siihen on syykin, BMP kuvat ovat pakkaamattomia ja vievät moninkertaisesti tilaa.
Esim yllä oleva yksinkertainen releen kuva vie 5.3 kertaisen tilan BMP kuvana.
Kuvahan on helppo muuttaa Ms Paintilla esim (Tulee windowsin mukana), avaa vain kuvan ja tallentaa uudelleen, tallennettaessa on mahdollista vaihtaa formaatti JPG muotoon (tiedoston nimen alla olevasta palkista, jos avaat BMP kuvan niin siinä on tetenkin oletuksena BMP, vaihda se JPG muotoon)......
Ylläpito

Avatar
Jaska
Asemapäällikkö
Viestit: 555
Liittynyt: 09.01.2007 10:58

Re: Jaskan ja Tuomaksen rata

Viesti Kirjoittaja Jaska » 04.02.2008 09:57

Psi kirjoitti:...Bilteman releitä vaihdemoottoreina piilopihalla jossa on Rocon vaihteet. ne käänyy lähes ajatuksen voimalla. Kauniaisten Tillig-vaihteiden yhteydessä piti tehdä oheinen viritys joka vaihteelle...
Oletan, että eri merkkiset vaihteet kääntyy hieman eri voimalla alunperin? Voiko olla niin, että sepelöinti, maalit, liimat jne olisi tehneet näkyvillä olevista vaihteista jäykemmin kääntyviä, kuin piiloratapihan sepelöimättömistä? Itsellä ei ole vielä sepelöity vaihdekohtia ja ajattelinkin jättää pienen "turvavälin" sepelin ja liikkuvien osien väliin. Varmaan pelkästään liiman lurahtaminen väärään paikkaan jo muuttaa vaihteen kääntymiskitkaa hankalasti ja näissä bilteman releissä ei kuitenkaan ole voimaa tuhlattavaksi asti.

Psi
Lämmittäjä
Viestit: 263
Liittynyt: 24.02.2007 12:32

Re: Jaskan ja Tuomaksen rata

Viesti Kirjoittaja Psi » 04.02.2008 22:45

Jaska kirjoitti:Oletan, että eri merkkiset vaihteet kääntyy hieman eri voimalla alunperin? Voiko olla niin, että sepelöinti, maalit, liimat jne olisi tehneet näkyvillä olevista vaihteista jäykemmin kääntyviä, kuin piiloratapihan sepelöimättömistä?
Juu varsin erilaisia voimia tarvitaan! Rocon vaihteet kääntyy varmaan kaikkein herkimmin, joustokieliset vaihteet vaatii moninkertaisesti voimaa. Esmes Tilligin vaihteiden kanssa releen käyttö moottorina on siinä ja siinä -- Tapiolassa luovuimme releistä Kauniaisten asemalla juuri siksi ja siellä on nyt hidaskäyntiset omatekoiset moottorit:

http://www.taprk.org/fin/project/kaunia ... motor.html
Jaska kirjoitti:Itsellä ei ole vielä sepelöity vaihdekohtia ja ajattelinkin jättää pienen "turvavälin" sepelin ja liikkuvien osien väliin. Varmaan pelkästään liiman lurahtaminen väärään paikkaan jo muuttaa vaihteen kääntymiskitkaa hankalasti ja näissä bilteman releissä ei kuitenkaan ole voimaa tuhlattavaksi asti.
Joo -- meillähän nuo Bilteman releet meni hiekkaa ja sepeliä täyteen, kun ei oltu otettu tuota asiaa alunperin huomioon. Itse asiassa kannattaa painaa se käyttötanko jonkin ohuen kumimaton palasen tai vaikka vastakkain liimatun teipin palan läpi, jolloin tuo läpyskä pääsee liikkumaan käyttötangon mukana mutta estää roskien putoamisen suoraan releen sisään.

pekka

ealab
Veturinkuljettaja
Viestit: 1163
Liittynyt: 21.09.2007 09:49

Re: Jaskan ja Tuomaksen rata

Viesti Kirjoittaja ealab » 05.02.2008 08:45

markku55 kirjoitti:
ealab kirjoitti: Vaatisi ao. kytkennän, jossa veto täysjännitteellä ja pito alennetulla. Ps. tähän olisi ollut piirroskin, mutta BMP- tiedot ei kelpaa.
Eli, pitikö mukana olla liitetiedosto? :shock:
Ps. Tästä tuli tehtyä erillinen juttu: "surinaan apua....."

Avatar
Jaska
Asemapäällikkö
Viestit: 555
Liittynyt: 09.01.2007 10:58

Re: Jaskan ja Tuomaksen rata

Viesti Kirjoittaja Jaska » 09.02.2008 19:11

Tänään kiinnitin "kulisseja" eli 6mm kipsilevyä, jonka telasin sinisellä ja johon vetäsin spray-purkilla pilviä.
Kuva

Avatar
Jaska
Asemapäällikkö
Viestit: 555
Liittynyt: 09.01.2007 10:58

Re: Jaskan ja Tuomaksen rata

Viesti Kirjoittaja Jaska » 12.02.2008 20:26

Vielä yksi vaihde sähköistämättä. Surinatkin ovat poissa, kun virtapiirissä on 1000uF kondensaattori. Jos tekisin jotain toisin "seuraavalla kerralla" (?!) niin ruuvaisin vaihdemoottorit paikalleen moduulien ollessa irti radasta. :lol: Ergonomiajuttuja siis. Muuten olen aika tyytyväinen noihin releisiin.

Avatar
Jaska
Asemapäällikkö
Viestit: 555
Liittynyt: 09.01.2007 10:58

Re: Jaskan ja Tuomaksen rata

Viesti Kirjoittaja Jaska » 18.04.2008 12:11

Kiskojen maalaus on aika hyvässä vaiheessa siltä osin, kuin ylettää maalaamaan ja silmiin osuu. Olen tehnyt tätä ihan silveltimellä ja ruskealla maalilla. Moduuleja en ole rakentelun takia viitsinyt irroitella vaikka se helpottaisi rakentamista. Koitan pitää radan ajokuntoisena kaiken aikaa. Poika tykkää ajella junia miltei päivittäin. Tilan takia katselu rajoittuu vain yhdeltä puolelta tapahtuvaksi, joten sitä katseille osuvaa puolta on tullut painotettua rakentamisessa. Jonain päivänä tulee varmasti purettua moduulit ja kasattua eri tilaan tai samaan tilaan eri päin tuo koko juttu, niin sitten paljastuu kaikki tekemättä jäänyt. Toisaalta pääsee nyt alkuvaiheessa nopeammin etenemään, kun tekee näin.

Ratapihan sivuraiteelle tuli laitettua hiekoitus ja minulle neuvottu Scenic cement oli hyvä liima kieltämättä. Ihan vähän se tummentaa, joten valitsemani Posiolta saakka kuskattu vaaleahko hiekka toimii hyvin. Sieltä tosiaan löytyi niin hienoa rantahiekkaa, etten ole sitä edes siivilöinyt. No ehkä pelkästään hiekan takia ei kannata satoja kilometrejä ajella, mutta ainahan kannattaa olla silmät auki.

Osa raiteista tulee seulomallani harmaalla hivenen karkealla sepelillä, josta aikaisemmin jo kirjoitin. Vaihteet jätän toimivuuden takia aika laajalta alueelta sepelöimättä. Taidan jättää ainakin 10- 15mm kaikkiin liikkuviin osiin sepelöimättä ja pohjaväri antaa vähän tätä anteeksi. Jos joskus jaksaa oikein huolella sepelöidä nuokin kohdat, niin sitten ehkä vähän lähemmäskin voisi mennä.

Olen tehnyt rautalangasta männynrungon kokeeksi. Sovelsin netissä olevia ohjeita. Valitsin tosin liian paksua lankaa ja männystä tuli melko harva. Rautalangasta tein kierteelle väännetyn vyyhdin, josta purin sopivasti oksat. Vääntelin ne sopivan näköisiksi valokuvasta mallia katsoen. Lopuksi juotin tinalla kiinni koko paketin ja sivelin yleiskittiä ympäriinsä. Tämän maalasin ihan tavallisilla peiteväreillä sopivasti ja pintaan mattalakkaa. Havuiksi laitoin kerrossammalta, jota ei edes tarvinnut värjätä ja hyvältä näyttää. Tai ainakin minun silmään tarpeeksi hyvältä. Sammaleet pysyy riittävästi kiinni, kun laitoin ne alunperin sopivasti rautalankojen varaan ja vielä lakkasin reippaasti. Imuria puu ei kylläkään tule kestämään, joten jos siihen joskus tulee pölyä ja hämähäkinseittejä, niin ne pitää putsata varovasti käsin.

Tuli hommattua ja testattua pieni langaton videokamera. Kuva on aika kohinainen. Kun juna pysähtyy, kuva lakkaa kohisemasta. Kohinan syy ei ole minulle vielä selvillä. Täytyy kokeilla lisää. Sehän voi olla vaikka veturin moottorin kipinöinti tms. Poika taisi unohtaa patterin kameraan kiinni ja joudun ostamaan uuden 9V patterin siihen. Jos saan jotain mukavaa sillä talteen, niin laitan YouTubeen.

markku55
Lämmittäjä
Viestit: 315
Liittynyt: 24.02.2007 09:36

Re: Jaskan ja Tuomaksen rata

Viesti Kirjoittaja markku55 » 18.04.2008 13:31

Voisit pistää ainakin siitä männystä kuvan, mutta muitakin kuvia radastasi kaivataan. :P

Avatar
Jaska
Asemapäällikkö
Viestit: 555
Liittynyt: 09.01.2007 10:58

Re: Jaskan ja Tuomaksen rata

Viesti Kirjoittaja Jaska » 21.04.2008 14:50

Voisin koittaa saisko videokameralla jotain kuvaa aikaan, koska tavllinen putosi ja menee huoltoon.

Avatar
Jaska
Asemapäällikkö
Viestit: 555
Liittynyt: 09.01.2007 10:58

Re: Jaskan ja Tuomaksen rata

Viesti Kirjoittaja Jaska » 21.04.2008 22:43

Kuvia
Kuva
Tästä näkee liian paksun rautalangan aiheuttaman ongelman. Oksia saisi olla enemmän.

Kuva

Kuva
Grillitikusta tehty pikamänty. Ei kestä kauan tehdä. Havut on kuivatettua sammalta sellaisenaan.
Sammaleen liimaaminen on konstikasta, jotta oksat tulee oikeaan asentoon. Tein sen niin, että
kiinnitin rungon sopivaan asentoon, jotta puun yhdellä reunalla olevat oksat tulee suoraan alaspäin.
Sitten liimailin vain yhteen suuntaan olevia oksia. Kun liima on kuiva, käänsin runkoa uuteen kulmaan
ja toistin... Sarjatyönä varmaan kannattaisi tehdä kerralla koko metsä. Tuota sammalta kuluu tässä
hommassa paljon. Pitää kerätä lisää, kun kohta loppuu.

Kuva
Meidän tyttö 5v on tainnut rötsiä tästä jotain...

Avatar
Jaska
Asemapäällikkö
Viestit: 555
Liittynyt: 09.01.2007 10:58

Re: Jaskan ja Tuomaksen rata

Viesti Kirjoittaja Jaska » 23.05.2008 09:19

Nyt uudet katuvalot ja kamera toimivat yhtäaikaa! :lol:
Kuva
Vähän näkyy vielä lankojen punainen lakkapinta. Pitää tummentaa se. Langat oli pakko laittaa noin kireälle, koska ne ei kuitenkaan kuparisina laskeudu mitenkään kauniisti, vaan jos ne on löysällä, ne on miten sattuu vinkuralla. Parempi siis kireällä ja suorassa. Sellainen sähköongelma liittyy tuohon, että virtapiiri menee kolmen lohko/moduulisauman yli. Toisaalta kun moduulit irrotan, on tarkoitus irrottaa ensin nuo lamput. Ne menisi jokatapauksessa aika herkästi rikki kuljetuksessa. "Hotellin" (oikeanpuolimmainen rakennus) valot palaa joka huoneessa, mutta ehkä kannattaisi laittaa jotkut folionpalat osaan ikkunoista, jotta vain osa ikkunoista olisi valaistu. Samaten tuon kirkon seinä suorastaan hehkuu läpi.

Avatar
Jaska
Asemapäällikkö
Viestit: 555
Liittynyt: 09.01.2007 10:58

Re: Jaskan ja Tuomaksen rata

Viesti Kirjoittaja Jaska » 10.11.2008 23:07

Suunnitelmana olisi täyttää nuo väliin jääneet tyhjät kohdat maastolla ja laittaa ehkä joku Faller Car-systemsin sähköauto ajelemaan sopivaa reittiä. Tosin nyt on tullut pyörittyä arjen oravanpyörässä sellaista kyytiä, että aikapäiviin rata ei ole kehittynyt mihinkään. :(

Avatar
Jaska
Asemapäällikkö
Viestit: 555
Liittynyt: 09.01.2007 10:58

Re: Jaskan ja Tuomaksen rata

Viesti Kirjoittaja Jaska » 15.12.2008 12:47

Pitkästä aikaa on vapaa-aikaa tehdä rataakin. Sain jo kaikki kanaverkot piiloon ja jos saisi jonkinlaisen "perusmaisemoinnin" kauttaaltaan aikaiseksi. Lisään sitten yksityiskohtia myöhemmin. Poika sai melkoisen älynväläyksen ja kaatoi kipsijauhetta lumeksi vähän sinne sun tänne rataan. Onneksi mitään märkää ei ollut mukana ja kiskoille ei mennyt mitään. Eiköhän se imurilla lähde, mutta olkoon nyt hetken, kun lunta se kuulemma piti olla... :D Onko muuten sellaista jauhetta, jota voisi ihan turvallisin mielin laittaa lumeksi, jos kuitenkin kiskot jätetään rauhaan ja muutenkin maltillisia määriä käytettäisiin?

Avatar
Jaska
Asemapäällikkö
Viestit: 555
Liittynyt: 09.01.2007 10:58

Re: Jaskan ja Tuomaksen rata

Viesti Kirjoittaja Jaska » 11.03.2009 15:18

Tulin huutaneeksi pari teräsristikkosiltaa eBay.de huutokaupasta. Olin kytännyt sopivia jo kauan. Olivat Märklin merkkisiä, joten nyt minunkin radalle tulee jotain Märkliniä... :wink: Meinasin jo ruveta tekemään siltoja kokonaan itse profiilista, mutta tällä ajankäytöllä siitä ei olisi tullut valmista aikapäiviin.
Kiskoja silloissa ei ole kiinni, joten laitan tavallista 2-kiskofleksiä siitä yli. Samassa rytäkässä tulee toivottavasti tehtyä vesistönylityskohta ja varsinkin vettä... En ole tehnyt vettä pienoismalliin aikapäiviin. Joskus ajat sitten tein kuviopintaisesta läpinäkyvästä muovilevystä jotain, mutta nyt ajattelin testata muita menetelmiä. Kuviopintaisessa muovilevyssä "aallot" oli täysin samanlaisena toistuvan näköisiä ja vaikutelma ei ollut mitenkään luonteva.
Kyseessä olisi hitaasti virtaavan joen uoma, josta sillat menee yli. Ajattelin kokeilla sellaista nestemäistä "vettä" joka sitten kovettuu. Varmaan olisi viisainta ostaa Saksasta ihan siihen tarkoitukseen myytävää tuotetta, vai kelpaako joku helpommin saatavilla oleva tuote tuohon tarkoitukseen?

markku55
Lämmittäjä
Viestit: 315
Liittynyt: 24.02.2007 09:36

Re: Jaskan ja Tuomaksen rata

Viesti Kirjoittaja markku55 » 11.03.2009 17:02

Onko sillat tehty K- vai M/C-raiteille? Jos ne on tehty penkallisille raiteille, kannattaa varmaan kyhätä jonkunnäköinen penkka myös kaksikiskoraiteille.

Vastaa Viestiin