Lyhytelokuva kotiradasta

Yleistä keskustelua omista radoista ja projekteista.

Valvojat: jhr, Hermanni

Into
Ratavartija
Viestit: 43
Liittynyt: 24.11.2011 16:37

Lyhytelokuva kotiradasta

Viesti Kirjoittaja Into »

Tein lyhytelokuvan omasta kotiradasta:

https://www.youtube.com/watch?v=sCqcBUJ_4k8

Tämä ei kestä kuin vaille neljä minuuttia, joten popcornia kannattaa ruveta syömään heti.
:)
LOK
Lämmittäjä
Viestit: 210
Liittynyt: 19.10.2015 21:42

Re: Lyhytelokuva kotiradasta

Viesti Kirjoittaja LOK »

Veikeä ja inspiroiva video. :)

Miten olet toteuttanut radan? Onko se lohkoista koostuva ympyrärata, "point-to-point" -rata vai niiden yhdistelmä? Olisiko sinulla esittää ratakaaviota? Rata näytti kohdassa 1:57 kulkevan irrotettavaa moduulia pitkin huoneen sisäänkäynnin editse.

Maisemoitua osuutta näytti olevan melko runsaasti, joten utelisin myös kuinka monta vuotta kokonaisuuden toteuttamiseen on kulunut?
LOK
lakivija[at]hotmail.com
Into
Ratavartija
Viestit: 43
Liittynyt: 24.11.2011 16:37

Re: Lyhytelokuva kotiradasta

Viesti Kirjoittaja Into »

Hauska jos pidit filmistä :)

Esität vaikeita kysymyksiä... Varmastikin rata on loppupelissä enemmän ympyrärata, siinä on kääntölenkit molemmissa päissä. Tämä on todella vanha kehitelmä siinä mielessä, että vanhimmat osat radasta on jo parin kymmenen vuoden ikäisiä (ehkä enemmänkin). Rataa on siis rakennettu kuin Iisakin kirkkoa. Alunperin on lähdetty liikkeelle yhdeltä isohkolta levyltä, joka oli olemassa jo lapsuuden kodissani, ja linjaa olen tehnyt lisää siten, että rata kiertää huoneen toiselle puolelle oviaukon editse jossa sitten on päättyvä ratapiha ja toisaalta kääntölenkki, sekin irroitettava kappalle. Lisäksi ovea vastapäiselle seinälle olen vielä tehnyt kolme pistoraidetta lisää, jotka menevät alkuperäisen ratalevyn alle. Ratakaavionkin voin esittää, mutta mun tarvinnee ensin prujata sitä vähän, jotta olisi järkevän näköinen tässä esitettynä.
PasiS
Konduktööri
Viestit: 61
Liittynyt: 06.01.2015 10:54

Re: Lyhytelokuva kotiradasta

Viesti Kirjoittaja PasiS »

Hieno rata ja hyvin tehty video. Sopivan mittainen "makupala".
Into
Ratavartija
Viestit: 43
Liittynyt: 24.11.2011 16:37

Re: Lyhytelokuva kotiradasta

Viesti Kirjoittaja Into »

Koska Lok oli aiheesta kiinnostunut, prujasin allaolevan kaltaisen ratakaavion. Kaikilta osin tämä ei kyllä ole ihan mittasuhteiltaan oikein, mutta suuntaa antava. Huoneen ovi on siis kuvassa vasemmalla ja ratalevyjen rajat on merkitty viheriällä färillä. Oikealla olevat kolme pistoraidetta jatkuvat toisen pöytälevyn alle. Oven kohdalla on saranoitu, irroitettava kappale. Kuvassa oikealla ylhäällä oleva iso levy on radan vanhinta osaa ja todellakin rakentaminen aloitettu tässä muodossaan jo 90-luvulla. Minulla ei ole kiire mihinkään... :D
Koko rata.JPG
Koko rata.JPG (151.57 KiB) Katsottu 11058 kertaa
ealab
Veturinkuljettaja
Viestit: 1185
Liittynyt: 21.09.2007 09:49

Re: Lyhytelokuva kotiradasta

Viesti Kirjoittaja ealab »

Hieno, miljööineen! Junan kulku näyttää hyvin tasaiselta, loivine kaarteineen. :)
LOK
Lämmittäjä
Viestit: 210
Liittynyt: 19.10.2015 21:42

Re: Lyhytelokuva kotiradasta

Viesti Kirjoittaja LOK »

Kiitos ratakaaviosta. Vanhimmalla osuudella näyttää kulkevan myös kapearaiteinen rautatie.
LOK
lakivija[at]hotmail.com
Into
Ratavartija
Viestit: 43
Liittynyt: 24.11.2011 16:37

Re: Lyhytelokuva kotiradasta

Viesti Kirjoittaja Into »

Kiitos, Ealab, positiivisista kommenteista.
"loivine kaarteineen", joo hmmm... Totta kyllä kuvassa näkyy loivaa kaarta, mutta valitettavasti tämä ei ole täysi tosiasia mun radasta. Loivilla kaarteilla sitä ei hirveästi voi kuvailla. Tila on loppupelissä suhteellisen ahdas ja se tietää paikoin melkko jyrkkiä kaarteita. Tällaiseen filmiin voi tietty valita vaan parhaat kohdat ja homman saa näyttämään hienommalta kuin ehkä onkaan.
Lok oli tarkkasilmäinen ja havainnoi kapearaiteisen radan. Piti itsekin katsoa pätkä uudestaan, että missä se vilahtaa ja tokihan siitä vihjettä muutamassakin kohdassa näkyi. Kapearaiteisen kalusto on kokonaan tehty N-vetureiden ja vaunujen alustojen päälle. Varsinaisesti niillä ei ole mitään todellista esikuvaa, mutta Tanskassa on ollut aikanaan varsin runsas kapearaiteisten ratojen verkko ns. sokerijuurikasradat ja siksi minäkin olen rataani sellaisen tällännyt. Sen kanssa olisi tehtävä vähän vielä työtä, että se olisi edes kohtuullisessa ajokunnossa. Nyt sitä ei suureellisesti voi kehua. Yksi ongelma on esimerkiksi risteys leveäraiteisen kanssa. Siinä on tällä hetkellä mechanotechnican risteys, joka on ajan saatossa saanut vähän rumasti siipeensä eikä toimi enää kovin nätisti. Varastossa mulla jo on Tillig:n risteys, mutta sen risteyskulma on huomattavasti pienempi ja asentaminen aiheuttaisikin varsin runsaita muutoksia sekä radallisesti että maisemallisesti. Uutta Mechanotechnican risteystä en ole onnistunut löytämään tai ylipäätänsäkään kapearaide/leveäraideristeystä muilta valmistajilta. Toisaalta ajatuksissa voisi olla yrittää tehdä risteys ihan itse. Toimiva kapearaiteinen olisi radassa sympaattinen yksityiskohta ja sen kehittäminen on siis yhä listalla.
kari-g
Lämmittäjä
Viestit: 217
Liittynyt: 21.05.2007 22:38

Re: Lyhytelokuva kotiradasta

Viesti Kirjoittaja kari-g »

Hienosti kuvattu!!

Erityisesti lähikuvaa, joka seuraa veturin kankikoneistoa jäin ihailemaan.
Kerro millaisella kamerakalustolla olet kuvannut kun kuva on hämmästyttävän vakaata ja hyvin fokuksessa.

//kari g
Into
Ratavartija
Viestit: 43
Liittynyt: 24.11.2011 16:37

Re: Lyhytelokuva kotiradasta

Viesti Kirjoittaja Into »

Mulla on tuommonen muutaman vuoden vanha Panasonicin videokamera, joka tallentaa DVD levylle. Sillä koko filmi on kuvattu.
Toden totta liikkeessä olevan kankikoneiston kuvaaminen oli se hankalin juttu. Pitkiä pätkiä radasta ei löydy, joissa pääsee kameran kanssa riittävän läheltä seuraamaan junan liikettä ja melko monta otosta tarvittiin, että kelvollista kuvaa tuli edes se tarvittava muutama sekuntti. Hyvin nopeasti kävi selväksi, että kameran automaattitarkennuksella ei tule tuossa tilanteessa kuin sekundaa ja niin minä säädinkin tarkennuksen ensin käsipelillä kohdaalleen ja sitten kuvattiin. Vaimo ajoi, minä kuvasin uudestaan ja uudestaan. Editointiin minulla on sellainen ohjelma kuin "AVS Video Editor". Kokemusta ei muista ole, mutta minusta tämä toimii tosi hyvin, on helppokäyttöinen ja varsin edullinenkin.
kari-g
Lämmittäjä
Viestit: 217
Liittynyt: 21.05.2007 22:38

Re: Lyhytelokuva kotiradasta

Viesti Kirjoittaja kari-g »

Kaiken vaivannäön tuloksena on kuitenkin syntynyt hieno video !!! :D

Mutta eikös näiden isojen elokuvien tekijöitäkin mene päivä tai kaksi ja valmiiksi saadaan minuutti tai pari (?) - jonka leikkaaja sitten leikkaa pois. :(

Itse olen jonkin verran kuvannut juna/pienoisrautatievideoita. Löytyy Youtubesta hakusanalla "friikki218".
Vanhimmat vuodelta 2001 olevat videot olen kuvannut SONY TRV620 -kameralla. Uudemmat Canon HV30:llä. T-TRAK-videot Hyvinkään pienoisjunatreffeiltä on kuvattu tavallisella pokkarilla Canon IXUS 100IS:llä.
Uusiin videoihin aioin kokeilla Olympus OM-D M5 II -järjestelmäkameraa. Siinä on erittäin hyvä kuvavakaaja ja fiksut tarkennusominaisuudet.

Editointiin käytän nykyisin MAGIX:in Movie Edit Pro 2013 -ohjelmaa.

Vielä kun saisi jenkkiradan siihen malliin että voisi jotakin kuvata... :shock:

//kari
Into
Ratavartija
Viestit: 43
Liittynyt: 24.11.2011 16:37

Re: Lyhytelokuva kotiradasta

Viesti Kirjoittaja Into »

Sä olet, kari-g, ahkera videoiden kanssa. Minulla on ollut homma lähinnä hyvin satunnaista ja tarvinnut aina jonkun tehokkaan inspiraation, että lähtis liikkeella. Tämän jo mainitun filminpätkän lisäksi mulla olisi muutaman vuoden takaa raina mökillä olevasta puutarharadasta (silloin kamera oli vielä uusi). Voisin senkin laittaa kansalle näytille. Siinä musiikki ei ole hanurista, vaan ollaan Glenn Miller tunnelmissa... :)
Vastaa Viestiin