Hintertupfingen 1:120 (TT)

Yleistä keskustelua omista radoista ja projekteista.
Vastaa Viestiin
TuH
Matkustaja
Viestit: 7
Liittynyt: 03.08.2015 08:40

Hintertupfingen 1:120 (TT)

Viesti Kirjoittaja TuH » 05.08.2015 08:31

Pienoisrautatien rakentaminen on ollut pitkäaikainen haave. Mutta aloittaminen on kaatunut milloin minkäkin syyn takia; tilanpuutteen, rahan, ajan, jne. Muutama vuosi sitten vihdoin päätin, että haavesta on tehtävä totta. Ensimmäiseksi oli päätettävä reunaehdoista. Rata ei voi olla suuri, koska sitä ei voi sijoittaa kiinteästi asuntoon. Toiseksi tarkka esikuvanmukaisuus ei saa olla vaatimuksena, kun ei sitä kuitenkaan pysty noudattamaan. Pääasia, että miellyttää omaa silmää, ja on hauska rakennella. Jo radan pieni koko pakottaa tekemään teknisiä ratkaisuja, kuten tiukat kaarresäteet, lyhyet sivuraiteet, jne., jotka eivät mitenkään olisi oikeasti mahdollisia.

Pitkän pähkäilyn jälkeen mittakaavaksi valitsin Suomessa harvemmin vastaan tulevan TT:n, eli 1:120 (raideleveys 12 mm). H0 (1:87) ei tullut kysymykseen käytettävän tilan takia, ja N (1:160) ei houkutellut, koska näkökyky ikääntymisen myötä alkaa olla jo sitä luokkaa, että hyvä kun näkee oikeita junia. Alunperin käsittääkseni entisestä itä-Saksasta kotoisin oleva mittakaava antaa kuitenkin mielestäni riittävät eväät toteuttaa melko yksityiskohtaisia asioita maisemaan. Se kun on aika tärkeässä roolissa, koska itse junilla operointiin ei sitä tilaa liikaa ole. Negatiivinen seikka em. TT-mittakaavassa tosin on se, että tavaran hankinnassa on ulkomaalaisten nettikauppojen varassa, etenkin kaluston suhteen. Mutta käyttämäni nettikaupat onneksi toimivat kuin "junan vessa". Maisemointitarpeita kyllä löytyy kotimaisistakin liikkeistä.

Ratapohjan kooksi tuli 135 cm x 65 cm. Mitat määräytyivät työpöydän koon ja sängynjalkojen välin mukaan. Rata mahtuu työpöydälle, ja kun pöytää tarvitsee muuhun työskentelyyn, voi radan nostaa lattialle ja työntää sängyn alle. Kehikon alle on asennettu pienet pyörät, jotka helpottavat radan "piilottamista". Kehikko on erikokoista höylättyä rimaa, ja kansilevy 6,5 mm koivuvaneria.

Aikakausi, jota rata ja maisema kuvaavat, sijoittuu jonnekin 1960 ja -70-luvun vaihteeseen. Kalusto, jolla operoidaan, on dieselkäyttöistä. Näin jää työläs ajojohtimien asentelu pois. Kalusto, rakennukset, ajoneuvot yms. ovat valmistajista johtuen aikalailla saksalaishenkistä.
Ja kun ruokahalu tunnetusti kasvaa syödessä, niin ei aikaakaan, kun alkoi radan laajennuksen suunnittelu. Ratkaisu oli 100 x 65 cm kokoisen palan lisääminen jatkoksi. Yhteys jatkopalaan hoitui lisäämällä vaihde piiloon tunneliin. Jatkopalaan rakentelen satamaa. Rata ei edelleenkään ole kiinteästi sijoitettu, vaan voidaan kasata tilaisuuden tullen vaikka keittiön pöydälle.

Rata on siis ollut rakenteilla jo muutaman vuoden, ja valmistuu lopullisesti tuskin koskaan (eikä ole tarviskaan, mitä sitä sitten tekisi).

Kuva
Yleisnäkymä 1. Kuvasta käy ilmi kuinka pieni tila asettaa rajoitteensa. Kiskojen linjauksista on realismi kaukana. Takanurkassa näkyy punaisia painokytkimiä joilla ohjataan vaununirroitusyksiköitä. Ledit juoruavat vaihteiden asennosta.

Kuva
Yleisnäkymä 2. Hiukan yksityiskohtia lisätty. Asemarakennus on Fallerin H0-kokoisesta modifioitu. Taustalla olevat talot Auhagenin valmistetta (skaala TT). Asemalla Kresin valmistama kiskobussi VT 2.09. Viereinen veturi Tilligin V36. Junien operointi tapahtuu digitaaliohjauksella Rocon Multimaus2:lla. Ko. laitteella ohjataan myös tällä hetkellä seitsemää vaihdetta. Vaihdemoottoreina on käytetty sekä Rocon giljotiinvaihteita että Tilligin sähkömoottorilla toimivia.

Kuva
Yleisnäkymä 3. Puut ovat Nochin valmisteita. Ruohosirote niin ikään Nochin, ja ripoteltu maastoon Bilteman patterilla toimivasta kärpäslätkästä ja teesihdistä tehdyllä "Grassmasterilla". Kukkulan päältä puuttuu vielä maisemointi.

Kuva
Yleisnäkymä 4. Aseman takaa häämöttävä kuormuri on Tilligin valmistama, muut autot Herpan tuotteita. Valaisimet Viessmannilta. Asemalaituri ja raput ovat Evergreenin styreenistä rakenneltu, jalkakäytävät Brawan tuotteita. Aidat ovat laserleikkaamalla toteutettuja, valmistajia mm. WS-Lasercut ja Joswood.

Kuva
Dieselasema. Valkoinen parakki rakennettu muovilevystä, samoin mäen päällä häämöttävä rakennus. Kuva paljastaa hyvin kuinka pientä säätöä tarvitsee tehdä siellä täällä. Mm. katon keskisauma irvistää, huoltolaiturin alaosa irvistää jne.

Kuva
Konepaja. Modifioitu Fallerin H0-skaalan asemarakennuksesta. Pieni nosturi samoin Fallerin tuotantoa. Veturi on Pikon valmistama V15. Hintaansa nähden (65 euroa tarjouksessa) erittäin laadukasta työtä, ja kulkee todella hienosti.

Tällaista näin alkuun, lisäillään kuvia jossain vaiheessa.

ealab
Veturinkuljettaja
Viestit: 1081
Liittynyt: 21.09.2007 09:49

Re: Hintertupfingen 1:120 (TT)

Viesti Kirjoittaja ealab » 05.08.2015 16:16

Hieno miljöö. 3-tievaihteen käyttö tilaratkaisuna siisti. Mittakaavasta ei huomaa eroa verrattuna H0:aan, kuvien perusteella. :)

ATH
Konduktööri
Viestit: 64
Liittynyt: 07.07.2015 19:11

Re: Hintertupfingen 1:120 (TT)

Viesti Kirjoittaja ATH » 05.08.2015 20:44

Kumpi noista ensimmäisen kuvan yläoikealla kulkevista raiteista on läpiajettava? Mihin se toinen raide päättyy?
VAROITUS: Älkää katsoko osoitetta http://yhdysraide.vuodatus.net/ Pienoisrautatiepitoisuus liian suuri

TuH
Matkustaja
Viestit: 7
Liittynyt: 03.08.2015 08:40

Re: Hintertupfingen 1:120 (TT)

Viesti Kirjoittaja TuH » 05.08.2015 21:42

Oikean puoleisin raide (valkokattoinen veturi) kiertää taakse, kaksi muuta päättyvät, suunnilleen siihen takimmaisen vaunun perän kohdalle. Alkuperäisessä versiossa keskimmäinen kiersi taakse ja oikean puoleinen nousi ylös ja kiersi keskimmäisen yli harjanteelle. Mutta nousukulma oli liian jyrkkä eikä veturi pystynyt kiskomaan vaunuja ylös. Lisäksi keskimmäisen raiteen kaarresäde oli todella jyrkkä, ja vain todella lyhyet vaunut kulkivat ilman ongelmia. Oli siis pakko muuttaa. Se ikävä puoli pieneen tilaan sovitettavassa radassa on, että käytettävän kaluston suhteen tulee rajoituksia. Veturien ja vaunujen pitää olla lyhyitä, jotta edes jonkinlainen operointi onnistuu. Tosin ei se minua haittaa, sillä nuo pienet dieselveturit ovat mielestäni symppiksiä :-!

TuH
Matkustaja
Viestit: 7
Liittynyt: 03.08.2015 08:40

Re: Hintertupfingen 1:120 (TT)

Viesti Kirjoittaja TuH » 14.08.2015 14:56

Jatkopalaan on siis rakenteilla satama. Pääraiteelta johtaa sivuraide satamalaiturille. Ja satama ilman laivaa on tietty aika tyhjän oloinen. Haku netistä ei tuottanut tulokseksi juurikaan sopivia ehdokkaita laivaksi. Mittakaavassa 1:130 löytyy ikivanha sarja rannikkotankkerista (Shell Welder Coastal Tanker), olisiko alunperin Frogin tuotantoa. Sarjaa ovat paketoineet myös mm. Eastern Express, Novo, Modelcraft, Ark Models jne. Laatu on vaan kertakaikkisen kauhea. Oli siirryttävä suunnitelmaan DIY, eli "Do It Yourself". Hakukierroksilla tuli nimittäin vastaan harrastajan tekemä paperimalli pienestä rahtilaivasta. Henkilö on tehnyt mallista kattavat piirustukset mittakaavassa 1:250 (http://olypen.com/carapace/emiliana/default.htm). Idea on se, että piirustukset tulostetaan paksummalle paperille, leikataan irti ja liimaillaan yhteen. Perusta mallille siis löytyi, mutta mittakaava ja materiaali olivat tarkoitukseeni vääriä. Pienen laskentaoperaation jälkeen totesin, että piirustukset muutettaessa mittakaavaan 1:120 mahtuvat vielä juuri ja juuri A3-paperille, eli tulostaminen onnistuu kotikonstein. Tulostettuja piirustuksia käytettiin sitten vain mallineina, ja laivan materiaaliksi tuli styreeni. Pituutta aluksella on n. 40 cm.

Kuva

Kuva

Hiukan kuvia itse laivasta, joka tosin ei ole aivan valmis. Valmisosia ovat messingistä syövytetyt portaat, metallilangasta valmistetut reelingit ja yläkannen pelastuslautat. Pelastusvene on otettu siitä tankkerin sarjasta.

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

ATH
Konduktööri
Viestit: 64
Liittynyt: 07.07.2015 19:11

Re: Hintertupfingen 1:120 (TT)

Viesti Kirjoittaja ATH » 14.08.2015 16:50

Voiko tuohon muuta sanoa kuin että hyvää työtä, upea!
VAROITUS: Älkää katsoko osoitetta http://yhdysraide.vuodatus.net/ Pienoisrautatiepitoisuus liian suuri

ealab
Veturinkuljettaja
Viestit: 1081
Liittynyt: 21.09.2007 09:49

Re: Hintertupfingen 1:120 (TT)

Viesti Kirjoittaja ealab » 14.08.2015 20:05

Paatin malli/esikuva (Ei Liberty?-)vuosikymmenten takaa. On vain päivitetty Hans Langh:n? kansiluukuilla?. Hieno jokatapauksessa.

ATH
Konduktööri
Viestit: 64
Liittynyt: 07.07.2015 19:11

Re: Hintertupfingen 1:120 (TT)

Viesti Kirjoittaja ATH » 15.08.2015 18:04

Onko tuo sataman keskimmäinen raide läpiajettava?
VAROITUS: Älkää katsoko osoitetta http://yhdysraide.vuodatus.net/ Pienoisrautatiepitoisuus liian suuri

TuH
Matkustaja
Viestit: 7
Liittynyt: 03.08.2015 08:40

Re: Hintertupfingen 1:120 (TT)

Viesti Kirjoittaja TuH » 18.08.2015 14:36

Satamassahan täytyy tietysti olla nosturi. Mittakaavassa 1:120 ei markkinoilta tietenkään löytynyt sopivaa valmista tuotetta. Kohteeksi valikoitui lopulta Fallerin H0-kokoinen Hobby-sarjan nosturi. Malli on erittäin yksinkertainen, osia vain parikymmentä. Laite on tietysti hiukan iso käyttämääni skaalaan, mutta ei kuitenkaan häiritsevästi. Sen verran panostin, että poistin runkorakenteen alaosasta n. 6 millin korkuisen ristikkorakenteen. Itse hyttiä ja puomirakennelmaa en lähtenyt muokkaamaan.

Sen sijaan houkutteli ajatus tehdä nosturista toimiva niin, että koukku nousisi ja laskisi, ja puomi kääntyisi ympäri. Kaappien kätköjä tonkimalla käsiini osui pienen radio-ohjattavan maasturin raato. Purin sen, ja sisältä paljastui käyttökelpoinen sähkömoottori koteloineen. Kierroksia oli kuitenkin aivan liikaa koukun liikuttamiseen. Avuksi tuli radio-ohjattavaan helikopteriin tarkoitetut rattaat, joilla sain pudotettua kierrosnopeuden sopivaksi käytettäessä 1,5 voltin paristoa.

Vielä piti ratkaista hytin kääntyminen. Seuraavaksi osui käteen vanha DVD-asema, jonka sisältä löytyi sopivan kokoinen ratas hytin ja rungon väliin. Veistelin runkoon valetun hammaskuvion pois ja istutin rattaan sen paikalle. Saksalaisesta pienoisvenetarvikkeita myyvästä liikkeestä löytyi hytin sisään mahtuva alennusvaihteella varustettu sähkömoottori (tällainen olisi ollut erittäin hyvä myös koukun operointiin, mutta olin jo ehtinyt rakennella em. systeemin). Kierrosnopeus 1,5 voltilla luokkaa 30 kierrosta minuutissa, ja sopivalla ratasyhdistelmällä hytti kääntyy ympäri n. 30 sekunnissa.

Nosturia ei voi käytännön syistä asentaa kiinteästi satamalaiturille, joten virran kytkeminen piti vielä ratkaista. Käytin tietokoneissa yleistä lattaliitintä. Vastakappale on istutettu ratapohjaan, ja nosturin kiskoilleen asennettaessa liitin vain painetaan paikalleen. Nosturin ohjaus tapahtuu ratapohjan takareunassa olevilla on-off-on -kytkimillä. Paristokotelot on piilotettu ratapohjan alle.

Kuva

Alalaidassa näkyy lattaliitin, jolla nosturiin kytketään virta.

Kuva

Nyt kun konstruktio on todettu toimivaksi, niin johdot voisi juottaa kiinni moottorin napoihin.

Kuva

Oma hommansa oli löytää "vaijeriksi" lankaa, jossa ei hapsota karvoja. Hobbypointista vihdoin löytyi.

Kuva

Johtojen läpivienti. Täytyy pitää huoli, ettei pyörittele hyttiä kierroskaupalla ympäri.

ealab
Veturinkuljettaja
Viestit: 1081
Liittynyt: 21.09.2007 09:49

Re: Hintertupfingen 1:120 (TT)

Viesti Kirjoittaja ealab » 18.08.2015 22:36

H0-Ortoniin hain "vaijerit" ompelijalta. Jotain keinokuituompelulankaa, ohutta* ja karvatonta. *On vielä paremmin TT-sopivaa.

TuH
Matkustaja
Viestit: 7
Liittynyt: 03.08.2015 08:40

Re: Hintertupfingen 1:120 (TT)

Viesti Kirjoittaja TuH » 17.03.2017 15:39

Rataprojektini on kokenut aika radikaaleja muutoksia tässä matkan varrella. Ohessa pari kuvaa. Laittelen lisää jossain vaiheessa.

Kuva

Kuva

ATH
Konduktööri
Viestit: 64
Liittynyt: 07.07.2015 19:11

Re: Hintertupfingen 1:120 (TT)

Viesti Kirjoittaja ATH » 18.03.2017 17:14

TuH kirjoitti:
17.03.2017 15:39
Rataprojektini on kokenut aika radikaaleja muutoksia tässä matkan varrella. Ohessa pari kuvaa. Laittelen lisää jossain vaiheessa.
Wow! Upeaa työtä! Ratapöytäkin näyttää pidentyneen.
VAROITUS: Älkää katsoko osoitetta http://yhdysraide.vuodatus.net/ Pienoisrautatiepitoisuus liian suuri

Avatar
Jaska
Asemapäällikkö
Viestit: 554
Liittynyt: 09.01.2007 10:58

Re: Hintertupfingen 1:120 (TT)

Viesti Kirjoittaja Jaska » 19.03.2017 09:02

Onko rata helposti siirreltävissä? Jos on, yllyttäisin sinua tuomaan sen suuren väkijoukon ihailtavaksi vaikkapa seuraaville pienoisrautatiepäiville, jotka Pirake ry järjestää Tampereella ensi marraskuussa 18-19 päivinä pirkkahallissa, eli Tampereen urheilu- ja messukeskuksessa. Valokuvien perusteella rata näyttää erittäin onnistuneelta! Omin silmin varmasti näyttäisi vielä upeammalta. En muista, että TT-mittakaavaa olisi kovin ollut näyttelyissä esillä, joten mielenkiinto olisi taattu.

TuH
Matkustaja
Viestit: 7
Liittynyt: 03.08.2015 08:40

Re: Hintertupfingen 1:120 (TT)

Viesti Kirjoittaja TuH » 17.05.2017 09:39

Kyllähän tuo rata on melko helposti siirrettävissä. Kulki Espoosta Tampereen Pienoismallipäiville neliovisessa henkilöautossa. Joten ei Pienoisrautatiepäiville osallistuminen mahdoton ajatus ole. Josko saisi sitä satamapalaakin edistettyä siihen mennessä. Ohessa muutamia lähikuvia.

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailija