Hietala-projekti

Yleistä keskustelua omista radoista ja projekteista.
Avatar
mudhoney
Lämmittäjä
Viestit: 281
Liittynyt: 12.06.2007 13:32

Hietala-projekti

Viesti Kirjoittaja mudhoney » 02.03.2014 20:48

Pienoisrautatien rakentaminen, edes pienen sellaisen rakentaminen kutkuttaa mieltä. Fremo-päädyillisiä moduuleja on ollut runkovalmiina ja useamman vuoden mutta en olosuhteiden ja energian toiskanavoinnin takia ole saanut niitä kiskotetuksi saati sähköistetyksi. Onkin tullut tarve rakentaa ns. terapiarata mahdollisimman helpoista lähtökohdista ja välittämättä siitä onko se yhdistettävissä jonkun muun kanssa.

Kävin aiemmin viikolla viemässä roskakatokseen roskia ja huomasin, että joku oli tuonut sinne TV-tason roskiin heitettäväksi. Seuraavana iltana menin haukkana paikalle kuusiokoloavaimen kanssa ja irrottelin talteen TV-tason kannen ja pohjalevyn. Pohjalevyssä oli ihan pätevät kalustepyörät paikallaan, joten ruuvasin ensin ne parempaan talteen. Mutta entäpä ne levyt? Molemmat oli 985 x 450 mm kokoisia 22 mm:n pinnoitettua lastulevyä. Eli jykevää sorttia. Mitäpäs niiden päälle rakentamaan.

Muistivihkoissani oli alunperin vuonna 2005 tekemäni suunnitelma Hietalan (ei se Viipurin radalla ja Venäjän puolelle jäänyt) kuvitteellisesta liikennepaikasta. Hietala on raskaasti kiskotetun pääradan varressa oleva merkityksensä ja suuruutensa päivät menettänyt liikennepaikka, jolla on enää yksi päätepuskuriin päättyvä sivuraide. Kaivoin laatikostani Pikola-projektia (saman radan varressa oleva pääteliikennepaikka) varten hankkimani Märklinin C-kiskot ja aloin sommittelemaan niitä suunnitelman mukaisesti levyjen päälle.

Kuva

Pääraide tulisi keskelle levyä, joten toiselle puolelle mahtuisi sivuraide ja pieni lastausalue. Pääraiteen varteen Mestarimallien pysäkkirakennus tms. ja ilman yhteyttä pääraiteeseen jäänyt pussiraide kivilaitureineen. Käytin asemarakennusta mallintamaan pahvilaatikosta leikattua mökkiä.

Kuva

Sivuraiteen vaihteen jälkeen tulisi tasoristeys ja hieman sivummassa olisi liikennepaikan suuruuden ajoista muistuttamaan jäänyt vesitorni.

Kuva

Koska Märklinin C-kiskojen suorien pituudet ovat "epäsymmetriset" (24172 = 171,7mm, 24188 = 188,3mm), päätin tehdä toisesta lohkosta 892 mm pitkän ja toisesta vastavuoroisesti 908 mm pitkän. Näin kahdesta lohkosta tulee mukava 1800 mm eli kymmenen peruspalan (2200/5106 = 180mm) pituinen kokonaisuus.

Avatar
mudhoney
Lämmittäjä
Viestit: 281
Liittynyt: 12.06.2007 13:32

Re: Hietala-projekti

Viesti Kirjoittaja mudhoney » 03.03.2014 22:21

Alkuperäinen suunnitelma vuodelta 2005, tuolloin olin merkinnyt liikennepaikan nimeksi "Tuokio".

Kuva

Ja jotta ei tarvitsisi epäillä niin Iiro Niemen "Jänisjärvi" ja Pkh:n Märklin Suomirata ovat antaneet inspiraatiota tähän.

Avatar
mudhoney
Lämmittäjä
Viestit: 281
Liittynyt: 12.06.2007 13:32

Re: Hietala-projekti

Viesti Kirjoittaja mudhoney » 25.03.2014 17:11

Pääsin maaseudulle operoimaan ja tulosta syntyi.

Lastulevykannet määrämittoihinsa leikattuna:

Kuva

Levyjen liitos. Clas Ohlsonin kansisalpoja ja vaneria:

Kuva

Kiskotus sauman kohdalla:

Kuva

Kiskotettu asema-alue pukkiensa päällä:

Kuva

Sitten maaston perusrakenteiden kimppuun.

Avatar
mudhoney
Lämmittäjä
Viestit: 281
Liittynyt: 12.06.2007 13:32

Re: Hietala-projekti

Viesti Kirjoittaja mudhoney » 02.04.2014 13:56

Posti toi Mestarimallien pysäkkirakennuksen rakennussarjan. Siitäpä hahmottelemaan asema-alueen järjestystä. Pää- ja sivuraiteen väliin tulee Kibrin rakennussarjasta koottava vesiviskuri. Pysäkkirakennuksen viereen tulee puurakenteinen lastauslaituri, jonka viereen on tullut aikoinaan pussiraide.

Ennen kuin tilasin pysäkkirakennuksen rakennussarjan, aloin muistella että eikös minulla ollut joku toinenkin sarja rakentamatta (resiinavajan jo kokosinkin ja pohjamaalasin)? Kaivelin laatikoita ja vahtituvan rakennussarjahan se löytyi. Sen ajattelin sijoittaa toisen lohkon toiseen päähän.

Kuva

Kävin kaivelemassa häkkikomeron kätköistä keltaiset uretaanilevyn palaset esille ja liimasin jo peruskallion runkoa toisen lohkon päähän. Mustalla tussilla piirretyt ääriviivat merkkaavat vanhaa ratalinjaa, joka on aiemmin kiertänyt kallion, jonka uusi linja nykyään lävistää.

Kuva

Avatar
mudhoney
Lämmittäjä
Viestit: 281
Liittynyt: 12.06.2007 13:32

Re: Hietala-projekti

Viesti Kirjoittaja mudhoney » 03.04.2014 22:48

Kolmen päivän puuhastelu alkaa tuottaa mukavasti tulosta. Sen lisäksi että olen maalaillut resiinavajaa, Gb ja Gbk -vaunuja sekä opastinmastoa, on radan maastorakenteiden tekokin edennyt kivasti.

Luulin Fallerin korkkipenkkapakettini olevan maalla mutta onneksi se olikin muiden pienoisrautatielaatikoiden joukossa. Aamu alkoi korkkipenkan liimauksella kuvaamaan vanhaa ratalinjaa ja ilman vaihdetta jäänyttä sivuraiteen päätä.

Kuva

Vanhaa ratalinjaa reunustava kallio kaipasi mielestäni koroketta. Niinpä hieman lisää kerrosta. Kulmikkuudet aion hävittää kipsikankaalla.

Kuva

Iltaa kohden kontaktiliimattavia objekteja kertyi lisää. Sivuraiteen kaarre penkkaansa kiinni, toisen raiteen vanha penger, kallion korotukset ja lastausalueelta ylös mäelle nouseva tie.

Kuva

Päivän operoinnin tulos. Alavasemmalla oleva kallio tulee samaan myös korotusta.

Kuva

Tien pohja on parin millin pakkauskartonkia. Senkin päälle tulee kipsikangas ja penkereet synty(ne)vät kuin itsestään.

Kuva

Vanhan linjan päälle tulee myös tie asema-alueelta (vasemmalta) päin.

Kuva

Avatar
mudhoney
Lämmittäjä
Viestit: 281
Liittynyt: 12.06.2007 13:32

Re: Hietala-projekti

Viesti Kirjoittaja mudhoney » 09.04.2014 01:03

Vapaapäivä, joten operointi maaston kanssa jatkui. Aloin kattamaan uretaanilevyjä kipsikankaalla. Saksilla sopivan kokoinen pala kangasta, kostutus vedellä pumppupullosta ja muotoilu.

Kuva

Toiselle kalliolle nousevan tien penkkakin muotoutui kivasti. Radan ja tien väliin on tarkoitus mallata tukimuuri DAS-massasta.

Kuva

Avatar
mudhoney
Lämmittäjä
Viestit: 281
Liittynyt: 12.06.2007 13:32

Re: Hietala-projekti

Viesti Kirjoittaja mudhoney » 12.04.2014 11:42

Kuuden kipsikangasmetrin jälkeen:

Kuva

Jotain valmistakin vaunujen kasaamisen ja maastonmuovauksen ohessa. "Harjoitustyönä" Mestarimallien rakennussarjasta kasattu resiinavaja.

Kuva

Avatar
mudhoney
Lämmittäjä
Viestit: 281
Liittynyt: 12.06.2007 13:32

Re: Hietala-projekti

Viesti Kirjoittaja mudhoney » 13.04.2014 22:16

Ennen soratusta ja kallioiden mallintamista päätin maalata sorastuksen ja ruohikoiden alle tulevat kohdat Nochin / Woodland Scenicsin Earth Undercoatilla.

Kuva

Valkoisiksi jääneisiin kohtiin tulee kipsistä kallioita tai DAS-massasta tukimuureja.

Kuva

ealab
Veturinkuljettaja
Viestit: 1077
Liittynyt: 21.09.2007 09:49

Re: Hietala-projekti

Viesti Kirjoittaja ealab » 14.04.2014 08:17

Rupesi kattaa maisemaa, raiteiden välejä paperimassalla. Kokeiluksi. Niitä sulavia pahvirullia, vettä, erikeeperiä ja mallikipsijauhoa. Siitä sotketaan sopiva puuro, jota levitellään, tasoitellaan, painellaan kiinni. Kuivuminen kestää päiväkausia. On tukevaa, pysyy hyvin kiinni, ei kynsin saa mitään irti. Eikä maksa paljon ja on hygieenistä! :) . Ei taida jäädä kokeiluksi.

Avatar
mudhoney
Lämmittäjä
Viestit: 281
Liittynyt: 12.06.2007 13:32

Re: Hietala-projekti

Viesti Kirjoittaja mudhoney » 30.06.2014 21:45

Kesäloman se vaatii, että projekti etenee. Onneksi maaseudulla on taas vähän helpompaa puuhastella likaisempien työvaiheiden kanssa.

Hietalan kakkoslohkokin alkoi saada rakenteita. Lastausalueen tie jatkuu ja yhdistyy radan tasoristeyksellä ylittävään tiehen.

Kuva

Aloin varovasti kokeilla kivisten tukimuurien rakentamista. Pohjalla DAS-massaa ja pintaan painoin pihalta keräämiäni pieniä kiviä.

Kuva

Kokeilumielessä aloin sorastaa tienpohjaa sekä raiteiden ja tukimuurien väliin jääviä aukkoja hiekalla, jota kävin varmaan viitisen vuotta takaperin keräämässä paikalliselta hiekkarannalta ja jota kuivatin ämpärissä takan päällä ainakin vuoden päivät. Hiekka on sidottu alustaanasa Nochin/Woodland Scenicsin maiseliimalla. Sorastus on kuivanut viikonlopun yli, huomenna pitää käydä imuroimassa irtohiekka irti ja katsoa kuinka paljon pitää sorastaa uusiksi.

Kuva

Avatar
mudhoney
Lämmittäjä
Viestit: 281
Liittynyt: 12.06.2007 13:32

Re: Hietala-projekti

Viesti Kirjoittaja mudhoney » 21.07.2015 22:40

Hietala-projekti ei oikein edennyt syksyn, talven eikä kevään aikana soittoharrastuksen vuoksi mutta kun osat ja tarveaineet olivat tallessa niin mikäs projektia jatkaessa tänä kesänä.

Viime heinäkuussa jäätiin tähän tilanteeseen:

Kuva

Kuva

Kuva

Mäki hiekkateineen tuli valtaosin sorastetuksi ja kipsikankaan pintaan valoin Nochin graniittimassaa imitoimaan "uudempaa" kalliota. Pysäkin puoleiselle sivulle pahvitettu ja kipsikankaalla vuorattu tien pohja sai myös pohjamaalauksen Nochin maavärillä. Pysäkkirakennuksen sijoituspaikan alle sahasin filmivanerista koroketta.

Viime viikonloppuna aloin viimein jatkamaan operointia. Ensimmäisenä vaihtoon meni pysäkin koroke. Sahasin tilalle ohuemmasta vanerista palasen, jota muotoilin lehtisahalla kaarevammaksi. Kipsikankaalla levyn reunat katoavat:

Kuva

Pysäkkitie sekä vanhan radan pohja sai myös hiekotuksen. Myös muutamia jo sorastettuja paikkoja piti uudelleenliimata:

Kuva

Vanhaa kalliota varten ostin viime vuonna Woodland Scenicsin "Learning Rock Faces" -harjoittelusetin, jossa paketin mukana on kipsiä, kalliomuotti, kolme kalliomaalia ja lisää kipsikangasta. Niinpä valoin ensimmäiset koekalliot:

Kuva

Ja ihan käyttökelpoisen oloisia valuja syntyikin:

Kuva

Yleisnäkymä kalliomoduulista:

Kuva

Muistatteko, että suunnittelin toiseen lohkoon sijoitettavaksi vesitornin?

Kuva

Aloin rakentamaan tuon puurunkoisen tolpan ympärille seinäelementtejä. Sivuseinät ovat valmiina ja päätyseiniin sahailin ikkuna-aukotkin:

Kuva

Avatar
mudhoney
Lämmittäjä
Viestit: 281
Liittynyt: 12.06.2007 13:32

Re: Hietala-projekti

Viesti Kirjoittaja mudhoney » 19.08.2015 20:40

Kesäloma, joten jälleen on aikaa rakennella. Tällä kertaa otin työn alle Hietalan pohjoismoduulin tasoristeyksineen.

Kuva

Aiemmin kipsikankaalla päällystämäni ja maisemamaalilla maalaamani kuormausalueen pohja, raiteiden väli ja taustalla kulkeva Asematie saivat pari kerrosta hiekkaa pintaansa. Tasoristeys uudelleen maalattuine puomineen myös löysi lopullisen paikkansa.

Tarkoitus oli puuhailla ulkoilmassa auringonpaisteessa mutta kontaktiliima oli päässyt talven säilytyksen aikana kuivamaan käyttökelvottomaksi, joten ensi töiksi piti lähteä hakemaan kaupungista sitä lisää muun asioinnin ohella. Päivän käännyttyä illaksi jatkoin kuitenkin vielä puuhailua.

Kuva

Tasoristeyksen puolikkaat, tien pohjapahvit ja vaihdekoppi saivat liimansa ja kuvassa ovat painon alla kuivamassa. Kyllä, painot ovat vanhoja kiuaskiviä.

Kuva

Pää- ja sivuraiteen väliin olin suunnitellut asennettavaksi Kibrin vesiviskurin vaan ehdinhän jo aamupäivän aikana sorastaa alueen kertaalleen. Ei auttanut muu kuin raapia puukolla kipsikangas rikki viskurin kokoiselta alueelta ja liimata viskurin jalka paikoilleen.

Avatar
mudhoney
Lämmittäjä
Viestit: 281
Liittynyt: 12.06.2007 13:32

Re: Hietala-projekti

Viesti Kirjoittaja mudhoney » 13.09.2015 15:16

Unohdin päivittää elokuun toisen rakennusrupeaman kuvat, tässäpä siis tulevat.

Tasoristeyksen ympäristö sai toiselle puolelle asfalttipinnoitteen hiomapaperista. Toinen puolikas vielä odotti omaansa.

Kuva

Toiseen lohkoon kokeilin "vanhan" kallion tekoa Woodland Scenicsin "Rock Faces Learning Kit":illä. ( http://woodlandscenics.woodlandscenics. ... 951/page/1 ) Valoin jo aiemmin muotilla kallion paloja mutta loppujen lopuksi sidoin ne kipsikankaalla vuorattuun kallion runkoon kipsimassalla, jolla täytin kaikki aukot ja lopulta kuorrutin koko seinämän.

Kuva

Radan toisella puolellahan on Nochin graniittimassainen kallio ja DAS-massasta muotoiltu kivinen- ja betoninen tukimuuri. Seuraava projekti onkin sekä näiden tukimuurien että "vanhan" kallion maalaus.

Kuva

Pysäkkirakennuksen kivijalka on pohjamaalattu ja liimattu alustaansa. Ennen ympäristön lopullista vuorausta kipsikankaalla täytyy rakennuksen eteen kuitenkin mallata matkustajalaituri reunakivineen. Tänä viikonloppuna valoin Pienoismalli-lehdessä 4/2001 olleiden ohjeiden mukaan kipsimassasta foliomuottiin kivipatukan, jonka sahaan ja hion mittakaavan mukaisiksi kiviksi.

Kuva

Vaihdelohkoon liimasin vanhan pistoraiteen kiskotuksen. Pistoraiteen ja hiekkatien väliin tulee kivinen kuormauslaituri, jonka rungon sahasin eilen ja ensi viikonloppuna mallailen sen kivireunukset DAS-massasta.

Kuva

Avatar
mudhoney
Lämmittäjä
Viestit: 281
Liittynyt: 12.06.2007 13:32

Re: Hietala-projekti

Viesti Kirjoittaja mudhoney » 24.09.2015 11:53

Syyskuun rakentelut

Aloin muotoilemaan DAS-massasta kuormauslaiturin reunakivetystä. Oma massapalani oli huolellisesta säilyttämisestä (tiiviisti suljettuna kahden eri muovipussin sisällä ja valolta suojattuna vetolaatikostossa) huolimatta jäykistynyt ja sitä piti veden avulla pehmitellä jonkin aikaa.

Kuva

Kivien väliset raot painelin pari tuntia kuivuneeseen massaan tasapäisellä ruuvimeisselillä ja taltan kärjellä. Kun massa oli kuivunut vuorokauden, saatoi muotoilla saumoja paremmiksi kolmioviilalla.

Kuva

"Vanhan kallion" maalaus oli seuraavana ohjelmassa. Woodland Scenicsin kallionrakennussarjan mukana tuli kolme väriä, Yellow Ocher, Burnt Umber ja Black. Kahta ensimmäistä ohensin veteen 1/16 -suhteella ja molemmilla maalasin kalliosta kaksi kolmasosaa. Sen jälkeen päällemaasin koko kallion mustalla, jota oli ohennettu suhteessa 1/32. Värit sidoin toisiinsa ja kallioon päälleruiskutetulla Nochin maisemaliimalla.

Kuva

Seuraavana päivänä oli päällemaalauksen vuoro ja se tapahtui 1/16 -suhteeseen ohennetulla mustalla. Tässä kohti minulla kävi haksahdus. Maalasin kallion ja ruiskutin heti perään maisemaliiman. Ohjeen mukaan mustan olisi pitänyt saada kuivua ensin ja vasta viimeistelyksi pinta olisi "sidottu" maisemaliimalla. Lopputulos on kovin vaalea.

Kuva

Viime kerralla valoin alumiinifoliomuottiin matkustalaiturin reunakivet. Pätkin kipsisen patukan jiirisahalla noin 12 millimetrin pituisiksi paloiksi, jotka viilalla hioin 6 mm korkeiksi ja 3 millin vahvuisiksi. Näillä mitoilla vanerin reunaan liimattuna täyttyisi mittakaavan mukainen etäisyys (10,1 mm) ja korkeus (3 mm) lähimmästä kiskosta. Maalasin reunakivet Woodland Scenicsin kalliomaaleilla.

Kuva

Tasoristeyksen ympäristö sai pohjapinnotteensa kipsikankaasta. Tein myös asfaltoinnin loppuun. Hiomapaperin pinta kaipaisi kuitenkin mielestäni hitusen tummemman maalikerroksen joka samalla hävittäisi kosteuden paperiin tekemät läikät.

Kuva

Kuormauslaiturin toinen sivu sai myös kivijäljitelmäpintansa (ei näy kuvassa) ja vuorasin ympäristön kipsikankaalla mahdollisimman valmiiksi. Vanhan kuormauslaiturin kiskot pitäisi vielä maalata ruosteisiksi, paikalle asentaa päätepuskuri sekä mallata perusmaasto sorastuksineen loppuun.

Kuva

Avatar
mudhoney
Lämmittäjä
Viestit: 281
Liittynyt: 12.06.2007 13:32

Re: Hietala-projekti

Viesti Kirjoittaja mudhoney » 24.09.2015 11:53

Viimeinen viesti onkin tullut jostain syystä kahteen kertaan. Tällä viikolla rakentelut jatkukoot.

Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailija