HO Tka 7

Yleistä keskustelua omista radoista ja projekteista.
jhr
Asemapäällikkö
Viestit: 372
Liittynyt: 07.02.2006 18:34

HO Tka 7

Viesti Kirjoittaja jhr » 31.05.2013 10:51

Noin ja nyt tuohonkin pitäis miettiä moottoria. Kaikki detaljet, ikkunanpyyhkijät, peilit, kaiteet jne on vielä irti
Näistä tein kaks eri "versiota". Tämä kaiteilla oleva on kuvattu Seinäjoella ja liekö ainoa lajiaan, jossa on takana kaiteet?
Jossakin näin HO Hiabin...senhän tuo tarvii...
Liitteet
DSC01585.JPG

Samuelsson
Lämmittäjä
Viestit: 213
Liittynyt: 28.06.2007 18:19

Re: HO Tka 7

Viesti Kirjoittaja Samuelsson » 31.05.2013 16:26

Moi. Multa löytyy kymmenittäin uusia H0-Hiab:eja. Jos tarvit, laita yv:tä.

PeS
Veturinkuljettaja
Viestit: 760
Liittynyt: 17.12.2007 10:03

Re: HO Tka 7

Viesti Kirjoittaja PeS » 01.06.2013 10:06

Samuelsson kirjoitti:Moi. Multa löytyy kymmenittäin uusia H0-Hiab:eja. Jos tarvit, laita yv:tä.
Oletko lopettanut oman projektisi? Jos olet, niin harmillista.

jhr
Asemapäällikkö
Viestit: 372
Liittynyt: 07.02.2006 18:34

Re: HO Tka 7

Viesti Kirjoittaja jhr » 01.06.2013 11:01

Moi,
Laitan viestiä tässä lähiaikoina, nyt on työn alla muutama vaunu nin sitten voin jatkaa Tka7:aa

Samuelsson
Lämmittäjä
Viestit: 213
Liittynyt: 28.06.2007 18:19

Re: HO Tka 7

Viesti Kirjoittaja Samuelsson » 01.06.2013 12:07

PeS kirjoitti:
Samuelsson kirjoitti:Moi. Multa löytyy kymmenittäin uusia H0-Hiab:eja. Jos tarvit, laita yv:tä.
Oletko lopettanut oman projektisi? Jos olet, niin harmillista.

Tka-projekti ei ole lopetettu. Se on tällähetkellä kylläkin jäissä, eikä sen valmistumiselle ole takeita, johtuen valmistusteknisistä ongelmista laitteen hytin kanssa.
Viimeinen mahdollisuus ko asiassa olisi ulkoistaa hyttiosan seinien valmistus jollekin toiselle taholle. Tämä ei ole mahdottomuus, mutta pelkäämpä että tämä toimintamalli
vesittää pohjan koko projektilta, johtuen kustannusten noususta, aiheuttaen suoraan valmiin mallin radikaalisti korkeamman myyntihinnan. Tälloin malli ei enää
Noudata alkuperäistä ideaansa ja kaatuu omaan mahdottomuuteensa.

Vielä ei Tekari ole kuitenkaan unohdettu, ja parhaani yritän ongelmien ratkaisemiseksi.

Samuelsson
Lämmittäjä
Viestit: 213
Liittynyt: 28.06.2007 18:19

Re: HO Tka 7

Viesti Kirjoittaja Samuelsson » 05.10.2016 10:29

Onko tälle Tka:lle olemassa jokin järkevä voimansiirtoratkaisu? Miltähän kantilta pitäisi aihetta alkaa lähestyä, kun tarkoitus olisi saada tämä digiradalle?

PeS
Veturinkuljettaja
Viestit: 760
Liittynyt: 17.12.2007 10:03

Re: HO Tka 7

Viesti Kirjoittaja PeS » 05.10.2016 23:09

Tka7:ssa on sen verran paljon tilaa, että voimansiirron voi helposti rakentaa käyttämällä vaikka vaihdelaatikkosarjoja, joita on tarjolla kohtuullisen paljon erilaisia — eri hintaisia ja eri tavoilla valmistettuja.

Akselikohtainen ratamoottori lienee yksinkertaisin ratkaisu — kummallekin akselille oma ratamoottori. Toisen voi jousittaa, niin saadaan samalla aikaiseksi kolmipisteripustus.
Kuva

Kaksi vaihdelaatikkoa voidaan kytkeä yhteen kardaanilla. Kun käytetään kahta vaihdelaatikkoa, niin toisen voi jousittaa tai molemmat voi kytkeä pitkällä jousilangalla yhteen (=CSB-ripustus) — tai tehdä kummastakin jousittamattoman. Jos käyttää pienikokoista moottoria, niin ei välttämättä tarvita alennusvaihdetta, jolloin moottorin akseli vetää suoraan vaihdelaatikoita. Kuvasas näkyy 3D-printterillä valmistettu vaihelaatikko, joka on koottu liimaamalla. Sisällä on Tenshodo Spud -telissä käytetty matoruuvi-hammasratas-pari, jossa välityssuhde on 1:15.
Kuva

Rakensin Tka3:een kuvassa näkyvän voimasiirron, jolloin pitkittäisellä akselillä on ratas, jota moottorin akselilla oleva ratas vetää. Kaikki osat valmiita kaupallisia osia. Tämä toimii hyvin.

Kuva
Kuva
Kuva

Samuelsson
Lämmittäjä
Viestit: 213
Liittynyt: 28.06.2007 18:19

Re: HO Tka 7

Viesti Kirjoittaja Samuelsson » 06.10.2016 08:08

Vakuuttavan näköistä!

Nuo erilliset vaihdelaatikot molemmille akseleille kuulostaisi fiksulta ratkaisulta. Joskus näin sellaisia koteloituja, hyvin siroja lootia, joissa oli akselit pyörineen valmiina, ja taisi olla vielä valmiit reiät kiinnitysruuveillekin. Kotelointi oli mustaa muovia(?) ja pyöräkerrat kirkkaan näköiset, varmaankin uushopeaa. Tunnistatko Pes kuvauksen perusteella mitä tarkoitan?

Jos käyttää akselimoottoria tai moottoriteliä, miten tuollaisen virroitus pitäisi digiin modata? Eikös nuo ole valmiita paketteja analogijärjestelmään?

Edit.
Tällaisen löysin. Voisiko käydä niin hyvä säkä että saisi valmiin paketin tekariin!? Motti varmaan pitäisi vaihtaa lyhyempään, mutta se ei ole ongelma.
Vielä kun mitat löytyisi jostain...
Liitteet
gi_21_12_700_435.jpg
gi_21_12_700_435.jpg (45.12 KiB) Katsottu 1246 kertaa

ealab
Veturinkuljettaja
Viestit: 1032
Liittynyt: 21.09.2007 09:49

Re: HO Tka 7

Viesti Kirjoittaja ealab » 06.10.2016 09:52

Tenshodon matoruuviboxi voisikin olla ok Tka7:aan. Mutta mistä löytäisi. Äkkipäätä Tens... sivuilta ei. Itse tehtynä vaihteisto on haastava, varsinkin 4-vetoiseksi, taka-akseli vähän kallistuvana. Pelkkiä rattaita kyllä olisi. Mistä detaljeja, kuten laatikot, jousitus, yms. Tka7:aan. Tuon virroituksen tekeminen mm. digisysteemiin: Riisutaan alkuperäinen johdotus virroitukselta moottorille. Uusi virroitus pyöriltä digille, sieltä moottoreille. Siis 4 johdinta /vetoyksikkö.

PeS
Veturinkuljettaja
Viestit: 760
Liittynyt: 17.12.2007 10:03

Re: HO Tka 7

Viesti Kirjoittaja PeS » 06.10.2016 17:08

Samuelsson kirjoitti:Vakuuttavan näköistä!
Tällaisen löysin. Voisiko käydä niin hyvä säkä että saisi valmiin paketin tekariin!? Motti varmaan pitäisi vaihtaa lyhyempään, mutta se ei ole ongelma.
Vielä kun mitat löytyisi jostain...
Tuohan on Hollywood Foundryn valmiste. Voit tilata Geoff Baxterilta valmiina juuri sellaisen voimansiirron kuin haluat — ei sitä kannata pilkkomaan ryhtyä. Osoite löytyy tuolta: http://www.hollywoodfoundry.com/ Valintataulukosta valkkaat haluamasi akselivälin, voimansiirtotavan, fillarin halkaisijan, fillarin profiilin jne. Tilaaminen Suomeen onnistuu hyvin. Aika moni suomalainen harrastaja on käyttänyt HF:n palveluita.

Itselläni on useita HF:n valmistamia voimansiirtoja — mm. Bm2:een, jonka akseliväli taitaa olla vieläkin pidempi kuin Tka7:n.

PeS
Veturinkuljettaja
Viestit: 760
Liittynyt: 17.12.2007 10:03

Re: HO Tka 7

Viesti Kirjoittaja PeS » 06.10.2016 17:31

Tässä on yksi muovista valmistettu valmis laatikko, joita yhdistelemällä saa helposti kolmipisteripustuksen. Näiden lootien ongelma on se, että ne on suunniteltu 1:76-mittakaavaan. Se tarkoittaa sitä, että 1:87 suomalaisen pienkaluston vakiopyörä 10,5 mm (monissa Tka-sarjoissa fillarin halkaisija on 9 mm) on lootaan liian pieni, koska vastaava fillari on 1:76 mittakaavassa 12 mm.

Kuva

Ohessa aikaisemmassa postauksessani näkyvä vaihdelaatikko osina. Se myydään rakennussarjana. Aikaisemmat printtiosat on nykyisin korvattu muovilla.
Kuva

Rakennussarjalaatikoita on saatavilla monilta valmistajilta. Yleisimmin vaihdelaatikon runko on valmistettu syövytetystä pellistä. Se taivutellaan kasaan ja runkoon juotetaan tarvittavat laakerit. Sanoisin, että kohtuullisen helppo, kun ei itse tarvitse laskea rattaan ja matoruuvin etäisyyksiä.


Hollywood Foundryn MonoAnt on yksi pienimmistä markkinoilla olevista lootista. Se myydän valmiiksi koottuna, niin ei tarvitse itse koota. Rungon päällä olevat reiät on jengattu valmiiksi M1,4:n ruuveille, jolloin siihen saadan tarvittaessa kamaa kiinni.
http://www.hollywoodfoundry.com/MonoAnt.htm

PeS
Veturinkuljettaja
Viestit: 760
Liittynyt: 17.12.2007 10:03

Re: HO Tka 7

Viesti Kirjoittaja PeS » 06.10.2016 17:41

ealab kirjoitti:Tenshodon matoruuviboxi voisikin olla ok Tka7:aan. Mutta mistä löytäisi. Äkkipäätä Tens... sivuilta ei. Itse tehtynä vaihteisto on haastava, varsinkin 4-vetoiseksi, taka-akseli vähän kallistuvana. Pelkkiä rattaita kyllä olisi. Mistä detaljeja, kuten laatikot, jousitus, yms. Tka7:aan. Tuon virroituksen tekeminen mm. digisysteemiin: Riisutaan alkuperäinen johdotus virroitukselta moottorille. Uusi virroitus pyöriltä digille, sieltä moottoreille. Siis 4 johdinta /vetoyksikkö.
Tenshodon moottoriteli ei perustu irrallisiin vaihdelaatikoihin, vaan komponentit on laakeroitu suoraan telin runkoon. Jos telin purkaa, niin ei sieltä mitään irtonaisia vaihdelaatikoita paljastu. Jos akseleille haluaa kallistusta, niin silloin hammasratas-matoruuvi-pari on aina asennettava vaihdelaatikkoonsa. Tällä tavalla lootaa pyöräkertoineen voi kallistella jousien avulla niin paljon kuin haluaa ilman että matoruuvin ja rattaan välinen etäisyys muuttuu — näinhän ei saa edes tapahtua. Harvemmin massatuotantovehkeissä tai leluissa on mitään kallistuksia, koska niiden valmistaminen on kalliimpaa.

Piirsin taannoin syövyttämällä Tenshodon 1:15-hammasratas-matoruuvi-paria varten niin pienen laatikon kuin vain voi tehdä. Toimiihan se, jos viitsii itse koota.

PeS
Veturinkuljettaja
Viestit: 760
Liittynyt: 17.12.2007 10:03

Re: HO Tka 7

Viesti Kirjoittaja PeS » 06.10.2016 17:44

Samuelsson kirjoitti:Vakuuttavan näköistä!
Jos käyttää akselimoottoria tai moottoriteliä, miten tuollaisen virroitus pitäisi digiin modata? Eikös nuo ole valmiita paketteja analogijärjestelmään?
Ealab sen tuossa jo sanoikin. Kaksi johtoa virroittimilta lutikkaan ja kaksi johtoa lutikasta moottorille.

Samuelsson
Lämmittäjä
Viestit: 213
Liittynyt: 28.06.2007 18:19

Re: HO Tka 7

Viesti Kirjoittaja Samuelsson » 08.10.2016 10:19

Tässä tulikin hyvää asiaa, kiitos.

Heräsi taas muutama kysymys;
- Voitteko kertoa mistä hankitte voimansiirron komponentteja, kuten hammasrattaat ja matoruuvit?
- Mikä olisi sopiva välityssuhde Tka:lle?
- Minulla on Markits -merkkisiä vaihdelaatikoita, ja niihin välitykset, jossa matoruuviin menee 2mm akseli, mutta vetorattaan akselinreikä on 1/8". Mitä akselia näissä tulisi käyttää?
- Onko mitään tietoa hihnavedon ominaisuuksista?, Eli kuinka hihna kestää aikaa, mikäli voimansiirto on käyttämättä pitkään, ja kannattaako valita hihnaveto vain äänettömyyden takia?
Russian Decapodin remmistä on jotain kokemusta, eikä se ollut kovin luottamusta herättävä.

PeS
Veturinkuljettaja
Viestit: 760
Liittynyt: 17.12.2007 10:03

Re: HO Tka 7

Viesti Kirjoittaja PeS » 08.10.2016 12:37

Peukalosääntönä voisi sanoa, että minimivälityssuhde on 1:15, mutta tavoiteltava 1:30:een. Aika monissa englantilaisten vaihdelaatikoissa välityssuhde on nykyään 1:60-1:80. Jätkät ovat kehittäneet hienoja ratkaisuita huippurattailla, mutta hienoimpien vaihdelaatikoiden hinta alkaa jo lähennellä sataa euroa. Käytännössä kuitenkin käytettävissä oleva tila, fillarin halkaisija sekä voimansiirron monimutkaisuus/yksinkertaisuus sanelevat myös välityssuhteen. Suunnittelussa on tasapainoteltava monen eri asian kesken.

Markitsin "20"-sarjan matoruuvi-hammasratas-parilla välityssuhteeksi muodostuu 1:20, 1:27, 1:33 tai 1:40 sen mukaan minkä moduulin valitset. Kaikissa tapauksissa matoruuvin ja rattaan halkaisija on kuitenkin sama — fiksu ratkaisu, jonka avulla voi tarvittaessa muuttaa välityssuhdetta jo valmiiseen veturiin. Rattaat ja matoruuvithan ovat Markitsilla tunnetusti ruuvikiinnitteisiä. Pienipyöräisen H0-kaluston osalta on kuitenkin rajoitteita — rattaan halkaisija on 9,2 mm, joten sitä ei voi käyttää esim. kalustossa, jossa fillarin halkaisija on 9 mm. Monissa suomalaisissa ratakuorma-autoissa tilanne on tämä. En tiedä, mikä on Tka7:n fillarin halkaisija. Jos se on 10,5 mm, niin ongelmia ei ole.

Välityssuhde tietty suurenee, mikäli käytät alennusvaihdetta — tai joudut käyttämään sitä. Tosin kaikki eivät välttämättä nosta välityssuhdetta alennusvaihteen avulla, vaan käytännön syistä tyytyvät käyttämään 1:1:een välityssuhteella varustettua alennusvaihdetta esim. pitkittäisen "kardaaniakselin" ja moottorin akselin välissä. Tietenkin yksinkertaisempaa olisi asentaa matoruuvit suoraan moottorin akselille, mikäli tila antaa tähän mahdollisuuden. Myös valmiita alennusvaihdelaatikoita on saatavilla tai sellaisen voi tehdä itse.

Markitsin matoruuvi-hammasratas-parissa reikien mitoitus valitaan omien tarpeiden mukaan. Matoruuvissa on joko 1,5 mm:n tai 2,0 mm:n poraus. Nämä ovatkin yleisimmät moottoreiden akselivahvuudet. Hammasrattaan osalta tarjolla on 1/8" (=3,2 mm) tai 2,0 mm:n poraukset sen mukaan, mitä akselia käytät. Nämä ovat Englannissa yleisimmät akselivahvuudet. Markitsilla taitaa olla myös vaihtoehtona 3,0 mm:n poraus, jota käytetään joissakin maissa tai mittakaavoissa standardiakselina. 1/8" porauksella varustettuja laakereita ja rattaita on helpommin saatavilla kuin kahden millin — ainakin Englannissa. Itse olen päätynyt sellaiseen ratkaisuun, että sorvautin 1/8" akseleita, joiden päissä on 2,0 mm:n ohennus. Tällä ratkaisulla voin käyttää samoja rattaita ja laakereita kaikessa kalustossa. Ohennus muodostaa myös kätevän olakkeen, jolloin pyöräkerran kokoamisprässissä koottava pyöräkerta syntyy nopeasti — laippaväliä (back-to-back) ei tarvitse mittailla, vaan 14,5 mm:n laippaväli syntyy automaattisesti.

Sanoisin, että helpoimmalla pääset, jos tilaat voimansiirron Hollywood Foundrylta. Voimansiirtojen rakentaminen itse on tietty mielenkiintoista puuhaa ja siinä voi silloin kokeilla erilaisia ripustusratkaisuita.

Oheisissa kuvissa Hollywood Foundrylla teettämäni hihnavetoiseilla alennusvaihteella varustettu bensamoottorivaunun voimansiirto. Sen hyviä puolia on hiljainen käyntiääni ja herkkyys. En osaa sanoa hihnan kestävyydestä mitään, mutta sen voi helposti vaihtaa uuteen. Viitisen vuotta kyseinen alusta on tainnut minulla olla. Hihnaveto soveltuu ehkä parhaiten sellaiseen kalustoon, jossa veturia ei kuormiteta kovin paljon. Kovassa kuormituksessa hihna saattaa luistaa. Hihnaveto on mielestäni mainettaan parempi ratkaisu. HF:n välityksen ollesssa kyseessä valitsisin kuitenkin vinohammasrattailla toteutetun alennusvaihteen, joka heillä on myös tarjolla. Syynä on se, että HF:n vaihdelaatikot ovat tavanomaista jäykemmät.

Kun HF:n voimansiirtoja valitsee, niin kannattaa aina valita mahdollisimman suurikokoinen moottori — näinhän yleensä kannattaa muutenkin toimia, eli niin suuri motti kuin vehkeeseen vain mahtuu. Tämä takaa sen, että vääntövoimaa riittää jos vaikka välityksestä ei tullutkaan aivan niin herkkä kuin sen olisi pitänyt olla. HF:n vaihdelaatikko on tavanomaista jäykempi, joten tavanomaista suurempi osa moottorin voimasta tuhraantuu välityksen vääntämiseen. Valitsin aivan turhaan pienimmän mahdollisen Mashiman motin bensamoottorivaunuuni, koska sinne olisi mahtunut suurempikin. Nyt mottori tuppaa kuumenemaan, kun sen pitää voittaa tavanomaista jäykemmän voimansiirron aiheuttama vastus. Ajolaitteen yhteyteen kytketty ampeerimittari on muuten hyvä ratkaisu — sen avulla näkee, toimiiko voimasiirto herkästi. Jos virtaa kuluu paljon, niin jossain kohtaa voimansiirtoa tai ripustuksia on ahdistavia kohtia, joiden herkistäminen voisi auttaa. Joskus pelkästään laakeroinnin välyksien lisäämisen vaikutus näkyy dramaattisesti ampeerimittarin käyttäytymisenä. Jos mittarin neula taas väpättää, niin yleensä silloin virroitus toimii puuttellisesti tai fillarit ovat likaantuneet.

Kuva
Kuva
Viimeksi muokannut PeS, 08.10.2016 23:41. Yhteensä muokattu 2 kertaa.

Vastaa Viestiin