Vaihteiden ohjaus myös painonapeilla

Keskustelua radan ja rakennusten sähköistämisestä. Digitaali / analogi järjestelmistä, vaihdemoottoreista ym.
Vastaa Viestiin
matias
Matkustaja
Viestit: 9
Liittynyt: 04.01.2012 08:11

Vaihteiden ohjaus myös painonapeilla

Viesti Kirjoittaja matias » 06.08.2012 09:46

Tervehdys

Nyt on sitten hankittu mobile station 2 ohjain ja vaihteita ohjaan sillä digitaalisesti. Kysymykseni on varmasti kysytty useasti mutta tiedustelenpa asiaa vielä kerran.

Digitaalisten vaihteiden lisäksi omistan nyt myös 4 kpl vaihteita joita pitäisi ohjata napeilla. Eli vaihteiden alta löytyy ohjuri josta lähtee ne piuhat (ei siis ole sitä lisäosaa jolla ne toimisivat digitaalisesti suoraan ohjaimellani)
Ajattelin etten ostaisi näihin sitä kyseistä osaa vaan haluan varta vasten ohjata näitä neljää painonapeilla.

Mitä siis kaipaan (saisiko samalla märklin numerosarjat)
1. tiedän ainakin että sen painonapin johon piuhat vedetään.
2. Onko niin että piuhoja lähtee kolme , varmistus vain ettei jotain puutu vaihteesta ?
3. Mites virran kanssa, minulla on olemassa vanha ohjain m sarjan raiteille ja sinne saa laitettua kolme johtoa, käykö se virraksi?

Uudessa virtalaitteessa kun ei ole kuin kaksi johtopaikkaa suoraan c kiskolle ja sitten mobile station 2 ohjaimelle / ohjaimille

Onko vielä jotain mitä tarvitsen jotta saan painonappiohjauksen toimimaan

Kiitoksia tiedoista

ealab
Veturinkuljettaja
Viestit: 1079
Liittynyt: 21.09.2007 09:49

Re: Vaihteiden ohjaus myös painonapeilla

Viesti Kirjoittaja ealab » 06.08.2012 17:45

Vanhassa säädinmuuntajassa taitaa olla säädettäväjännitteinen lähtö radalle ja kiinteäjännitteinen esim. valaistusta varten. Molempia voi käyttää, ajosähkön säätö vaan sopivaksi. Kyllä tuosta virta riittää, varsinkin, jos et käännä kaikkia (eli-)vaihteita yhtaikaa. Painikkeeksi sopii mikä vain painike, virtakestoisuudeltaan riittävä, ei niillä korvamerkkiä ole.
Jos vaihde on solenoidikäyttöinen, niin 3 johdinta. Yksi on yhteinen, 2 muuta kääntöjä varten. Vaihteista yhteiset voi kytkeä muuntajan yhteiseen nollaan. Vaihe (muuntajan "kuuma lähtö") painikkeille, joista lähdöt vaihteille kääntöjä varten.

sanoaskosano
Konduktööri
Viestit: 66
Liittynyt: 23.09.2007 22:15

Re: Vaihteiden ohjaus myös painonapeilla

Viesti Kirjoittaja sanoaskosano » 08.08.2012 13:00

Märklinin vaihtoehto vaihdemoottoreiden painonappikytkentään:
72710 Ohjausrasia led-valoin. 22 €.
TAI
72720 Ohjausrasia ilman valoja. 16 €.
60032 32 VA, 16 V vaihtovirtamuuntaja, käyttöohje, kaksinapainen liitin (D). 39 e. ( Ei enää valmisteta, korvaava tuote on 66361+60130 yhteensä 33 e.)
Lisäksi tarvittavat kaapelit ja pistokkeet
lähde: http://pienoisjunat.blogspot.fi/2010/01 ... -osat.html

Avatar
jartsa
Veturinkuljettaja
Viestit: 959
Liittynyt: 20.12.2008 18:20

Re: Vaihteiden ohjaus myös painonapeilla

Viesti Kirjoittaja jartsa » 08.08.2012 20:15

matias kirjoitti:Tervehdys

Nyt on sitten hankittu mobile station 2 ohjain ja vaihteita ohjaan sillä digitaalisesti. Kysymykseni on varmasti kysytty useasti mutta tiedustelenpa asiaa vielä kerran.

Digitaalisten vaihteiden lisäksi omistan nyt myös 4 kpl vaihteita joita pitäisi ohjata napeilla. Eli vaihteiden alta löytyy ohjuri josta lähtee ne piuhat (ei siis ole sitä lisäosaa jolla ne toimisivat digitaalisesti suoraan ohjaimellani)
Ajattelin etten ostaisi näihin sitä kyseistä osaa vaan haluan varta vasten ohjata näitä neljää painonapeilla.

Mitä siis kaipaan (saisiko samalla märklin numerosarjat)
1. tiedän ainakin että sen painonapin johon piuhat vedetään.
2. Onko niin että piuhoja lähtee kolme , varmistus vain ettei jotain puutu vaihteesta ?
3. Mites virran kanssa, minulla on olemassa vanha ohjain m sarjan raiteille ja sinne saa laitettua kolme johtoa, käykö se virraksi?

Uudessa virtalaitteessa kun ei ole kuin kaksi johtopaikkaa suoraan c kiskolle ja sitten mobile station 2 ohjaimelle / ohjaimille

Onko vielä jotain mitä tarvitsen jotta saan painonappiohjauksen toimimaan

Kiitoksia tiedoista
Mikäli vaihteessa tai opastimessa (C-raidemärklin)on se dekooderi sisäänasennettuna/asennettavissa,et pysty käyttämään näitä molemmilla sydeemeillä.
Vanhemissa tämä onnistuu fleisun tavon,kytkemällä perinteinen nappisydeemi digin rinnalle.
Lisää varmuudeksi 1N4001--5 diodi dekooderin syöttöön ,estämään dekooderillepäin syötön.
Diodi kytketään "mustaviiva" poispäin dekooderista.
Pikkurimpulamuuntajat voit unohtaa ,alle 30 vA!
SANO KUKA TAHANSA MITÄ SANO.Näissä ei riitä jatkoa ajatellen poveria!
Fleischmann:lla tämä onnistuu hyvin,dekooderi on erillinen ja solenoidi myös.
FLEISCHMANN Die Modellbahn der Profis

matias
Matkustaja
Viestit: 9
Liittynyt: 04.01.2012 08:11

Re: Vaihteiden ohjaus myös painonapeilla

Viesti Kirjoittaja matias » 09.08.2012 09:17

Mikäli vaihteessa tai opastimessa (C-raidemärklin)on se dekooderi sisäänasennettuna/asennettavissa,et pysty käyttämään näitä molemmilla sydeemeillä.

Tämän vielä ehkä ymmärsin...Että ongelmia voi esiintyä. Loppu oli aloittelevalle junaharrastajalle täysin hepreaa.

Eli edellisen viestin osanumerot oli jo ihan ymmärrettävissä nyt kysymys siis yksinkertaisesti seuraavanlainen.
Voinko liittää uuden virtalähteen ohjaamaan näitä 4 kpl vaihteita painonapein ja muut kiskot ja ohjaukset tapahtuvat siis digitaalisesti mobile stationin 2 kautta ja siinä olevan oman virtalähteen kautta.

Voinko siis käyttää kahta virtalähdettä. Toisella ohjataan koko rataani ja junia + vaihteita sekä sitten uudella virtalähteellä vain noita 4 kpl painonappivaihteita. Tai käykö niin että tulee "liikaa" virtaa jostain ja koko systeemi hajoaa

Kiitoksia vielä kerran neuvoista

sanoaskosano
Konduktööri
Viestit: 66
Liittynyt: 23.09.2007 22:15

Re: Vaihteiden ohjaus myös painonapeilla

Viesti Kirjoittaja sanoaskosano » 09.08.2012 10:56

Ymmärräkö oikein että sinulla on 4 vaihetta joissa on sekä vaihdemoottori että dekoderi. Tässä tapauksessa vaihteet ottavat tehon sekä ohjauksen kiskoista ja niitä operoidaan MS2 ajolaitteella.
Mikäli haluat käyttää vaihteita napeilla täytyy dekoderit poistaa jaa tuoda kolme kohtoa kustaakin vaiteesta painonapeille ja käyttää aikaisemassa viestissäni olevaa järjestelmää. Vanhoja Märklin 16V ac muuntajia pyörii runsaasti markkinoilla muttei kannata ostaa liian vanhaa turvallisuuden vuoksi. Painopappiohjauksen ja ajolaitteen sähköt eivä saa mennä sekaisin.

matias
Matkustaja
Viestit: 9
Liittynyt: 04.01.2012 08:11

Re: Vaihteiden ohjaus myös painonapeilla

Viesti Kirjoittaja matias » 09.08.2012 13:15

Muissa on dekooderi joita ohjaan siis ohjaimella, mutta näissä neljässä puuttuu dekooderi eli on vain vaihdemoottori.
Ja näihin neljään jossa on vain vaihdemoottori kaipaan siis painonappisysteemin. Eihän tässä voi siis silloin mennä virrat sekaisin jos tuon vain vaihdemoottoreihin oman virran esim. jollain vanhemmalla märklin virtalaitteella. Vai voiko, kun en tiedä oikein tarkkaan tästä uudesta C sarjan kiskoista mitään.

En halua hankkia näihin neljään dekooderia vaan haluan varta vasten ohjata niitä painonapilla.

Kysymykseni kuuluu siis eihän "virrat" mene sekaisin jos tuon oman virran näihin neljään vaihteeseen???

Kiitokset vastauksista

Avatar
JuhaTelimaa
Lämmittäjä
Viestit: 109
Liittynyt: 11.01.2007 16:36

Re: Vaihteiden ohjaus myös painonapeilla

Viesti Kirjoittaja JuhaTelimaa » 09.08.2012 15:40

Ei mene virrat sekaisin, kunhan vain pitää vaihdemoottorin johdot erossa kiskoista.

ealab
Veturinkuljettaja
Viestit: 1079
Liittynyt: 21.09.2007 09:49

Re: Vaihteiden ohjaus myös painonapeilla

Viesti Kirjoittaja ealab » 09.08.2012 16:03

Ja kun ajosähkö ja vaihteenkääntösähkö ovat omista erillisistä muuntajistaan, virtalähteistä (voi olla sama muuntajakin, kunhan toisiokäämit ovat erilliset, Mä-muuntajassa ei ole) . Ei tälläkään väliä, kunhan JTe:n mukaisesti pitää vaihteenkääntösähköt pois kiskoista.

sanoaskosano
Konduktööri
Viestit: 66
Liittynyt: 23.09.2007 22:15

Re: Vaihteiden ohjaus myös painonapeilla

Viesti Kirjoittaja sanoaskosano » 09.08.2012 17:08

Samaa virtalähdettä ei voi käyttää vaihteiden ja Ms2 ajolaitteen kanssa sillä siinä on hakkurivirtalähde.

KLu
Konduktööri
Viestit: 86
Liittynyt: 07.12.2011 13:23

Re: Vaihteiden ohjaus myös painonapeilla

Viesti Kirjoittaja KLu » 09.08.2012 17:24

Apropos. Onko ihan todellista käytännön kokemusta tilanteesta, jossa pysyttäydytään Märklinin alkuperäisessä ideassa, jonka mukaan M-raiteiden peltirunko muodostaa osan koko järjestelmän rungoitusta ja jossa kuitenkin käytetään digitaaliohjausta?

Eli peltirunko kytketään muuntajan nollaan, ja muuntajan 16 V AC syötetään esim. ratapihavalaisimia, jotka maadoitetaan/rungoitetaan raiteen peltiosiin. Edelleen, digitaalijärjestelmä syöttää DCC-sähköä keskinastoihin ja paluuvirran kulkutienä on tietenkin raiteiden peltiosat. M-vaihteethan käyttävät luonnostaan esim. vaihdelyhdyn valaistuksen maadoituksena/rungoituksena raiteen peltiosia. Ja vielä, jotain tasavirtavehjettäkin voisi käyttää niin, että miinus kytketään raiteiden peltiosiin ja plussalla syötetään esim. ledivalaistusta, jonka miinus siis raiteisiin.

Siis teoria teoriana mutta onko käytännön (kielteistä) kokemusta?


K.L.

sanoaskosano
Konduktööri
Viestit: 66
Liittynyt: 23.09.2007 22:15

Re: Vaihteiden ohjaus myös painonapeilla

Viesti Kirjoittaja sanoaskosano » 09.08.2012 17:39

Tämän ketjun aloittaja käyttää mielestäni Märklin C kiskoa joka on muovirunkoinen eli unohdetaan kaikki paluut kiskojen kautta.

KLu
Konduktööri
Viestit: 86
Liittynyt: 07.12.2011 13:23

Re: Vaihteiden ohjaus myös painonapeilla

Viesti Kirjoittaja KLu » 09.08.2012 17:44

Matiakselle: jos ymmärsin oikein, on sinulla Märklinin digivaihteiden lisäksi muita Märklin-vaihteita, joihin haluat ja tarvitset painonappiohjauksen.

Asia selvinnee muistakin kirjoituksista, mutta jos vähän tiivistän:

Tarvitset aluksi virtalähteen vaihteillesi: 14-16 V vaihtovirtaa. Märklinin perinteinen muuntaja käy hyvin: perinteisen Märklinin värikoodin mukaan siinä on kolme liitintä: ruskea: nollajohdin eli "miinus", punainen: nupilla säädettävä ajovirta (tätä et tarvitse) ja keltainen: 16 V vaihtovirtalähtö vaihteille ja valaistukselle.

Voit käyttää myös esim. Fleischmannin (tai Arnoldin tms. ) muuntajaa, ja siinä on erikseen kaksi liitintä tasavirta-ajovirralle (vanhemmissa veturin kuva, uudemmat ovat keltaiset) ja kaksi liitintä 14 V vaihtovirtaa vaihteille ja valaistukselle (vanhemmissa muistaakseni vaihtee tai lampun kuva, uudemmat musta ja valkoinen tms.). Unohda tasavirta ja käytä noita 14 V AC (eli vaihtovirta) -liittimiä.

Vedä muuntajasta 16 V AC syöttöjohdin jokaiselle vaihteelle (Märklinin värikoodi keltainen). Paluuvirtajohtimet ovat sinisiä ja kytke painonappi kumpaankin paluujohtimeen. Painonapeilta lopuksi yhteinen paluujohdin muuntajaan (Märklinin värikoodi ruskea). Näin saat virtapiirin: kun toinen painonappi on painettuna: 16 V muuntajasta vaihteen toiselle kääntökäämille, siitä painonapin kautta muuntajan nollaan ja vaihde kääntyy. Toisella painonapilla vaihteen toinen kääntökäämi tulee virralliseksi ja vaihde kääntyy toiseen suuntaan.

Halutessasi voit yhdistää vaihteesta tulevat siniset johtimet Märklinin ohjauspöytään 7072 (vanha numerokoodi, uudempiakin versioita on), ja siitä ruskea johto muuntajan nollaan. Tämä on helppo ja siisti tapa hallita neljää vaihdetta per ohjauspöytä 7072 ja siinä myös napit jäävät mekaanisesti näyttämään vaihteen asentoa eli viimeksi painettu nappi jää alas.


K.L.

Avatar
jartsa
Veturinkuljettaja
Viestit: 959
Liittynyt: 20.12.2008 18:20

Re: Vaihteiden ohjaus myös painonapeilla

Viesti Kirjoittaja jartsa » 09.08.2012 17:54

Uudemmissa (erillisissä)dekoodereissa on tuo diodi yleensä valmiina,voit kytkeä tämän painonappisydeemin tämän digin rinnalle samoihin johtoihin.
Tämä diodi tuo hieman lisäturvaa ,mikäli dekooderi sattuu olemaan vanhempi.
Perinteisessä syötössä tarvitaan se 16 Vac muuntaja lisäksi.
FLEISCHMANN Die Modellbahn der Profis

ealab
Veturinkuljettaja
Viestit: 1079
Liittynyt: 21.09.2007 09:49

Re: Vaihteiden ohjaus myös painonapeilla

Viesti Kirjoittaja ealab » 14.04.2013 09:38

Palataans vanhaan juttuun. Pelti- ja muovipenkallisessa ei ole mitään eroa paluuvirtoihin nähden. Molemmissa kiskot näyttelevät pääosaa, peltipenkka vain on siinä mukana, lisäämässä sähköä johtavaa poikkipintaa.. Siis keskijohdin ja sitten kiskot penkalla, tai ilman.
Muovipenkallisesta taitaa saada DC-rataakin, kunhan katkaisee kiskojen välisen poikittaisyhteen. Vaihteista ei vielä tietoa. Ja sitten kummastakin kiskosta johdot, jotka kyllä sopivasti voi AC- käytössä kytkeä yhteen, tai käyttää yhtä paluuvirtakiskoa. Tässä on huomattava, että AC-kalusto oikosulkee raiteen, silloin ei saisi olla DC käytössä, vaikkapa kytkimellä erotettu.
Piirroksessa periaatteellinen kytkentäkaavio.
Liitteet
muovipenkka.JPG
muovipenkka.JPG (41.28 KiB) Katsottu 3249 kertaa

Vastaa Viestiin