Veturidekooderien CV:t(DCC)

Keskustelua radan ja rakennusten sähköistämisestä. Digitaali / analogi järjestelmistä, vaihdemoottoreista ym.

Valvojat: jhr, Hermanni

jartsa

Veturidekooderien CV:t(DCC)

Viesti Kirjoittaja jartsa »

Supistettu selostus dekooderien CV:n tarkoituksesta. Tekstissä saatta olla joitain "käännöskukkasia" Googlesta johtuen.

CV:t numerojärjestyksessä (muutamia karsittu pois)

1: Dekooderin osoite 0-127, tehdasasetus yleensä 3.
2: Miniminopeusasetus 0-255.
3: Veturin kiihtyvyysasetus.
4: Veturin hidastuvuusasetus.
5: Maksiminopeusasetus.
6: Keskinopeuden asetus.
7: Dekooderin versio, ei muutettavissa.
8: Valmistajan ID, ei muutettavissa.
9: PWM taajuus (moottorin ohjaukselle).
17 ja 18: Pitkä/lyhyt osoite CV1:lle
19: Veturien kytkeminen pariajoon.
21 ja 22: Pariajon lisätoiminnot.
29: Dekooderiasetus. Bit1: 0=14 portainen, 1=28/128 portainen. Bit5: pitkä osoitepituus (CV17-18).
33-37: Funktiotoiminnot f0-3.
38-42: Funktiotoiminnot f4-8
43-46: Funktiotoiminnot f9-12.
66: Kulkusuunta eteenpäin. (veturin ollessa paikoillaan, yleensä 0).
67-94: Nopeustaulukko. Keskusyksikön hoitama (ei yleensä voi muuttaa). Tänne kajoaminen saattaa aiheuttaa veturin kulkuun outoja sivuvaikutuksia...
95: Kulkusuunta taaksepäin. Vrt CV66.
Viimeksi muokannut LOK, 17.12.2017 06:29. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Syy: Viestiä siistitty.
kari-g
Lämmittäjä
Viestit: 217
Liittynyt: 21.05.2007 22:38

Re: Veturidekooderien CV:t(DCC)

Viesti Kirjoittaja kari-g »

Jos haluaa hieman tarkemman selvityksen NMRA:n määrittelemistä CV:stä,
niin ne voi katsoa täältä.
jartsa kirjoitti:2: Miniminopeusasetus 0-255.
CV2:n maks.arvo on valmistajan määrittelemä, ei välttämättä 255. Selvennykseksi vielä, että CV2 on siis se jännite, joka moottoriin kytketään ohjausportaalla 1. Esim. jos CV2:n arvoalueeksi on ilmoitettu 1-63, niin arvolla 10 moottoriin kytketään jännite joka on 10/63 x DCC-ratajännite. CV2:n suurentaminen helpottaa (?) ainakin vanhempien moottoreiden pyörähtämista käyntiin.

CV:t 47-64 ovat dekooderivalmistajien käytettävissä omiin tarkoituksiinsa.
jartsa kirjoitti:67-94: Nopeustaulukko.Keskusyksikön hoitama(ei yleensä voi muuttaa).Tänne kajoaminen saattaa aiheuttaa veturin kulkuun outoja sivuvaikutuksia....
Rohkenen olla hieman toisella kannalla.
Taulukkoa voi kayttää muuttamaan veturin nopeuksia ohjauksen arvoilla 1-28. Jos taulukko ei ole käytössä, niin veturin nopeus säätyy suoraviivaisesti ohjausportailla 1-28. Taulukon avulla voi asettaa nopeuden säätymään epälineaarisesti esim. siten että alueella 1-10 nopeus kasvaa nopeammin kuin alueella 11-28. Ohjelmointi & testaus on kylläkin tavallisella "kapulalla" hieman työlästä, kun on ohjelmoitava 28:n muistipaikan (CV:n) arvot. CV29:n bit4 määrää onko nopeustaulukko käytössä (1) vai ei (0).
//kari
kari-g = Kari Granlund, Hollola (nimimerkin taakse kätkeytyminen on turhaa...)
Järvenpään SRK:n junakerho, perustettu 1984. Kerhon toiminta on loppunut. Kerhoradat on purettu. Kts. Historiikki: http://junafriikki.ddns.net
Avatar
Jaska
Asemapäällikkö
Viestit: 585
Liittynyt: 09.01.2007 10:58

Re: Veturidekooderien CV:t(DCC)

Viesti Kirjoittaja Jaska »

Onko vinkkejä parhaalle asetukselle modulaatiotaajuuden suhteen? Taitaa olla moottorikohtainen ja vaatia aina kamalan määrän kokeiluja eri arvoilla, jotta paras asetus selviää?
JuhaTelimaa
Lämmittäjä
Viestit: 110
Liittynyt: 11.01.2007 16:36

Re: Veturidekooderien CV:t(DCC)

Viesti Kirjoittaja JuhaTelimaa »

Yleensä korkein taajuus toimii parhaiten, 30k-40kHz. Jos moottoriin joutuu jättämään kuristimet tai sillä on muuten korkea induktanssi, voi taajuuden puolittamisesta olla apua "voimattomuuteen".

Varsinkin raudattomien moottorien, kuten Faulhaber, kanssa joutuu säätäämään PI-parametrejä. Esim, viimeisin hankkimani Faulhaber ei lähtenyt Loksound 4.0 -dekooderiln tehdasasetuksilla edes pyörimään, sopivat arvot löytyivät onneksi kansainvälisiltä foorumeilta:

CV2: 3
CV52: 004
CV53: 140
CV54: 018
CV55: 050

Ja niin, kaikkiaan CV-parametrejä on 512


Juha
kari-g
Lämmittäjä
Viestit: 217
Liittynyt: 21.05.2007 22:38

Re: Veturidekooderien CV:t(DCC)

Viesti Kirjoittaja kari-g »

Jaska kirjoitti:Onko vinkkejä parhaalle asetukselle modulaatiotaajuuden suhteen? Taitaa olla moottorikohtainen ja vaatia aina kamalan määrän kokeiluja eri arvoilla, jotta paras asetus selviää?
Dekooderi- ym. DCC-tavaroiden valmistaja TAMS on julkaissut "Lokdecoder.pdf" -dokun, jossa käsitellään mm. tätä PWM-kysymystä. Alla tämä "yleistarina" erittäin vapaasti suomennettuna:
---------
Tasavirtamoottoreita voidaan ajaa kaikilla (PWM) taajuuksilla, nykyisin noin 40 kHz:iin saakka. Vanhemmat moottorit pyörivät paremmin 500 Hz alemmilla taajuuksilla kuin korkeammilla. Matalilla taajuuksilla n. 20 kHz:iin saakka on huonona puolena moottorin äänekkyys. Tosin kuuntelijan iän mukaan kuultava ylärajataajuus voi laskea 10 kHz:n alle. Tästä syystä useimmissa nykyisissä tasavirtamoottoreiden dekoodereissa on PWM-taajuus vähintään 15-16 kHz. Monille moottoreille "liian korkea" taajuus kompensoidaan dekooderin kuormansäätöohjauksella. Kelloankkuri-moottoreille pitää PWM-taajuus olla vähintään 6 kHz, mitä suurempi, sen parempi. Vaihtovirtamoottoreille käytetään PWM-taajuuksia 50-500 Hz. Korkeammat taajuudet eivät käy, koska moottori muuttuu taajuuden noustessa heikommaksi. Valitettavasti ko. taajuudet ovat kuuloalueella mutta kuitenkin niin matalalla, ettei ääni tunnu erityisen epämiellyttävältä.
----------
//kari g
kari-g = Kari Granlund, Hollola (nimimerkin taakse kätkeytyminen on turhaa...)
Järvenpään SRK:n junakerho, perustettu 1984. Kerhon toiminta on loppunut. Kerhoradat on purettu. Kts. Historiikki: http://junafriikki.ddns.net
jartsa

Re: Veturidekooderien CV:t(DCC)

Viesti Kirjoittaja jartsa »

Jaska kirjoitti:Onko vinkkejä parhaalle asetukselle modulaatiotaajuuden suhteen? Taitaa olla moottorikohtainen ja vaatia aina kamalan määrän kokeiluja eri arvoilla, jotta paras asetus selviää?
Näissä erimerkkisissä dekoodereissa on paljon hajontaa taajuuksien suhteen:
On 30-150Hz,300Hz,40-400Hz,16kHz,18,75kHz,23kHz,31,25kHz,32kHz ja 40kHz.
Valitse näistä. 8)
kari-g
Lämmittäjä
Viestit: 217
Liittynyt: 21.05.2007 22:38

Re: Veturidekooderien CV:t(DCC)

Viesti Kirjoittaja kari-g »

Joo näitä CV:tä on todella paljon. NMRA:n RP-9.2.2 taulukko 1a:n mukaan 1024 kappaletta (huh, huh). NMRA.org:n sivuilta voi sitten iltojen iloksi katsella mitkä CV:t on määritelty ja mitkä ovat "for future use".
//kari g
Viimeksi muokannut LOK, 17.12.2017 06:31. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Syy: Lainaus poistettu.
kari-g = Kari Granlund, Hollola (nimimerkin taakse kätkeytyminen on turhaa...)
Järvenpään SRK:n junakerho, perustettu 1984. Kerhon toiminta on loppunut. Kerhoradat on purettu. Kts. Historiikki: http://junafriikki.ddns.net
jartsa

Re: Veturidekooderien CV:t(DCC)

Viesti Kirjoittaja jartsa »

Perusdekooderissa on 106 CV:tä.
CV:t 897,900,901,940,941,980 ja 981 ovat SUSI:a varten.
CV:t 902-904,915-939,942-944,955,956-979,982-984,995 ja 996-1019 ovat dekooderissa olevaa äänimoduulia varten.
magnuken
Lämmittäjä
Viestit: 356
Liittynyt: 28.04.2008 10:26

Re: Veturidekooderien CV:t(DCC)

Viesti Kirjoittaja magnuken »

Joo, noita CV parametreja dekoodereissa todellakin riittää! Esim. nuo mainitut 9xx alkuiset ääniparametrit eivät mitenkään ole standardoituja.

Esimerkkinä voisin mainita, että tietyn MiniTrix höyryni (S 3/6 MTX12259) täydelliset käyntiäänet kytketään päälle CV904 parametrin arvolla 003. Äänitasoa tässä voidaan sitten säätää CV902 parametrilla ja myös CV63:lla ja yksittäisiä efektien tasoja parametreilla CV121-123 jne.

Sitten taas eräässä toisessa äänidieselissäni äänien "pääkytkin" on CV907 arvon 001 takana ja viritykset ovat aivan eri kuin em. höyryssä. Eikä mitään tietenkään ole dokumentoitu mihinkään!

Nämä yläpään CV:t vaihtelevat siis jopa saman valmistajan veturista toiseen ja lisäksi ne ovat dokumentoimattomia, eli pitää vain yrityksen ja erehdyksen tietä ne löytää ja tietenkin lukemalla alan ulkolaisia foorumeita.
ealab
Veturinkuljettaja
Viestit: 1185
Liittynyt: 21.09.2007 09:49

Re: Veturidekooderien CV:t(DCC)

Viesti Kirjoittaja ealab »

Palataans asiaan CV:stä paljon tietämättä. Roco Lokmaus, se pieni, punainen. Siinä kaiketi P-painike yhteisenä seuraaville CV-arvoille: +*(CV1)= osoite. +F1(CV1)= min. nopeus. +F2(CV3)=kiihtyvyys. +F3(CV4)=hidastuvuus. + F4(CV5)= max.nopeus. + up/down= nopeusportaat?. Kun laitoin nopeusportaan III (I-III), 128, niin lakkasi hidastuvuustoiminto. Stoppasi hetikohta. Muita CV-arvoja tuolla ei taida löytää. Deko oli TAMS LD-G-32.
kari-g
Lämmittäjä
Viestit: 217
Liittynyt: 21.05.2007 22:38

Re: Veturidekooderien CV:t(DCC)

Viesti Kirjoittaja kari-g »

Lokmaus2:lla voi ohjelmoida kaikkia CV:tä 1-99.
Jos dekooderi alkaa toimia omituisesti, niin ehdottaisin CV-arvojen uudelleen ohjelmointia.
Alla ohje.

Professional Programming Procedure

Press the button ‘P’ for at least 8 seconds (this time can be changed by the menu C5 see page 28). You enter the professional programming mode.
The display shows ‘EP’ and both points of the display flash simultaneously. Release ‘P’ and changes to indicates ‘01’ for the CV01 the first memory of the decoder. If you want to program a different CV then you select this CV using the ‘up’ and ‘down’ buttons e.g. the CV04 to program the deceleration delay. The range of CVs you can program by the Lokmaus®2 is from 01 to 99 with values from 00 to 99.
Press ‘F1’ to confirm your selection and read the decoder or ‘F4’ to confirm and write it.
If you press ‘F1’ the display shows ‘FS’ to indicated the reading procedure and after that it shows you the result.

IMPORTANT:
The actual amplifier 10761 is not able to read out the decoder, therefore you get an er- ror-message in the display of the Lokmaus®2. For the future ROCO plans to develop a device that is more powerful and supports to read the decoder. If you use the Lokmaus®2 together with a LZ100 and LV101 by Lenz then you can read out the loco decoder already today.
If you select ‘F4’ to write the decoder then you must indicate the value you want to program by the but- tons ‘up’ and ‘down’. By principle all values from 00 to 99 are programmable, but most of the decoders only support a smaller range of values. ROCO decoder e.g. accept for the deceleration a range from 01 to 31. In this example you indicate 10 for the deceleration.

Pressing the button ‘P’ you start the programming procedure and the value is written into the decoder. This procedure takes some time. The display shows ‘FP’ to indicate this procedure. After that the Lok- maus ®2 returns to the selection of the CV and you can select the next CV in order to program it. At any time during the programming menu you can cancel the procedure by pressing the ‘STOP’ button and quit the menu without reading or writing the decoder.
The time you have to press the button ‘P’ to enter this programming mode can be defined by the menu C5 and in the same menu it can be deactivated – so it can’t be used unintentionally by children – see on page 28.

//kari-g
Vastaa Viestiin