Apua sähköjen kanssa!!!

Keskustelua radan ja rakennusten sähköistämisestä. Digitaali / analogi järjestelmistä, vaihdemoottoreista ym.

Valvojat: jhr, Hermanni

Azeli

Apua sähköjen kanssa!!!

Viesti Kirjoittaja Azeli »

Terve. Vähän aika sitten löysin vintiltä mukavasti vanhoja märklineitä ja aattelin siinä että voisin kasata niistä semmoseen kiinteän radan. mutta minulla on ongelma. löysin laatikosta mukavasti kiskoja 3 vaihetta, päätepölkky, ja 5029 veturin joSSa oli hieman pintavaurioita mutta ei muuntajaa. :(
Sitten mietin että hankkisin (vaikka tämän muuntaja 66191) koska halusin kuljettaa 2-3junaa samaan aikaa. mutta millä minä sitte syötän vaihteisiin virtaa? aattelin kokeilla semmost normi muuntajaa mitä on esim pöytävaloissa jonka ulostulo on (12VAC 830mA 10VA) Niin ennen ku poltan mitään haluaisin tietää kärsiikö nämä M-sarjan vaihteet tästä? kytkimet aattelin tehdä itse koska ne controlpaneelit mitä kaupassa myydään on aika rumia. KIITOS VASTANNEILLE :)
Avatar
Jaska
Asemapäällikkö
Viestit: 585
Liittynyt: 09.01.2007 10:58

Re: Apua sähköjen kanssa!!!

Viesti Kirjoittaja Jaska »

Luulen, että 12V vaihtovirta sopisi sinun vaihteisiisi hyvin. (Joku tietävämpi toivottavasti varmistaa vielä asian.) Kun hommaat kytkimiä, ota huomioon, että vaihteen kääntämiseen tarvitaan tyypillisesti lyhytkestoinen virtapulssi. Eli virta ei saisi jäädä pysyvästi päälle sinne vaihdesolenoidin käämiin. Jonkinlainen painonappi, joka päästää virtaa vain napin ollessa alas painettuna ja katkaisee heti virran, kun nappi taas vapautetaan, saattaisi olla toimiva.
magnuken
Lämmittäjä
Viestit: 356
Liittynyt: 28.04.2008 10:26

Re: Apua sähköjen kanssa!!!

Viesti Kirjoittaja magnuken »

Märklin käyttää oheislaitteilleen (vaihteet, opastimet valaistus....) 16 V vaihtovirtamuuntajaa joka antaa masimissaan tehoa ulos mallista riippuen noin 30-70 VA.

Voi olla, että tuo ehdottamasi 12 V 10 VA vaihtovirtalähde jää hieman alimittaiseksi. Mutta aina voi kokeilla jaksaako se vaihdetta kääntää, suuremmin lämpiämättä.
ealab
Veturinkuljettaja
Viestit: 1185
Liittynyt: 21.09.2007 09:49

Re: Apua sähköjen kanssa!!!

Viesti Kirjoittaja ealab »

Kokeile, yhdellä vaihteella. Jos hyvin kääntyy, niin ok. Tiedätkö, mittaa, paljon 1 vaihde ottaa virtaa. Siitä voisit päätellä, kuinka monta vaihdetta voisi? kääntyä yhdellä kerralla, so. kokonaisvirta saisi jäädä alle tuon virtalähteen antaman virran. Silloin jännite saattaisi riittää, jotta se sitten pystyisi tuota virtaa lykkäämään. Näin kuumeneminenkaan ei olisi ongelma. Mutta jos tuo 830mA (0,83A) ylitetään, alkaa lähtöjännite laskea, koska on ylivirtaa/-kuormitusta. Ylikuorma kuumentaa n. ajassa. Tuon muuntajan näennäisteho 10VA = 0,83A x 12V.
Ps. Lisäksi muuntajan lähtöjännite ilman kuormaa on jonkin verran korkeampi, kuin 12V. 12V vielä lähtee tuolla vajaan Amperin kuormitusvirralla. Tässä oli joitain näkökohtia ja riippuvuuksia.
magnuken
Lämmittäjä
Viestit: 356
Liittynyt: 28.04.2008 10:26

Re: Apua sähköjen kanssa!!!

Viesti Kirjoittaja magnuken »

Märklin ilmoittaa 6647 virtalähteensä yhteydessä, että vaihteet tarvitsevat 16 voltilla noin 6 VA hetkellisen tehon, eli luokkaa 0,4 A. Eli nippa nappa kaksi vaihdetta saattaisi yhtäaikaa kääntyä mutta todennäköisesti ainakin yksi.
Azeli

Re: Apua sähköjen kanssa!!!

Viesti Kirjoittaja Azeli »

Juu paljon kiitoksia ku jaksoitte vastata. ja huomasin kun kokeilin yhdellä vaihteella niin nippa nappa jakso kääntää yhden vaihtee ja vaihteita on tuleva kolme pikku rataani. niinpä täytyy löytää vähän isompi. Olisko mahdollista saada virrat vaihteisiin tästä (deltaohjain 67025 ja siinä muuntaja 66191)

Vielä olisi kysymys kun nurkilta löytyi toinenki veturi se on täysin ehjä ja edessä valotkin.
Eli minulla olisi nytten 2 veturia (m-3029 ja m-89005) mietin tässä että olisiko mahdollista hankkia niihin delta dekootteri ku ei raaskis näin alkajaiks ostella mitään uusia kun on vanhojakin. Mietin vaan että mahtuisko ku on tollassii pienii tankkivetureita.
magnuken
Lämmittäjä
Viestit: 356
Liittynyt: 28.04.2008 10:26

Re: Apua sähköjen kanssa!!!

Viesti Kirjoittaja magnuken »

Tuo Märklin 66191 muuntaja ei vaihteille ole paras mahdollinen koska se on tarkoitettu digiohjaimien virtalähteeksi. Jännite on siinä hieman turhan suuri, nimellisjännite siinä siis 18 V mutta pienellä kuormalla se voi huidella reilusti päälle 20 V. Lisäksi ei ole suositeltavaa käyttää ratavirtaa myös oheislaitteiden kuten vaihteiden ohjaamiseen!

Sopiva muuntaja vaihteillesi on esim. Piko 55005. Se antaa 16 voltin vaihtojännitteellä tehoa 28 VA, eli riittää kyllä vaikka noiden kolmen vaihteesi yhtäaikaiseen kääntämiseen. Näitä 16 V AC/AC muuntajia ei vain oikein Suomesta tahdo löytyä, menee tilaamiseksi ulkomailta jostakin pienoisrautatiepuodista. Tampereen Risteysasemalta sitä kannattaa kuitenkin kysellä vaikka nyt se näkyy oleva siellä loppu: http://www.modelshop.fi/webshop/?mod=pr ... ct_id=5027

Delta dekooderin asentaminen noinkin vanhoihin vetureihin on kyllä periaatteessa mahdollista mutta se vaatii aina juotoshommia ja välistä myös muita muutoksia koriin ja/tai alustaan. Yleensä se dekooderi pyritään asentamaan suunnanvaihtoreleen tilalle ja siten sille saattaa löytyä tilaa. Kuitenkin usein varoitetaan, että Delta dekooderi vanhojen Märklinin SFCM/LFCM moottoreiden yhteydessä ei ainakaan paranna ajo-ominaisuuksia analogia käyttöön verrattuna. Tässä kuvia Deltan asennuksesta huomattavasti isompaan veturiin:
http://www.panix.com/~macbeth/marklin/d ... ation.html
Azeli

Re: Apua sähköjen kanssa!!!

Viesti Kirjoittaja Azeli »

Jaa.. äskön tossa availin ja irrotin suunnavaihtajan (niin tätähän ei dekootterin kanssa tarvita?)
Sitten mietin että minkäs kokoinen se piirilevy olisi että mahtuisko se siihen suunnanvaihtajan paikalle ja pitääkö se olla jonkun tietyn mallinen?
ja että kun luin jostain googlesta että siihen pitäs hankkii uus moottori. Niin jos mun näihin pitäs ostaa uus moottori tulee halvemmaks ostaa kokonaan uus veturi.

Taas uus perus aloittelijan kysymys teidän viisaampien riesaksi :P
ku mietin täs ku radastani tulee muutama metri pitkä ja siinä on kumpaanki menosuuntaan kiskot.
Niin kuinka usein pitäs laittaa virransyöttökiskoja ja pitääkö ne eristää jotenki toisistaan
ESIM.
................................................kiskoa........................kiskoa
.................................virransyöttö==============I==============virransyöttö
.................................................................eriste
magnuken
Lämmittäjä
Viestit: 356
Liittynyt: 28.04.2008 10:26

Re: Apua sähköjen kanssa!!!

Viesti Kirjoittaja magnuken »

Delta dekooderi ei vaadi sen vanhan veturin moottorin vaihtamista. Delta dekooderit 66031
ja 66032 taitavat olla ainoat vielä valmistuksessa olevat. Vanhempia Deltoja löytää sitten mm. eBaysta.

Ellei radassasi ole jotakin silmukoita tai vastaavia, niin et mitään eristyksiä tarvitse. Ja eikös tuo ratasi ollut kolmekiskoa, niin silloin eivät silmukatkaan mitään eristyksiä kaipaa. Virransyöttö pariin paikkaan lyhyessä radassa riittää, jopa yhteen.

Em. dekoodereiden mitat ovat 36 × 21 × 4 mm:

Kuva

http://www.macbeth66.com/marklin/guests ... 000_01.jpg
Azeli

Re: Apua sähköjen kanssa!!!

Viesti Kirjoittaja Azeli »

joo missäköhän noit myyrään? löysin risteysasemalta tällaseen 60760 tekeekö tolla mitään ja voiko sitä ohjata edellä mainitulla ohjaimella?
magnuken
Lämmittäjä
Viestit: 356
Liittynyt: 28.04.2008 10:26

Re: Apua sähköjen kanssa!!!

Viesti Kirjoittaja magnuken »

Tuo Märklin 60760 on käsittääkseni muunnossarja joka ei sovellu vahojen SFCM moottoreiden yhteyteen eikä myös Delta järjestelmään? Muut voipi tarkentaa.

Noita Delta dekoodereita kannattaa kysellä näillä kotimaisilla pienoisrautatiepalstoilla, varmaankin monilla niitä on nurkissa lojumassa.

Ulkolaisista alan nettipuodeista löytyy vielä 66032 dekooderia mutta se on melkoisen arvoka niissä, luokkaa 60-70 euroa. Tuota vanhempaa 66031 on nykynyt mm. eBayssä. Kannattaa etsiä Saksan, Hollannin jne eBaysta. Hinta pitäisi olla maks 20 euroa.
jartsa

Re: Apua sähköjen kanssa!!!

Viesti Kirjoittaja jartsa »

magnuken kirjoitti:Tuo Märklin 66191 muuntaja ei vaihteille ole paras mahdollinen koska se on tarkoitettu digiohjaimien virtalähteeksi. Jännite on siinä hieman turhan suuri, nimellisjännite siinä siis 18 V mutta pienellä kuormalla se voi huidella reilusti päälle 20 V. Lisäksi ei ole suositeltavaa käyttää ratavirtaa myös oheislaitteiden kuten vaihteiden ohjaamiseen!
Jos käytetään dekoodereja vaihteiden ohjaukseen,silloinhan "ratavirran" käyttö on pakollista.
Viimeksi muokannut LOK, 17.12.2017 03:56. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Syy: Off-topic poistettu.
magnuken
Lämmittäjä
Viestit: 356
Liittynyt: 28.04.2008 10:26

Re: Apua sähköjen kanssa!!!

Viesti Kirjoittaja magnuken »

Kyllähän vaihdedekoodereiden käyttövirta yleensä syötetään muualta kuin radasta. Eli tyypillisesti dekooderin käyttövirraksi syötetään 14-20 V vaihtovirtaa "valaistusmuuntajasta". Näin esim. suosituissa Littfinskin vaihdedekoodereissa.
ealab
Veturinkuljettaja
Viestit: 1185
Liittynyt: 21.09.2007 09:49

Re: Apua sähköjen kanssa!!!

Viesti Kirjoittaja ealab »

Olisiko rengassydänmuuntajat* pelkkiä muuntajia, karvoineen. (*Niissä on pieni häiriökenttä)Silloin niistä rakentaminen pitää olla sähköturvallisuusmääräykset täyttävää. Ja saa tehdä vain omaan käyttöön. Valmista muuntajaa/verkkolaitetta, niitä on käytetty mm. akkuporakoneissa, tulostimissa, voi olla AC- , tai DC-lähtöisiä, isommissa lienee virtareserviäkin, voisi etsiä vaikka kierrätyskeskuksista.
bobi
Ratavartija
Viestit: 40
Liittynyt: 22.07.2008 11:06

Re: Apua sähköjen kanssa!!!

Viesti Kirjoittaja bobi »

Se pitääkö käyttää painonappia vai vipukytkintä vaihteisiin riippuu siitä onko vaihdemoottorissa rajakatkaisimet vai ei. Ainakin C-kiskojen vaihdemoottoreissa on rajakatkaisimet jolloin virta voi olla koko ajan päällä. Tällöin voidaan käyttää valoja ilmaisemaan vaihteen asennon.

Bobi
Vastaa Viestiin