Varavoimaa veturiin

Keskustelua radan ja rakennusten sähköistämisestä. Digitaali / analogi järjestelmistä, vaihdemoottoreista ym.

Valvojat: jhr, Hermanni

Avatar
Jaska
Asemapäällikkö
Viestit: 585
Liittynyt: 09.01.2007 10:58

Varavoimaa veturiin

Viesti Kirjoittaja Jaska »

Moro

Jossain näin vekottimen, jossa ilmeisesti kondensaattoriin ladattiin sen verran voimaa, että veturin tasavirtamoottori ei pysähtynyt lyhytaikaiseen virtakatkoon (esim likaiset kiskot jne). Osan mainostettiin korvaavan vauhtipyörän. Osa oli samassa paketissa digivastaanottimen kanssa. Hinnoittelu oli sitä luokkaa, että tuli mieleen, että tuollainenhan olisi syytä värkätä itse. Onko tietoa, löytyykö tuollaiseen rakennussarjaan jostain ohjetta?

Kun asiaa pähkii, pitäisi kondensaattorin lataus hoitaa siten, ettei samalla kajota ohjauspulsseihin. Kovin nopeaanhan kondensaattorin ei tarvisi latautua. Kondensaattorin virta pitäisi myös ottaa käyttöön vain tilanteessa, jossa kontakti kiskoon on poikki. Silloinkin napaisuus pitäisi mennä kulkusuunnan mukaisena. Lisäksi olisi hyvä, että esim. suistumistapauksessa poweria ei ole liikaakaan pahentamassa tilannetta.

Mulla ei ole (vielä) kontakteissa mitään isompaa ongelmaa, mutta olen vähän laiska kiskojen kuunaaja ja on vain ajan kysymys, että tällaiselle olisi tarvetta. Otetaan myös vinkkiä vastaan, jos tuollaisia on valmiina, mutta kukkarolle sopivassa hintaluokassa.
jhr
Asemapäällikkö
Viestit: 409
Liittynyt: 07.02.2006 18:34

Viesti Kirjoittaja jhr »

Tuosta joskus juteltiin, mutta se jäi sitten ajatuksen asteelle. Sehän ei aina ole kyse kun milleistä tai sentti, mikä veturin pitäs päästä liikahtaa, että taas virrotus toimis. Todellakin kehittämis kelpoinen idea.

Yks mikä auttaa radan putsauksessa on, että ajaa silloin tällöin "työjunaa", jossa on kiskonpuhistusvaunu tai pari letkan perässä. Ajoin kaikki radat läpi kerran viikossa veturi + kaks putsausvaunua ja hyvin toimi. Jos muistaa tasasesti putsata, niin sillon se ei pääse nin pahasti likaantumaan. Tietty joskus voi ottaa urakan ja putsata kunnolla.
Avatar
Jaska
Asemapäällikkö
Viestit: 585
Liittynyt: 09.01.2007 10:58

Viesti Kirjoittaja Jaska »

Tuossa puksuttelee Lenz Gold + Power 1 varusteltu veturi sujuvasti paperiarkin yli.

http://www.ruppweb.org/trains/170_over_paper.mpg

I like it!
:lol:
Vastaa Viestiin