Ongelmia Pikon AC-veturin kanssa.

Keskustelua radan ja rakennusten sähköistämisestä. Digitaali / analogi järjestelmistä, vaihdemoottoreista ym.

Valvojat: jhr, Hermanni

Vastaa Viestiin
DJK

Ongelmia Pikon AC-veturin kanssa.

Viesti Kirjoittaja DJK » 08.02.2011 12:48

Hankin uuden Pikon AC-veturin (57313), ongelma on että en saa veturia tunnistumaan Märklinin Mobile Stationille millään osoitteella vaikka mielestäni seurasin valmistajan ohjeita niinkuin pitää.
Valot syttyivät alussa muutaman kerran päälle, mutta nyt ei toimi mikään.
Märklinin ja Brawan vetureissa ei ole ollut ikinä ongelmia mutta tämän kanssa ollaan umpikujassa.
Onko kenelläkään kokemusta näistä Pikoista?

Tony
Lämmittäjä
Viestit: 152
Liittynyt: 21.03.2007 14:41

Re: Ongelmia Pikon AC-veturin kanssa.

Viesti Kirjoittaja Tony » 09.02.2011 09:05

En omaa kokemusta Pikosta, mutta pari vanhempaa Brawan veturia aiheutti minulle tuon saman ongelman. Syynä silloin oli se, että kyseisten veturien Digi-piirit olivat niin vanhoja, etteivät olleet yhteensopivia CentralStationin kanssa. Kysyin silloin ratkaisua ihan valmistajalta asti ja vastine on seuraava:

The problem is that the märklin central station have the Motorola II standard. The decoder in this two locos have the old Motorola I standard. The central station can´t understand the old Motorola I standard. The only way is you must change the decoder from these two locos.

Ja kyseessä olivat vuonna 2005 ostetut silloin ihan tuliterät veturit...
Kolmatta kiskoa pitkin perille saakka!

DJK

Re: Ongelmia Pikon AC-veturin kanssa.

Viesti Kirjoittaja DJK » 09.02.2011 10:15

Tämäkin veturi on Pikon viimevuoden uutuuksia ja ohjaimena on vanha MS, joten tuntuu oudolta että veturia ja ohjainta saa keskustelemaan :evil: .
Valmistajan ohjeet on sinänsä erikoiset verrattuna esim. Märklinin ja Brawan vastaaviin tapauksiin joissa on aina ollut joku valmis osoite määriteltynä ja aina sillä on lähtenyt samantien pyörimään, mutta tässä Pikossa ohjeistettiin ensin valitsemaan osoite 1-80, jonka jälkeen tulee litania erinäisiä ohjeita mitä pitäisi kikkailla ohjaimella jotta ohjelmointi saadaan suoritettua.

Tony
Lämmittäjä
Viestit: 152
Liittynyt: 21.03.2007 14:41

Re: Ongelmia Pikon AC-veturin kanssa.

Viesti Kirjoittaja Tony » 09.02.2011 13:33

DJK kirjoitti:Tämäkin veturi on Pikon viimevuoden uutuuksia ja ohjaimena on vanha MS, joten tuntuu oudolta että veturia ja ohjainta saa keskustelemaan :evil: .
Valmistajan ohjeet on sinänsä erikoiset verrattuna esim. Märklinin ja Brawan vastaaviin tapauksiin joissa on aina ollut joku valmis osoite määriteltynä ja aina sillä on lähtenyt samantien pyörimään, mutta tässä Pikossa ohjeistettiin ensin valitsemaan osoite 1-80, jonka jälkeen tulee litania erinäisiä ohjeita mitä pitäisi kikkailla ohjaimella jotta ohjelmointi saadaan suoritettua.
Oliko ohjeet tehty vanhalle Central Unit 6021:lle vai MS:lle? Voisi kuvitella, että MS:lle tehdyt ohjeet kuuluisivat piireille, jotka myös tukevat Motorola II:sta. Mikäli ohjeet ovat tehty 6021:lle, on yksi mahdollinen vaihtoehto ohjelmoida veturi sellaisella ja testata sen jälkeen, kykeneekö MS edes ohjaamaan sitä.
Kolmatta kiskoa pitkin perille saakka!

sanoaskosano
Konduktööri
Viestit: 62
Liittynyt: 23.09.2007 22:15

Re: Ongelmia Pikon AC-veturin kanssa.

Viesti Kirjoittaja sanoaskosano » 09.02.2011 17:13

Piko käyttää Uhlenbrocin dekodereita ja niiden AC versioiden kanssa on ollut ongelmia ainakin analogikäytössä. Jos Pikon ohjeissa on kerrottu mikä MÄ numero otetaan MS:n tietokannasta pitäisi asentua kohtuudella, jos ei tietokannan numeroa niin asenna MS:n ohjeen mukaan käsin. Muista vielä että vain ohjelmoitava veturi saa olla kiskoilla veturia lisättäessä tai ohjelmoitaessa, sano.

magnuken
Lämmittäjä
Viestit: 356
Liittynyt: 28.04.2008 10:26

Re: Ongelmia Pikon AC-veturin kanssa.

Viesti Kirjoittaja magnuken » 10.02.2011 09:29

Mikä dekooderi veturissa on? Luulisin, että koska Piko 57313 on Hobby sarjan veturi, niin siinä on Uhlenbrockin AnDi dekooderi, siis joku Uhlenbrock sarjasta 75000.

Nämä AnDi dekooderit ovat oletuksena (tai ainakin aikaisemmin oli) säädettyjä analogiakäytölle ja digitaalikäytössä niiden oletusosoite on 78. Dekooderi pitää siis ennen veturin käyttöönottoa säätää digikäytölle. Tämä voi tapahtua Märklinin analogisella nopeudensäätimellä tai jollakin Märklinin digikeskusyksiköllä. Täältä löytyy Uhlenbrockin ohjeet dekooderin säätämiseksi:

http://uhlenbrock.de/INTERN/20/1/Englis ... s75002.pdf

magnuken
Lämmittäjä
Viestit: 356
Liittynyt: 28.04.2008 10:26

Re: Ongelmia Pikon AC-veturin kanssa.

Viesti Kirjoittaja magnuken » 12.02.2011 00:46

Nimimerkille DJK: Kokeilitko esim. vakitavalla muuttaa Pikon veturisi oletuksen analogiavehkeestä digivehkeeseen ja sitten vielä sen jälkeen käskyttää sitä osoitteella 78?
Viimeksi muokannut LOK, 17.12.2017 03:50. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Syy: Viestiä muokattu ketjusta poistettujen viestien johdosta.

DJK

Re: Ongelmia Pikon AC-veturin kanssa.

Viesti Kirjoittaja DJK » 15.02.2011 15:08

Kiitoksia neuvoista kaikille! Ongelma ratkesi viikonloppuna niin että veturi lähti toimimaan suoraan ilman ongelmia ja kikkailuja osoitteella 03, olin kokeillut samaa osoitetta aiemminkin eikä toiminut.
Eli tämä oli joku todellinen mysteeritapaus (ei tajuu :? ).

Avatar
JuhaTelimaa
Lämmittäjä
Viestit: 109
Liittynyt: 11.01.2007 16:36

Re: Ongelmia Pikon AC-veturin kanssa.

Viesti Kirjoittaja JuhaTelimaa » 26.02.2011 14:04

jartsa kirjoitti:
Pari Trixin veturia on,myös vastaavat mallit Fleisusta ja Rocosta.
Trix häviää näille kahdelle muulle virroituksen ja/tai kulkuominaisuuksien vuoksi.
Tämä on testattu asia,joten voin todeta ko. veturin sudeksi verrattuna Fleisun tai Rocon vastaavaan.
Asia ymmärretty?
Pointti on se, että kehotit ostamaan Märklinin kunnon vetureita. Kuitenkin Trixin ja Märklinin BR 185 -veturit ovat täysin samoja vetureita samasta tehtaasta: Trix 2-kiskoversio ja Märklin 3-kiskoversio. Kumpikin kulkee ja virroittaa loistavasti. Molempia saa tarjouksessa digiversioina n. 80 eurolla, Roco/Fleischmann ovat reilusti kalliimpia eivätkä yhtään parempia. Parin vanhan veturin kokemuksella ei pitäisi tehdä kovin pitkälle meneviä yleistyksia nykymalleista.

sanoaskosano
Konduktööri
Viestit: 62
Liittynyt: 23.09.2007 22:15

Re: Ongelmia Pikon AC-veturin kanssa.

Viesti Kirjoittaja sanoaskosano » 27.02.2011 18:23

Näin se on, sano. Märklinin ja Trixin yllä mainitut veturit ovat niin samanlaisia että Mä veturissa on samanlaiset (Nem) pyöräkerrat ja veturit voi pikku juotoksilla muuttaa 2/3 kisko versioiksi.

DJK

Re: Ongelmia Pikon AC-veturin kanssa.

Viesti Kirjoittaja DJK » 03.05.2011 09:16

Täytyy sen verran sanoa vielä tuosta Pikon veturista että on Hobby-sarjan tuotteeksi yllättävänkin laadukkaan oloinen niin detaljoinniltaan kuin toiminnaltaankin. Veturi hommattiin lähinnä sen vuoksi että sitä on tarkoitus vähän patinoida graffitein yms. käytön jäljillä, ja jotenkin en raaski noita Märklinin omia alkaa maalailemaan.

Vastaa Viestiin