märklin m virransyöttökiskojen erot

Keskustelua radan ja rakennusten sähköistämisestä. Digitaali / analogi järjestelmistä, vaihdemoottoreista ym.

Valvojat: jhr, Hermanni

Timotor

märklin m virransyöttökiskojen erot

Viesti Kirjoittaja Timotor »

osaako joku sanoa mitä eroa on 5116 /5100 syöttökiskoilla
verrattuna 5103 / 5111 / 5131 kiskoihin virransyötössä?
Omat kiskoni ovat 5116 / 5100 mallia joista yhdessä konkka? jossa lukee
u47 m100?. Ostin digi (delta veturin) 3461 ebaysta ja ratani on m kiskoilla
ja 6647 muuntajilla. En arvannut koittaa veturia koska virtakiskoissa on eri numero kuin
kirjassa käsketään käyttää digi /delta vetureilla, osaako joku neuvoa??
magnuken
Lämmittäjä
Viestit: 356
Liittynyt: 28.04.2008 10:26

Re: märklin m virransyöttökiskojen erot

Viesti Kirjoittaja magnuken »

Suunnilleen näin (kaikki M kiskoja):

5103 virran syöttökisko, mutka
5111 virran syöttökisko, suora
5131 virran syöttökisko, suora, häiriönpoistokonkalla

5116 kontaktikisko, mutka
5100 normaali kisko, mutka

Tuo 5116 on siis kontaktikisko joka on lähinnä tarkoitettu ohjaamaan tasoylikäytävän puomeja ja valoja. Ehkä voi käyttää virransyöttöönkin, etenkin jos on jälkeenpäin muutettu? Olisiko tuo 5100 myös jälkeenpäin muutettu virtakiskoksi?

Yleensäkin digiradassa ei suositella käytettäväksi häiriönpoistajalla varustettuja virran syöttökiskoja. Tämä koska nämä saattavat häiritä digitaalista signalointia.
Timotor

Re: märklin m virransyöttökiskojen erot

Viesti Kirjoittaja Timotor »

Juu meni vähän mettään tuo suoran liitäntäraideosan numero... ei 5116

Jokaisessa suorassa liitäntäkiskossa lukee 5106 alapuolella
ja mutkissa 5100. Yhdestä suorasta kiskosta menen takuuseen että ei ole itse tehty,
koska olen sen joskus nassikkana saanut uutena joululahjaksi. Lopuista 5 kpl:sta en tiedä, ostettu käytettynä

Se kyllä pitää paikkansa että 5111 , 5131 ja 5103 ovat virallisia liitäntäkiskoja, selasin itsekkin vanhaa luetteloa ja niin seisoi sieläkin.

Voiko olla että niihin liitäntäkiskoihin on tullut tehtaalla vakiosuoran tai mutkan osanumero
vaikka ne on silti virallisia liitäntäkiskoja...??

Kiitos vastauksesta !
magnuken
Lämmittäjä
Viestit: 356
Liittynyt: 28.04.2008 10:26

Re: märklin m virransyöttökiskojen erot

Viesti Kirjoittaja magnuken »

Tuota 5100 mutkakiskoa on näköjään ollut virransyöttöversionakin. Eli ilmeisesti 5100 ja 5106 kiskosi ovat sunnilleen tällaiset (johtoliitännät saattavat olla toisessa päässäkin):

http://www.worthpoint.com/worthopedia/h ... k-76652280
http://www.worthpoint.com/worthopedia/h ... k-76652900

Jotta homma olisi vielä sekaisempi, niin ainakin 5106 virtakiskoa on ollut häiriönpoistajalla (konkalla) tai ilman.

Jäi hieman epäselväksi onko sinulla digi vaiko analogirata? Muuntajasta päätellen analogirata vaikkakin veturisi pystyy myös digirataa käyttämään.

Kuitenkin jos sinulla on analogirata, voit kyllä käyttää virran syöttökiskoja konkalla tai ilman konkkaa. Toki se konkallinen vähentää kipinöintiä tietyissä tilanteissa.

Mutta digiradalla on syytä käyttää ilman konkkia olevia syöttökiskoja, jotta se digisignaali ei "ottaisi itteensä". Tosin digiradassakin taitaa useimmiten myös ne konkalliset syöttökiskot toimia.
ealab
Veturinkuljettaja
Viestit: 1185
Liittynyt: 21.09.2007 09:49

Re: märklin m virransyöttökiskojen erot

Viesti Kirjoittaja ealab »

Kondensaattori, pienikapasitanssinen, on Mä- moottoreissakin, hiilien yli. Tarkoitus on vaimentaa kipinöinnit/RF-häiriöt. Näin ainakin perinteisissä Mä-AC- moottoreissa. Raiteessa oleva, virroitukseen nähden poikittain kytketty konkka, koosta riippuen on kyllä kuormitus digisähkölle(AC). Kondensaattori "päästää" AC:n lävitseen. Kaikki riippuu konkan suuruudesta(kapasitanssista) ja AC:n taajuudesta. Mitä korkeampi taajuus, sitä pienempi konkka riittää/paremmin konkka "johtaa", ollen jopa oikosulku sopivasti mitoitettuna. Konkkaa käytetään mm. erottamaan DC-piirit toisistaan.
Virransyöttökiskon voisi tehdä itsekin, liittämällä johtimet kiskoihin (keski-jne). Vastaavasti raiteenpätkän, jonka toinen kisko on eristetty, niin voi muuttaa tavalliseksi kytkemällä kiskot (ei keski-)toisiinsa.
Toivotan kaikille hyvää ja harrastusrikasta loppuvuotta! :)
Timotor

Re: märklin m virransyöttökiskojen erot

Viesti Kirjoittaja Timotor »

Analoginen ratahan se on, ostin sen 3461:sen vaan että saisin kotimaista kalustoakin radalle. ( ei kyllä ole ihan 100% oikea sr2 malliksi , mutta riittävä meille)
Dv 12 tai DR 13 veturi pitäisi vielä jostain keksiä. Kotona on 3075 veturi josta dv 12 :en pystyisi tekemään, mutta ei innosta lähtee muokkaamaan veturin runkoa ja eikä välttämättä aika riitä niin suureen projektiin nyt kun rataakin pitäisi rakentaa...

Muistan joskus kokeilleeni tehdä itse syöttökiskoa huonolla menestyksellä. Helposti meinaan sulaa nuo keskikiskon eristemuovit jos yrittää juottaa purkamatta siihen johdinta...

Niistä meidän syöttökiskoista lähtee johdot jotka juotettu raiteeseen.
Avatar
mudhoney
Lämmittäjä
Viestit: 351
Liittynyt: 12.06.2007 13:32

Re: märklin m virransyöttökiskojen erot

Viesti Kirjoittaja mudhoney »

Timotor kirjoitti:Voiko olla että niihin liitäntäkiskoihin on tullut tehtaalla vakiosuoran tai mutkan osanumero
vaikka ne on silti virallisia liitäntäkiskoja...??

Kiitos vastauksesta !
Tämä on se todennäköisin vaihtoehto. Itsellänikin on 5111 ja 5131 numeroilla ostettuja syöttöraiteita, mutta pohjassa lukee silti 5106 eli tuotantolinjalta on napattu normaaleja suoria joihin on sitten juotettu joko pelkät syöttöjohdot (5111) tai johdot ja kondensaattori (5131) ja uutta numeroa ei ole painettu niihin. Myyntinumero on vain eri.
jartsa

Re: märklin m virransyöttökiskojen erot

Viesti Kirjoittaja jartsa »

Digikäytössähän ei saa olla mitään perinteisen syötön häiriönpoistajia,aiheuttavat ei toivottua toimintaa tai toimimattomuutta.
Vastaa Viestiin