DIY vaihdemoottorit?

Keskustelua radan ja rakennusten sähköistämisestä. Digitaali / analogi järjestelmistä, vaihdemoottoreista ym.

Moderators: jhr, Hermanni

Psi
Lämmittäjä
Posts: 331
Joined: 24.02.2007 12:32

Re: DIY vaihdemoottorit?

Post by Psi »

jartsa wrote:
Tosiaankaan DCC:stä ei voi ottaa suoraan mihinkään käyttösähköä...
DCC:n jännite on hieman suurempi kuin perinteinen ac!
Johan tämä DCC:n 18 voltin tai ylikin sanoo tuon, AC:lla jännite on luokkaa 15-16v.
Lähes kaikki vaihdedekooderit on nimenomaan suunniteltu ottamaan vaihteenkääntövirran kiskoista:

http://www.lenzusa.com/1newsite1/Manuals/ls100110.pdf (s. 5--6)
http://www.digitrax.com/static/apps/pro ... s/DS44.pdf (s.2)
http://www.digitrax.com/static/apps/pro ... ds64_1.pdf (s.3)

Olen löytänyt vain yhden dekooderin jonka yhteydessä kiskoista ei saa ottaa vaihteenkääntövirtaa:

http://www.lenzusa.com/1newsite1/Manuals/LS150.pdf (s. 6)

pekka
Last edited by LOK on 17.12.2017 05:48, edited 1 time in total.
Reason: Lainausta siistitty ja toimimaton linkki poistettu.
ealab
Veturinkuljettaja
Posts: 1185
Joined: 21.09.2007 09:49

Re: DIY vaihdemoottorit?

Post by ealab »

Konkkapaketti slow motion-kääntölaitteille toimisi. Ainakin teoreettisesti. Ehtona olisi käyttöjännitteen sopivuus ja kapasiteetin riittävyys vaihteenkäännön ajaksi*. Ja jos ei riitä, niin kondensaattorin etu(lataus-)vastuksen mitoitus sellaiseksi, että virta** sen läpi riittäisi vaihdemoottorin pyörittämiseen. Tämä voisi olla ristiriitaista, jos on myös solenoidilaitteita ja tuo vastus ei olisikaan riittävän suuri alentamaan solenoidien jännitettä, estämään siten solenoidin palaminen, sen jälkeen, kun konkka on "imaistu tyhjiin", siis jos jostain syystä jäisi kääntövirta makoilemaan päälle.
*Vaihdemoottori saisi alussa täyden jännitteen, Moottori alkaisi hyvin toimia, mutta konkan kapasiteetista ja etuvastuksesta riippuen jännite alenisi kääntötoiminnan aikana. Jos riittäisi, niin hyvä.
**Vaihdemoottorin virta saisi vastuksessa aikaan jännitehäviön, joka olisi pois moottorin saamasta kääntöjännitteestä.
Etuvastuksen kanssa sarjakytkentään olisi syytä laittaa myös diodi, jotta konkka ei pääsisi purkautumaan "taaksepäin", syöttösuuntaansa.
jartsa

Re: DIY vaihdemoottorit?

Post by jartsa »

Jaska wrote: Mulla on jotain vaunuja, joissa valot on suoraan DCC:stä ilman edes mitään dekooderia. Tarkoituksella valot palaa koko ajan. Hyvin toimii. Mutta ehkäpä Jartsa perustelet, miksi näin ei voi tehdä? :roll:
1: Mikäli vaunussa on hehkulamput,nämä oltava ko. jännitteelle sopivat.
2: Ilman (functiodekooderia) vaunun valojenvaihto(valkonen/punanen) ei toimi peräpäässä,dekooderi pitää olla ohjelmoitu samaan osoitteeseen kun veturi.

3: DCC:ssä mulla on jokaisessa matkustajavaunussa(baltiarallaa 100 kpl)tasasuuntaus-silta,kondensaattori(t)470-1000uF ja vastus/(kset) rajoittamassa ledien virtaa(matkustajavaunuissa 3-6 lediä sarjassa).Konkat mitoitettu siten,ettei pieni katkos aiheuta välkyntää valoihin(palavat 10-30 sec suht kirkkaasti sähköjen katkasun jälkeen).
4: Boostereita on koko radan virransyötölle varattu 16 kpl hajautetusti,raiteille(8 eri virtapiiriä) ja magneettilaitedekoodereille (80kpl)omansa kullekkin.
Boostereista 8kpl on raidesyötölle jne..loput ovat näille opastin/vaihde dekoodereille.
User avatar
Jaska
Asemapäällikkö
Posts: 585
Joined: 09.01.2007 10:58

Re: DIY vaihdemoottorit?

Post by Jaska »

Miba 09/2012 näyttäisi olevan kattava katsaus servojen käytöstä. Palaan asiaan, mikäli kielimuuri ei ole liian korkea :)