Märklin 60115 vs 60125

Keskustelua radan ja rakennusten sähköistämisestä. Digitaali / analogi järjestelmistä, vaihdemoottoreista ym.

Valvojat: jhr, Hermanni

Tony
Lämmittäjä
Viestit: 173
Liittynyt: 21.03.2007 14:41

Märklin 60115 vs 60125

Viesti Kirjoittaja Tony »

Osaisiko joku viisaampi kertoa mitä hyötyä saavutetaan käyttämällä Märklin systemsissä tuota 60125-terminaalia verrattuna 60115-kytkentärasiaan?

Käytössäni on ensimmäisen sukupolven Central Station, eikä suunnitelmiin kuulu sen päivittäminen uudempaan. Tästä johtuen joudun käyttämään vanhoja 6017 boostereita kytkentärasian 60129 kanssa jolloin tuo 60125 terminaali jää melkoisen hyödyttömäksi. Ainoa etu, jonka olen ymmärtänyt, on se, että yhdellä 60125:lla voidaan kytkeä peräti 4 kpl orja Mobile stationeja. 60115 pystyy kytkemään vain yhden orja-MS:n.

Suunnittelulaudalla olevalla radalla on valmius boosterialueisiin, vaikkakin kaikki on yhtä puuta aluksi (hyppylangat boosterien tilalla). Aloitusradalla yksi boosteri syöttää virtaa vain vaihteisiin, opastimiin ja muihin digitaalisesti ohjattaviin lisälaitteisiin ja CS hoitaa koko radan sähkönsyötön liikkuvalle kalustolle. Mutta kun rata laajenee ja 60129+6017 boosterit ottavat lohkoja syötettäväksi, voiko Mobile Station enää ottaa sähköä tältä osuudelta? Mikäli ei voi, antaa se riittävän vastauksen alussa mainittuun kysymykseen... Silloin ainoa vaihtoehto on syöttää Mobile Stationeita suoraan Central Stationilta käyttäen noita 60125-terminaaleja.
Kolmatta kiskoa pitkin perille saakka!
jartsa

Re: Märklin 60115 vs 60125

Viesti Kirjoittaja jartsa »

Tony kirjoitti:Osaisiko joku viisaampi kertoa mitä hyötyä saavutetaan käyttämällä Märklin systemsissä tuota 60125-terminaalia verrattuna 60115-kytkentärasiaan?

Käytössäni on ensimmäisen sukupolven Central Station, eikä suunnitelmiin kuulu sen päivittäminen uudempaan. Tästä johtuen joudun käyttämään vanhoja 6017 boostereita kytkentärasian 60129 kanssa jolloin tuo 60125 terminaali jää melkoisen hyödyttömäksi. Ainoa etu, jonka olen ymmärtänyt, on se, että yhdellä 60125:lla voidaan kytkeä peräti 4 kpl orja Mobile stationeja. 60115 pystyy kytkemään vain yhden orja-MS:n.

Suunnittelulaudalla olevalla radalla on valmius boosterialueisiin, vaikkakin kaikki on yhtä puuta aluksi (hyppylangat boosterien tilalla). Aloitusradalla yksi boosteri syöttää virtaa vain vaihteisiin, opastimiin ja muihin digitaalisesti ohjattaviin lisälaitteisiin ja CS hoitaa koko radan sähkönsyötön liikkuvalle kalustolle. Mutta kun rata laajenee ja 60129+6017 boosterit ottavat lohkoja syötettäväksi, voiko Mobile Station enää ottaa sähköä tältä osuudelta? Mikäli ei voi, antaa se riittävän vastauksen alussa mainittuun kysymykseen... Silloin ainoa vaihtoehto on syöttää Mobile Stationeita suoraan Central Stationilta käyttäen noita 60125-terminaaleja.
Märklineitä tuntematta paremmin,taisit itse vastata kysymyksiisi.Tietääkseni ainakaan 2kiskoradalla ei voi kytkeä kuin yhden ohjausyksikön/boosterin kerrallaan virransyöttöalueelle,eristettävä muut alueet omiksi virtapiireiksi.Tämä taitaa olla myös 3kiskoissa sama?Tarkennetaan hieman:MS ei syötä toista MS:ää,muuntaja tekee sen asian,jokainen ms tai boosteri vaatii oman virtalähteensä riippumatta mistään syötöistä.Eikä niitä saa kytkeä missään tapauksessa toisiinsa ilman eristeraideosia/eristeitä kiskoissa.
Tony
Lämmittäjä
Viestit: 173
Liittynyt: 21.03.2007 14:41

Re: Märklin 60115 vs 60125

Viesti Kirjoittaja Tony »

jartsa kirjoitti:Märklineitä tuntematta paremmin,taisit itse vastata kysymyksiisi.Tietääkseni ainakaan 2kiskoradalla ei voi kytkeä kuin yhden ohjausyksikön/boosterin kerrallaan virransyöttöalueelle,eristettävä muut alueet omiksi virtapiireiksi.Tämä taitaa olla myös 3kiskoissa sama?
Pähkäilin tätä ohjain asiaa itsekin mielessäni ja pistin tilaukseen niitä 60125-terminaaleja. Tämä jättää mulle myöhemmin myös mahdollisuuden sittenkin päivittää Central Station uudempaan versioon ja käyttää vanhaa sovittimen kautta orjaohjaimena.
jartsa kirjoitti: Tarkennetaan hieman:MS ei syötä toista MS:ää,muuntaja tekee sen asian,jokainen ms tai boosteri vaatii oman virtalähteensä riippumatta mistään syötöistä.Eikä niitä saa kytkeä missään tapauksessa toisiinsa ilman eristeraideosia/eristeitä kiskoissa.
Märklin käyttää tuota termiä MS (Mobile Station) lähinnä junaohjaimelle. Aloituspakkauksissa se syöttää myös ratavirtaa, mutta suurempia ratoja syöttää aina keskusohjain CS (Central Station)+tarvittavat boosterit. Lisäksi jokainen boosteri omaa tietenkin oman virtalähteensä. Mutta asia, jota en täysin ole ymmärtänyt ja jota kyselinkin tuolla toisessa viestiketjussa on tuo eristysjakso asia. Märklin antaa omissa ohjekirjoissaan kahdenlaisia eristysvaatimuksia. Toisaalla sanotaan, että keskikisko tulee eristää jokaisella boosterialueella. Tämä onkin täysin järkeenkäypää. Mutta sitten toisaalla sanotaan, että jos käytetään Märklin 60212 Central Stationia, pitää boostereiden eristysjaksoissa käyttää "rocker insulator"-nimistä viritelmää. Tuo taitaa olla jonkinlainen keinueristin, mutta millainen se käytännössä on? Ainakaan Märklin itse ei tuon nimistä laitosta taida myydä?
Kolmatta kiskoa pitkin perille saakka!
JuhaTelimaa
Lämmittäjä
Viestit: 110
Liittynyt: 11.01.2007 16:36

Re: Märklin 60115 vs 60125

Viesti Kirjoittaja JuhaTelimaa »

Märklinillä on näitä keinueristimiä (Gleiswippe), mutta en nyt löytänyt sille tuotenumeroa. Niitä tulee muistaakseni joidenkin opastimien tai kytkentäraiteiden kanssa. Toimintaperiaate on se, että viereiset virtapiirit eivät yhdisty laahaimen välityksellä.


Juha
Viimeksi muokannut LOK, 16.12.2017 22:09. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Syy: Toimimaton kuvalinkki poistettu.
ealab
Veturinkuljettaja
Viestit: 1185
Liittynyt: 21.09.2007 09:49

Re: Märklin 60115 vs 60125

Viesti Kirjoittaja ealab »

Tuohon voisi tehdä itse keinunokareen muovista. Sopivasti harjakulmaan pyöristystä, että laahain liukuisi helposti yli. Leveyttäkin sen verran, ettei reikään takerru. Toimintavarmempi olisi erillinen eristetty, lyhyt osuus, vain vähän virroitinta pidempi. Siihen olisi muista erillinen galvaanisesti erotettu syöttö. Vaan mistä sellainen. Olisi toimintavarmempi vain siksi, että jos kulku pysähtyisi sopivasti "nokareen" kohdalle....
Tony
Lämmittäjä
Viestit: 173
Liittynyt: 21.03.2007 14:41

Re: Märklin 60115 vs 60125

Viesti Kirjoittaja Tony »

JuhaTelimaa kirjoitti:Märklinillä on näitä keinueristimiä (Gleiswippe), mutta en nyt löytänyt sille tuotenumeroa. Niitä tulee muistaakseni joidenkin opastimien tai kytkentäraiteiden kanssa. Toimintaperiaate on se, että viereiset virtapiirit eivät yhdisty laahaimen välityksellä.
Kiitos paljon tästä tiedosta ja havainnollisista kuvista. Nyt tajuan miten yksinkertaisesta jiposta on kyse. Mielessäni pähkäilin aiemmin, että miten ihmeessä sähkökytkennät pitäisi oikein tehdä, mutta tuohan on helppo lisätä tarvittaessa jälkikäteenkin.

Ja jos joku muu painii tämän saman ongelman kanssa, ovat Märklin tuotenumerot noille knööleille seuraavat:
C-kisko 204595
K-kisko 385580
M-kisko 385550
Hakusana "trennwippe" toimii tässä yhteydessä.
Kolmatta kiskoa pitkin perille saakka!
Vastaa Viestiin