Sähkömoottori

Keskustelua radan ja rakennusten sähköistämisestä. Digitaali / analogi järjestelmistä, vaihdemoottoreista ym.

Moderators: jhr, Hermanni

jartsa

Re: Sähkömoottori

Post by jartsa »

ealab wrote: Koko veturi ajokunnossa n. 100mA.
Tuo on pelkän veturin ottama virta,ilman kuormitusta?Yleensä nämä isoimmat tehdasvalmisteiset veturit saattavat haukata liki 1A
täyskuormalla.Kyse siis HOsta.
ealab
Veturinkuljettaja
Posts: 1185
Joined: 21.09.2007 09:49

Re: Sähkömoottori

Post by ealab »

Niin, sitä luokkaa. En tainnut mittailla/ en muista decapodin virtaa alkuperäiskunnossa, hammashihnavedolla, mutta kyllä sen paljon suurempi oli ja piti ollakin. Koska nyt veturi kulkee kutakuinkin samalla nopeudella, vaikka välityssuhde tuplaantui. Siis moottori kiertää kevyemmin, ottaa siten vähemmän virtaa. Olen kuullut jopa "sauhujen noususta" uudesta Trumanista, moottorista, alkuperäisvälityksin. Oli kabiinikin tuntunut lämpimältä. Lämpeni liikaa minullakin, ei paljon tarvinnut kuormittaa.
Nyt on 2 masiinaa ratasvälityksin.
Jospa toisetkin mittailisi virtoja Trumanistaan. Näkisi, miten käyttö ajan ja norjistumisen myötä ehkä alentaisi virrankulutusta.
JuhaTelimaa
Lämmittäjä
Posts: 110
Joined: 11.01.2007 16:36

Re: Sähkömoottori

Post by JuhaTelimaa »

Dekooderilla varustetun veturin virran mittaaminen on aika hankalaa. Miten määritellään virta DCC-pulssien tapauksessa? Myöskaan moottorista ei voi virtaa mitata yksiselitteisesti pulssileveysmodulaation takia.

Lähinnä todellista olisi kai ajaa veturia tasavirralla ja mitata se.
ealab
Veturinkuljettaja
Posts: 1185
Joined: 21.09.2007 09:49

Re: Sähkömoottori

Post by ealab »

Voisikohan onnistua mittarilla, jossa on "tosi tehollisarvomittaus" True RMS- ominaisuus. Jokin, esim. Fluke 87. Pitää kokeilla vastaavalla mittarilla, jaksosuhdesäätimen käytöllä, DC- alue vaan. Digimittauksessa oltava lienee AC-alue.
jartsa

Re: Sähkömoottori

Post by jartsa »

ealab wrote:Voisikohan onnistua mittarilla, jossa on "tosi tehollisarvomittaus" True RMS- ominaisuus. Jokin, esim. Fluke 87. Pitää kokeilla vastaavalla mittarilla, jaksosuhdesäätimen käytöllä, DC- alue vaan. Digimittauksessa oltava lienee AC-alue.
Flukella onnistuu,samaten hieman halvemmilla."RootMeanSquoure":a ei tarvita mihinkään muuhun kuin snobbailuun.Likiarvo riittänee näissäkin,tiedetään noin virrankulutus,absoluuttiseen arvoon ei tartte takertua.Tuo digijännite on kumma juttu:Mittaukset vaunuvalaistuksessa DCC:llä oli seuraavat:
5 lediä sarjassa etuvastus 1,5k AC=7,8mA ja DC=5,2mA Fluken virtamittausalueella.3 lediä 2k vastuksella oli n.8mA AC.
Mittaus ennen tasasuuntaajaa,eli DCC:tä mitattu.
2x 470uF tai 3x1000uF konkat vaunussa pitää 2-5sekuntia 5 lediä valaistuna kirkkaana,tämn jälkeen ne himmenee hitaasti n 20 sek.
Asemalle tuloa ajatellen tuo on hyvä efekti,mikäli on opastimissa raiteen virrankatkaisu.
ealab
Veturinkuljettaja
Posts: 1185
Joined: 21.09.2007 09:49

Re: Sähkömoottori

Post by ealab »

Jokos sitä taas snobbaillaan, kuka ja miksi. Vaunuvalaistuksen virta: Jännite vaunussa 24V likiarvo. Koska AC on kanttiaaltoa, konkat eivät nosta tasasuunnattua kuormittamatonta DC-jännitettä. Etuvastus 1k5, 5 valkoista lediä likiarvoina á 3V= 15V, joka pois 24V:sta. Erotuksesta lasketaan virta, eikö niin. Saadaan ainakin virran suuruusluokka. Pienempikin virta riittäisi hyvin valaistukseen. Tästä on taas omat kokemukset.