Radan tietokoneohjaus: spdrs60

Keskustelua radan ja rakennusten sähköistämisestä. Digitaali / analogi järjestelmistä, vaihdemoottoreista ym.

Valvojat: jhr, Hermanni

sanoaskosano
Konduktööri
Viestit: 62
Liittynyt: 23.09.2007 22:15

Radan tietokoneohjaus: spdrs60

Viesti Kirjoittaja sanoaskosano »

Linuxiin asennettu, sano. http://spdrs60.sourceforge.net/
Viimeksi muokannut LOK, 02.06.2018 21:19. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Syy: Viestit siirretty omaksi ketjukseen.
Psi
Lämmittäjä
Viestit: 331
Liittynyt: 24.02.2007 12:32

Radan tietokoneohjaus: spdrs60

Viesti Kirjoittaja Psi »

sanoaskosano kirjoitti:Linuxiin asennettu, sano. http://spdrs60.sourceforge.net/
Asko, osaako linux-spdrs60 luoda itse automaattisesti kulkutiet, vai pitääkö tuolle etukäteen asetuksissa käsipelillä kertoa mikä vaihde käännetään mihinkin asentoon kullakin kulkutiellä -- t.s. toimiiko tuo Linux-softa kuten DrS vai kuten SpDrS?

pekka
sanoaskosano
Konduktööri
Viestit: 62
Liittynyt: 23.09.2007 22:15

Re: Radan tietokoneohjaus: spdrs60

Viesti Kirjoittaja sanoaskosano »

SpDrS60 luo kulkutiet ja myös purkaa ne mikäli raideilmaisu on käytössä, sano.
Psi
Lämmittäjä
Viestit: 331
Liittynyt: 24.02.2007 12:32

Re: Radan tietokoneohjaus: spdrs60

Viesti Kirjoittaja Psi »

sanoaskosano kirjoitti:SpDrS60 luo kulkutiet ja myös purkaa ne mikäli raideilmaisu on käytössä, sano.
Onko sun etukäteen kerrottava ohjelmalle että kulkutieillä pisteestä A pisteeseen B on vaihteiden V1, V2 jne oltava tietyssä asennossa, vai osaako ohjelma päätellä ratakaaviosta mitkä vaihteet on käännettävä, ja mistä saadaan sivusuojat ja ohiajovarat? Purkaantuko kulkutie paloittain junan perässä, vai koko kulkutie kerralla, kun juna on saapunut kulkutien maaliraiteelle?

pekka
sanoaskosano
Konduktööri
Viestit: 62
Liittynyt: 23.09.2007 22:15

Re: Radan tietokoneohjaus: spdrs60

Viesti Kirjoittaja sanoaskosano »

Kaikki mahdolliset kulkutiet tehdään ohjelman kulkutieasetusikkunassa ja valmiiksi konfiguroidussa ohjelmassa asetetaan kulkutiet napsauttamalla kulkutien alku- ja loppupäätä tai syöttämällä kulkutien numero numeroryhmästä ja vahvistetaan välilyönnillä.
Ohjelma käyttää srcpd serveriä tietokoneen ja keskusyksikön välillä ja siinä on ongelma sarjaportin piirisarjan kanssa eli esim. Intellibox ei toimi srcpd: kanssa.
Psi
Lämmittäjä
Viestit: 331
Liittynyt: 24.02.2007 12:32

Re: Radan tietokoneohjaus: spdrs60

Viesti Kirjoittaja Psi »

sanoaskosano kirjoitti:Kaikki mahdolliset kulkutiet tehdään ohjelman kulkutieasetusikkunassa ja valmiiksi konfiguroidussa ohjelmassa asetetaan kulkutiet napsauttamalla kulkutien alku- ja loppupäätä tai syöttämällä kulkutien numero numeroryhmästä ja vahvistetaan välilyönnillä.--
Toisinsanoen vaikka ohjelman nimi on SpDrS (Spurplan Drucktaste stellwerk Siemens) se ei kuitenkaan sisäisesti toimi spurplan- (releryhmäasetinlaite-) -periaatteella. Sääli!

Purkautuuko kulkutie junan perässä vaiheittain junan edetessä, vai kerralla kun juna on saavuttanut maaliraiteen?

pekka
sanoaskosano
Konduktööri
Viestit: 62
Liittynyt: 23.09.2007 22:15

Re: Radan tietokoneohjaus: spdrs60

Viesti Kirjoittaja sanoaskosano »

Kulkutie purkautuu kun mikä tahansa junan sijaintia ilmaiseva laite aktivoituu/deaktivoituu.
Psi
Lämmittäjä
Viestit: 331
Liittynyt: 24.02.2007 12:32

Re: Radan tietokoneohjaus: spdrs60

Viesti Kirjoittaja Psi »

sanoaskosano kirjoitti:Kulkutie purkautuu kun mikä tahansa junan sijaintia ilmaiseva laite aktivoituu/deaktivoituu.
Mä en ilmeisesti osaa kysyä asioita oikein. Kysytääs vielä:

Junan kulkutie vie kahden vaihteen kautta, ja kumpikin on omia erillisiä raidevirtapiirejään. Kun juna jättää ensimmäisen vaihteen mutta ei jälkimmäistä, niin vapautuuko ensimmäinen vaihde tässä vaiheessa toisen kulkutien käyttöön, vai jääkö tuo ensimmäinen vaihde edelleen osaksi alkuperäistä kulkutietä, kunnes juna saapuu kokonaisuudessaan maaliraiteelle? Toisn sanoen: Muuttuuko ensimmäisen vaihteen ilmaisin punaisesta pimeäksi vai valkoiseksi, kun juna jättää tuon ensimmäisen vaihteen?

pekka
sanoaskosano
Konduktööri
Viestit: 62
Liittynyt: 23.09.2007 22:15

Re: Radan tietokoneohjaus: spdrs60

Viesti Kirjoittaja sanoaskosano »

Minulla on Märklin C raiteet ja toinen kiskot on eristetty, palaute on s88 moduuleilla. PoRhassa käyteään vaunuissa 20k vastusta ja ilmaisinmoduuleita jotka vievät palutteen Loconet väylään ja edelleen keskusyksikköön.
Kulkutie voidaan asettaa siten että kun vaihdekuja vapautuu niin kulkutie purkautuu. SpDrS60 simulaatio voidaan laittaa toimimaan esikuvan mukaisesti mutta pienoisrautatiessä täytyy hieman tinkiä "junaturvallisuudesta" ettei liikenne olisi liian jäykkää ja hidasta.
KLu
Konduktööri
Viestit: 85
Liittynyt: 07.12.2011 13:23

Re: Radan tietokoneohjaus: spdrs60

Viesti Kirjoittaja KLu »

En ymmärtänyt ihan kaikkia detaljeja vielä. Esikuvan mukaisessa turvalaitesysteemissä täytyy junasta tulla "perä suojaan" eli ihan koko junan pitää olla "sisällä" tuloraiteellaan, ennen kuin kulkutie voidaan purkaa. Tällä estetään mahdollisuus, että toinen juna ajaisi tämän saapuneen junan viimeisen/viimeisten vaunujen kylkeen. Oletko omassa ratkaisussasi toteuttanut tämän näin, eli vaihteet pysyvät lukittuina kunnes viimeinenkin vaunu on poissa vaihdealueelta eli vaihdekujalta, vai tästä periaatteesta tinkien?


K.L.
sanoaskosano
Konduktööri
Viestit: 62
Liittynyt: 23.09.2007 22:15

Re: Radan tietokoneohjaus: spdrs60

Viesti Kirjoittaja sanoaskosano »

Juuri kuten kirjoitit, eli kulkutie vapautuu kun vaihdekuja tai muu kulkutiehen liittyvä osuus aktivoituu/deaktivoituu ihan miten asetukset tehdään. Esim tulo-opastimelle johtava kulkutie vapautuu vasta kun viimeinen vaunu on ohittanut tulo-opastimen, vastaavsti asemalle tuleva kulkutie vapautuu kun juna on ohittanut vaihdekujan. Junakulkutietä ei voi muodostaa varatulle raiteelle sen sijaa vaihtotie muodostuu ja pitääkin varatulle osuudelle.
Viimeksi muokannut sanoaskosano, 17.03.2014 19:44. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
ealab
Veturinkuljettaja
Viestit: 1185
Liittynyt: 21.09.2007 09:49

Re: Radan tietokoneohjaus: spdrs60

Viesti Kirjoittaja ealab »

Olisi pr:ssakin hyvä tuo KLu: mainitsema kulkutie-ehto. Yhtälailla se estäisi kahden kalliin pienoismallin "lattialle lentämisen". Että kun nuo vaihteet ovat lukittuina, niin ei saada tehtyä toista kulkutietä, joka olisi näistä vaihteista ja niiden asennoista riippuvainen. Kulkutien asetusehtoihin kuuluu "vahtia" mm. näitä ns. viholliskulkuteitä, niitä ei saa olla. Tämä voidaan tehdä perinteisellä systeemilläkin, että esim. rinnakkaisten kulkuteiden väliset vaihteet kääntyy aina samalla komennolla, ei olekaan järkeä käännellä kumpaakin erikseen, kun ne eivät millään kulkutielläkään ole "ristissä". Tästä saisi samalla automaattisesti ajosähköriippuvuuden ao. osuuksille. Siitä pieni leikekuva releohjatusta kotiradastani.
Liitteet
vkuja2.jpg
vkuja2.jpg (23.62 KiB) Katsottu 6204 kertaa
Psi
Lämmittäjä
Viestit: 331
Liittynyt: 24.02.2007 12:32

Re: Radan tietokoneohjaus: spdrs60

Viesti Kirjoittaja Psi »

KLu kirjoitti:En ymmärtänyt ihan kaikkia detaljeja vielä. Esikuvan mukaisessa turvalaitesysteemissä täytyy junasta tulla "perä suojaan" eli ihan koko junan pitää olla "sisällä" tuloraiteellaan, ennen kuin kulkutie voidaan purkaa.
Vapaakytkentäinen releasetinlaite (esim DrS - Drucktastestellwerk Siemens) ja releryhmäasetinlaite, eli spurplan-asetinlaite (SpDrS - Spurplan Drucktastestellwerk Siemens ) eroaa rakenteellisesti kovasti toisistaan.

Vapaakytkentäisen releasetinlaitteen rakentamisen yhteydessä päätetään etukäteen kulkutie-ehdoista: mitkä vaihteet pitää kääntää ja mitkä raideosuudet tulee olla vapaana yms. Asetinlaite rakennetaan siis räätälöidysti. Releryhmä- eli spurplan-asetinlaitteessa valmiit vaihde- ja opastinreleryhmät kytketään ratakaavion mukaisesti pistokeliitäntäisin "ohjelmointkaapelein" toisiinsa. Jos ratapihalle tulee uusi vaihde, kytketään uuden vaihteen releryhmä ratakaavioon näiden ohjelmointikaapeleiden avulla. Vapaakytkentäisessä releasetinlaitteessa joudutaan todennäköisesti tekemään suuriakin muutoksia. Luotaessa kulkutie kahden pisteen välille releryhmäasetinlaite etsii itsenäisesti reitin pisteiden välille.

Vapaakytkentäinen releasetinlaite purkaa kulkutien vasta kun kaikki kulkutien raideosat on tulleet varatuiksi ja vapaiksi (maaliraidetta lukuunottamatta). Asetinlaitetaulussa kulkutietä kuvaava valkoinen valojuova muuttuu junan kohdalla punaiseksi ja junan jäljessä jälleen valkoiseksi, kunnes kulkutie kerralla kokonaisuudessan purkautuu. Releryhmäasetinlaitteessakin kulkutien raideosuuksien tulee vuorollaan (ja tietyssä järjestyksessä) tulla varatuiksi ja vapaiksi. Kulkutie kuitenkin vapautuu sitä mukaa kun juna on jättänyt osuuksia taakseen, eli valojuova ei (yleensä) palaudu valkoiseksi vaan sammuu junan jäljessä. Tämä ei tarkoita että toisen junan voisi lähettää edellisen perään, sillä kaikkien kulkutien raideosuuksien - maaliraide mukaanlukien - tulee olla vapaita kulkutien luomiseksi. On kuitenkin mahdollista tehdä uusi kulkutie joka kulkee jo vapautuneiden osuuksien kautta ennen kuin juna kokonaisuudessan on päässyt maaliraiteelle.

On tavallaan siis outoa että SpDrs 60 linux-sovellukselle pitää kertoa vapaakytkentäinen releasetinlaitteen tapaan etukäteen kuinka yhteys kahden pisteen välille on luotava, sillä tuollaista ei pitäisi releryhmä- eli Spurplan- (Sp) -asetinlaitteessa tarvita. Tuo sovellus siis tältä osin toimii kuten DrS, eikä kuten SpDrS. Halusin siis tietää purkaako asetinlaite kulkutien vaiheittain, kuten SpDrS-aetinlaite luonnossa tekee, vai yhdellä kertaa, kuten vapaakytkentäinen DrS-asetinlaite sen tekee.

pekka
Vastaa Viestiin