Vaihteet + tietokone

Keskustelua radan ja rakennusten sähköistämisestä. Digitaali / analogi järjestelmistä, vaihdemoottoreista ym.

Valvojat: jhr, Hermanni

Goofy
Ratavartija
Viestit: 47
Liittynyt: 04.09.2008 22:50

Vaihteet + tietokone

Viesti Kirjoittaja Goofy »

Moro!

N-mittakaavaan olen uutta ratahanketta aloittelemassa ja vaihteet olen käännellyt aina perinteisesti painonapeilla. Onko olemassa mitään ohjelmia ja laitteita joilla voi tavallisella PC-tietokoneella ohjata sähkövaihteita, siten että näyttöruudussa on ratakaavio ja hiirellä painamalla saa vaihteen kääntymään? Ilman mitään digitaalisysteemejä, eli aivan tavallisia perinteisiä sähkövaihteita käyttäen.

Jos tuo edellämainittu ei tule kysymykseen esimerkiksi mahdottomuuden tai liian kovan hinnan tähden, miten kytketään vaihteille tavallinen kaksiasentoinen vipukytkin jolla valitaan vaihteen suunta?
magnuken
Lämmittäjä
Viestit: 356
Liittynyt: 28.04.2008 10:26

Re: Vaihteet + tietokone

Viesti Kirjoittaja magnuken »

Itse aikoinaan mietin myös samaa analogisten vaihteiden ja opastimien kanssa muutoin digiradalla. En löytänyt muuta ratkaisua vaihteiden PC-ohjaukseen kuin niiden digitoimisen vaihdedekooderein.

En tuohon kuitenkaan ryhtynyt vaan hankin useita Viessmannin 5549 merkkivalollisia asetinlaitteita. Laitteessa on punaiset ja vihreät merkkivalot ilmaisemassa vaihteen (opastimen asennot). Täten noiden asetinlaitteiden kanssa voi luoda sellaisen "visuaalisen" reittikuvauksen noiden merkkivalojen palamiskuvion perusteella. Itselläni on esim. jossakin kohtaa useita vaihteita kytkettynä yhteen painonappipariin, tällöin saa jonkun "reitin" vapaaksi vain yhtä nappia painamalla ja merkkivalo sekä opasteet muuttuvat vihreäksi.

Kuva

http://www.viessmann-modell.com/shop/me ... 03_web.pdf
PasiS
Konduktööri
Viestit: 61
Liittynyt: 06.01.2015 10:54

Re: Vaihteet + tietokone

Viesti Kirjoittaja PasiS »

Moro

Vastaan tuohon jälkimmäiseen kysymykseen. Mulla on vaihteissa perinteiset vipukytkimet ja sähkö niille tulee painonapin takaa.
Eli vipukytkimistä asetellaan vaihteet oikeaan asentoon ja sitten painetaan painonappia, jolloin sähkö lähtee vaihteille vipukytkimien asennon mukaan.
Painonappi siis antaa sähköä vain silloin kun sitä painetaan. Näin solenoideille ei jää sähköä niitä kuumentamaan.

Joissain vaihdemoottorien solenoideissa on rajakytkin, joka katkaisee syötön asennon vaihduttua. Tällöin periaatteessa voisi käyttää pelkkiä vipukytkimiä, mutta itse en näihin rajakytkimiin ole luottanut. Painonappi sarjaankytkettynä varmistaa ehjänä pysymisen.

Voin lähettää sulle kytkennästä periaatekuvan, jos haluat.

T:PasiS
ealab
Veturinkuljettaja
Viestit: 1185
Liittynyt: 21.09.2007 09:49

Re: Vaihteet + tietokone

Viesti Kirjoittaja ealab »

Noinkin on hyvä tehdä, ei jäisi virrat makaamaan, kuumentamaan, koska kuumentaa. Vastaavasti toimivat palautuvat vipukytkimet. Tuolla em. esitetyllä tavalla saadaan asennonilmaisut, ratapihakaavionkin, jo silloinkin, kun vipu on käännetty, ilman painonappia.. Varsinkin jos vaihteista, vaihdekääntölaitteista ei saa suoraa asennonilmaisua. Käytännössä on sama, miten vaihteet kääntelee, tuolla em. tavalla, tuolla Viessmannilla, tai palautuvilla vipukytkimillä. Kaikki toimii. Viessmannissa ilmaisut tavallaan väärässä paikassa, muutenhan se on vain painikeryhmä. Myös kondensaattoripaketti on konsti estämään ainakin isompien virtojen makaamisia.
Vastaa Viestiin