"DCC ready" Bachmann Russian Decapod

Keskustelua radan ja rakennusten sähköistämisestä. Digitaali / analogi järjestelmistä, vaihdemoottoreista ym.
Vastaa Viestiin
Junnailija
Ratavartija
Viestit: 44
Liittynyt: 22.11.2016 15:56

"DCC ready" Bachmann Russian Decapod

Viesti Kirjoittaja Junnailija » 27.02.2017 13:23

Moi taas, DCC-gurut!

Hommasin maailmalta Bachmannin Spectrum-tuotesarjan Russian Decapod, DCC ready, Unlettered -veturin, tuotenumero 81701, kosteana haaveenani ehkä joskus saada se modifioiduksi Tr2 Trumaniksi.

Ihan ekana se kuitenkin pitäisi digitalisoida, mutta en haluaisi levitellä sitä pitkin pöytiä, ennen kuin tarvittavat lisäpalikat on hankittu. Siihen asti ajelen sitä sisään analogisella testiradallani.

Olettaisin, että "DCC-ready" tarkoittaa, että se ei suinkaan ole sellaisenaan valmis DCC-radalle, vaan että siinä on vain jonkinlainen töpseli dekooderia varten?

Eli millainen perusdekooderi (liitin?) siihen tarvitaan (ajo + valot)?

Entä jos halutaan panna siihen myös ääni ja savu, niin mikä olisi silloin hyvä dekooderi ja mitä ääni-, savu- ym. tillikoita suosittelette?

Olen kuullut, että Bachmannin Russian Decapodiin olisi saatavana Tr2-muunnossarja? Mistäköhän sellaisen löytäisi? Ja onko hankkimani veturiversio sopiva kyseiselle muunnossarjalle?

Junnailija
Onko Mikkeliin mänijöitä? Juna män justiisa!

magnuken
Lämmittäjä
Viestit: 373
Liittynyt: 28.04.2008 10:26

Re: "DCC ready" Bachmann Russian Decapod

Viesti Kirjoittaja magnuken » 28.02.2017 18:58

Nettiä selattaessa huomaa, että Bachmannin Decapodin yhteydessä on paljolti käytetty Soundtraxxin 32 bitin äänellista dekooderia Tsunami. Siitä on höyryille oma versionsa ja pitäisi löytyä Decapodillekin ”alkuperäisääniä”. Kovasti ovat kehuneet tämän dekooderin ominaisuuksia ja Bachmann itsekin käyttää Tsunamita omissa äänellisissä höyryversioissaan.

Tuossa ”DCC-ready” veturissa lienee siis tenderissä 8-napainen NMRA dekooderiliitäntä mutta Tsunamissa on puolestaan 9-napainen JST liitäntä. Tuohon ongelmaan auttaa adapteri.

Lisäksi tarvitaan kaiutin tenderiin, sinun ”DCC-ready” tenderissä saattaa olla jo valmiiksi tenderin pohjassa kaiuttimen paikka pohjan lävitse menevine ”äänireikineen”. Ellei ole, niin jotkut ovat asentaneet kaiuttimen tenderin yläosaan ja poranneet hiilikasan lävitse paljon hyvin pieniä reikiä jotta ääni kulkisi. Huomaa sitten, että Tsunami dekoodereiden kanssa on paras käyttää 8 ohm kaiutinta.

Täällä Tsunami 2200 ja kaiuttimia:
http://www.soundtraxx.com/dsd/tsunami2/ ... su2200.php

Täällä pieni juttu siitä missä se Tsunami 2200 dekooderin 9-napainen liitin piileksii:
https://tonystrains.com/i-want-an-8-pin ... -tsu-1000/

Ja tässä se adapteripiuha 9-pin JST to NMRA 8-pin:
http://www.soundtraxx.com/access/wiring.php

Ellet ääniä kaipaa, siihen käy kaikki ulkomitoiltaan sopivat DCC dekooderit NMRA-8 liitännällä. Tuo savujuttu voikin sitten olla haastavampi projekti!

Mitä TR2 konversioon tulee niin Juha Telimaa on joitain vuosia sitten tehnyt Decapodista sekä Kaj Wikbergin messinkisyövyteosien perusteella sellaisen hienon konversion. En tiedä onko noita syövytteitä enää saatavilla, vai olivatko tilaustyötä? Ehkä Juha voisi kertoa enempi asiasta?
http://www.dlc.fi/~jte/Junat/Tr2.html

ealab
Veturinkuljettaja
Viestit: 1076
Liittynyt: 21.09.2007 09:49

Re: "DCC ready" Bachmann Russian Decapod

Viesti Kirjoittaja ealab » 28.02.2017 22:40

Tuossa vetureita, vaunuja-osiossa on juttua modifioinnista.

SaHa
Matkustaja
Viestit: 3
Liittynyt: 31.03.2014 13:22

Re: "DCC ready" Bachmann Russian Decapod

Viesti Kirjoittaja SaHa » 01.03.2017 14:53

Tuo Bachmannin Russian Decapod on jo melko vanha malli eikä taida enää olla tuotannossa. Sen esikuvana ovat ne ensimmäisen maailmansodan aikana Venäjälle tilatut veturit, joiden toimitukset vallankumous katkaisi. Näitä vetureita päätyi amerikkalaisille rautatieyhtiöille, ja Bachmann on tehnyt niistä yhteensä viisi versiota, jotka perustuvat yhtiöiden tekemiin teknisiin muutoksiin. Lisäksi näyttää olevan erilaisia maalausversioita. Tr2 puolestaan on toisen maailmansodan perua. Silloinkin USA:sta toimitettiin sota-apuna vetureita Venäjälle/Neuvostoliittoon, ja näiden veturien suunnittelu perustui tuhon alkuperäiseen veturityyppiin. Sodan päätyttyä vetureita jäi toimittamatta, ja näista 20 ostettiin Suomeen. Eri aikakausien vetureissa on modaamista vaikeuttavia eroja, joita on käsitelty ylempänä veturit+vaunut ketjussa, johon ealab viittasi, sekä Juha Telimaan sivuilla. Tämän verran taustaa, jotta erot saavat vähän valaistusta.

Bachmannin malli on ajalta, jolloin DCC oli vasta vakiintumassa valmismalleihin. Sen piirilevy on tenderissä, ja siinä on normaali 8-piikkinen NEM 652-liitäntä. Tämä on tulpattu "dummy plugilla" eli veturi on tasavirtatilassa. Tulpan voi poistaa ja liitäntään kytkeä dekon. Tätä tarkoittaa "DC Ready" tässä tapauksessa. Kovaääniselle ei ole valmista paikkaa, vaan sen joutuu itse sovittamaan. Netistä löytyvien ohjeiden mukaan Bachmannin höyryissä se tapahtuu luontevasti tenderiin hiililastin (=irroitettava kuori) alle. Hiililastin alapuoliseen kanteen on tehtävä reikä, jonka päälle tulee kovaääninen magneetti ylöspäin. Tenderin rakenne tiivistetään styreenilevyn kappaleilla ja silikonilla, jolloin syntyy umpinainen kovaääniskotelo. Kovaäänisen mukana tulevalle kotelolle ei tenderissä riitä tilaa. Hiililastiin porataan tosiaan parisataa 0,5 - 0,7mm reikää, joista ääni tulee ulos. Noita ei käytännössä huomaa. Itse olen toteuttanut vastaavan digi + äänilisäyksen Bachmannin Consolidation-malliin, joka on rakenteeltaan hyvin samankaltainen Russian Decapodin kanssa. Ainakin tuo asennustapa toimii. Oma Decapodini odottaa vielä digitalisointia, rakenteen olen kyllä tutkinut ja toteutan homman noin.

Dekona tuossa Consolidationissani on ESU:n Loksound 4, johon ainakin muutama vuosi takaperin löytyi nyös valmis Decapod-äänitiedostokin. Nykytilannetta en ole katsonut. Mitoiltaan Loksound mahtuu myös Decapodin tenderiin, samoin ESU:n 28mm tai pienempi kovaääninen. Soundtraxx on toinen hyvä valinta, kokemusta on vähän siitäkin. Sen äänitiedosto on helppo koota valmiista Steam-paketista, jossa tlaaja voi itse määritellä kompressorit, viheltimet, kellot ym veturin varsinaisen työskentelyäänen lisäksi. Myös lämmittäjän lapion kolinan saa kuulumaan, tosin Tr2:ssa olikin sitten jo stokeri jos modausta ajatellaan. Js ei halua käyttää NEM-liitäntää, dekon voi tietysti kytkeä myös suoraan veturin johdotukseen. Silloin kannattaa muistaa, että Bachmann ei vanhoissa vetureissaan välttämättä noudattanut NMRA:n DCC-väristandardia, joten johdotukset kannattaa tarkistaa huolellisesti ennen aloittamista. Samoin on syytä kaikissa tapauksissa tarkistaa, että moottori on todella kunnolla eristetty veturin rungosta.

Tuotenumero 81701 sikäli vähän helpompi modattava, että sen version kankikoneistossa ristikappale on yksipuolinen eli ei tarvitse vaihtaa. Muuten työtä kyllä riittää, kannattaa lukea tuo ylempänä mainittu ketju ja käydä Juhan sivuilla.

magnuken
Lämmittäjä
Viestit: 373
Liittynyt: 28.04.2008 10:26

Re: "DCC ready" Bachmann Russian Decapod

Viesti Kirjoittaja magnuken » 01.03.2017 16:35

Hyvällä tuurilla siinä saattaa olla tenderin pohjassa jo kaiutinvalmius kuten tässä 84302/84303 osaluettelossa on esitetty:

http://www.bachmanntrains.com/home-usa/ ... -IS001.PDF

SaHa
Matkustaja
Viestit: 3
Liittynyt: 31.03.2014 13:22

Re: "DCC ready" Bachmann Russian Decapod

Viesti Kirjoittaja SaHa » 01.03.2017 19:49

Hyvä uudistus, jos kovaäänisen paikka on valmiiksi tenderin pohjassa. Säästyy paljon työtä, kun ei tarvitse ruveta rakenteita leikkelemään ja styreenipaloja sovittelemaan. Taitaa olla Bachmannin uudempaa tuotantoa tuo 843XX-sarja, oma ja alkuperäisen kysyjän 81701 sitä vanhempaa jossa ei kovaäänisvalmiutta ole. Tämä ongelmanpoikanen tulee silloin tällöin vastaan, kun tunkee DCC:tä ja ääniä joskus 15 - 20 vuotta sitten ostettuihin vetureihin.

Junnailija
Ratavartija
Viestit: 44
Liittynyt: 22.11.2016 15:56

Re: "DCC ready" Bachmann Russian Decapod

Viesti Kirjoittaja Junnailija » 02.03.2017 01:08

Isot kiitokset kommenteista kaikille!

Magnukenin linkittämä räjäytyskuva liittyy tehtaalla valmiiksi äänidekooderilla (Soundtraxxin vanha Tsunami) varustettuihin malleihin, ja siksi siinä näkyy tuo ämyrin paikka.

Oman veturini mukana tulleessa räjäytyskuvassa ei tuota ämyrin paikkaa ole kuvattuna ollenkaan, johtuen kai siitä, että kyseessä on veturin analoginen perusversio. Ilmeisesti digiasennuksessa on siis edettävä SaHan viitoittamaa tietä kulkien. Samankaltaisia ohjeita löysin myös amerikkalaisilta keskustelupalstoilta.

Soundtraxxin verkkotukikohdasta löytyi sivu, jossa on listattu suosituimmat amerikkalaset veturit ja niihin suositeltavat dekooderit, ämyrit ja ämyrin kotelointitarvikkeet. Sen perusteella tilasin juuri Jenkkilästä seuraavat Soundtraxx-palikat:

1 ea 884002 Decoder Tsunami2 TSU-2200
1 ea 810153 Speaker, 28mm Round, 8 Ohm (2 Watt)
1 ea 810110 Baffle kit 28mm

Varmuuden välttämiseksi otin myös muutaman lisätillikan,
jotka saattavat jäädä miljoonalaatikon täytteeksi:
1 ea 810135 9-Pin JST to NMRA 8-Pin Wiring Harness
1 ea 810123 NMRA-Compatible 8-Pin Connectors (4)
(mutta parempi että on sellaista mitä ei tarvitse, kuin että tarvitsee sellaista, mitä ei ole... :D )

Kaikkiaan n. 140 euroa, sisältäen postituksen Suomeen + mahdollinen Suomen ALV, jos jää nalkkiin tullissa.

Raportoin ääniprojektista tarkemmin, jahka palikat saapuvat, ja saan ne asennetuksi.

Savutusongelma on vielä ratkaisematta. Soundtraxx Tsunami2 -dekooderi tukee vain max. 0,1 ampeerin lisävarusteita, joten esim. Juha Telimaan modifiointikertomuksessa mainittu Seuthe 27 -savugeneraattori (0,12 A) suoraan kytkettynä voi olla sille liikaa? Väliin kai tarvittaisiin pieni rele? Millainen rele olisi hyvä, ja miten se kytketään? Tai vähemmän virtaa vievä generaattori? Mikä?

Olisin kiitollinen myös muista Decapodin suomalaistamis- tai edes eurooppalaistamivinkeistä, esim. mikä olisi siistein ja helpoin tapa vaihtaa Decapodiin Roco Universal -kytkin, ja mistä löytyisi oikeanmalliset puskimet (jos koko Tr2-muunnossarjaa ei enää mistään saa), vai pitääkö hommata sorvi?

Muuten veturi vaikuttaa herkulliselta. Parin tunnin sisäänajon jälkeen se toimii nyt oikein hyvin ja herkästi, ja menee kiltisti läpi Fleischmannin R2 = 420 mm -kaarteista ja Fleischmannin kolmannen ja neljännen sukupolven jyrkistä suorista vaihteista, mutta EI Rocon vanhasta (n. 70-80-luvun) kaksoisristeysvaihteesta. -- Korjaus 13.3.2017: Kyllä menee myös Rocon vanhasta kaksoisristeysvaihteesta. "Vika" olikin veturin edessä olleessa Fleischmannin itsepurkavassa vaunussa, jonka avausvipu pyyhkäisi vaihteen käsikääntövivun toiseen asentoon keskellä vaihdetta! Vika korjaantui napsaisemalla pienillä sivuleikkureilla käsikääntövivusta liika korkeus pois.

Junnailija
Onko Mikkeliin mänijöitä? Juna män justiisa!

Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 2 vierailijaa