Miten point-to-point DCC radalla?

Keskustelua radan ja rakennusten sähköistämisestä. Digitaali / analogi järjestelmistä, vaihdemoottoreista ym.
Vastaa Viestiin
magnuken
Lämmittäjä
Viestit: 373
Liittynyt: 28.04.2008 10:26

Miten point-to-point DCC radalla?

Viesti Kirjoittaja magnuken » 24.02.2017 18:02

Olen tätä kysymystä ihmetellyt jo vuosia sitten, eli mikä olisi yksinkertaisin (ja edullinen) tapa toteuttaa eestaas-ajoa digiradalla. Toki on jo pitkään ollut olemassa noita Esun Ecus hienoja sydeemejä jotka tätä tukevat, mutta olisiko viime vuosina ilmestynyt jotakin yksinkertaisempaa systeemiä siihen eestaas-ajoon? Analogiaradallahan tämä on hyvin helppo ja edullisesti totetuttavissa.

Kyseessä siis N-mittakaavan DCC-rata johon erääseen pääradasta erillään olevaan väliin haluaisin kiskobussin ajavan silloin tällöin edes-takaisin omia aikojaan.

Junnailija
Ratavartija
Viestit: 44
Liittynyt: 22.11.2016 15:56

Re: Miten point-to-point DCC radalla?

Viesti Kirjoittaja Junnailija » 25.02.2017 12:43

Moi,

Ei ehkä ihan sitä, mitä haet, mutta läheltä liippaa "Train shuttle":
http://www.tamvalleydepot.com/products/ ... uttle.html
80 dollaria ei sinänsä ole halpa, mutta sitten on, kun ottaa huomioon, että siinä on mukana koko DCC-järjestelmä, eli mitään muuta ei tarvita. Mutta vaatii tietysti oman muista systeemeistä eristetyn ratapätkänsä.
Edit: Ja toisaalta, jos mennään eristetyyn ratapätkään, niin sittenhän tällainen edestakaisin-automaatio voidaan toteuttaa perinteisin DC-konsteinkin.

On myös olemassa veturidekoodereita, joissa tämä ominaisuus on ohjelmoitavissa, mutta sopivatko N-skaalan kulkuneuvoihin?

Junnailija
Onko Mikkeliin mänijöitä? Juna män justiisa!

Avatar
Jaska
Asemapäällikkö
Viestit: 553
Liittynyt: 09.01.2007 10:58

Re: Miten point-to-point DCC radalla?

Viesti Kirjoittaja Jaska » 25.02.2017 14:23

Arduinoon pohjautuva järjestely olisi todella halpa, mutta vaatii osaamista ja ohjelmointia jonkin verran.

magnuken
Lämmittäjä
Viestit: 373
Liittynyt: 28.04.2008 10:26

Re: Miten point-to-point DCC radalla?

Viesti Kirjoittaja magnuken » 27.02.2017 07:32

Itse myös jossakin vaiheessa ajattelin eristää radasta pätkän analogiakäyttöön mutta tuo Train Shuttle vaikuttaa kyllä paljon fiksummalta! Jos jostain vielä löytäisi sellaisen molemmat navat kytkevän/katkaisevan vaihtokytkimen, niin voisi sen kautta vetää siihen eristettyyn osuuteen sekä Shuttle virran että normaalin DCC virran? Tällöin siinä voisi ajaa vaihtoehtoisesti normaalia DCC junia ja sitä ees-taas junaa.

Junnailija
Ratavartija
Viestit: 44
Liittynyt: 22.11.2016 15:56

Re: Miten point-to-point DCC radalla?

Viesti Kirjoittaja Junnailija » 27.02.2017 10:28

Eikös siinä voisi käyttää mitä tahansa elektroniikkaliikkeistä löytyvää, riittävän moninapaista pientä vaihtokytkintä, esim. 4-napaista
http://www.partco.biz/verkkokauppa/prod ... ts_id=7300
johon voisi tarvittaessa kytkeä myös jonkinlaisen indikointivalonäytön.

2-napainenkin varmaan riittäisi.

Junnailija
Onko Mikkeliin mänijöitä? Juna män justiisa!

magnuken
Lämmittäjä
Viestit: 373
Liittynyt: 28.04.2008 10:26

Re: Miten point-to-point DCC radalla?

Viesti Kirjoittaja magnuken » 27.02.2017 11:26

Tuo Partcon kytkin saattaisi kyllä soveltua. Tärkeintä lienee, että se katkaisee virran molemmista DDC johtimista kun se on "Shuttle" asennossa ja sitten päinvastoin. Mielestäni tällöin tarvitaan 6-napainen kytkin, siis kaksi DCC virtalähteestä, kaksi Shuttle purkista sekä kaksi eristetylle radanpätkälle virran vievää johdinta.

Sitä en sitten tiedä tykkääkö se Shuttle purkki kyttyrää jos noihin hidastusjaksoihin tulee DCC virtaa vaikka itse purkin virransyöttö on poikki. Kuvassa siis osuudet E1 ja E2. Ne syötöt A ja B ovat siis DCC ajossa poikki.

Junnailija
Ratavartija
Viestit: 44
Liittynyt: 22.11.2016 15:56

Re: Miten point-to-point DCC radalla?

Viesti Kirjoittaja Junnailija » 27.02.2017 12:56

Kyllä 2 napaa riittää, jos ei merkkivaloja haluta. Ja kytkimessä asentoja kaksi (tai haluttaessa kolme, jolloin kytkimestä riippuen, keskiasento kytkee joko kolmannen virtalähteen rataan tai ei kytke mitään virtalähdettä rataan).

2 napaa kytkimen keskeltä rataan ja 2 napaa sisään kytkimeen vaihtoehtoisesti kytkimen ääriasennoista.

Kytkin kannattaa asentaa "asetinlaitetauluun" siten, että sen asento näyttää, kummalla puolella olevasta virtalähteestä virta otetaan, jolloin tietenkin juotoskorvakkeet taulun toisella puolella kytketään päinvastaiseen asentoon. Vipukytkinhän on heiluri, jossa kontaktipuoli on eri reunassa kuin vipupuoli.

Junnailija
Onko Mikkeliin mänijöitä? Juna män justiisa!

PeS
Veturinkuljettaja
Viestit: 771
Liittynyt: 17.12.2007 10:03

Re: Miten point-to-point DCC radalla?

Viesti Kirjoittaja PeS » 27.02.2017 13:01


magnuken
Lämmittäjä
Viestit: 373
Liittynyt: 28.04.2008 10:26

Re: Miten point-to-point DCC radalla?

Viesti Kirjoittaja magnuken » 03.03.2017 20:19

PeS kirjoitti:
27.02.2017 13:01
Tässä soppaan lisää mausteita.
http://www.blocksignalling.co.uk/index. ... on-sas2-dc
Tuon tapainen sydeemi minulla oli joskus vuosia sitten analogiaradalla Conradista hankittuna. Eli tuo SAS2-BR on käsittääkseni nimenomaan tarkoitettu analogiaradalle eikä DCC-radalle!

Eli kyllä tuo Train Shuttle vaikuttaisi olevan viksuin tähän mennessä vastaan tulleista kohtuuhintaisista ees-taas systeemeistä digiradalle.

Tietty joku Esun ECoS varustettuna Esun ECoSDetectorilla olisi ihanne. Sillähän saisi esim. eri ratapätkien tilannetiedot (tietyn numeroisen junan olemassaolo pätkällä) ohjaimen näytölle ja kaikenlaista automatiikkaa tehtyä.

Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 2 vierailijaa