DCC-dekooderin asennus

Keskustelua radan ja rakennusten sähköistämisestä. Digitaali / analogi järjestelmistä, vaihdemoottoreista ym.
Vastaa Viestiin
Junnailija
Ratavartija
Viestit: 44
Liittynyt: 22.11.2016 15:56

DCC-dekooderin asennus

Viesti Kirjoittaja Junnailija » 23.02.2017 15:02

Hei kaikki!

Asensin juuri ensimmäisen dekooderini vanhaan DDR-aikakauden Piko BR106-veturiin (siihen vähän Karhukoiran näköiseen keltaiseen 4-akseliseen dieseliin). Siinähän ei tietenkään mitään valmista pistorasiaa dekooderille ollut, joten projekti vaati rohkeata kirurgiaa :D

Dekooderin valmistaja on Kuehn ja tyyppi N45, virrankesto 0,8 A. Manuaalin mukaan sen CV29 on oletuksena 14, eli sen siis pitäisi toimia myös pelkällä tasavirralla.

Aluksi putsasin ja voitelin veturin. Se toimi melko hyvin eteenpäin, ja vähän huonommin taaksepäin, mutta suhteellisen hyvin kuitenkin.

Sitten iso moottorikonkka ja kuristimet sekä lamppujen tasasuuntaajat (? ohuet kivimäiset liuskat lampuille menevien kupariliuskojen välissä) ja lamput pois, ja moottorin erotus virtalaahaimista katkaisemalla moottorin kyljessä kulkevat kupariluiskat. Sitten dekooderin 6 karvaa kukin oikeaan paikkaan, olettaen että veturin normaalissa ajosuunnassa (pitempi nokka eteenpäin, vai mitä?) sen oikea puoli on "punainen/plussa-puoli" (NMRA-standardin mukaan). Ja 3 millin lämminvalkoiset ledit ja 3K3-vastukset lamppujen tilalle. Yleismittarilla zekkailin, että oikosulkuja ei ollut ja virta kulki siellä missä pitikin.

No eihän se tietenkään näin helppoa ollut. Kun ensimmäisen kerran kokeilin veturia (pelkällä tasavirralla), niin se toimi, lähtien liikkeelle hidastettuna, ikäänkuin massasimulaaatorilla, ja hieman huonommin kuin puhtaana tasavirtaversiona, ja kulki väärään suuntaan, ja valo paloi kulkusuuntaan nähden väärässä päässä.

1. Vaihdoin dekooderista moottorille menevät karvat keskenään. Nyt veturi ei kulkenut enää ollenkaan.

2. Palautin moottorin karvat takaisin, ja vaihdoin virtalaahaimiin menevät karvat keskenään

3. lamppujenkin karvoja vaihtelin keskenään, mutta en enää muista missä vaiheessa.

Lopputulos: valo syttyy oikeassa päässä, ja veturi liikahtaa oikeaan suuntaan, mutta hyvin vaivalloisesti ja vain noin sentin verran ja sitten pysähtyy ja valo sammuu, vaikka ajosäädin on täysillä. Valo saattaa vielä sytyillä ja sammuilla, mutta veturi ei liikahda.

Digitaaliohjauksella en ole vielä kokeillut.

Dekooderi oli valmiiksi karvoitettu (6 johtoa), joten siihen en kajonnut kolvilla ollenkaan, mutta sormissani pitelin sitä melko huolettomasti. Olisiko pitänyt jotenkin suojautua staattiselta sähköltä?

Dekooderi lienee saattohoidossa ja siirtymässä bittitaivaaseen? Tuhoisinko dekooderin vaiheessa 1?

Kommentteja ja ohjeita otetaan vastaan mielihyvin ja kiitollisuudella, ennen kuin käyn tuhoamaan seuraavaa dekooderia... :D

Junnailija
Onko Mikkeliin mänijöitä? Juna män justiisa!

Avatar
Jaska
Asemapäällikkö
Viestit: 548
Liittynyt: 09.01.2007 10:58

Re: DCC-dekooderin asennus

Viesti Kirjoittaja Jaska » 23.02.2017 20:19

Olisiko syytä kokeilla digitaalisesti ajoa?

Junnailija
Ratavartija
Viestit: 44
Liittynyt: 22.11.2016 15:56

Re: DCC-dekooderin asennus

Viesti Kirjoittaja Junnailija » 23.02.2017 22:15

Kiitos ehdotuksesta. Varmaankin olisi kokeiltava myös digitaaliradalla. z21Start-systeemi saapuikin jo viime viikolla, eli pitää kytkeä se testirataan. Ajattelin vain, että kun olen juuri hankkinut pari uutta digitaalista Rocon veturia, ja ne toimivat ihan sellaisenaan suoraan laatikosta otettuna ikivanhalla Fleischmannin muuntajalla, niin tässä omassa asennuksessani varmaan pitää olla jotain vikaa, koska se ei enää kulje, vaikka aluksi kulkikin, tosin väärään suuntaan :(.

Junnailija
Onko Mikkeliin mänijöitä? Juna män justiisa!

Junnailija
Ratavartija
Viestit: 44
Liittynyt: 22.11.2016 15:56

Re: DCC-dekooderin asennus

Viesti Kirjoittaja Junnailija » 24.02.2017 14:49

Okei, panin pienen Roco z21Start DCC-systeemin pystyyn uusilla Roco-raiteilla ja kokeilin. Aluksi samat oireet kuin DC-radalla, mutta kun aikani veturia ihmettelin ja hölskyttelin, niin ilmeni, että virtalaahaimet eivät saaneet kunnollista kontaktia pyöriin, kun veturi on radalla. Pöydällä kyljellään mittaillessa kontakti oli ja toimi.

Laahaimet olivat ilmeisesti väljähtäneet, kun poistin veturin alkuperäisille lampuille menevissä kontakteissa olevat seleenitasasuuntaajat (kuvittelisin, että tällä nimellä niitä pieniä kivilätkiä voidaan kutsua) ja niitä tukevat kontaktilätkät, jotka paikallaan ollessaan tukevoittivat laahaimia.

Vähän siis säätelin laahaimia, ja sitten alkoi tapahtua. Veturi kulki DCC-radalla hyvin eteen ja taakse, ja ilmeisen oikein päin. Valot eivät kuitenkaan nyt palaneet ollenkaan, eivät edes välkähtäneet! Ja kun käänsin veturin radalla toisin päin, niin sen jälkeen se toimikin väärin päin!

Kokeilin myös DC-radalla: Toimii, mutta selvästi huonommin, ja vielä huonommin takaperin. Johtuu ehkä vanhasta likaisesta radasta. Myös valot toimivat, vieläpä oikeassa päässä. Ja veturi menee oikein päin, panipa sen DC-radalle miten päin vain.

Ihmetyttää dekooderin erilainen käytös DCC- ja DC-radoilla:
DC-radalla kaikki toimii, ja oikein päin, mutta heikosti.
DCC-radalla suunnat ovat osin ristissä, ja valot eivät pala, mutta liikkuminen on varmempaa.

Eli ilmeisesti dekooderi on OK, mutta jotkut karvat varmaan vielä ovat väärin päin?

Junnailija

Edit: Ne valot saatiinkin päälle DCC-radalla -- ehkä hieman yllättäen -- kun painettiin MultiMausin valonappulaa :D Mutta DCC-radalla ajosuunnat ovat edelleen osin ristissä :?.
Onko Mikkeliin mänijöitä? Juna män justiisa!

PasiS
Ratavartija
Viestit: 16
Liittynyt: 06.01.2015 10:54

Re: DCC-dekooderin asennus

Viesti Kirjoittaja PasiS » 24.02.2017 17:01

Jos valot ovat ajosuuntaan nähden ristissä digiajossa, ne pystyy vaihtamaan ohjelmallisesti toimimaan toisinpäin. Samoin on ajosuunnan kanssa. Eli johtoja ei tarvitse enää mennä vaihtamaan. Tarkemmat ohjeet toimisuunnan vaihdosta löytyvät dekooderin manuaalista.
T:PasiS

PasiS
Ratavartija
Viestit: 16
Liittynyt: 06.01.2015 10:54

Re: DCC-dekooderin asennus

Viesti Kirjoittaja PasiS » 24.02.2017 17:13

Pikavilkaisulla löysin vain Kuenh 025 manuaalin enkunkielisenä (saksa sujuu vielä huonommin).
Siinä dekooderissa ainakin CV29:n ensimmäisellä bitillä määritellään ajosuunta ja CV56:n enimmäisellä bitillä valojen toimisuunta.
Tässä linkki 025 mallin manuaaliin: http://www.kuehn-digital.de/files/N25-T125_en_b.pdf
T:PasiS

Junnailija
Ratavartija
Viestit: 44
Liittynyt: 22.11.2016 15:56

Re: DCC-dekooderin asennus

Viesti Kirjoittaja Junnailija » 25.02.2017 13:01

Kokeilin oman viritykseni lisäksi nyt ekaa kertaa digiradalla myös parilla Rocon valmiiksi tehtaalla digitoimalla veturilla, ja yllätyksekseni ne toimivat aivan samoin kuin oma viritykseni! Eli osittainen suuntasekoilu DCC-radalla ei olekaan vika vaan ominaisuus :D

Korjatkaa, jos olen väärässä: veturien oletussuunta DCC-radalla riippuu siitä, miten päin veturi pannaan radalle, ja vaihtuu, kun veturin käätää DCC-radalla toisinpäin. DC-radalla oletussuunta ei vaihdu, vaan on aina sama.

Eli tilanne ohi, homma hanskassa, ja voi tätä rajatonta riemua, kun onnistuin digitoimaan ekan veturini! Tässä vanhakin ihan nuortuu, kuin lapsi leikkimään :D

Kiitokset Jaskalle ja PasiS:lle paneutumisesta ongelmaani.

Junnailija
Onko Mikkeliin mänijöitä? Juna män justiisa!

Vastaa Viestiin