Märklin vaunujen valaistus

Keskustelua radan ja rakennusten sähköistämisestä. Digitaali / analogi järjestelmistä, vaihdemoottoreista ym.

Valvojat: jhr, Hermanni

Avatar
034
Matkustaja
Viestit: 2
Liittynyt: 12.02.2017 08:22

Märklin vaunujen valaistus

Viesti Kirjoittaja 034 »

Moro.

Lueskellut foorumia läpi kokopäivän. On eräs aihe johonka en löytänyt yleistä keskusteluketjua. Elikkä vaunujen sisävalaistus. Olen pahoillani jos joku teistä tällaisen on jo tehnyt mutta itse en sitä löytänyt.

Käytöstäni löytyy ALEX setti (26552)
https://www.maerklin.de/en/products/det ... cle/26552/

Tutkin asiaa ja huomasin että ompa mielenkiintoista. Tarvitaan (7319) ja (7330) jotta valot toimisivat.
http://www.maerklin.de/en/products/deta ... icle/7319/
https://www.maerklin.de/en/products/det ... icle/7330/

Erikoista tässä on se että paketin sisältä en löytänyt ensin mainintaa vaunun tuotenumerosta. Ravintola vaunun "Alex Teff" tuotekoodi on edelleen tuntematon.. Taikka sitä ei saa koska jos oikein ymmärsin settiä voi pidentää vain istuinvaunulla (42954)
https://www.maerklin.de/en/products/det ... icle/42954

Ketjun pointti: Onko täällä jollain kokemusta vaunujen valaistuksesta virallisilla osilla? Youtubesta löytyy videoita tee-se-itse mutta siihen en ryhdy..

Itse veturista olisi kysyttävää mutta en kysy tässä ketjussa koska puhetta on vaunun valoista. Jos sinulla on tällainen niin laitatko yksitysviestiä. Olisi kysyttävää veturin tekniikasta.
ealab
Veturinkuljettaja
Viestit: 1185
Liittynyt: 21.09.2007 09:49

Re: Märklin vaunujen valaistus

Viesti Kirjoittaja ealab »

On tehty. Juuri tuo virroitintalla yhteen vaunuun ja muut virroittimet. Vielä siten, että muihin vaunuihin valosähkö johtavien koplinkien kanssa. Näissäkin vaunuissa jokatapauksessa virroitus pyöräkerroista. Juttua ollut: "välkkymättömät valot" tjms. Vaunujen virroitukset lisäävät vetokyvyn tarvetta.
Tony
Lämmittäjä
Viestit: 173
Liittynyt: 21.03.2007 14:41

Re: Märklin vaunujen valaistus

Viesti Kirjoittaja Tony »

034 kirjoitti: 12.02.2017 17:31 Moro.

Lueskellut foorumia läpi kokopäivän. On eräs aihe johonka en löytänyt yleistä keskusteluketjua. Elikkä vaunujen sisävalaistus. Olen pahoillani jos joku teistä tällaisen on jo tehnyt mutta itse en sitä löytänyt.

Käytöstäni löytyy ALEX setti (26552)
https://www.maerklin.de/en/products/det ... cle/26552/

Tutkin asiaa ja huomasin että ompa mielenkiintoista. Tarvitaan (7319) ja (7330) jotta valot toimisivat.
http://www.maerklin.de/en/products/deta ... icle/7319/
https://www.maerklin.de/en/products/det ... icle/7330/

Erikoista tässä on se että paketin sisältä en löytänyt ensin mainintaa vaunun tuotenumerosta. Ravintola vaunun "Alex Teff" tuotekoodi on edelleen tuntematon.. Taikka sitä ei saa koska jos oikein ymmärsin settiä voi pidentää vain istuinvaunulla (42954)
https://www.maerklin.de/en/products/det ... icle/42954
Ravintolavaunulla tuskin on omaa tuotekoodia vaan sisältyy varmaankin tuohon settiin 26552
Ketjun pointti: Onko täällä jollain kokemusta vaunujen valaistuksesta virallisilla osilla? Youtubesta löytyy videoita tee-se-itse mutta siihen en ryhdy..
Olen tehnyt omiin matkustajavaunuihini monenlaisia valaistuksia, mutta noita 7330 sarjoja en suosittele enää nykyisin käytettäväksi. Ne toimivat hehkulampuin, jotka kuluttuvat käsittämättömän paljon virtaa ja lisäksi valaistus on epätasainen vaunun sisällä.

Ennemmin kannattaa katsoa ledinauhoja, jotka asennetaan vaunun katon sisäpintaan tai penkkien yläpuolelle samaan tapaan kuin tuo 7330 sarja. Uusiin vaunuihin, kuten nuo sinun setin vaunut, lämmin valkoinen väri varmaan paras ja vanhempiin vaunuihin kellertävää.

Periaatteesta tarvitset Märkliniltä nämä osat: kaksi sarjaa 72021 (sis. sähköä johtavat kytkimet ja paluuvirtaliuskat) ja yhteen vaunuun sarjan 73404 (laahain ja paluuvirtaliuskat). Sitten vaikka Viessmanin sarja led-valoja.

Tuo yhdistelmä ei sitten toimi, jos haluat ohjata valaistusta digitaalisesti. Silloin nuo kytkimet on muutettava esimerkiksi Fleischmann profi-kytkimen kaltaiseksi kaksinapaiseksi kytkimeksi. Tällöin vain laahaimellinen vaunu on sähköisesti kytketty rataan. Siinä muodostuu sitten hapettumat kytkimissä hankaliksi, kun valot välkkyvät muissa vaunuissa. Ehkä jokin kondensaattoriratkaisu vielä tuon lisäksi...
Kolmatta kiskoa pitkin perille saakka!
Vastaa Viestiin