Suomalaiskalusto ja digitaalisuus

Keskustelua radan ja rakennusten sähköistämisestä. Digitaali / analogi järjestelmistä, vaihdemoottoreista ym.

Valvojat: jhr, Hermanni

lokomotiivi
Konduktööri
Viestit: 56
Liittynyt: 19.02.2016 14:47

Suomalaiskalusto ja digitaalisuus

Viesti Kirjoittaja lokomotiivi »

Miten suomalaiskaluston rakennussarjoissa on huomioitu digitalisointi? Onko H0-malleissa yleensä tilaa dekoodereille? Ilmeisesti isommissa diesel- tai sähkövetureissa ei ongelmaa ole, mutta miten on höyryvetureiden kohdalla. Ovatko harrastajat digitalisoineet pienempiä höyryvetureita tai yleensä höyryvetureita? Pienimmät dekooderit taitavat olla muutaman millin kanttiinsa.

Haen tässä takaa sitä, että jos tulevaisuudessa haluan ajaa suomalaiskalustolla pitääkö minun rakentaa rata analogiseksi vai voinko rakentaa pelkästään digitaaliseksi?
PeS
Veturinkuljettaja
Viestit: 951
Liittynyt: 17.12.2007 10:03

Re: Suomalaiskalusto ja digitaalisuus

Viesti Kirjoittaja PeS »

Mielestäni voit rakentaa suoraan digitaaliseksi, jos niin haluat. Kaikissa tähän asti toteutetuissa suomalaisissa vetureissa on tilaa vastaanottimelle ja aika suuri osa niistä taitaa jo ollakin digitaalisia. Turun Kiskoliikennekerhon osastolla olen nähnyt Suomessa käytössä olleen Orestein & Koppelin H0e-kapearaiteisen höyryveturin (raideleveys 9 mm), jossa oli lutikka sisällä — veturi on jo N-skaalan kokoluokassa. Itse olen juuri rakentamassa More-moottoriresiinaa ja vakaa aikomukseni on asentaa sen sisälle lutikka (nähdäkseni onnistuuko se vai ei).
lokomotiivi
Konduktööri
Viestit: 56
Liittynyt: 19.02.2016 14:47

Re: Suomalaiskalusto ja digitaalisuus

Viesti Kirjoittaja lokomotiivi »

Kiitos tiedosta. Niin onhan N-skaalaakin digitalisoitu. Onkohan N ja H0 skaalan lutikoilla ylipäänsä eroa?
PasiS
Konduktööri
Viestit: 61
Liittynyt: 06.01.2015 10:54

Re: Suomalaiskalusto ja digitaalisuus

Viesti Kirjoittaja PasiS »

Terve
Lutikoita on jo saatavana todella pieninä. Esimerkiksi Esun Lokpilot Nano on hyvä esimerkki pienestä dekooderista. Voi laittaa N- tai H0-veturiin, kunhan moottorin ottama virta ei ole liian suuri dekooderin ulosantiin nähden.

Kuvassa suomivetureita N-skaalassa. Kaikissa on sisällä dekooderi.
T:PasiS
DSC00139b.jpg
DSC00139b.jpg (153.22 KiB) Katsottu 5229 kertaa
ealab
Veturinkuljettaja
Viestit: 1185
Liittynyt: 21.09.2007 09:49

Re: Suomalaiskalusto ja digitaalisuus

Viesti Kirjoittaja ealab »

Esimerkiksi Bjuström oli helppo kohde, siinä mielessä, että vähän hankalampiakin on. Mahtui piirilevyäkin, jolla samalla korvattiin moottorin kiinnityssanka. Mahtuu tavallinen deko, pistokkeellinen TAMS LD-G-32.
Liitteet
P7110604a.jpg
P7110604a.jpg (411.66 KiB) Katsottu 5224 kertaa
Vastaa Viestiin