Ajosäädin ja virtalähde analogiseen 2-kiskotasavirtajärjestelmään?

Keskustelua radan ja rakennusten sähköistämisestä. Digitaali / analogi järjestelmistä, vaihdemoottoreista ym.
Vastaa Viestiin
Junnailija
Ratavartija
Viestit: 44
Liittynyt: 22.11.2016 15:56

Ajosäädin ja virtalähde analogiseen 2-kiskotasavirtajärjestelmään?

Viesti Kirjoittaja Junnailija » 28.11.2016 13:53

Hei vaan kaikki elektroniikkagurut!

Uusi junarata on suunnitteilla monen kymmenen vuoden tauon jälkeen. Seiniä pitkin, n. 3,5 x 4 metriä. Point-to-point, mutta piilotetulla oikaisuratapätkällä niin että ympyrääkin voidaan ajaa, oven kohdalla irrotettava siltakappale. 2-kiskotasavirta. H0. Eli Roco, Fleischmann, Piko, Millimalli etc...

Ainakin aluksi rata olisi analogisesti ohjattava, ns. twin-cab-systeemillä, yhteisellä maadoituskiskolla, jossa vain toinen kisko olisi "pilkottu" moneen osaan, joihin virta viedään SPDT(center off)-katkaisimien avulla (tai vaihteen asennolla). Pilkotut pätkäthän on sitten myöhemmin helppo yhdistää, jos digitaalisuus alkaa himottaa.

Tässä vaiheessa hakusessa olisi "paras" ajosäädin (pari kappaletta) (ja niille virtalähteet?).

Säätimet saisivat olla ns. walk-around-tyyppisiä, joko johdolla, tai mieluummin ilman, jos mahdollista (infrapuna tms. kauko-ohjaus). Jos niissä olisi vielä elektroninen kiihdytys ja jarrutus, niin olisi kiva juttu.

Jos säädin on johdolla kiinni radassa, niin siinä saisi mielellään olla myös sellainen ominaisuus, että ohjattava juna jatkaisi kulkuaan myös sillä välin, kun johdon töpseli irrotetaan ja pannaan uuteen paikkaan radan kyljessä.

Onko suosituksia? Perustelut? Englanninkieliset ohjeet pitäisi löytyä, saksa kun jäi koulussa vähän heikolle opetukselle, ja hyötyruotsin tunneilla pidin aina kuulosuojaimia (ja luin Airfix Magazinea :P ).

Kävisikö virtalähteiksi esim. läppärin virtalähteet? -- Niitä kun on kertynyt nurkkiin vino pino, kun itse läppärit hajoavat aina parin-kolmen vuoden välein. Niiden antama jännite on luokkaa 19-20 V tasavirtaa, jopa n. 5-6 ampeeria, eli enemmän kuin riittävästi. Pitääkö jännitettä pudottaa? Miten? (Kolvi kyllä pysyy kädessä, jopa oikein päin, mutta piirisuunnittelu ei meikäläiseltä onnistu...)

Kiitos jo etukäteen hyvistä vastauksista. :)

terveisin
Junnailija
Onko Mikkeliin mänijöitä? Juna män justiisa!

PeS
Veturinkuljettaja
Viestit: 771
Liittynyt: 17.12.2007 10:03

Re: Ajosäädin ja virtalähde analogiseen 2-kiskotasavirtajärjestelmään?

Viesti Kirjoittaja PeS » 02.12.2016 11:10

DCC-laitteiden yleistymisestä huolimatta erilaisia "kehittyneitä" analogisia ajolaitteita valmistetaan yhä. Aivan uusiakin yrittäjiä putkahtaa silloin tällöin markkinoille. Yksi tällainen on Morley Controllers, joka on nopeasti kasvattanut suosiota Englannissa. En tosin osaa arvioida laitetta, koska en omista sellaista — aika monella näyttelyradalla Englannissa näitä vimpaimia kuitenkin näkee.

Sen sijaan omistan PICtrollerin, jossa on erinomaiset ajo-ominaisuudet, varsinkin hidasajo-ominaisuudet. Siihen on saatavilla myös käsiohjain. Vanhempiin pulssiajolaitteisiin verrattuna kehitystä on tapahtunut — uudet laitteet tunnistavat veturiin asennetun raudattoman moottorin. Aikaisemmin tämä piti tietää itse ja valita ajolaitteesta raudattomalle moottorille sopiva moodi. Tosin kaikissa vanhoissa pulssiajolaitteissa moista moodia ei edes ollut, joten raudattomat moottorit eivät välttämättä toimineet ja laite rikkoi ne.

Englannissa analoginen ajo lienee keskimääräistä yleisempää, joten pulssiajolaitteiden valmistajia on vielä useita. Gaugemaster on tietty yksi perinteinen valmistaja — on niitä muitakin. Vanha AMR Electronicsin Compspeed on legendaarinen laite, jonka "simulaattori"-mallia käytän yhä. Tätä ei ole valmistettu enää aikoihin — valmistus taisi loppua, kun laitteen keksijä siirtyi eläkkeelle. KenTroller oli samankaltainen — sen valmistus loppui muutama vuosi sitten keksijänsä kuoltua auto-onnettomuudessa matkalla pienoisrautatienäyttelyyn.

Saksassakin pulssiajolaitteita valmistetaan yhä, mutta en tunne niitä lainkaan. Ilmeisesti myös rakennussarjamuotoisina niitä on tarjolla.

Laitteet eivät yleensä sisällä virtalähdettä, mutta ohjeissa kyllä kerrotaan minkälaista virtaa laitteet syövät. Muistaakseni vanhemmat laitteet söivät pelkästään vaihtovirtaa, mutta uudemmissa myös tasavirtaa (The PICtroller requires a 12-18V AC or 18-24V DC 1.5A power supply).

http://morleycontrollers.com/
http://www.malcolmsminiatures.co.uk/PIC ... PICtroller
http://www.gaugemaster.com/handheld.html

kari-g
Lämmittäjä
Viestit: 106
Liittynyt: 21.05.2007 22:38

Re: Ajosäädin ja virtalähde analogiseen 2-kiskotasavirtajärjestelmään?

Viesti Kirjoittaja kari-g » 02.12.2016 12:52

Saksasta Uhlenbrockilta löytyy infrapuna/analoginen ohjainsysteemi 26200. Ohjain & vastaanotin 79,90 €.
Infoa täältä
http://uhlenbrock-shop.de/IRIS-Gleichstromset
Käyttöohje englanniksi täältä
http://uhlenbrock.de/de_DE/service/down ... 26200e.pdf
Infraohjain pystyy ohjaamaan neljää erillistä vastaanotinta ts. neljää ratajaksoa. Vastaanottimet erikseen ostettuna 49,90 €
http://uhlenbrock-shop.de/IRIS-Gleichstrom-Regler
Virtaa ratapurnukoille antamaan tarvitaan vielä muuntaja 12 - 16 V, 2 A (45 VA)

Pitempi selvitys saksaksi systeemistä
http://uhlenbrock.de/de_DE/produkte/ana ... 3.I000C36B

Tilata voi myös Conrad:ilta
http://www.conrad.com/ce/en/product/240 ... -throttles

//kari

Junnailija
Ratavartija
Viestit: 44
Liittynyt: 22.11.2016 15:56

Re: Ajosäädin ja virtalähde analogiseen 2-kiskotasavirtajärjestelmään?

Viesti Kirjoittaja Junnailija » 07.12.2016 11:32

Paljon kiitoksia vastauksista ja linkeistä.

PicTrollerit näyttäisivät olevan ihanteellisia minun tarpeisiini.

Junnailija
Onko Mikkeliin mänijöitä? Juna män justiisa!

kari-g
Lämmittäjä
Viestit: 106
Liittynyt: 21.05.2007 22:38

Re: Ajosäädin ja virtalähde analogiseen 2-kiskotasavirtajärjestelmään?

Viesti Kirjoittaja kari-g » 07.12.2016 19:19

Viimeisessä Model Railroad Hobbyist -verkkolehdessä (Joulukuu 2016) oli MRC:n eli Model Rectifier Corporation'in mainos mielenkiintoisesta uutuudesta: MRC's Loco Genie

http://www.modelrectifier.com/radiocont ... -s/222.htm

H0- ja myös N-veturiin mahtuva "dekooderi" toimii MRC Loco Genie -ohjaimella sekä myös tavallisella DCC:llä. Jos ei ole DCC:tä, niin rataan voi kytkeä DC tai AC -sähköä ja ohjata sitten langattomasti veturia. Dekooderin mukana tulee myös kovaääninen ts. äänet.
Tuote ei taida olla ihan uusi sillä juutuubi-videot on julkaistu jo 10 kuukautta sitten. Hinnasta päätellen langaton yhteys tehdään bluetoothilla (= halvin ja yksinkertaisin mahdollinen).

H0-paketti esim. http://www.modelrectifier.com/product-p/021700.htm
N-paketti esim. http://www.modelrectifier.com/product-p/022500.htm

Ohessa suorat linkit em. nettisivun juutuubi-videoihin.
https://youtu.be/2y1qpdVryXs
https://youtu.be/R2S9rz0zy3E

H0 -ohjain & dekooderi maksaa 79,98 USD (N-versio 89,98 USD) eli ei mikään kovin kallis systeemi pienoisrautatieharrastuksen aloittajalle. Jos on jo hankkinut analogisen aloituspaketin, niin sen muuntaja kelpaa syöttämään sähköä Loco Genie -vetureihin. Myöhemmin voi tietenkin hankkia DCC-tavaraa mielen & rahapussin mukaan.

Ebay.co.uk:n sivuilla on Loco Genie'n hinta USA:sta toimitettuna n. 45 £ (+ postikulut & tulli), samat ilmoitukset ebay.de:n sivuilla tarjoavat hinnaksi n. 52 €. UK:ssa ainakin Gaugemaster näyttää välittävän MRC:n tuotteita.

//kari

Junnailija
Ratavartija
Viestit: 44
Liittynyt: 22.11.2016 15:56

Re: Ajosäädin ja virtalähde analogiseen 2-kiskotasavirtajärjestelmään?

Viesti Kirjoittaja Junnailija » 26.01.2017 22:35

Kiitos tiedoista.

Tutustuin kaikkiin vinkkeihin, ja eksyin niistä tietenkin aina myös edelleen ties minne, ja aina lopulta DCC-systeemeihin. Joten aikani jahkailtuani ja pähkäiltyäni tulinkin siihen tulokseen, että tänä päivänä ei oikeastaan kannata enää aloittaa uutta rataa, varsinkaan isompaa, ilman digitaaliohjausta. Alkoi nimittäin jo pelkkä radan virtajohdotuksen määrä hirvittää viimeistään siinä vaiheessa, kun ratasuunnitelma rupesi repeilemään junahuoneesta seinän läpi jo autotallinkin puolelle:-)

Rocon z21Start-systeemiin päädyin, ja siitä on helppo joskus päivittää edelleen täyteen Z21-systeemiin, jos ja kun radan tietokoneistamisen aika joskus tulee.

Eli jatkossa kyselen lisää Rocon systeemeistä.

Junnailija
Onko Mikkeliin mänijöitä? Juna män justiisa!

magnuken
Lämmittäjä
Viestit: 373
Liittynyt: 28.04.2008 10:26

Re: Ajosäädin ja virtalähde analogiseen 2-kiskotasavirtajärjestelmään?

Viesti Kirjoittaja magnuken » 01.02.2017 22:43

Itselläni on N-mittakaavan DCC-radan lisäksi H0-mittakaavan analogirata jota ohjaan pulssiajolaitteella. Tämä H0 pulssirata on sen takia, että keräilen kovasti vanhoja DDR-aikaisia Pikon ja muutaman muunkin sikäläisen valmistajien vetureita ym. kalustoa. Sellaiseen vanhaankin Pikon pikentyneeseen veturiin saa kummasti henkeä pulssiajolaitteella! Ja kun siihen on saanut henkeä ei muuta kuin perään hieman öljyä.

Mutta, ei tuo analogiradan virroittaminen mitenkään oleellisesti mielestäni eroa digitaaliradan virroittamisesti. Molemmissa tapauksissa jos rata on hiemankin suurempi on hyvä viedä virroituspisteet usemapaan kohtaan.

Junnailija
Ratavartija
Viestit: 44
Liittynyt: 22.11.2016 15:56

Re: Ajosäädin ja virtalähde analogiseen 2-kiskotasavirtajärjestelmään?

Viesti Kirjoittaja Junnailija » 03.02.2017 12:58

magnuken,

Joo ja ei.

Jos analogisella radalla ajetaan vain yhdellä ohjaimella ja vain yhdellä veturilla kerrallaan, eikä radassa ei ole yhtään virtakatkoa, niin johdotus on tasan samanlainen sekä analogisessa että digitaalisessa radassa.

Analoginen johdotus monimutkaistuu heti, jos halutaan ajaa esim. kahta veturia yhtä aikaa, erikseen ohjattuna. Silloin ajolaitteita pitää olla kaksi, rata pitää sopivasti katkottaa, ja jokaiseen katkoon viedään virta On-Off-On-katkaisimen kautta, jolla valitaan ajolaite tai ei mitään ajolaitetta kullekin katkolle. Tämä pysyy vielä helposti hallittavana, jos ohjauspulpetteja on vain yksi, ja molemmat ajolaitteet ovat samassa pulpetissa. Tämä on se jenkeiltä oppimani ns. "Twin-cab"-systeemi, jota ajattelin aluksi käyttää, ennen digitalisointipäätöstä.

Mutta analoginen johdotus monimutkaistuu edelleen huomattavasti, jos halutaan lisää ajolaitteita, tai jos ohjauspulpetteja on useampia, esim. kullakin ratapihalla, kaukana toisistaan. Ja juuri tällaiseksi on tilanne muodostumassa uudella radallani, johon tosin aluksi tulee kaksi ohjauspaneelia, mutta myöhemmin vielä kolmaskin seinän taakse autotalliin. Eli alkoi hirvittää johtojen ja katkaisimien määrä. Ja sitten on vielä se katkaisimien operointi, mikä on turhaa työtä pienoisveturinkuljettajalle.

Ja nyt puhuttiin vasta ajojohdotuksesta. Lisäksi tulee tietenkin vielä vaihteiden ja muiden oheislaitteiden johdotus, mutta se voi todellakin olla samanlainen (eli anologinen) molemmissa järjestelmissä. Tosin ajattelin digitalisoida ainakin varsinaisesta pääradasta erkanevat vaihteet, niin että pienoisveturinkuljettaja pystyy kääntämään ne suoraan ajokapulasta.

Junnailija

P.S. Minullakin on muutama DDR-Piko-veturi, ja lisäksi vielä muutama Fleischmann ja Liliput, kaikki olleet varastoituna kymmeniä vuosia. Nyt kun kaivoin ne esiin ja kokeilin niitä, niin länsiveturit olivat täysin tervassa, eivät inahtaneetkaan, mutta yllättäen DDR-veturit alkoivat toimia parin pienten tuuppauksen jälkeen!!!! Olivat varmaan iloisia, kun herätessään kuulivat, että muuri on purettu:-) Puhdistusta ja öljyä ne kaikki ovat kuitenkin vailla.
Onko Mikkeliin mänijöitä? Juna män justiisa!

magnuken
Lämmittäjä
Viestit: 373
Liittynyt: 28.04.2008 10:26

Re: Ajosäädin ja virtalähde analogiseen 2-kiskotasavirtajärjestelmään?

Viesti Kirjoittaja magnuken » 18.02.2017 23:34

Nuo DDR-veturit ovat tosiaan aika ihmeellisiä kun säilyvät käyntikuntoisina vuosikymmeniä! Itselläni on reilu 20 DDR aikaista veturia Pikon ja Gützoldin valmistamina. Olen valtaosan hankkinut monen vuoden mittaan DDR-TeTeltä. Kun ne laittaa pulssiohjatulle analogiaradalle ja vääntää nuppia kaakkoon, niin aina ovat lähteneet liikkeelle, tosin välistä aikamoisen rohinan kera. No, tietty pitäisi öljytä, jos vain viitsisi.

http://ddrtete.de/index.php

On toki totta, että analoginen rata johdotuksineen tulee heti digitaalista monimutkaisemmaksi mitä enempi vetureita halutaan ajaa yhtäaikaa. Mutta esim. digiradassani olen pitäytynyt ihan analogisissa vaihteissa, joita säädän Viessmannin 5549 vaihteen asennon merkkilampuilla (punainen/vihreä) ilmaisemillä kytkimillä. Noita neljän vaihten säätimiä sopivasti ryhmittelemällä saa aika hyvän käsityksen koko radan vaihteiston tilasta. Itselläni noita on 5549 kytkimiä on 5 kappaletta eli 20 vaihteelle.

Kuva

Junnailija
Ratavartija
Viestit: 44
Liittynyt: 22.11.2016 15:56

Re: Ajosäädin ja virtalähde analogiseen 2-kiskotasavirtajärjestelmään?

Viesti Kirjoittaja Junnailija » 23.02.2017 22:37

Tosi on, että vaihteet voidaan hoitaa ilman digitalisointia sekä digitaalisessa että analogisessa radassa, ja niin minäkin ajattelin tehdä.

Tuo Viessmann 5549 -asetinlaite on hyvä vinkki, eikä hintakaan ole juuri sen kummempi kuin merkkivalottomienkaan asetinsysteemien per vaihde. Tätä pitää kokeilla. Kiitos.
Onko Mikkeliin mänijöitä? Juna män justiisa!

Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailija