Märkin-yhteensopivat digitaalijärjestelmät.

Keskustelua radan ja rakennusten sähköistämisestä. Digitaali / analogi järjestelmistä, vaihdemoottoreista ym.

Valvojat: jhr, Hermanni

Avatar
Hermanni
Asemapäällikkö
Viestit: 415
Liittynyt: 07.02.2006 18:05

Märkin-yhteensopivat digitaalijärjestelmät.

Viesti Kirjoittaja Hermanni »

Keskustelua Märklin ja yhteensopivista digitaalilaitteistoista.
Catiska
Ratavartija
Viestit: 39
Liittynyt: 13.01.2008 19:16

Re: Märkin-yhteensopivat digitaalijärjestelmät.

Viesti Kirjoittaja Catiska »

Maailmalla näkyy olevan tarjolla vaihtoehtoisia ohjaimia myös Märklin-yhteensopivina, onko kenelläkään niistä kokemuksia? Itse joudun varmaan ostamaan noiden Mobile Stationien kaveriksi Central Stationin, mutta olisi mukava kuulla jos jollakin on tiedossa parempi vaihtoehto. Mitä itse olen maailmalta löytänyt, ei ne ole pystyneet ainakaan hinnalla kilpailemaan, äkkiseltään en huomannut mitään erityistä ominaisuuksissakaan.
http://www.lynxracing.net - Tuolla kalustoni
Avatar
Jaska
Asemapäällikkö
Viestit: 585
Liittynyt: 09.01.2007 10:58

Re: Märkin-yhteensopivat digitaalijärjestelmät.

Viesti Kirjoittaja Jaska »

Catiska kirjoitti:äkkiseltään en huomannut mitään erityistä ominaisuuksissakaan.
En tiedä mihin olet verrannut, mutta esim. Intellibox toimii monella eri järjestelmällä, eli kykenee ohjaamaan niin Motorola, kuin DCC vetureita. Onko tästä sitten hyötyä? Saattaa olla, jos kiinnostuu jossain vaiheessa muusta, kuin H0 3-kiskosysteemistä.
Catiska
Ratavartija
Viestit: 39
Liittynyt: 13.01.2008 19:16

Re: Märkin-yhteensopivat digitaalijärjestelmät.

Viesti Kirjoittaja Catiska »

No, juu toki. Mutta, ajattelin enemmänkin omasta lähtökohdastani. Näköpiirissäni ei ole mitään syytä, miksi vaihtaisin johonkin muuhun järjestelmään. Syynä on se, että kaikki harrastajat täälläpäin käyttää Märklinin järjestelmää (kaikki harrastajat on minä ja poikani). Meillä ei siksi nouse tuo ominaisuus kovinkaan korkealle arvoasteikossa, vaan enemmänkin arvostan samaa kuin Applen tietokoneissa. Maksaa saa kunhan vain asiat on viimeisteltyjä ja tehty helppokäyttöisiksi. Muutama vuosi sitten jaksoin perehtyä monimutkaisiin teknisiin toteutuksiin, nykyään ei ole aikaa sellaiseen, pitää vain keskittyä olennaiseen. Mutta, niin Märklin fanaatikko en ole, ettenkö voisi etsiä vaihtoehtoista ohjainta tuolle Central Stationille. Näyttää kuitenkin siltä, että sellainen pitää hankkia meille virtaa tarjoilemaan.
http://www.lynxracing.net - Tuolla kalustoni
Avatar
Jaska
Asemapäällikkö
Viestit: 585
Liittynyt: 09.01.2007 10:58

Re: Märkin-yhteensopivat digitaalijärjestelmät.

Viesti Kirjoittaja Jaska »

Catiska kirjoitti:Näköpiirissäni ei ole mitään syytä, miksi vaihtaisin johonkin muuhun järjestelmään.
Esim. heräteostos voi olla tällainen. Kuvitellaanpa vaikka, että saat jostain syystä tolkuttoman halvalla Z-mittakaavan junan raiteineen... Vaikka se olisi Märklin, se saattaisi olla DCC-järjestelmää.
No heräteostokset on asia, jota itsekin koitan välttää viimeiseen asti.
Catiska
Ratavartija
Viestit: 39
Liittynyt: 13.01.2008 19:16

Re: Märkin-yhteensopivat digitaalijärjestelmät.

Viesti Kirjoittaja Catiska »

Kait se on niinkin. Tosin, en keksi yhtään syytä, miksi ostaisin edes liki ilmaisen Z-mittakaavan radan? Tämä on minulle vain sellainen harrastus jota harrastelen joskus aikani kuluksi, eli en ehdi kovin aktiivisesti harrastamaan. Z-ratoihin minulla ei ole tarvetta, koska minulla on reilusti tilaa H0-mittakaavaankin. Halutessani voisin laajentaa radan vaikka kokoon 10 x 20m, mutta enköhän pysy max. 10 m2 koossa. Mutta, jollekin toisella tuo voisi olla merkitsevä seikka, eli kaikkien aloittelijoiden ei kannata tehdä kuten minä teen. En myöskään aio satsata tähän kovin paljoa, ehkä max 2 000,-, eihän sitä tietty koskaan tiedä vaikka laajentaminen jäisi tähän.
http://www.lynxracing.net - Tuolla kalustoni
jartsa

Re: Märkin-yhteensopivat digitaalijärjestelmät.

Viesti Kirjoittaja jartsa »

Catiska kirjoitti:Kait se on niinkin. Tosin, en keksi yhtään syytä, miksi ostaisin edes liki ilmaisen Z-mittakaavan radan? Tämä on minulle vain sellainen harrastus jota harrastelen joskus aikani kuluksi, eli en ehdi kovin aktiivisesti harrastamaan. Z-ratoihin minulla ei ole tarvetta, koska minulla on reilusti tilaa H0-mittakaavaankin. Halutessani voisin laajentaa radan vaikka kokoon 10 x 20m, mutta enköhän pysy max. 10 m2 koossa. Mutta, jollekin toisella tuo voisi olla merkitsevä seikka, eli kaikkien aloittelijoiden ei kannata tehdä kuten minä teen. En myöskään aio satsata tähän kovin paljoa, ehkä max 2 000,-, eihän sitä tietty koskaan tiedä vaikka laajentaminen jäisi tähän.
En minäkään silloin aikoinaan meinannut satsata tähän touhuun...Markka/Euroaikaiset rahat kuiteissa,menevät jo liki 15000e.Aikoinaan autoja harrastaessa.Yhden auton rakentamiseen kului liki 80000 markkaa,kuittien mukaan. :D :shock: Sillä rahalla olisi 15 vuotta sitten saanut jonkin uuden "riisipussin" :mrgreen: Tottunut yleensä "riisit ja ranskalaiset/makaronit"syömään lautaselta,en ajella niillä 8)
markku55
Lämmittäjä
Viestit: 315
Liittynyt: 24.02.2007 09:36

Re: Märkin-yhteensopivat digitaalijärjestelmät.

Viesti Kirjoittaja markku55 »

Nyt menee yli topicin, mutta menköön.
Kun itse muutamia vuosia sitten aloitin uudestaan pienoisrautatieharrastuksen, oli se enemmänkin vekotinhulluutta, kuin harrastamista.
Innostuin Märklinin äänellisistä vetureista, tosin eka veturi oli vain äänimerkeillä varustettu, koska en osannut tulkita saksankieltä oikein.
Nyt on jo melkoinen valikoima äänellisiä Märklin vetureita, suurin osa höyryjä, mutta entäs sitten?
Kaikki järjelliset syyt suuntaa harrastuksen N-skaalaan, koska tilat ei yksinkertaisesti riitä hienon H0 skaalan rataan.
Märklin on hieno järjestelmä jos unohtaa nuo keskinastat, eli ei mitään tarpeita tuntea sähköisiä kytkentöjä ja niitten rajoitteita, plug-and-play toimii kuin junan vessa.
N-skaalassa olen puilla paljailla, joudun opettelemaan ihan uudet säännöt, mutta minkäs teet, ei ole tiloja kuten varakkaammilla, pakko opetella sähkötekniikkaa jotta harrastus jatkuisi.
jartsa

Re: Märkin-yhteensopivat digitaalijärjestelmät.

Viesti Kirjoittaja jartsa »

markku55 kirjoitti:Nyt menee yli topicin, mutta menköön.
Kun itse muutamia vuosia sitten aloitin uudestaan pienoisrautatieharrastuksen, oli se enemmänkin vekotinhulluutta, kuin harrastamista.
Innostuin Märklinin äänellisistä vetureista, tosin eka veturi oli vain äänimerkeillä varustettu, koska en osannut tulkita saksankieltä oikein.
Nyt on jo melkoinen valikoima äänellisiä Märklin vetureita, suurin osa höyryjä, mutta entäs sitten?
Kaikki järjelliset syyt suuntaa harrastuksen N-skaalaan, koska tilat ei yksinkertaisesti riitä hienon H0 skaalan rataan.
Märklin on hieno järjestelmä jos unohtaa nuo keskinastat, eli ei mitään tarpeita tuntea sähköisiä kytkentöjä ja niitten rajoitteita, plug-and-play toimii kuin junan vessa.
N-skaalassa olen puilla paljailla, joudun opettelemaan ihan uudet säännöt, mutta minkäs teet, ei ole tiloja kuten varakkaammilla, pakko opetella sähkötekniikkaa jotta harrastus jatkuisi.
Tarkoitiko kait minua,luulisin?Noh kun tapani on aina"hurahtaa" asiaan kuin asiaan,joka kiinnostaa,teen sen aina täydellisesti,en koskaan jätä asiaa puolitiehen...Kait olen joku "perfektionisti" tai vastaava? :o :oops:
magnuken
Lämmittäjä
Viestit: 356
Liittynyt: 28.04.2008 10:26

Re: Märkin-yhteensopivat digitaalijärjestelmät.

Viesti Kirjoittaja magnuken »

Moi Markku55 ja muut!

Meikäläinen aloitti myös uudelleen tuon pienoisrautatieharrastuksen sellaisen "lyhyen" vajaan 40 vuoden paussin jälkeen. Syke harrastukseni uudelleen aloittamiselle tuli näihin pienoisrautateihinkin tulleesta digitaaliohjauksesta kaikkine lisäheebeleineen, kuten äänistä, vakiovaloista ja kaluston toisistaan riippumattomasta ajosta. Digijuttuihin olin tosin jo paljon aikaisemmin törmännyt harrastamissani kopteri ym. lentovehkeissä.

Kuitenkin tässä vaiheessa käytössäni olevat tilat olivat varsin rajatut (ja ovat edelleenkin) joten päädyin N-skaalaan ihan samoista syistä kuin Markku55. Toki itseänikin miellyttäisi enemmän (jos tilaa olisi kunnolla) H0 mittakaava tai oikeastaan vielä enemmän 0 tai ehkä hiukka pienempi. Tosin nyt on ollut suunnitelmissani jo pari vuotta puutarharata ja pohjustöitäkin on jo tehty. Tämän olen siis suunnitellut mittakaavaan G (raideleveydelle 45 mm).

Tuon puutarharadan vetokalustoksi aion hankkia/tehdä täysin akkukäyttöiset ja radio-ohjatut verneet. Tämä nimenomaan, ettei tarvitse virroituksesta ja kiskojen puhtaanapidosta suuremmin huolehtia. Lisäksi yritän toteuttaa vetokaluston automaattisen (tai semiautomaattisen) latauksen terassini alla säältä suojassa olevalla raidepätkällä, joka on siis ainoa rataosuus jonne ulkopuolista sähköä johdan. Myös mahdolliset vaihteet ovat toteutettavissa radio-ohjattuina, mutta ne vaativat sitten paikallisen pariston/akun ja tietenkin radiovastaanottimineen.

Terveisin
Kentsu
markku55
Lämmittäjä
Viestit: 315
Liittynyt: 24.02.2007 09:36

Re: Märkin-yhteensopivat digitaalijärjestelmät.

Viesti Kirjoittaja markku55 »

Moi Kentsu,

Etsin kovasti aihetta minkä perusteella toimitin aikoinani (muistaakseni sinun "kehoituksesta" tai vihjeestä) Central Stationin Saksaan (oisko ollut ESU:lle) modifioitavaksi siten, että se sopii myös N-skaalan tasavirtavetureiden ohjaamiseen.
Kun ohjain palautettiin, niin mukana oli saksankielistä tekstiä ja ohjeita, ja koska en enää silloin ollut kovin innostunut radan rakentamisesta (lapset kasvoi ja vaati enemmän aikaa ja rahaa touhuihinsa), jäi koko modifioinnin yksityiskohdat selvittämättä ja ohjain meni paketissaan vinttikomeron perälle.
Jos sinä olit asiassa edes jotenkin valveutunut, niin kertoisitko mistä tuossa modifioinnissa oli alun perin kyse?

Edit:
Täältä löysin lopulta tuosta CS:n modaamisesta keskustelua, varsinkin jäsen osk'in tietoa hain:
http://www.veturitalli.fi/viewtopic.php?f=16&t=263
magnuken
Lämmittäjä
Viestit: 356
Liittynyt: 28.04.2008 10:26

Re: Märkin-yhteensopivat digitaalijärjestelmät.

Viesti Kirjoittaja magnuken »

Moi Markku, "Long Time no See jne..."

Mutta kuitenkin muistaakseni tuo sinun Märklinin sinänsä hyvin viksu Central Station 60212 (-13) keskusyksikkö oli täysin piikattu kiinni Märklinin omaan digisydeemiin, vaikka olikin raudaltaan hyvin sen ESU:n vastaavan ohjaimen kaltainen.

Eli ESU teki ohjaimeesi sellaisen muutoksen, että sillä pystyi myös käskyttämään DCC- ja SX-digiprotokollia ja niihin liittyvää oheislaitteita. ESU:n sivuilla löytyy kyllä vieläkin juttua aiheesta:

http://www.esu.eu/en/products/digital-c ... quo-vadis/

Itse olen pikkuhiljaa jättänyt tuon N-mittakaavan, koska se alkaa olemaan meikäläisen heikentyneen näön ja myös käsien motoriikasta johtuen liika pientä! Eli olen viime aikoina touhunnut H0 mittakaavan kanssa ja siinä keskittynyt suomalaiseen kalustoon tai vähintäin Suomen ja Neuvostoliiton välillä kulkeneeseen kalustoon. Hankintoja olen tehnyt mm. Venäjältä, erityisesti tällä palstallakin kirjoittavan nimimerkki "Hrukach" firmalta. Hän tekee siis aivan mahdottoman hienoja ja detaljirikkaita H0 pienoismalleja vetureista, kuten se vähän aikaa sitten häneltä hankkimani "Siperian Susi" SR1, numero 3001.

Saas nähdä, ehkä kohta joutuu vielä siirtymään siihen "puutarharataskaalaan" eli johonkin G-mittakaavaan tai isompaan ja loppupeleissä varmaankin 1:1!
Vastaa Viestiin