Mistä pieniä liittimiä?

Keskustelua radan ja rakennusten sähköistämisestä. Digitaali / analogi järjestelmistä, vaihdemoottoreista ym.

Valvojat: jhr, Hermanni

Samuelsson
Lämmittäjä
Viestit: 295
Liittynyt: 28.06.2007 18:19

Mistä pieniä liittimiä?

Viesti Kirjoittaja Samuelsson »

Mistä voisi ostaa sellaisia pieniä pinniliittimiä, sekä uros- että naaraspuoleisia? Olen kolunnut nyt toista tuntia nettiä läpi, mutta ei vaan löydy.
Tarvis veturin valojen johdoille liittimet, jotta korin saisi tarvittaessa kokonaan irti ilman juotoksien irroitusta.
Olen näitä nähnyt käytössä, joten sellaisia siis saa jostain, mutta millä nimellä pitäisi etsiä?
Tarvitsen sekä 1-, että useampipiikkisiä.
ealab
Veturinkuljettaja
Viestit: 1185
Liittynyt: 21.09.2007 09:49

Re: Mistä pieniä liittimiä?

Viesti Kirjoittaja ealab »

Katsopa ELFA:n sivuilta. Voisi myös tehdä itse, piirilevylle(koekytkentä*-mieluiten lujitemuovia) juottaen DIP-kannasta irtinapsaistuja liitinholkkeja(pyöreitä), tai suoraan pätkä matalaa DIP-liitintä. Näihin lykätään 0,5mm Ms/Uh-langanpätkät, joiden päälle juotetaan pistokkeeksi piirilevynpala*,johtimineen. Liittimet on hyvä olla kolmio-muodossa, että pysyy oikea järjestys. Tai veturin piirilevylle esim 5-6mm kanttiinsa Ms/Uh-palat liimaten(väliin ohut eriste, liimaten), juotellen niihin johtimet pistokepaikalta. Veturi kopan kattoon piirilevypala, jossa sitten Ms/Uh-langat toimivat jousikontakteina.. Tämä konsti on mm. Sr2:sissani, em. konsti muissa masiinoissa. Kuvia vinkiksi löytynee näiltä sivuilta, Vv13, Dr13..Näitä kuvia laittelin, kun se vielä oli helppoa!
PekkaH
Konduktööri
Viestit: 61
Liittynyt: 30.12.2011 13:07

Re: Mistä pieniä liittimiä?

Viesti Kirjoittaja PekkaH »

Saksan ebaystä löysin itse, kauppias nimimerkillä "ledbaron"

esim: http://www.ebay.de/itm/1x-Micro-Stecker ... SwNRdX~5EL

läytyy ainakin 2 ja 3 napaisia.

Huom, pikkuisen hidas toimitus...

Jos on kiire niin voin myydä muutaman kappaleen molempia, ota yhteyttä.
JuhaTelimaa
Lämmittäjä
Viestit: 110
Liittynyt: 11.01.2007 16:36

Re: Mistä pieniä liittimiä?

Viesti Kirjoittaja JuhaTelimaa »

Partcosta saa piikkirimaa, josta sitten katkotaan sopiva pätkä, kuin myös naarasrimasta.

Esim 40-piikkinen:
http://www.partco.biz/verkkokauppa/inde ... _1921_1584
Samuelsson
Lämmittäjä
Viestit: 295
Liittynyt: 28.06.2007 18:19

Re: Mistä pieniä liittimiä?

Viesti Kirjoittaja Samuelsson »

Kiitos nopeista vastauksista.

Taitaa tuo piikkirima olla juurikin kaipaamani tuote, laitan tilaten.
Oletko Juha käyttänyt itse juuri näitä omassa kalustossasi?
JuhaTelimaa
Lämmittäjä
Viestit: 110
Liittynyt: 11.01.2007 16:36

Re: Mistä pieniä liittimiä?

Viesti Kirjoittaja JuhaTelimaa »

Jep. Nämä ovat käteviä. Aina juuri oikea napamäärä.
Psi
Lämmittäjä
Viestit: 331
Liittynyt: 24.02.2007 12:32

Re: Mistä pieniä liittimiä?

Viesti Kirjoittaja Psi »

Mä olen käyttänyt holkkirimaa:

http://www.partco.biz/verkkokauppa/prod ... ts_id=2108

pekka
JuhaTelimaa
Lämmittäjä
Viestit: 110
Liittynyt: 11.01.2007 16:36

Re: Mistä pieniä liittimiä?

Viesti Kirjoittaja JuhaTelimaa »

Voiko tätä holkkirimaa käyttää myös urosliittimenä, eli sopiiko itsensä kanssa yhteen?

Jako taitaa olla tuumainen eli 2,54mm?
ealab
Veturinkuljettaja
Viestit: 1185
Liittynyt: 21.09.2007 09:49

Re: Mistä pieniä liittimiä?

Viesti Kirjoittaja ealab »

Holkin varsi mahtuu holkkiin, mutta sitten voinee ohuemmat pistokkeet unohtaa? Holkkeja käytän paljon, yleensä edullimmasta, moniholkkisesta piirikannasta napsaistuna. Joko pelkkiä holkkeja, tai sitten pätkä piirikantaa. Niitä on myös matalia malleja. Yleensä tämä liitinsysteemi on ok, jos ei aivan polttavaa tilanpuutetta ole. Pistokkeita on helppo tehdä, 0, 5 Ms/Uh-langanpätkä holkkiin(pysyy siinä paikallaan), lankaan juotetaan johdin, juotoksen ja osin eristeen päälle kutistemuovi. Näitä on tehty! Esim. Sivuilta kuvat Vv13 ja Sv11.
Psi
Lämmittäjä
Viestit: 331
Liittynyt: 24.02.2007 12:32

Re: Mistä pieniä liittimiä?

Viesti Kirjoittaja Psi »

JuhaTelimaa kirjoitti:Voiko tätä holkkirimaa käyttää myös urosliittimenä, eli sopiiko itsensä kanssa yhteen?

Jako taitaa olla tuumainen eli 2,54mm?
Urosliittimen saa työntämällä ja juottamalla johdon holkin sisään, holkin piikki menee naarasliittimenä toimivan toisen holkin sisään. Siihen sitten johto piikin sivun ja kutistesukka juotoksen päälle. Jako on 2,54 mm

pekka
Vastaa Viestiin