Analogisesta pulssilaitteesta kyse - kaikki veturit eivät kunnolla kulje

Keskustelua radan ja rakennusten sähköistämisestä. Digitaali / analogi järjestelmistä, vaihdemoottoreista ym.
Vastaa Viestiin
magnuken
Lämmittäjä
Viestit: 373
Liittynyt: 28.04.2008 10:26

Analogisesta pulssilaitteesta kyse - kaikki veturit eivät kunnolla kulje

Viesti Kirjoittaja magnuken » 07.05.2016 00:49

Hei,

Meikämanne käyttää tuossa H0 skaalan analogivetureissani sellaista vanhaa Rocon ASC-1000 pulssivirtalähdettä/ajolaitetta. Se toimii siis yleensä aivan Buiccin lailla, kuten vanhojen Piko DDR kovinkin "tervautuneiden" vetureiden kera.

Mutta, sitten joidenkin ihka uusien analogivetureiden kera tuppaa käynti pätkiä tuon pulssivehkeen kera.
Olisiko nuo analogimoottorit viime aikoina jotenkin muuttuneet, niin etteivät enää "tykkää" näistä pulssivirtalähteistä?

Kuva

ealab
Veturinkuljettaja
Viestit: 1076
Liittynyt: 21.09.2007 09:49

Re: Analogisesta pulssilaitteesta kyse - kaikki veturit eivät kunnolla kulje

Viesti Kirjoittaja ealab » 07.05.2016 09:37

Tuskin "tervautuneet" "Buick":n lailla kulkee. Verrattuna puhdistettuun ja voideltuun. Virtaa kyllä tervautuneet kuluttavat enemmän, moninverroin. Vähän riippuu moottorista, analogisia ovat DC-moottorit. Mutta jos on moderni ns. kelloankkurimoottori, esim. Escap, Faulhaber, Maxxon, ovat myös DC-moottoreita, voi ajolaitteen pulssitaajuus tehdä kiusaa?. Koetapa taajuutta säädellä. Toimiiko uudet jollain muulla jaksosuhdesäätimellä, toimiiko DC:llä. Kokeile myös erillisillä, erilaisilla DC-moottoreilla. Vaikea sanoa, onko tästä jutusta apua.

magnuken
Lämmittäjä
Viestit: 373
Liittynyt: 28.04.2008 10:26

Re: Analogisesta pulssilaitteesta kyse - kaikki veturit eivät kunnolla kulje

Viesti Kirjoittaja magnuken » 12.06.2016 01:14

Minulla on koko joukko DDR aikaisia Pikon vetureita, joita olen ostanut vuosien mittaan saksalaiselta DDR-kaman myyjältä DDR-Teteltä (http://www.ddrtete.de). Monissa vetureissa on ollut luonnehdinta "muß gereinigt werden, sie ist nicht viel gelaufen". Kuitenkin en ole viitsinyt juuri puhdistaa niitä kun niin halpoja olleet, mitä nyt joskus hieman öljyä rattaisiin heittänyt. Ja erittäin hvyin kulkevat sen Rocon ASC-1000 pulssivehkeen käskyttäminä.

Sitten minulla on toki jokunen moderni H0 analogiveturikin mutta ne tuppaavat enempi tai vähempi pätkimään tuolla pulssivehkeellä. Esimerkkinä vain erittäin hieno Maksim Dementieviltä (Hrukach tässä foorumissa) ostamani SR1 sähköveturi. Se kulkee erittäin nätistä esim. vanhoilla Fleischmannin tai Pikon nopeudensäätimellä varustetuilla analogiamuuntajilla mutta tuolla Rocon ASC-1000 pulssivehkeellä tuokin tuppaa välistä pätkimään!

Olisiko se Rocon pulssivehkeeni viallinen? Saako noita analogiaradan pulssilaitteita enää mistään uutena?

tala2
Ratavartija
Viestit: 49
Liittynyt: 18.01.2008 18:36

Re: Analogisesta pulssilaitteesta kyse - kaikki veturit eivät kunnolla kulje

Viesti Kirjoittaja tala2 » 12.06.2016 06:27

Pulssilaitteet kuten kaikki muukin kehittyvät vuosien myötä, tuon Rocon viimeisin versio oli tietääkseni ASC 2000 eikä uusia enää ole tarjolla. Koska käytän ainoastaan pulssilaitteita kotiradallani (tuokin laitteesi on radaltani lähtöisin) niin nykyisin käytän laitteita joissa virtälähde ja ajolaite ovat erillisiä ja niitä vielä saa uusina, laitan linkin käyttämistäni laitteista, noita 2 osaisia ei kai täysin uusia ole tarjolla, omanikin ovat vanhempaa versioita mutta hyvin toimivat, kuva tästä linkistä:http://www.ebay.de/itm/Doppelfahrpult-S ... xy4dNS6QMj
Periaatteessa sama laite joita käytössäni on muutama ja näitä on tietääkseni saatavana uutena, myös ajovalmiina :http://www.ebay.de/itm/Modellbahn-Fahrp ... SwYmZXK1BT
Nuo vaativat erillisen virtalähteen 14-16 v vaihtovirtaa.
Modernein versio (luultavasti) on seuraavassa linkissä, siinä säätöjä on jo veturikohtaisesti mutta taitaapi mennä liian hienoksi, yksi SFR 1000 on laatikossani, testit olen ajanut mutta kaikkiin hienouksiin en ole vielä syventynyt kun entisetkin toimivat hyvin, linkki :http://www.modellbahn.heisswolf.net/html/sfr1500.html
Englanissa ainakin Gaugemaster myy pulssilaitteita uuten moneen lähtöön, tietääkseni PeS käyttää tuon firman laitteita ja on erittäin tyytyväinen niihin ;http://www.gaugemaster.com/index.html
Tuossa on omat kokemukseni mitä pulssilaitteisiin tulee, hieman outoja ovat kokemuksesi, olisiko sittenkin veturikohtaisia kun ovat uudempia vaikka itsekin ajan aivan uutta kalustoa ilman ongelmia.

terv Nvaari

ealab
Veturinkuljettaja
Viestit: 1076
Liittynyt: 21.09.2007 09:49

Re: Analogisesta pulssilaitteesta kyse - kaikki veturit eivät kunnolla kulje

Viesti Kirjoittaja ealab » 12.06.2016 12:47

Kun pulssisäätimistä on kyse, hyvin toimii myös Velleman K8009. Niitä löytyy kotoani 2 kpl. Tarvitsee kotelon ja DC-virtalähteen. Taajuus, min. ja max. nopeus säädettävissä. Kokeilepa myös erilaisilla moottoreilla tuota Roco-säädintä. Myös eri taajuuksia, jos on säädettävissä. Oskilloskoopilla näkisi säätöjännitteen, mitä se on. Onhan vetureiden virroitus ja pyöräkerrat puhtaita, kiskotkin. Näiden siivoukseen sopii jarrukleaneri ja pumpulipuikot, hyvin, ei koskaan mitään hiovaa veturiin. Paitsi jos on hyvin hapettunut, kipinöintiarpia paljon. Ps. Yleisesti: Niitä voi syntyä turhan suuresta moottorivirrasta, siis moottorin kuormituksesta; kuivat tai voiteluiltaan pikeentyneet laakerit. Tällöin virta voi olla moninkertainen verrattuna hyvin huollettuun.
Nuo Sr1:t lienee Roco:n mekaniikalla, Rocon moottorit toimivat hyvin myös Vellemanilla, eikä vielä ole tullut moottoria, mikä tökkisi. Escap- ja Maxxon toimii, sekä CD-asemista, yms. riisutut. Myös Pikot, jenkit, vanha britti, jne.
Millaista ääntä moottori pitää tuolla Roco-säätimellä. Yleensä kuuluu jotain, taajuudesta riippuvaa, varsinkin jos taajuus on kuuloalueella. Hyvin suuri taajuus voi kyllä tökkiä, riippuu moottorin sähköisistä ominaisuuksista(induktanssista).
Kuvassa Velleman-säädin koteloituna. Sininen merkkivalo= sähkö on, toisen merkkivalon väri pun/vi riippuu suunnasta. D9-liitin siksi, että se on toimiva, myös voidaan helposti laittaa toinen säädin= kerhon radalle varasäädin...
Liitteet
P4020050.JPG
P4020050.JPG (28.11 KiB) Katsottu 1129 kertaa
Viimeksi muokannut ealab, 13.06.2016 08:18. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

PeS
Veturinkuljettaja
Viestit: 772
Liittynyt: 17.12.2007 10:03

Re: Analogisesta pulssilaitteesta kyse - kaikki veturit eivät kunnolla kulje

Viesti Kirjoittaja PeS » 12.06.2016 14:47

PicTroller lienee yksi uusimmista pulssiajolaitteista. Se toimii myös raudattomien moottoreiden kanssa — kaikki vanhat eivät toimi. Gaugemasterin pulssiajolaitteet ovat ihan jees, mutta eivät mitään huippuja. Suosikkini on Compspeed, jota ei ole enää aikoihin valmistettu.
http://www.malcolmsminiatures.co.uk/PIC ... PICtroller
Modelex näyttää olevan englantilaisissa näyttelyissä hyvin yleisesti käytetty.
http://www.modelexmodelrailways.co.uk/

magnuken
Lämmittäjä
Viestit: 373
Liittynyt: 28.04.2008 10:26

Re: Analogisesta pulssilaitteesta kyse - kaikki veturit eivät kunnolla kulje

Viesti Kirjoittaja magnuken » 14.06.2016 23:31

tala2 kirjoitti:Pulssilaitteet kuten kaikki muukin kehittyvät vuosien myötä, tuon Rocon viimeisin versio oli tietääkseni ASC 2000 eikä uusia enää ole tarjolla. Koska käytän ainoastaan pulssilaitteita kotiradallani (tuokin laitteesi on radaltani lähtöisin) niin nykyisin käytän laitteita joissa virtälähde ja ajolaite ovat erillisiä ja niitä vielä saa uusina, laitan linkin käyttämistäni laitteista, noita 2 osaisia ei kai täysin uusia ole tarjolla, omanikin ovat vanhempaa versioita mutta hyvin toimivat....

Tuossa on omat kokemukseni mitä pulssilaitteisiin tulee, hieman outoja ovat kokemuksesi, olisiko sittenkin veturikohtaisia kun ovat uudempia vaikka itsekin ajan aivan uutta kalustoa ilman ongelmia.

terv Nvaari

Hei,

Tosiaankin tuo käyttämäni pulssiajolaite taitaa alunperin sinulta olla peräisin vaikka sen en sinulta ostanutkaan! Mutta kuitenkin se vanha Rocon ASC-1000 ajolaite toimii aivan "buiccin" lailla hienosti vanhojen pikeentyneiden vetureidan kera kuten mainitsemieni DDR aikaisten Pikon vehkeiden kohdalla. Normi Fleischmannin muuntajalla ei näihin pikeentyneisiin tahdo saada kunnon eloa!

Mutta annas olla, jos sillä Rocolla ajelen uudempaa analogikalustoa, niin ei kulje laisinkaan niin sutjakkaasti - pätkii välistä ja moottori pitää myös pahaa ääntä!

No, nyt asensin naapurimme Maksimin tekemään SR1 veturiin dekooderin ja sillähän se digiradallani kulkee vallan hienosti ja kaikki toiminnot ovat kyydissä.

Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 2 vierailijaa