vaihdemoottorit hyytyneet

Keskustelua radan ja rakennusten sähköistämisestä. Digitaali / analogi järjestelmistä, vaihdemoottoreista ym.

Valvojat: jhr, Hermanni

junamies
Matkustaja
Viestit: 4
Liittynyt: 06.03.2016 11:34

vaihdemoottorit hyytyneet

Viesti Kirjoittaja junamies »

Minulla on märklinin k-kiskoista kokoonpantu rata, jossa on yhteensä kuusi vaihdetta. Näissä on märklinin omat vaihdemoottorit, joita olen käyttänyt painonappiohjauksella. Ongelma on se, että vuosien kuluessa kaikki vaihteet ovat hyytyneet vähitellen. Aluksi toimivat hienosti. Eivät lopulta enää reagoi mitenkään nappien painamiseen. Toimivat siis enää käsikäyttöisesti. Mistä tämä johtuu? Onko niitä mahdollisuus elvyttää jotenkin? Olen toki maisemoinut rataa, mutta koittanut olla erityisen varovainen vaihdekohdissa, ettei vain hiekanjyviä etc. pääsisi tukkimaan vaihteita. Osaisiko joku ystävällinen sielu antaa neuvoja tähän harmilliseen ongelmaani?
ealab
Veturinkuljettaja
Viestit: 1185
Liittynyt: 21.09.2007 09:49

Re: vaihdemoottorit hyytyneet

Viesti Kirjoittaja ealab »

Voitko kokeilla käsin solenoidien liikkumiset. Joku on alkanut jumittaa. Joko pöly, tai solenoidien kelarungon muodonmuutokset, tai vain ehkä vaadittava voitelun väsähtäminen. Ja saako solenoidit oikean jännitteen, johdinliitokset mm..Nämä ovat aivan mahdollisia syitä. Eihän solenodeihin ole jäänyt sähköt päälle, makaamaan. Ovatko solenoidit joskus kuumentuneet.
Viimeksi muokannut ealab, 07.03.2016 08:50. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
junamies
Matkustaja
Viestit: 4
Liittynyt: 06.03.2016 11:34

Re: vaihdemoottorit hyytyneet

Viesti Kirjoittaja junamies »

Kun vaihdetta renkuttaa käsin edestakaisin, painonappiohjaus saattaa alkaa toimimaan, ensin kankeammin sitten ihan kunnolla, ja vaihteet menevät paikoilleen jonkin aikaa niin kuin pitääkin. Mutta sitten taas hyydytään. Olen tätä väliaikaista elvytystä tehnyt silloin tällöin. Monen metrin päässä olevien vaihteiden kanssa se on hyvin työlästä: renkutus, painelu ja taas renkutus. Pitäisi olla apulainen. Painonappien lähistöllä olevat vaihteet helpommat. Öljyämistä en ole kokeillut. Auttaisiko se? Mihin kohtaan öljy laitetaan? Märklinin vaihdemoottoripaketeissa ei ole minkäänlaisia hoito-ohjeita. Jos kyseessä on pöly, miten sen voisi poistaa, ettei tapahdu pahempia vaurioita. Hankalaa on irroittaa kaikkia vaihdemoottoreita. Mahdollista kyllä, jos siitä on apua.
ealab
Veturinkuljettaja
Viestit: 1185
Liittynyt: 21.09.2007 09:49

Re: vaihdemoottorit hyytyneet

Viesti Kirjoittaja ealab »

K-raide on siis penkatonta, muovipölkyin, kiskot terästä? En ole uudempia Mä- vaihteita* sen paremmin nähnyt. Onko vaihteiden asennusalusta tasainen, suora. Mikä paikka jumittaa, itse solenoidiko, vai mekanismit. Mekanismit nyt voi aina voidella. Onko solenoidin rautasydän jumissa, ei siis välystä. Saisi vähän olla, siis poikittaisvälystäkin, käämin sisällä liikkuessaankin. Liikkuuko vaihteenkielet kevyesti, vaihtavat asentoa, kääntyvät, jos irrottaa solenoidin. Jos nyt solenoidit olisikin jumissa, sitten vaan niiden purku ja putsaus. Ankkuri/rautasydän vedetään pois solenoidista, putsataan, samoin sen paikka solenoidissa. Jollain ohuella tikulla ja vaikka talouspaperinpalalla. Näin voisi tehdä. Sen jälkeen vaihteet voisivatkin ruveta toimia. *Ps. Joskus 60-luvulla teimme solenoideja Mä-peltipenkallisiin käsivaihteisiin. Mm. käämimällä solenoidit itse.
junamies
Matkustaja
Viestit: 4
Liittynyt: 06.03.2016 11:34

Re: vaihdemoottorit hyytyneet

Viesti Kirjoittaja junamies »

Kiitos neuvoista. Kisko on penkatonta k-kiskoa. Alusta on tasainen. Virrat otan aina junailusessioiden jälkeen pois radasta. Kokeilen ihan ensimmäiseksi voitelua. Katsotaan sitten. Jos se ei auta, koitan puhdistaa. Mielenkiintoista on se, että kyse ei ole vain yhdestä moottorista vaan säännönmukaisesti kaikista. Ja sormella liikutellessa eivät vaikuta olevan mitenkään jumissa. Liikkuvat liukkaasti.
kari-g
Lämmittäjä
Viestit: 217
Liittynyt: 21.05.2007 22:38

Re: vaihdemoottorit hyytyneet

Viesti Kirjoittaja kari-g »

Täällä on saksankielistä tarinaa siitä miksi Märklinin K-vaihteiden moottorit jumiutuvat.

Jos saksankieli ei suju, niin olen tähän vapaasti suomentanut muutamia pääkohtia.

"Märklin on aikojen saatossa muuttanut erityisesti K-kisko-vaihdemoottorien rakennetta. Nykyisissä C- ja K-kiskojen moottoreissa on mikrokytkimet rajakatkaisijoina. Nämä toimivat aluksi yleensä hyvin luotettavasti. Kuitenkin voi myöhemmin tulla ongelmia.
Ongelmana ovat siis nämä rajakatkaisijat. Vähitellen voi toinen rajakatkaisija lakata toimimasta, ts. vaihde toimii toiseen suuntaan, mutta kääntyy toiseen suuntaan vain käsin. Myöhemmin lakkaa myös toinen katkaisija toimimasta. Vian syynä on itseasiassa käämi eikä itse rajakatkaisija. Käämissä syntyy itseinduktion myötä suuri jännite, joka aiheuttaa rajakatkaisijassa kipinöintiä. Ja näin vähitellen katkaisijan kontaktit rikkoutuvat.

Korjausvaihtoehtoja löytyy kolme:

1. Ohitetaan rajakatkaisija. Tämä vaihtoehto toimii oikeastaan vain digitaalikäytössö, jossa vaihdedekooderi katkaisee vaihdemoottorille menevän virran määrätyn ajan jälkeen (esim 1 sekunti, --- korjaus. max 200 ms --- löysin em. arvon täältä, suom.huom.). Käsikäytössä on vaarana että virtapulssi on liian pitkä tai jää jopa päälle. Seurauksena käämin ylikuumeneminen ja pahimmassa tapauksessa moottorin "sulaminen". (suom.huom.)

2. Laitetaan moottoriin kipinöinnin estäjäksi ns. varistori. Tarvitaan 2 kpl / vaihdemoottoru. Tähän tarkoitukseen käy 26 V varistori, joka on pienikokoinen ns. SMD 1206.
(Suomalaisista komponenttikaupoista en ko SMD varistoria löytänyt. Tämä voisi olla sinnepäin http://www.vekoy.com/product_info.php?products_id=7792

3. Korvataan rajakatkaisija ns. automaattisesti palautuvalla elektronisella sulakkeella (Resettables). Nämä ovat itseasiassa PTC-vastuksia
(PTC=positive temperature coefficient). PTC-vastus muuttaa vastusarvoaan lämpötilan mukaan. Lämpötilan noustessa nousee myös vastusarvo rajoittaen siis käämin läpi kulkevaa virtaa."
---
Em tarinan kirjoittaja ehdottaa PTC-vastukseksi:
Littlefuse 60R020XPR
Nimellisjännite 60 VAC/DC
Virta max. 40 A
Virta @ 23 °C 0.2 A
Päästövirta 0.4 A
Teho max. 0.41 W
Päästöaika 2.2 s@ 1 A
vastus min. 1.83 Ohm
vastus max. 4.4 Ohm

Löytyy googlaamalla ainakin täältä: https://www.elfadistrelec.fi

Toivottavasti näistä ohjeista on jotakin apua. :-)

//kari g
junamies
Matkustaja
Viestit: 4
Liittynyt: 06.03.2016 11:34

Re: vaihdemoottorit hyytyneet

Viesti Kirjoittaja junamies »

Kiitos kari g ohjeista ja tietopaketista. Tässä on nyt paljon opiskeltavaa minulle. Varmaan löytyy siis muitakin, joilla ongelmia on ollut märklin vaihdemoottoreiden kanssa.
ealab
Veturinkuljettaja
Viestit: 1185
Liittynyt: 21.09.2007 09:49

Re: vaihdemoottorit hyytyneet

Viesti Kirjoittaja ealab »

Hyvää tietoa! Ongelmia aiheuttaakin käämien ohjauksissa käytettävät koskettimet. Tai käämit aiheuttaa ongelmia koskettimille. Varsinkin koskettimen katkaisuhetkellä. Koskee siis solenoidin- ja myös kääntöpainikekoskettimia. Paitsi jos harvoin sattuisi olemaan vaihtosähkön 0-kohta. Tässä kaiketi vaihteita käännellään vaihtosähköllä. Siksi mm. nuo varistorit. Tasasähkökäännöissä voisikin käyttää diodeja, ne kytketään käämin (nämä käämit, releet, ym. Varsinkin kun käämejä ohjaa puolijohde)rinnalle estosuuntaan. Itseinduktioon perustuu myös auton sytkäpuolan toiminta. Tästä voi päätellä ongelmat. On kumma, miksi näissä vaihteissa ole jo tehtaan jäljiltä suojauksia.
EMD F7
Lämmittäjä
Viestit: 271
Liittynyt: 22.01.2008 15:18

Re: vaihdemoottorit hyytyneet

Viesti Kirjoittaja EMD F7 »

Nyt kun täällä on sähköinssejä vastaamassa, nii onko se 74492 joka on paska ja 74491 /tahi 74490) vielä toimii ilman mitään komponenttien lisäystä tai muuta virittelyä?
ealab
Veturinkuljettaja
Viestit: 1185
Liittynyt: 21.09.2007 09:49

Re: vaihdemoottorit hyytyneet

Viesti Kirjoittaja ealab »

Jotain tietoa näistä löytyy, nettihaulla: märklin 74492, sieltä löytyy myös "stummiforum"-sivu, jossa näitä käsitellään. (www.Stummiforum.de.) Siis solenoideissa eroina vain liittimet?
kari-g
Lämmittäjä
Viestit: 217
Liittynyt: 21.05.2007 22:38

Re: vaihdemoottorit hyytyneet

Viesti Kirjoittaja kari-g »

En ole mikään Märklin-tuntija, mutta saksankielisellä sivulla sanotaan esim. että 74492 on "MyWorld"-tuote, jossa on idioottivarma (?) pistikesysteemi, kun taas 74491:ssä on ns. "normaali" pistikemalli.

Tämmöinen englanninenkielinen teksti vuodelta 2011 kertoo saman asian:
"The plug on the end of the cable should be the only difference. 74491 is Digital and meant to plug into the decoder with the micro plug. 74492 is My World and run by a 72710 control box which means the wires are bare ready for round plugs."
---
Löytyi vielä kesäkuussa 2015 julkaistu juttu, jossa on mitattu Märklinin "uutta" 74491 - vaihdemoottoria. Ilmeisesti nyt on moottorin rajakatkaisijoiden kontaktikärähdykset saatu hallintaan.

//kari
ealab
Veturinkuljettaja
Viestit: 1185
Liittynyt: 21.09.2007 09:49

Re: vaihdemoottorit hyytyneet

Viesti Kirjoittaja ealab »

Kun katsoin kapistuksen sisäkuvia, niin µ-kytkimiä löytyy varaosiksi, jos niitä pitäisi vaihtaa. Ainakin ELFA:sta: Omron D2MQ-1L, 0,5A 24V. Tilausnumero 35-871-51. Kaavioissa näkyvät koskettimien kondensaattorit ovat aivan samasta syystä, kuin katkojasytytysjärjestelmässä katkojan yli olevat. Tämä ikäänkuin yleistietona, asioilla ei ole korvamerkkiä. Mikrokytkimen kosketintapahtumaa voi "matkia": Oikosuljetaan µ-kytkin ja annetaan kääntökomento, irrotetaan syöttöjohto, joka vastaa µ-kytkintoimintoa ja katsotaan mitä tapahtuu, kun syöttöjohdin irtoaa; näkyykö kipinää. Tässähän normaalisti µ-kytkin hoitaa katkaisun, nyt kokeilussa se tehdään syöttöjohdolla. Ei ole vaikeata.
Voi olla, että nämä konstit ei auta tässä tapauksessa mitään, kunhan löytyy oikea konsti.
Mutta voihan solenoidit tehdä DC:llä toimiviksi, siinä tapauksessa käämien yli kytketään vain diodit, estosuuntaan, jokin näistä 1N4001- ...7. Ei ole pakko AC:lla...
Vastaa Viestiin