Uhlenbrock 76200-dekoderi.

Keskustelua radan ja rakennusten sähköistämisestä. Digitaali / analogi järjestelmistä, vaihdemoottoreista ym.
Vastaa Viestiin
ealab
Veturinkuljettaja
Viestit: 1073
Liittynyt: 21.09.2007 09:49

Uhlenbrock 76200-dekoderi.

Viesti Kirjoittaja ealab » 21.11.2015 12:33

Pieni ongelma tässä dekossa. Onko tuttua: Ennenkin huomattu, että kenttäkäämin ohjaustrankku kuumenee voimakkaasti, myös kenttäkäämi, jolle vaikuttava jännite on 6-7V:n luokkaa. Ja kun deco vapaana antaa n. 12V. Veturi on HAG, mutta vaikka olisi Märklin, niin suuria, merkitseviä eroja moottoreissa ei ole, kenttäkäämit samaa luokkaa. Aiemmin laitoin sarjavastuksen (33-47Ohm, jotka kyllä kuumenivat reippaasti, useampiwattisina.) kenttäkäämille (kk), se rajoitti kenttävirtaa, joka on DC. Kk:n magnetointi pysyy vakiona, vauhdista riippumatta. Paikat kesti liiemmin lämpenemättä. Paljon ei voisi rajoittaa, koska sitten alkaa ankkurivirta kasvaa ja joutokäyntivarvit lisääntyä, vääntö heiketen. Sopiva jännite kk:lle näyttäisi olevan 4-5V:n luokkaa, jolla joutokäyntiankkurivirta (n. 130mA><200mA) ei vielä suuremmin kasva. Todettu erillisillä, säädettävillä jännitelähteillä, joissa on V-ja A-mittarit. Siten dekollakaan ei toimisi sen kummemmin.
Normaalistihan, alkuperäissuunnanvaihtoreleellä kk:n, sen puoliskon läpi kulkee vain ankkurivirta(AC). Vastaava virta saisi kulkea myös digikäytössä, nyt vain molempien käämien läpi.

ealab
Veturinkuljettaja
Viestit: 1073
Liittynyt: 21.09.2007 09:49

Re: Uhlenbrock 76200-dekoderi.

Viesti Kirjoittaja ealab » 22.11.2015 11:19

Jotta homma ei olisi aivan yksinkertaista, niin tämä deko sopii myös DC- moottoreille. Kenttäohjaus vaan jätetään kytkemättä. Sopii siksi, kun tällä dekolla kentälle annetaan DC-jännitettä, sehän vastaa kestomagneettikenttää. Ja tätä kenttäohjausta voisi siten käyttää muuhun, vaikkapa dekon jäähdytyspuhaltimeen. Niitähän on 25x25mm:kin. Tai veturin valoihin.
Ps. Taitaa löytyä myös eräs konsti, jolla Märklin AC-moottori saadaan toimimaan DC-moottoridekolla/DC:llä. Kun muistiani virkistettiin, niin 2 diodia suunnanvaihtoreleen tilalle. Diodi käämin päihin, toinen eri suuntaan. Jos masiina kulkee "väärinpäin", vaihdetaan diodien johtimet päisin.

ealab
Veturinkuljettaja
Viestit: 1073
Liittynyt: 21.09.2007 09:49

Re: Uhlenbrock 76200-dekoderi.

Viesti Kirjoittaja ealab » 05.03.2016 19:36

Tai sitten AC- moottori muutetaan DC-moottoriksi. Poistamalla kenttäkäämitys ja laittamalla sen tilalle kestomagneetti. Nyt on eka muutos tehty HAG:n Re 4/4-veturiin. Sama deko, Uhl. 76200 sopii edelleen. Tai joku muu vastaava. Kenttä kiinnitettiin jigiin, jossa tehtiin kenttään sopiva rako magneettia varten. Epoksiliimalla kiinni. Magneetti, voimakas, oli otettu CD-aseman lukupäästä. Magneetin voimakkuudesta, myös magneetin asennustarkkuudesta riippuu sitten ankkurivirran suuruus. Pitää olla hyvä, tasainen kontakti. Virta on nyt n. 150mA, joka on sopiva. Heikommalla kenttämagneetilla ankkurivirta kasvaa, ja vääntö heikkenee.
Liitteet
WP_20160304_16_15_03_Pro.jpg
WP_20160304_16_15_03_Pro.jpg (224.82 KiB) Katsottu 758 kertaa
WP_20160304_15_24_18_Pro.jpg
WP_20160304_15_24_18_Pro.jpg (259.65 KiB) Katsottu 758 kertaa

Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailija