Fleischmannin analogiradan muuttaminen digitaaliseksi

Keskustelua radan ja rakennusten sähköistämisestä. Digitaali / analogi järjestelmistä, vaihdemoottoreista ym.

Valvojat: jhr, Hermanni

kari-g
Lämmittäjä
Viestit: 217
Liittynyt: 21.05.2007 22:38

Re: Fleischmannin analogiradan muuttaminen digitaaliseksi

Viesti Kirjoittaja kari-g »

Tarkoititko tällaisia naaraspistokkeita , joihin dekooderi liitetään:
Näitä kannattaa käyttää jos
- veturissa on tilaa ko liittimelle
- haluaa myöhemmin vaihtaa dekooderia helposti ts. ilman juottelua.
Ebaystä tilaaminen ei ole vaikeata. Jos myyjällä on hyvä historia, eli esim 99% tyytyväisiä asiakkaita, niin ei pitäisi tulla ongelmia.
//kari
Tr1 1074
Ratavartija
Viestit: 15
Liittynyt: 27.03.2011 19:47

Re: Fleischmannin analogiradan muuttaminen digitaaliseksi

Viesti Kirjoittaja Tr1 1074 »

Tarkoitin juurikin tuollaisia edellisessä viestissä linkattuja naaraspistokkeita. Päätin kuitenkin jättää ne pois, koska niiden tarve on sen verran pieni ettei niitä kannata alkaa Ebaysta asti tilaamaan.

Ja sitten seuraava kysymys; Onko nuo dekooderit miten herkkiä menemään rikki liiallisesta lämmöstä?
Nyt kävi nimittäin niin, että aivan uudesta dekooderista puuttui kaksi johtoa (valkoinen ja harmaa eli etuvalojen ja moottorin johdot). Niitä ei siis ollut ollenkaan vaikka olisi pitänyt olla, ei näkynyt edes irronneina pakkauksessa. Siinä samalla irtosi vielä sininen johto (ilmeisesti ns. maajohto valoille ja muille vastaaville). Päätin tinata uudet johdot kiinni ja sen jälkeen asensin dekooderin veturiin. Kun kokeilin veturia niin ei kuitenkaan näkynyt minkäänlaisia elonmerkkejä, valot ei toimi eikä koko viritys liiku mihinkään.

Tinatessa koitin välttää ylimääräistä kuumentamista, mutta tuli mieleen että kärähtikö se siitäkin huolimatta (ulkoa päin kaikki näyttää ehjältä). Virroituksen pitäisi olla kunnossa ja olen lähes varma siitä että laitoin kaikki johdot oikein.
Ja jos jotain kiinnostaa niin kyseinen dekooderi löytyy seuraavan linkin takaa: http://www.fleischmann.de/en/product/17 ... ducts.html
ealab
Veturinkuljettaja
Viestit: 1185
Liittynyt: 21.09.2007 09:49

Re: Fleischmannin analogiradan muuttaminen digitaaliseksi

Viesti Kirjoittaja ealab »

Ostitko dekon uutena. Katso, ettei juotosten väliin jäänyt tinasiltoja. Juotoksen liikakuumennus, siis lämpötila ja aika, saa aikaan yleensä vain kuparin irtoamisen piirilevystä. Dekon osoite taitaa tehtaan jäljiltä olla 3. Toimiiko jokin muu deko, siis olisiko radassa digisyöttö ok.
Sininen ei olekaan "maajohto", vaan yhteinen plussa. Miinukset saadaan valinnan, komentojen mukaísesti mm. valojen 2- ja 6:sta.
kari-g
Lämmittäjä
Viestit: 217
Liittynyt: 21.05.2007 22:38

Re: Fleischmannin analogiradan muuttaminen digitaaliseksi

Viesti Kirjoittaja kari-g »

Tässä vuosi pari sitten laitoin tämmöisen kuvan dekooderin kytkemisestä veturin sähköihin. Oliskos jotakin apua.
Kuva esittää dekooderin kytkemistä "Hurun" tehdaspiirilevyyn.
Siis:
- musta & punainen yhdistetään pyöriin / laahaimiin
- oranssi & harmaa moottoriin
-- jos moottorijohdoissa on aiemmin ollut vastuksen näköiset pienet kuristimet, niin ne jätetään paikoilleen
- sininen on valojen "plussa"
- valkoinen & keltainen ovat valojen "miinus"

Onko kokeilemasi veturi Fleischmann? Jos on, niin tarkistitko ennen dekon kytkemistä, ettei moottorin navoista kumpikaan ole yhteydessä veturin runkoon / kiskoihin. Nimittäin jos moottorin navoista on yhteys jompaan kumpaan kiskoon, niin deko on kyllä kärähtänyt.

Yleensä (lue: minä teen näin) kun dekooderia laitetaan vanhaan veturiin, jossa ei siis ole liitintä valmiina, niin
kytketään ensin vain musta/punainen ja harmaa/oranssi. Sitten katsotaan lähteekö veturi liikkeelle.
Jos ei lähde osoitteella "3" (jos deko on uusi, niin "3" on tehdasasetus), niin koetetaan ohjelmoida osoite (esim "3") ja kokeillaan uudestaan liikkuuko veturi. Käytetyn dekon osoite voi olla mitä tahansa ja osoitteen etsiminen voi olla työlästä. Ohjelmointi on oikotie.
Ohjelmoinnissa pitäisi veturin nytkähtää hieman. Se on merkkinä ohjelmoinnin onnistumisesta.

Valojen kytkeminen jätetään seuraavaan vaiheeseen.

//kari
Liitteet
dekooderi-huru.jpg
dekooderi-huru.jpg (74.05 KiB) Katsottu 6188 kertaa
Tr1 1074
Ratavartija
Viestit: 15
Liittynyt: 27.03.2011 19:47

Re: Fleischmannin analogiradan muuttaminen digitaaliseksi

Viesti Kirjoittaja Tr1 1074 »

Kyseinen veturi on Fleischmannin Baureihe 212 (4215). Eri väristen johtojen käyttötarkoitus on tullut jo suurin piirtein selväksi, koska olen jo aiemmin asentanut dekooderit onnistuneesti muutamaan veturiin.
Valojohdot olivat vielä vähän epäselviä, mutta hyvä kun kerroitte että sininen on plussa eikä miinus. Tarkoituksena olisi joskus tulevaisuudessa asentaa muutamaan veturiin LED-valot. Siinä olisi tullut taas lisää ongelmia jos olisin pitänyt sinistä johtoa miinuksena. Tällä hetkellä löytyy vain tavallisia hehkupolttimoita joiden napaisuudella ei ole mitään väliä.

Monissa Fleischmannin vanhemmissa vetureissa virta kulkee tosiaankin rungon läpi suoraan moottorin toiseen napaan. Se ei varsinaisesti haittaa (ainakaan oman kokemuksen perusteella), kunhan muistaa eristää moottorin navat rungosta ja kiskosta. Vanhimmissa vetureissa se tarkoittaa yleensä moottorin metallisen laakerikilven vaihtamista sellaiseen, jossa molemmat navat on eristetty rungosta: https://onedrive.live.com/view.aspx?res ... 7kQnLZ6WWg
Uudemmissa sen saa hoidettua yleensä pienillä muutoksilla (laakerikilven johtimet yhdestä tai useammasta kohtaa poikki esimerkiksi pienoishiomakoneella tai jollain muulla vastaavalla): https://onedrive.live.com/view.aspx?res ... uZDS7NnKZc
En tiedä nykyisistä Fleischmannin moottoreista ja virroituksesta juuri mitään. Ilmeisesti tuo edellisten linkkien takaa löytyvä ns. "pannukakkumoottori" (englanniksi pancake motor tai ringfield motor) on jäänyt jo pois. Jostain syystä monet kritisoivat kyseistä moottoria, mutta ainakin oman kokemuksen perusteella se on erittäin hyvä ja toimiva moottori asiallisesti huollettuna ja käytettynä.

Johdot laitoin juurikin niin miten kerroit, eli punainen ja musta pyöriin, harmaa ja oranssi moottorin napoihin. Koska kyseessä oli uusi dekooderi, sen osoite oli tehdasasetuksena "3". Dekon juotosten välit olivat kunnossa (ei tinasiltoja eikä mitään muutakaan törkyä). Pitkän ihmettelyn ja yleismittarilla leikkimisen jälkeen huomasin, että olin sittenkin laittanut punaisen johdon sellaiseen paikkaan, johon ei tullut virtaa ollenkaan. Kun siirsin johdon oikeaan paikkaan niin veturi alkoi liikkumaan normaalisti. Valotkin alkoivat palaa valojohtojen kytkemisen jälkeen.

Nyt onkin sitten koko rata kaikkia vetureita myöten muutettu digitaaliseksi. Kiitoksia kaikille neuvoista! Olisin joutunut pysymään analogisessa järjestelmässä jos en olisi tajunnut tulla kysymään täältä apua. Digitalisoinnin jälkeen kiinnostus pienoisrautateihin heräsi uudelleen. Jostain syystä se on todella hienoa kun veturit kulkevat toisistaan riippumattomina ja valot palavat täydellä kirkkaudella sekä myös paikallaan seistessä.
ealab
Veturinkuljettaja
Viestit: 1185
Liittynyt: 21.09.2007 09:49

Re: Fleischmannin analogiradan muuttaminen digitaaliseksi

Viesti Kirjoittaja ealab »

Hienoa, että asia tuli kuntoon. Kari-g:n kytkentäpiirros on hyvä. Nyt sitten vaan, ainakin Rocon vetureissa valojohtimet saattavat muuttaa muotoansa, sulaa*, jos hehkupolttimot palavat yhtenään. *Mm. Sr2:ssa/Re460/465, havaittuna. Ledien etuvastuksista on paljon juttua, itse käytän 2k7- 3k3- suuruisia, hyvällä syyllä ja ongelmitta, kuinkas muuten. (Näillä vastusarvoilla riittää hyvin 5V:n jännite valoja varten ). Digisysteemissä voi olla jopa 5k6. Koska nykyiset ledit ovat hyvin valovoimaisia. Ja sitä riittää mainituilla vastusarvoilla. Ei ole ainuttakaan perustetta laskea vastuksen suuruutta laskennallisin, teoreettisin opein. Imax. 20mA:n led-virta on vain yleisesti suurin sallittu. Ei sen kummempaa.
jarmoolavi
Matkustaja
Viestit: 1
Liittynyt: 11.11.2015 12:38

Re: Fleischmannin analogiradan muuttaminen digitaaliseksi

Viesti Kirjoittaja jarmoolavi »

Minulla on meneillään siirtyminen digitaaliajoon. Hankin Fleischmann Twin Center 6802 digiohjaimen, joka toimii oikein hyvin valmiiksi ohjelmoitujen vetureiden kanssa. Nyt olen yrittänyt ohjelmoida vetureita uudelleen. Mutta en onnistu vaihtamaan veturin osoitetta. Twin Center ohjelmointi moodissaan ei edes tunnista veturin decoderin vanhaa osoitetta saatikka, että suostuisi vaihtamaan sen uuteen. Onko kellään kokemusta Fleischmannin twin centeristä tai vinkkiä jostain helppokäyttöisemmästä digijärjestelmästä?
ealab
Veturinkuljettaja
Viestit: 1185
Liittynyt: 21.09.2007 09:49

Re: Fleischmannin analogiradan muuttaminen digitaaliseksi

Viesti Kirjoittaja ealab »

Aiemmin kerrottu veturin ottamat virrat vaikuttavat hieman suurilta. Kuormittavat varsinkin pikkudecoja. Tällaiset virrat saattavat liata pyöriä ja kiskoja, enemmän, kuin pienemmät virrat. Tai sitten masiinassa saisi olla painoa enemmän. Onhan laakeroinnit ja voitelut ok. Fl:n MV9:n/O&K, myös Fl:n Br24:n, muutostöistä ja digisoinnista löytynee juttua "veturit ja vaunut...., ja sieltä selaamalla sivu, pari, taaksepäin.
Ainakin Roco/Fl- multimaus hoitaa osoitteetkin. Eikä oikeastaan ole merkitystä systeemin merkillä, jos toimii DCC:nä. Niin toimii useimmat dekotkin, myös MM-systeemissä, jos on ns. moniprotokolladeko. Käsittääkseni. Itsellä Rocon multimaus, se pikkuinen ja dekot pääasiassa TAMS-merkkisiä, edullisina. Eikä itse DC-radallakaan ole korvamerkkiä, 2-kiskoa...
Vastaa Viestiin