Vanhat analogi-veturit digi-aikaan?..Mutta mitkä niistä?

Keskustelua radan ja rakennusten sähköistämisestä. Digitaali / analogi järjestelmistä, vaihdemoottoreista ym.
Pullover
Ratavartija
Viestit: 18
Liittynyt: 23.08.2014 19:49

Vanhat analogi-veturit digi-aikaan?..Mutta mitkä niistä?

Viesti Kirjoittaja Pullover » 12.01.2015 23:34

Tervehdys! Varmaankin joillakin on kokemusta vanhan ( 60-80 luku) DC - veturin digitalisoimisesta DCC veturiksi. Ovatko vaikkapa Fleischmann ja Roco esimerkiksi hankalampia kuin
esim Lima, Rivarossi, Piko, Hornby etc. Oisi mukava saada vinkkejä ennen kuin alkaa säheltämään, kun nuo dekooderitkaan eivät ihan ilmaisia ole..( saati veturit..) Ihan vaan simppelisti oisi hyvä tietää, mistä kannattaa pitää näppinsä erossa kun kokemus on kuitenkin niin vähäistä. Kiitti.

ealab
Veturinkuljettaja
Viestit: 1077
Liittynyt: 21.09.2007 09:49

Re: Vanhat analogi-veturit digi-aikaan?..Mutta mitkä niistä?

Viesti Kirjoittaja ealab » 13.01.2015 07:54

Eipä taida homma olla kiinni muusta, kuin että löytyy dekoderin asennustila. Ja siihen ehkä tarvittavalle piirilevylle, jos sellaisen haluaa tehdä. Olennaista on myös veturin hyvä kunto, toimii hyvin huollettuna. Koska vanha veturi vanhoin, pikeentynein voiteluainein, kulunein laakerein on rasite dekolle. Moottorin siinä tilanteessa kuormittuen, ottavan liikaa virtaa. Siitä ei deko tykkää.
Kuvassa PIKO:n Br 218, johon on laitettu pieni piirilevy, siihen mm. NEM-pistokepaikka dekoderille. Dekon voi hyvin johdottaa, juotella suoraankin.
Liitteet
PB130176a.jpg
PB130176a.jpg (279.26 KiB) Katsottu 2630 kertaa

Pullover
Ratavartija
Viestit: 18
Liittynyt: 23.08.2014 19:49

Re: Vanhat analogi-veturit digi-aikaan?..Mutta mitkä niistä?

Viesti Kirjoittaja Pullover » 13.01.2015 13:58

Okei. Tuo piirilevy juttu on kyllä kiinnostava. Sattuisiko sinulla tai jollain muulla olemaan ohjeita että minkälainen piirilevy, mistä ja lopulta miten se juotoshomma tehdään.?. ;)

ealab
Veturinkuljettaja
Viestit: 1077
Liittynyt: 21.09.2007 09:49

Re: Vanhat analogi-veturit digi-aikaan?..Mutta mitkä niistä?

Viesti Kirjoittaja ealab » 13.01.2015 16:27

Sopivaa on liuskarasterilevy, lujitemuovipohjainen. Myydään elektroniikkaliikeissä, tyypillinen levykoko taitaa olla 100x160mm. Siitä sahailemalla sopiva pala...Juottaminen on normaalia, PIKO:n kuvassa vähän näkyy. Komponentit voi asentaa kummalle puolelle vaan, miten tilaratkaisut sopii. Homma vaan on siinä, että pitää suunnitella levyn johdotus. Kuvassa vähän vinkkiä, se on kyllä Roco:n Re 4/4 IV:ää varten, mutta kujeet on vastaavat veturikohtaiset. Tässä kuvan levyssä on normaalista poikkeavia komponentteja. Yleensä tarvitaan vain moottorin häiriönpoisto-osat, moottorin ja virransyötön, sekä valojen liitännät, että dekoa varten liittimet. Niitä voi ottaa tarkkuus-IC-kannasta irtinapsaisemalla ja juotella levylle. Hae juttuja esim "MOROP"-haulla, sieltä NEM652, löytyy pistokenumerointi johdinväreineen.
Jos ole ennen paljon juotellut, niin sitä kannattaa vähän harjoitella. Kyseeseen tulee kolvin lämpötila, juotosaika, kohteen kuumennusta kestävä aika, jne. On hyvä tietää onnistuneen juotoksen ulkonäkö, siihen on vissit perusteet.
Liitteet
levyuusi.jpg
levyuusi.jpg (85.82 KiB) Katsottu 2600 kertaa

Pullover
Ratavartija
Viestit: 18
Liittynyt: 23.08.2014 19:49

Re: Vanhat analogi-veturit digi-aikaan?..Mutta mitkä niistä?

Viesti Kirjoittaja Pullover » 13.01.2015 19:05

Kiitos kovasti! Tosi kiinnostavaa kyllä. Luulenpa kuitenkin asiaa enempi tutkittuani, että minusta ei tuohon hommaan ole, ikävä kyllä. Pitäisi olla vakaampi käsi ja parempi näkö, ne nyt aluksi. Parempi varmaan etsiä joku sielu, joka korvausta vastaan voisi tuota hommaa tehdä. ( Saa ilmoittautua..)) Oisi mukavaa vaan antaa joillekin vanhoille vetureille uusi elämä. Eihän ne kaikki mitään arvokkaita ole, mutta tunnesyistä sitäkin kalliimpia.

Juke
Konduktööri
Viestit: 57
Liittynyt: 10.01.2009 21:27

Re: Vanhat analogi-veturit digi-aikaan?..Mutta mitkä niistä?

Viesti Kirjoittaja Juke » 13.01.2015 22:33

Yleisesti ottaen pidän vanhoja Limoja ja Pikoja helpompina digitalisoida, kuin esim. vanhoja Liliputeja tai Fleischmanneja. Ainakin niissä on yleensä enemmän tilaa ja yksinkertaiset johdotusratkaisut.

Täältä löytyy valmiit ohjeet kuvineen joihinkin vetureihin:
http://www.hp-pfeiffer.de/digiuebe/digi ... DCC-Format

kari-g
Lämmittäjä
Viestit: 106
Liittynyt: 21.05.2007 22:38

Re: Vanhat analogi-veturit digi-aikaan?..Mutta mitkä niistä?

Viesti Kirjoittaja kari-g » 14.01.2015 19:15

Roco, Lima, Piko jne ovat siinä mielessä helpompia, että niissä moottori on "tavallinen" eli moottorin toinen napa ei ole yhteydessä veturin runkoon niinkuin vanhoissa Fleischmanneissa on tilanne.
Järvenpään SRK:n junakerholla digitoitiin vuonna -97 digiajoon siirryttäessä vanhat 80/90-luvulta peräisin olevat analogiset veturit. Tässä linkki kerhon sivulle, jonne olen laittanut kuvia miten digitointi tuolloin tehtiin. Klikkaamalla kuvaa saa kuvan hieman isommaksi.

Fleischmannien (kuten kuvista alimmainen) digitointikin onnistuu, mutta moottorikilpeä joutuu puukottamaan ts. katkaisemaan runkoon menevä johdotus. Ei itseasiassa se ole kovinkaan
vaikeata kunhan selvittää itselleen miten sähkö siinä moottorikilvessä menee moottorin napoihin.
Tuohon Fleischmann-vaihtoveturiin taitaisi nykyisin saatavissa olevat mini-dekooderit mahtuakin. Ko veturin kulkuominaisuutta (= virrotusta) parantamaan on Lenzin dekooderiin yhdistetty
Lenzin USP -moduli "USP Speicherbaustein POWER3: Art. Nr. 10493". Maksaa jonkin verran mutta on hintansa väärti ainakin ko veturin tapauksessa. Veturi kulkee jopa kiskoille laitetun 10 cm pitkän ohuen paperin yli ongelmitta.

Ennen digitointia tulee tietenkin tarkistaa, että veturi kulkee muuntajalla ajettaessa kunnolla ja nykimättä, ts. virroitus pyöristä on kunnossa ja ko virroittimet & pyörät ovat puhtaat.
Tärkein ohje on, että kiskoista/pyöristä tulevat johdot sekä moottoriin menevät johdot eivät missään kohdin ole yhteydessä veturin runkoon eivätkä tietenkään keskenään.

Tavallisen 8-napaisen dekooderin johtojen värikoodit ovat:
- moottori (oikea) -- oranssi
- moottori (vasen) -- harmaa
- kisko oikea -- punainen (= veturin normaalin ajosuunnan mukaan)
- kisko vasen -- musta
- valot + -- sininen
- valot eteen -- valkoinen
- valot taakse -- keltainen

Moottorin navoilla ei ole suurempaa merkitystä. Jos veturi kulkee väärään suuntaan, niin vaihdat moottorin napoihin menevät johdot keskenään.

Kun valoja (lamppuja) kytket, niin nekään eivät saa olla yhteydessä veturin runkoon. Vanhat analogiajan lamput tulee vaihtaa
20 V lampuiksi tai sitten laittaa tilalle ledit. Älä unohda ledien etuvastuksia - suuruusluokka esim 1,5 kohm/led. Sinisestä johdosta tulee + sähköä, joka siis kytketään etuvastuksen kautta
ledin anodiin (ledin pitempi johto). Jos laitat kaksi lediä per veturin nokka, niin kummallekin ledille tulee laittaa oma etuvastus.

Jos veturissa on tilaa, niin kannattaa ensin asentaa ESU 51950 - kaapelisarja, jossa päässä on 8-napainen liitin. Ko liittimeen voi sitten yhdistää minkä tahansa (liittimellä varustetun) dekooderin jos vaikka haluaa kokeilla erilaisia dekoodereita.

Tässä vielä avuksi jonkinlainen kaaviokuva miten dekooderi kytketään. Kuva on Rocon BR215 veturia varten. Liuskat menevät piirilevyn alla olevan moottorin napoihin.

//kari g

Juke
Konduktööri
Viestit: 57
Liittynyt: 10.01.2009 21:27

Re: Vanhat analogi-veturit digi-aikaan?..Mutta mitkä niistä?

Viesti Kirjoittaja Juke » 14.01.2015 21:57

Nykyään löytyy lähes joka vehkeeseen sopiva kooderi. Itse olen juottanut niitä Brawan ja Rocon Köffeihin, Fleischmannin Annoihin ja mm. tuollaisiin linkin Fleischmannin MV 9 vaihtovetureihin. Vanhoihin Fleischmanneihin voi myös hankkia uuden moottorinkilven dekooderia varten. Maksaa Saksan Ebayssä n. 10e + posti.

Aiemmin linkittämältäni HP Pfeifferin sivulta löytyy myös FLM:n eri moottorikilpien kuvat.

Pullover
Ratavartija
Viestit: 18
Liittynyt: 23.08.2014 19:49

Re: Vanhat analogi-veturit digi-aikaan?..Mutta mitkä niistä?

Viesti Kirjoittaja Pullover » 15.01.2015 16:23

Kiitos tuhannesti huippumielenkiintoisista vastauksista ja tiedoista. Yks juttu tuli mieleeni - olen youtubesta katsonut paria saksalaista videota siitä,
kun muuttavat vanhan veturin ( Piko tai Lima varmaan ) digitaaliseksi. Tajuan saksaa niin välttävästi, että en ymmärrä yhtä kohtaa. Siinä asennuksen alkuvaiheessa
katkotaan sivuleikkurilla jokin ´mötikkä´ moottorin plus ja miinusnavan väliltä - ja heitetään roskiin. Se on sellanen pienen kondensaattorin tms näköinen juba.
Eli eli, mikä se on ja onko se kaikissa tasavirtavetureissa.... niin, ja miksi se poistetaan?

kari-g
Lämmittäjä
Viestit: 106
Liittynyt: 21.05.2007 22:38

Re: Vanhat analogi-veturit digi-aikaan?..Mutta mitkä niistä?

Viesti Kirjoittaja kari-g » 15.01.2015 18:53

Moottorin napojen välissä olevan pienen kondensaattorin poistamisesta ollaan ainakin saksalaisilla keskustelupalstoilla kahta mieltä. Poistetaan tai sitten ei...
Täällä sanotaan että kun ensimmäiset kuormaa säätävät dekooderit tulivat markkinoille, niin tyylinä oli että kondensaattori
poistettiin. Myöhemmin ollaan tultu toisiin ajatuksiin - konkka leikkaa dekooderin kannalta vaaralliset jännitepiikit pois. Eli... teksti ehdottaa että kokeillaan ensin konkka paikoillaan. Jos veturi
kulkee ok, niin annetaan konkan olla - jos ei niin poistetaan. Sen sijaan moottorin napoihin johtavat pienet kuristimet (kelat, jos sellaiset on) tulee jättää paikoilleen.

Sitten vielä huomautus, että jos analogikiskoilla on jossakin kohdin kondensaattori (tai useampi) kiskojen välissä, niin se tulee ehdottomasti poistaa (= leikkaa toinen karva poikki). DCC ei tykkää moisesta konkasta.

//kari g

ealab
Veturinkuljettaja
Viestit: 1077
Liittynyt: 21.09.2007 09:49

Re: Vanhat analogi-veturit digi-aikaan?..Mutta mitkä niistä?

Viesti Kirjoittaja ealab » 15.01.2015 19:10

Vähän riippuu myös konkan koosta, kapasitanssista. Voisi laittaa pienemmän. Kyllä niitä näkee eri vetureissa erikokoisia. Konkka on kommutointikipinöinnin' sammuttaja(ei täysin) samalla vaimentaa radiohäiriöitä ja dekoderin saamia jännitepiikkejä'. Joten kyllä se on hyvä olla. Mitä pienempi konkka, sitä vain korkeampia taajuuksia se vaimentaa/ nopeampia, suuritaajuuksisempia jännitepiikkejä..On merkitystä, riippuen dekon moottorisähkön taajuudesta. Iso konkka ja suuri moottorisähkön taajuus ei oikein sovi yhteen. Mistään suuruusluokista ei nyt voi sanoa, tämä on periaatteellista.

Pullover
Ratavartija
Viestit: 18
Liittynyt: 23.08.2014 19:49

Re: Vanhat analogi-veturit digi-aikaan?..Mutta mitkä niistä?

Viesti Kirjoittaja Pullover » 15.01.2015 19:50

Ok, Danke. No kokeillaan ekaksi konkka paikallaan... Mutta Kari-g - oon duunannut muutaman matkustajavaunun valaistuksen ledeillä, joten niissä jokaisessahan konkka tietty on. Ei kai vaan niistä tule ongelmaa digiradalla???

kari-g
Lämmittäjä
Viestit: 106
Liittynyt: 21.05.2007 22:38

Re: Vanhat analogi-veturit digi-aikaan?..Mutta mitkä niistä?

Viesti Kirjoittaja kari-g » 15.01.2015 20:51

Vaunujen ledivalaistus - siis toteutettuna - tasasuuntausdiodi(t) & suodatuskondensaattori(t) & etuvastukset - ei pitäisi häiritä DCC:tä.
Joku viisaampi voisi tarkentaa.

DCC:n rataan tarjoama jännite on kylläkin analogista korkeampi.
Esim Rocon vanha muuntajalla varustettu sarja antoi vissiin yli 20 V (DCC:n suorakulma-aallon huippuarvo),
mutta nykyisin ROCO kuten myös MÄRKLIN käyttää perussarjoissaan stabiloitua 18V (tasa)virtalähdettä,
joten ratasähkön maksimi lienee himpun verran alle 18 V.
Ledien etuvastukset tulisi mitoittaa ko 18 V:n mukaan. Jos ledi ottaa 10 mA, niin vastus saisi olla n. 1,5 -1,8 kohm.

//kari g

ealab
Veturinkuljettaja
Viestit: 1077
Liittynyt: 21.09.2007 09:49

Re: Vanhat analogi-veturit digi-aikaan?..Mutta mitkä niistä?

Viesti Kirjoittaja ealab » 15.01.2015 21:32

Juuri laitoin pariin Märklin-vaunuun led-valaistuksen. Käytin valmiita, käteviä Hufing Tronic- ledjonoyksiköitä, joissa on kokoaaltotasasuuntaaja ja valonsäätötrimmeri. Lisäsin vain nuo vilkkumisenestotilpehöörit/ ledjono: Lyytti 470µ/50V, vastus 100/1/4W ja diodi joku 1N4004. Lisäksi vaunuun piti laittaa virroitintalla ja toiseen teliin akselivirroitin, sekä johtavat koplingit. Niitä myöten kulkisi virroitintallan sähköt junakokoonpanon muihin vaunuihin. Joka vaunussa pitää olla tuo akselivirroitin. *Näitä on valmiina teleihin asennettavaksi.
Sanoisin näin: Jos ledille annetaan 10mA,...... :) . Vastusarvon valinta riippuu ledien valovoimasta ja tarvittavasta valovoimasta. Voisi hyvin olla paikallaan käyttää jopa muutaman kilon vastuksia/led. Kunhan 20mA led-virtaa ei ylitettäisi. Voi myös käyttää säädettävää, trimmerivastusta (vaikkapa 5k), sen kanssa sarjassa kyllä on syytä olla vastus, jolla pelkästään ei tuota 20mA ylitettäisi.

magnuken
Lämmittäjä
Viestit: 373
Liittynyt: 28.04.2008 10:26

Re: Vanhat analogi-veturit digi-aikaan?..Mutta mitkä niistä?

Viesti Kirjoittaja magnuken » 04.02.2015 23:32

Itselläni on N-skaalan DCC rata jossa sitten kaikennäköistä digiveturia.

Mutta, tuon lisäksi kerään DDR aikaisia Pikon kalustoa, jonka vetureissa on jo meikäläisellä kymmeniä. Aluksi niitä aloinkin digitalisoimaan (Pikon vanhoissa vetureissa ei järin vaikeata kuten yllä jo todettiin).

Mutta noiden vanhojen DDR vehkeiden digitalisoinnista ei mielestäni sen suurempaa iloa ollut, joten tein rataani sellaisen eristetyn kiepin muutamine sivuraiteineen, jossa ajelen näitä DDR Pikoja vanhalla Roco ASC 1000 pulssiajolaitteella. Tuo pulssiajolaite on vallan mainio vehje, se saa herätettyä monen kymmenen vuotta olleen pikeentyneenkin DDR veturin henkiin!

Tällaisella siis niitä DDR pikojani ajelen:
Kuva

Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 2 vierailijaa