Vaihteet ja katuvalot digitaaliselle radalle

Keskustelua radan ja rakennusten sähköistämisestä. Digitaali / analogi järjestelmistä, vaihdemoottoreista ym.

Valvojat: jhr, Hermanni

odi
Matkustaja
Viestit: 1
Liittynyt: 22.10.2014 20:16

Vaihteet ja katuvalot digitaaliselle radalle

Viesti Kirjoittaja odi »

Moi minulla on minulla dikitaalinen rata ja main station ohjain haluaisin saada siihen sähkökäyttöiset vaihteet ja katuvaloja mitä pitäisi tehdä? Millä vaihteita ohjataan? Ja mistä saisia osia
kiitos etukäteen
Viimeksi muokannut LOK, 17.12.2017 06:56. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Syy: Otsikko vaihdettu kuvaavammaksi.
KLu
Konduktööri
Viestit: 85
Liittynyt: 07.12.2011 13:23

Re: vaihteet

Viesti Kirjoittaja KLu »

Moi odi,

Älä nyt masennu mutta viestisi perusteella on kyllä vaikea neuvoa mitään.

Sinulla on ilmeisesti Märklin-rata, osaatko sanoa millä kiskomateriaalilla se on, Märklinin C-raide vai joku muu? Haluatko ostaa tavaraa Suomesta vai onko ulkomainen postimyynti ehkä tuttua? Hyvä olisi myös tietää, josko asut Helsingissä tai Tampereella, joissa taitavat olla maan ainoat alan kaupat.

Ja kauppa, olipa se missä hyvänsä, osaa joko neuvoa tai näyttää luettelosta katulamppuvalikoimaakin.


K.L.
magnuken
Lämmittäjä
Viestit: 356
Liittynyt: 28.04.2008 10:26

Re: vaihteet

Viesti Kirjoittaja magnuken »

Hei, ei siis todellakaan pidä masentua. Tässä hieman jutskaa miten itse olen homman toteuttanut monen monien vastoinkäymisten jälkeen:


Itselläni siis myös digirata (DCC N-mittakaavassa) mutta käytän sitä digiominaisuutta vain vetureiden käskyttämiseen! Siis vetureiden nopeuden säätöön ja niiden valitsemiseen ym. niiden efektien käyttöön.

Kaiken muun kuten vaihteiden käännöt ja katu- sekä talojen valaistuksen hoidan ihan perinteellisesti analogisesti, eli erillisen muuntajan kautta. Näin olen sen toteuttanut koska mielestäni tuo oheislaitteiden toteuttaminen vanhalla analogisella tavalla on helppoa ja ymmärrettävää. Tämä siitä huolimatta, että sähköjohtoja joutuu vetämään enempi kuin digitoteutuksissa.

Seuraavia komponentteja olen analogiapuolella käyttänyt:

- Muuntaja Uhlenbrock 150 VA 20155. Varsin tehokas vehje, ulostulona vaihtojännite joko 12 tai 17V. Käytän jälkimmäistä.

- Viessmann 5549 kytkin vaihteiden kääntöön (yksi yksikkö neljälle vaihteelle). Tämä on siitä hieno vehje, että siinä on kullekin neljälle vaihteelle kaksi merkkivaloa, punainen ja vihreä, jotka siis vaihtuvat vaihteen asennon mukaisesti. Näitä minulla on yhteensä neljä yksikköä, eli 16 vaihteelle. Kun sopivasti asettelee johdot, voi toteuttaa yhden tai pari ns. "vihreätä aaltoa".

- Viessmann 5550 kytkin valaistuksen ym. efektien ohjaamiseksi päälle/pois (yksi yksikkö jälleen neljälle valaistuspiirille). Yksi yksikkö sisätää siis 4 vipukatkaisinta jonkun esim. valaistuspiirin päälle/pois laittamiseksi. Tuossa ei ole merkkivaloja.

- Noiden lisäksi käytän lisäksi ratapohjassa reed-releitä, jotka aikaansaavat esim.jonkun ääniefektin erillisen äänigeneraattorin kautta kun veturi ylittää sen releen. Noi reed-releet toimivat siis magneettisesti ja vaativat sen, että vetureiden pohjaan liimataan jokin hyvin pieni tehokas magneetti (neodyymi sellainen). Lisäksi radassani on myös yksi valokennolla toimiva ääniefektien ym. laukaisia. Eli kun juna ohittaa valokennon, niin käynnistyy tietty asemakuulutus. Tämä on kuitenkin meikäläisellä osoittautunut hieman epävarmaksi verrattuna niihin rataan upotettuihin reed-releisiin. Niin, ja kaikki nämä verneet ovat tietty tekniikaltaan täysin analogisia.

Eli niin kauan kun koko rata ei ole tietokoneohjattu tai muutoin automatisoitu niin, en ole nähnyt suurempaa lisäarvoa esim. vaihteiden digitalisoimiseksi.

Nyt olen tosin toteuttamassa uutta H0 rataa ja siinä kovasti pähkäilen, josko lähtisin täysin digitielle ja tietokoneohjaukseen, eli koko radan toiminta olisi ihan "napin takaa"?


Terkuin "odi" ja muut ja tervetuloa hyvän harrastuksen pariin, toivoo
Kentsu
Vastaa Viestiin