Control Unit probleemaa

Keskustelua radan ja rakennusten sähköistämisestä. Digitaali / analogi järjestelmistä, vaihdemoottoreista ym.

Valvojat: jhr, Hermanni

Pullover
Ratavartija
Viestit: 17
Liittynyt: 23.08.2014 19:49

Control Unit probleemaa

Viesti Kirjoittaja Pullover »

Tervehdys! Kuka ystävällinen sielu kertoisi, että miten vaihdetaan veturin tehdasosoite toiseksi Control Unitissa? Vähän tylsää kun jo kolme veturia on samalla numerolla...
Ja toinen ongelma - miten tehdään se kiihtyvyys / hidastuvuus-asetus? Ohjekirjaa minulla ei ole. Latasin manuaalin pdf;nä netistä, mutta en siitä tajunnut paljoakaan. ..
Kiitos!
Juke
Konduktööri
Viestit: 54
Liittynyt: 10.01.2009 21:27

Re: Control Unit probleemaa

Viesti Kirjoittaja Juke »

Minkä merkkinen tämä control unit on? Ei sano mulle mitään pelkkä control unit.
Pullover
Ratavartija
Viestit: 17
Liittynyt: 23.08.2014 19:49

Re: Control Unit probleemaa

Viesti Kirjoittaja Pullover »

Ah, sorry, siis Märklin Control Unit. Sellanen valkoinen neliskanttinen koppa, musta paneeli jossa pieniä punaisia nappeja ;) Nykyään jo aika vanhentunut systeemi varmaan...
JuhaTelimaa
Lämmittäjä
Viestit: 110
Liittynyt: 11.01.2007 16:36

Re: Control Unit probleemaa

Viesti Kirjoittaja JuhaTelimaa »

Riippuu dekooderin tyypistä kuinka ohjelmointi tehdään. Siis mitkä veturit tai dekooderit on kyseessä?
Avatar
Brakeman
Ratavartija
Viestit: 20
Liittynyt: 10.11.2013 23:53

Re: Control Unit probleemaa

Viesti Kirjoittaja Brakeman »

Tässä pitäisi olla Märklin 6021 Control Unitin käyttöohje:

https://static.maerklin.de/damcontent/e ... 542461.pdf

Vanhemmissa Märklin vetureissa on DIP switchit, joilla osoite valitaan. Veturin mukana tulevassa ohjevihkosessa on myös listattu mikä osoite on asennettu tehtaalla. Jos veturissasi on esim. ESUn dekooderi, siinä ei ole DIP switchia ja se ohjelmoidaan 6021 boxilla. Ohjeet löytyy ESUn weppisivulta.
6021 on vanha, mutta edelleen toimiva ja nykyaan tosi edullinen.

Nuo sinun dekooderisi ovat ns. fx dekoodereja eikä niissä ole muita funktioita joihin tarvitsisit jonkun kalliimman ohjauslaitteen.

CV - configuration value - on dekooderin chippiin tallentuva arvo. CV 1 on dekooderin osoite,joka sinun vetureissasi on tuo 24. Vaihda toiseen osoitteeksi joku muu ohjeiden mukaan.


Terveisin,
Juha
Viimeksi muokannut LOK, 17.12.2017 06:42. Yhteensä muokattu 5 kertaa.
Syy: Linkki vaihdettu toimivaan.
Era III DB & US Southwest transition era.
http://www.youtube.com/user/BrakemanHO/videos
Pullover
Ratavartija
Viestit: 17
Liittynyt: 23.08.2014 19:49

Re: Control Unit probleemaa

Viesti Kirjoittaja Pullover »

Veturit ovat keväällä uusina ostetut sähkikset 36606 ja 36600, My World - sarjaa. Kummankin tehdas osoite on 24, mikä on siis tylsä juttu. Joo, ton dip switch - jutun löysinkin, mutta 6021 ohjeessa ei muuta ohjelmointiohjetta olekaan. Eli siis varmaan siksi kun silloin ei ollut muuta tapaa kuin switchit? Niin, vielä vetureihin - en tiedä mitä dekooderia Märklin noissa uusissa käyttää..?
Pullover
Ratavartija
Viestit: 17
Liittynyt: 23.08.2014 19:49

Re: Control Unit probleemaa

Viesti Kirjoittaja Pullover »

Kiitos kiitos! ..Tämä vaan - mitä tarkoittaa ´.
Enter the CV number for the parameter to be changed (=> List in your M84 instructions)..???
Mikä on esim CV numero..?
kari-g
Lämmittäjä
Viestit: 217
Liittynyt: 21.05.2007 22:38

Re: Control Unit probleemaa

Viesti Kirjoittaja kari-g »

Latasit varmaankin väärän ohjeen.
Lataa se ylempi ohje.
Download Programmieranleitung

//kari-g
Pullover
Ratavartija
Viestit: 17
Liittynyt: 23.08.2014 19:49

Re: Control Unit probleemaa

Viesti Kirjoittaja Pullover »

No niin - nyt pääsin veturin osoitteenmuutoksessa sen verran pitkälle, että pystyn muuttamaan osoitteen. Vaihdon aikana veturi vilkuttaa valoja juuri niin kuin ohjeen mukaan pitääkin...mutta loppujen lopuksi veturi ei liiku. Ei valoja, ei inahdustakaan uudella osoitteella. Kokeilin muutaman numeron jälkeen Delta osoitteetkin ( miinus 24), mutta ei. Mutta kun muutan osoitteen alkuperäiseen 24:seen, niin toimii kuin enkeli?? Miksi ihmeessä ei ota uutta osoitetta vastaan? Yhtä lausetta en kyllä ohjeista tajunnut eli
13. Enter the next parameter setting from 6 or end with 14 - tossako vika? En vaan näe tuossa lauseessa mitään järkeä.. Oon jättänyt sen huomiotta, saanhan ilman sitäkin koodattua veturin esim os.28 -> 24.. pitääkö tässä laittaa kaksneloset myyntiin ja pitää vaan yksi itsellä..
kari-g
Lämmittäjä
Viestit: 217
Liittynyt: 21.05.2007 22:38

Re: Control Unit probleemaa

Viesti Kirjoittaja kari-g »

Jos kerran veturi toimii alkuperäisellä osoitteella 24, niin ilmeisesti osoitteen muuttaminen ei ole onnistunut.
----
Minä ymmärtäisin kohdan 13 niin, että jos haluat jatkaa ohjelmointia, niin palataan kohtaan 6, jossa siis valot vilkkuvat hitaasti. Syötetään uusi CV, niksaus nuolinapista, CV:n arvo, niksaus nuolinapista jne.

Jos (ja kun) ohjelmointi halutaan lopettaa, niin painetaan STOP ja sen jälkeen GO.

Ko. dokun lopussa olevassa piirroksessa ymmärtääkseni ohjelmoidaan veturin numeroksi 10.

//kari-g
Pullover
Ratavartija
Viestit: 17
Liittynyt: 23.08.2014 19:49

Re: Control Unit probleemaa

Viesti Kirjoittaja Pullover »

No niin, nyt homma pelaa! Osoitteenmuutokset ja kiihtyvyys/hidastuvuus ohjelmointia myöten. Virheeni oli se, että tarjosin muutettavaksi veturin tehdasosoitetta eli 24 vaikka olisi pitänyt laittaa 01. No nyt oon taas pikkasen viisaampi. Suurkiitokset linkistä ja neuvoista! Iso käsi!
Vastaa Viestiin