Ei pitäisi välkkyä.

Keskustelua radan ja rakennusten sähköistämisestä. Digitaali / analogi järjestelmistä, vaihdemoottoreista ym.
Psi
Lämmittäjä
Viestit: 242
Liittynyt: 24.02.2007 12:32

Re: Ei pitäisi välkkyä.

Viesti Kirjoittaja Psi » 11.03.2014 20:32

sanoaskosano kirjoitti:Kulkutie purkautuu kun mikä tahansa junan sijaintia ilmaiseva laite aktivoituu/deaktivoituu.
Mä en ilmeisesti osaa kysyä asioita oikein. Kysytääs vielä:

Junan kulkutie vie kahden vaihteen kautta, ja kumpikin on omia erillisiä raidevirtapiirejään. Kun juna jättää ensimmäisen vaihteen mutta ei jälkimmäistä, niin vapautuuko ensimmäinen vaihde tässä vaiheessa toisen kulkutien käyttöön, vai jääkö tuo ensimmäinen vaihde edelleen osaksi alkuperäistä kulkutietä, kunnes juna saapuu kokonaisuudessaan maaliraiteelle? Toisn sanoen: Muuttuuko ensimmäisen vaihteen ilmaisin punaisesta pimeäksi vai valkoiseksi, kun juna jättää tuon ensimmäisen vaihteen?

pekka

sanoaskosano
Konduktööri
Viestit: 66
Liittynyt: 23.09.2007 22:15

Re: Ei pitäisi välkkyä.

Viesti Kirjoittaja sanoaskosano » 11.03.2014 21:34

Minulla on Märklin C raiteet ja toinen kiskot on eristetty, palaute on s88 moduuleilla. PoRhassa käyteään vaunuissa 20k vastusta ja ilmaisinmoduuleita jotka vievät palutteen Loconet väylään ja edelleen keskusyksikköön.
Kulkutie voidaan asettaa siten että kun vaihdekuja vapautuu niin kulkutie purkautuu. SpDrS60 simulaatio voidaan laittaa toimimaan esikuvan mukaisesti mutta pienoisrautatiessä täytyy hieman tinkiä "junaturvallisuudesta" ettei liikenne olisi liian jäykkää ja hidasta.

KLu
Konduktööri
Viestit: 86
Liittynyt: 07.12.2011 13:23

Re: Ei pitäisi välkkyä.

Viesti Kirjoittaja KLu » 17.03.2014 13:15

En ymmärtänyt ihan kaikkia detaljeja vielä. Esikuvan mukaisessa turvalaitesysteemissä täytyy junasta tulla "perä suojaan" eli ihan koko junan pitää olla "sisällä" tuloraiteellaan, ennen kuin kulkutie voidaan purkaa. Tällä estetään mahdollisuus, että toinen juna ajaisi tämän saapuneen junan viimeisen/viimeisten vaunujen kylkeen. Oletko omassa ratkaisussasi toteuttanut tämän näin, eli vaihteet pysyvät lukittuina kunnes viimeinenkin vaunu on poissa vaihdealueelta eli vaihdekujalta, vai tästä periaatteesta tinkien?


K.L.

sanoaskosano
Konduktööri
Viestit: 66
Liittynyt: 23.09.2007 22:15

Re: Ei pitäisi välkkyä.

Viesti Kirjoittaja sanoaskosano » 17.03.2014 19:37

Juuri kuten kirjoitit, eli kulkutie vapautuu kun vaihdekuja tai muu kulkutiehen liittyvä osuus aktivoituu/deaktivoituu ihan miten asetukset tehdään. Esim tulo-opastimelle johtava kulkutie vapautuu vasta kun viimeinen vaunu on ohittanut tulo-opastimen, vastaavsti asemalle tuleva kulkutie vapautuu kun juna on ohittanut vaihdekujan. Junakulkutietä ei voi muodostaa varatulle raiteelle sen sijaa vaihtotie muodostuu ja pitääkin varatulle osuudelle.
Viimeksi muokannut sanoaskosano, 17.03.2014 19:44. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

ealab
Veturinkuljettaja
Viestit: 1079
Liittynyt: 21.09.2007 09:49

Re: Ei pitäisi välkkyä.

Viesti Kirjoittaja ealab » 17.03.2014 19:41

Olisi pr:ssakin hyvä tuo KLu: mainitsema kulkutie-ehto. Yhtälailla se estäisi kahden kalliin pienoismallin "lattialle lentämisen". Että kun nuo vaihteet ovat lukittuina, niin ei saada tehtyä toista kulkutietä, joka olisi näistä vaihteista ja niiden asennoista riippuvainen. Kulkutien asetusehtoihin kuuluu "vahtia" mm. näitä ns. viholliskulkuteitä, niitä ei saa olla. Tämä voidaan tehdä perinteisellä systeemilläkin, että esim. rinnakkaisten kulkuteiden väliset vaihteet kääntyy aina samalla komennolla, ei olekaan järkeä käännellä kumpaakin erikseen, kun ne eivät millään kulkutielläkään ole "ristissä". Tästä saisi samalla automaattisesti ajosähköriippuvuuden ao. osuuksille. Siitä pieni leikekuva releohjatusta kotiradastani.
Liitteet
vkuja2.jpg
vkuja2.jpg (23.62 KiB) Katsottu 1437 kertaa

Psi
Lämmittäjä
Viestit: 242
Liittynyt: 24.02.2007 12:32

Re: Ei pitäisi välkkyä.

Viesti Kirjoittaja Psi » 18.03.2014 21:37

KLu kirjoitti:En ymmärtänyt ihan kaikkia detaljeja vielä. Esikuvan mukaisessa turvalaitesysteemissä täytyy junasta tulla "perä suojaan" eli ihan koko junan pitää olla "sisällä" tuloraiteellaan, ennen kuin kulkutie voidaan purkaa.
Vapaakytkentäinen releasetinlaite (esim DrS - Drucktastestellwerk Siemens) ja releryhmäasetinlaite, eli spurplan-asetinlaite (SpDrS - Spurplan Drucktastestellwerk Siemens ) eroaa rakenteellisesti kovasti toisistaan.

Vapaakytkentäisen releasetinlaitteen rakentamisen yhteydessä päätetään etukäteen kulkutie-ehdoista: mitkä vaihteet pitää kääntää ja mitkä raideosuudet tulee olla vapaana yms. Asetinlaite rakennetaan siis räätälöidysti. Releryhmä- eli spurplan-asetinlaitteessa valmiit vaihde- ja opastinreleryhmät kytketään ratakaavion mukaisesti pistokeliitäntäisin "ohjelmointkaapelein" toisiinsa. Jos ratapihalle tulee uusi vaihde, kytketään uuden vaihteen releryhmä ratakaavioon näiden ohjelmointikaapeleiden avulla. Vapaakytkentäisessä releasetinlaitteessa joudutaan todennäköisesti tekemään suuriakin muutoksia. Luotaessa kulkutie kahden pisteen välille releryhmäasetinlaite etsii itsenäisesti reitin pisteiden välille.

Vapaakytkentäinen releasetinlaite purkaa kulkutien vasta kun kaikki kulkutien raideosat on tulleet varatuiksi ja vapaiksi (maaliraidetta lukuunottamatta). Asetinlaitetaulussa kulkutietä kuvaava valkoinen valojuova muuttuu junan kohdalla punaiseksi ja junan jäljessä jälleen valkoiseksi, kunnes kulkutie kerralla kokonaisuudessan purkautuu. Releryhmäasetinlaitteessakin kulkutien raideosuuksien tulee vuorollaan (ja tietyssä järjestyksessä) tulla varatuiksi ja vapaiksi. Kulkutie kuitenkin vapautuu sitä mukaa kun juna on jättänyt osuuksia taakseen, eli valojuova ei (yleensä) palaudu valkoiseksi vaan sammuu junan jäljessä. Tämä ei tarkoita että toisen junan voisi lähettää edellisen perään, sillä kaikkien kulkutien raideosuuksien - maaliraide mukaanlukien - tulee olla vapaita kulkutien luomiseksi. On kuitenkin mahdollista tehdä uusi kulkutie joka kulkee jo vapautuneiden osuuksien kautta ennen kuin juna kokonaisuudessan on päässyt maaliraiteelle.

On tavallaan siis outoa että SpDrs 60 linux-sovellukselle pitää kertoa vapaakytkentäinen releasetinlaitteen tapaan etukäteen kuinka yhteys kahden pisteen välille on luotava, sillä tuollaista ei pitäisi releryhmä- eli Spurplan- (Sp) -asetinlaitteessa tarvita. Tuo sovellus siis tältä osin toimii kuten DrS, eikä kuten SpDrS. Halusin siis tietää purkaako asetinlaite kulkutien vaiheittain, kuten SpDrS-aetinlaite luonnossa tekee, vai yhdellä kertaa, kuten vapaakytkentäinen DrS-asetinlaite sen tekee.

pekka

Vastaa Viestiin