Märklin 7191 topparin valo

Keskustelua radan ja rakennusten sähköistämisestä. Digitaali / analogi järjestelmistä, vaihdemoottoreista ym.
Vastaa Viestiin
evi-53
Ratavartija
Viestit: 12
Liittynyt: 01.11.2013 08:14

Märklin 7191 topparin valo

Viesti Kirjoittaja evi-53 » 01.11.2013 08:24

Olen hankkinut vanhaa Märklin rataa 60- ja 70-luvuilta. Juna kiertää rataa, mutta en saa valoja 7191 toppareihin. Keltainen johto on kytketty ja lamput näyttävät ehjiltä. Kolme topparia pimeänä. Mistä voisi etsiä vikaa. Tiedoista kiitollinen.

Yhdistin myös ensimmäisen vaihteen 5117 ohjekaavion mukaan. Myöskään vaihteeseen ei tule valoa, eikä se käänny. En ymmärrä tätä, voiko jossain olla katkos, vai pitääkö jotain eristää?

evi-53
Ratavartija
Viestit: 12
Liittynyt: 01.11.2013 08:14

Re: Märklin 7191 topparin valo

Viesti Kirjoittaja evi-53 » 02.11.2013 09:11

Nyt toimii. Ongelma oli kuitenkin yksinkertainen. Kytkin keltaisen johdon toiseen muuntajaan. Muuntaja olisi ilmeiseti pitänyt olla maadoitettu. Hmmm, kokeilin tätä kyllä aikaisemminkin.

ealab
Veturinkuljettaja
Viestit: 1077
Liittynyt: 21.09.2007 09:49

Re: Märklin 7191 topparin valo

Viesti Kirjoittaja ealab » 03.11.2013 08:47

Maadoitettu? Eikös Märklin-muuntajat ole suojaeristettyjä, niitä ei maadoiteta. Kytkitkö alunperin esim. päätepuskurin valojohdon saman ajomuuntajan kiinteään jännitelähtöön. Kyllä silloin pitäisi paluuvirtareitti olla ok ja valon palaa(radan peltipenkka muuntajaan ao. liittimeen (keskimmäinen?)yhdistettynä), jos junatkin liikkuu. Kulkeeko juna ylipäätänsä, jos ajosähkö otettaisiinkin tuosta kiinteästä lähdöstä.

Psi
Lämmittäjä
Viestit: 241
Liittynyt: 24.02.2007 12:32

Re: Märklin 7191 topparin valo

Viesti Kirjoittaja Psi » 04.11.2013 09:50

ealab kirjoitti:Maadoitettu? Eikös Märklin-muuntajat ole suojaeristettyjä, niitä ei maadoiteta. Kytkitkö alunperin esim. päätepuskurin valojohdon saman ajomuuntajan kiinteään jännitelähtöön. Kyllä silloin pitäisi paluuvirtareitti olla ok ja valon palaa(radan peltipenkka muuntajaan ao. liittimeen (keskimmäinen?)yhdistettynä), jos junatkin liikkuu. Kulkeeko juna ylipäätänsä, jos ajosähkö otettaisiinkin tuosta kiinteästä lähdöstä.
Luulen että kysyjä on kytkenyt alunperin toiseen muuntajaan vain keltaisen johdon vaihdelyhdyistä ja päätepuskimista, mutta ruskeaa "0"-johtoa ei ole kytketty muuntajien välillä. Maadoituksella kysyjä varmaan tarkoittaa juuri tuota ruskeaa 0-johtoa.

Kahden märklin-muuntajan käytössä piilee aina vaara! Onko sulla käytössäsi yleismittaria, jolla voi mitata vähintään 50 voltin vaihtojännitteitä? osaatko mitata mittarilla?

Kun molemmat muuntajat on töpselissä ja olet kytkenyt muuntajien ruskeat "0"-liittimet yhteen voit mitata jänniteen muuntajasta muuntajaan keltaisten "Z"-liittimien väliltä ("Z" niinkuin Zubehör - Lisälaitteet, voi olla myös "L" niinkuin Lampe - lamput). Jos jännite on vähäinen (alle 10 volttia) on kaikki kunnossa. Jos jännite on yli 30 volttia on toisen muuntajan töpseli kierettävä pistorasiassa toisinpäin.

Älä missään tapauksessa koske irrallisen töpselin piikkeihin, jos yksikään radan muista muuntajista on samaan aikaan töpselissä -- hengenvaara!!!

Suosittelen että kytket Märklin-muuntajasi töpseliin yhdellä mioniosaisella jatkojohdolla. Kun olet varmistanut että muuntajien keltaisten liittimien välillä ei ole jännitettä kun ruskeat maa-johdot on yhdessä, kannattaa muuntajien johdot teipata kiinni jatkojohtoon niin ettei niitä voi vahingossa irrottaa, ja kytkeä rataan sähkö aina vain jatkojohton töpselistä.

--
Ealab: Koska uusissa asunnoissa ei nykyään ole enää ns. "nollaluokan" pistorasioita, eli maadoittamattomia pistorasioita, on jotkut harrastajat luvattomasti vaihtaneet muuntajiin maadoitetun pistotulpan (Suko), ja samalla ehkä vaihtaneet kolminapaisen johdon, jonka suojamaa on kytketty muuntajan runkoon. En tiedä onko Märklinin peltikuoristen muuntajien "0"-banaanihylsy kytketty sisäisesti muuntajan runkoon. Jos näin on, ja muuntajat on molemmat näin muutettuja, toimii suojamaajohto "0"-johtona. Suomessahan ei pienoisrataa saa oikeasti maadottaa, eli Märklin-penkkaa ei saa kytkeä muuntajan ohi maadoitukseen, sillä radan penger tekee tilasta tai ainakin radan ympäristöstä vaarallisen. Jos lähistöllä on maadoittamattomaan pistorasiaan kytkettyjä viallisia maadoitettuja laitteita, joiden kuori voi eristysviasta johtuen olla jännitteinen, voi tällaiseen laitteeseen (vaikka juotoskolvi) ja raiteeseen yhtaikainen koskeminen olla kohtalokasta.

pekka

evi-53
Ratavartija
Viestit: 12
Liittynyt: 01.11.2013 08:14

Re: Märklin 7191 topparin valo

Viesti Kirjoittaja evi-53 » 07.11.2013 11:29

Juuri sitä tarkoitin. Rakennan Märklin-rataa ohjekirjan mukaan kahdelle veturille. Toinen saa sähkönsä raiteesta ja toinen ilmajohdosta. On selvästikin epäselvää, miten kytken muuntajat. Saksankielisestä ohjeesta ei asia selviä. Minulla on kaksi 30 VA muutajaa, joista toinen nyt käytössä. Juna kulkee ja vaihteet toimivat. Toisen muuntajan tehtävä vielä mietinnän alla. Sähkömittari minulla on, käyttö vaatii vielä opettelua.

ealab
Veturinkuljettaja
Viestit: 1077
Liittynyt: 21.09.2007 09:49

Re: Märklin 7191 topparin valo

Viesti Kirjoittaja ealab » 07.11.2013 17:04

Sähköturvallisuusmääräykset koskevat lelujakin, joiksi luetaan myös pienoisjunat. Näiden käyttöolosuhteet luetaan erittäin vaarallisiksi. Suojausmenetelminä vaaditaan mm. suojajännitettä, se toteutuu ajomuuntajissa. Myös suojaerotusta, sekin toteutuu. Siten muuntajien toisiot, lähdöt eivät saa olla tekemisissä suojamaadoitusten kanssa. Tehdastekoisissa muuntajissa. Eikä muutenkaan. Suojaerotetun laitteen(merkitään sisäkkäisin neliöin) verkkoliitännän voi kytkeä suojamaadoitettuun pistorasiaan, jos siinä on "litteä" pistoke. Sen sijaan vanhaa, pyöreätä pistoketta ei voi laittaa, eikä saa viilata sopimaan.
Kisko- ja ajolankavirroitus: Eri muuntajien nollat voidaan kytkeä yhteen, radan paluuvirtareittiin/-kiskoon= peltipenkka ja kiskot, tai muoviradan kiskot. Toisesta muuntajasta ajosähkö radan keskikiskoon, toisesta ajolankaan. Nämä ei sitten saa olla muuten yhdessä. Esim. jos myös itse ajolankapylväät olisi jännitteisiä, nämä täytyy pitää erillään peltipenkasta. Veturitkin pitää vain olla siten kytkettyjä*, että niissä ei yhdisty eri virroitukset. *Veturin sisäinen valintakytkin?.
Kotiradassani (DC) on raiteiden toinen kisko yhteinen "miinus" (ja sillä erillinen paluuvirtajohdotuslenkki). Siihen on kytketty myös vaihteiden vaihtosähkökäytön nolla, sekä valaistuksien miinus. Soppaa ei mitenkään kiusaa raiteiden napaisuusmuutokset, koska niidenkin sähkö tulee erillisiltä virransyötöiltä.
Omassa on, kuin myös Mä-radassa olisi periaatteessa hyvä käyttää erillistä paluuvirtajohdotuslenkkiä, johon kerättäisiin, kytkettäisiin radan paluuvirtakisko määrävälein ja sitä voisi käyttää valaistuksen, vaihteiden käännön nollana, miinuksena, näiden erillisine virtalähteineen.

evi-53
Ratavartija
Viestit: 12
Liittynyt: 01.11.2013 08:14

Re: Märklin 7191 topparin valo

Viesti Kirjoittaja evi-53 » 08.11.2013 15:36

Kiitos informaatiosta.

Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailija