Opastimia tekemässä

Keskustelua radan ja rakennusten sähköistämisestä. Digitaali / analogi järjestelmistä, vaihdemoottoreista ym.

Valvojat: jhr, Hermanni

Avatar
Jaska
Asemapäällikkö
Viestit: 585
Liittynyt: 09.01.2007 10:58

Opastimia tekemässä

Viesti Kirjoittaja Jaska »

Opastinjärjestelmä on työn alla. Elektroniikan salat alkaa jo kohta pikkuhiljaa aueta ja vanha tietokone saa tuota pikaa sellaiset lisävermeet printteriporttiin, että vissiin kaikki kuviteltavissa olevat sähköaparaatit: valot, moottorit ja "hilavitkuttimet" saa ohjattua nätisti haluamallaan tavalla. Nyt siis päästään tekemään itse opastimia! Messinkiäkin tuli jo hankittua.
Mistähän saisin mittoja suomi-opastimiin? Ei kiinnosta tämä viimeisin malli vaan 70-80 lukua jäljittelevä? Junaturvallisuussäännössä on kuvat opastimista, mutta ei mittakaavassa eikä mitään mittoja pylväästä jne.
Olikos joku sellainen kerhokin olemassa, jossa harrastetaan nimenomaan opastimia? Muistelen joskus nähneeni pr-päivillä. Heillä luulisi olevan kaikki tieto niistä. Vai olisiko jossain julkaisussa teknisiä piirustuksia opastimista?
Avatar
mudhoney
Lämmittäjä
Viestit: 351
Liittynyt: 12.06.2007 13:32

Viesti Kirjoittaja mudhoney »

Ko. yhdistyksellä tarkoittanet Raiderele Ry:tä? Heillä ainakin opastimiin ja turvalaitteisiin liittyvää kalustoa on, varmaan myös piirustuksia ja mittojakin.
Avatar
Jaska
Asemapäällikkö
Viestit: 585
Liittynyt: 09.01.2007 10:58

Viesti Kirjoittaja Jaska »

Kiitos vinkistä!
En muista oliko kyseessä juuri tämä yhdistys, mutta luulen niin. Heillä oli mm. Tampereen pienoisrautatiepäivillä Fabriikissa joku hieno oikea opastin näytillä. Onkohan heillä nettisivua?
jhr
Asemapäällikkö
Viestit: 409
Liittynyt: 07.02.2006 18:34

Viesti Kirjoittaja jhr »

mites on lähtenyt opastimien teko sujumaan? Itselläkin sama homma edessä eli kerro kun aloittelet väsämään, niin otan oppia :)
Avatar
Jaska
Asemapäällikkö
Viestit: 585
Liittynyt: 09.01.2007 10:58

Viesti Kirjoittaja Jaska »

Piirustukset ja materiaalit "vanhanmallisiin" opastimiin on hommattuna. Teen metalliosat vissiin messingistä. Suunnitelma opastinten sijoitusta varten on myös laadittuna. Tarkoitus on tehdä pätkä linjasuojastusta ja asemalle pääopastimia.
Elektroniikkaprojekti on ollut vähän jumissa mystisen ongelman takia. Vehje kuumenee vaikka kuormaa ei ole. Varmaan joku oikosulku tms. Mullahan on tarkoituksena pistää vanha PC ohjailemaan siirtoketjurekisteriä, josta saisi outputteja kaikenlaisiin tarpeisiin, muuhunkin kuin opastimiin. Menen huomenna tutustumaan erään tutun kutsumana Helsingin liikenteenohjauskeskukseen, niin voi tulla uusia ideoita opastinten sijoitteluun ja toiminnalliseen puoleen.
jhr
Asemapäällikkö
Viestit: 409
Liittynyt: 07.02.2006 18:34

Viesti Kirjoittaja jhr »

Opastimien rakentaminen vielä menee sutjakkaasti, mutta mulla töksii tuo tietokoneen yhistäminen eli jahka siihen asti pääsen niin joutuu kyllä kyseleen neuvoa :D
Mulla on yks vanha läppäri jota siihen vois käytää.
Avatar
Jaska
Asemapäällikkö
Viestit: 585
Liittynyt: 09.01.2007 10:58

Viesti Kirjoittaja Jaska »

Mun nettisivulla on jonkinlainen kaavio, mutta en uskalla sitä vielä varauksetta suositella, koska homma on vielä kesken.
http://www.tamk.fi/~aumjaa/rata/lpt-kaavio.pdf
Se kaiketi ainakin pitäisi toimia. Toinen ongelma on softa, jota en ole vielä miettinyt. Sen verran olen testannut, että ohjelmointiin käyttämäni ikivanha Turbo C osaa ainakin ojata tuota printteriporttia. Meinaan tehdä alkeellisen DOS-ohjelman joka jollain mahdollisimman simppelillä tavalla ohjailee tilannetta opastimissa ja kenties myös vaihteissa.
Psi
Lämmittäjä
Viestit: 331
Liittynyt: 24.02.2007 12:32

Viesti Kirjoittaja Psi »

Jaska kirjoitti:Mun nettisivulla on jonkinlainen kaavio, mutta en uskalla sitä vielä varauksetta suositella, koska homma on vielä kesken.
http://www.tamk.fi/~aumjaa/rata/lpt-kaavio.pdf
Jos saat suoraan kirjoitettua ja luettua rinnakkaisporttia (portista 378h) niin varmaan saat myös luettua prntterin statuksen (portista 379h) niin että saat dataa sisään tekemällä vastaavan ketjun 4014 tai 4021 siirtorekistereillä. Voit käyttää yhteistä kelloa ja strobea ja tuot vaan sisääntulevan datan rinnakkaisportin /ack, /pe tai /busy input-pinniin.

Muista myös ottaa huomioon CMOS-pirien hitaus, ne ei ole mitään gigahertsilaiteita! Oheisen datalehden mukaan viidellä voltilla ei pidä mennä piirejä rääkkäämään yli 1,5 MHz kellotaajuudella.

http://www.onsemi.com/pub/Collateral/MC14014B-D.PDF

Kerro kuinka homma etenee!

Jos teet DOS-sovelluksen niin sun lienee syytä bootata kone DOSsiin, sillä Windows ei anna sulle kovin helpolla pääsyä rautatason printteriporttiin.

pekka
Avatar
Jaska
Asemapäällikkö
Viestit: 585
Liittynyt: 09.01.2007 10:58

Viesti Kirjoittaja Jaska »

Tällä hetkellä mulla on kasassa tuosta pdf-kaaviosta vasemmalta ensimmäiseen katkoviivaan saakka oleva osa. En ole liittänyt vielä LPT-porttiin mitään. Kun kytken virran, tuo regulaattori kuumiaa aika paljon ja mielestäni sen ei pitäisi kuumeta juuri ollenkaan. Eihän opton CNY17-2 pitäisi laskea mitään läpi, kun homma ei ole kiinni KPT-portissa... Mulla lienee jossain oikonen, mutta en yleismittarilla vielä löytänyt vikakohtaa.
Psi
Lämmittäjä
Viestit: 331
Liittynyt: 24.02.2007 12:32

Viesti Kirjoittaja Psi »

Jaska kirjoitti:Tällä hetkellä mulla on kasassa tuosta pdf-kaaviosta vasemmalta ensimmäiseen katkoviivaan saakka oleva osa. En ole liittänyt vielä LPT-porttiin mitään. Kun kytken virran, tuo regulaattori kuumiaa aika paljon ja mielestäni sen ei pitäisi kuumeta juuri ollenkaan. Eihän opton CNY17-2 pitäisi laskea mitään läpi, kun homma ei ole kiinni KPT-portissa... Mulla lienee jossain oikonen, mutta en yleismittarilla vielä löytänyt vikakohtaa.
Millainen virtalähde sulla on? Tuleehan siitä tasasähköä? Onhan se kunnon tasasähköä (elektrolyyttikonkka jossain suodattamassa)? Olethan varma virtalähteen napaisuudesta?

Onhan sulla regulaattori ihan varmasti 7805 eikä 7905 (negatiivinen). Jos sulla on pieni signaalitransistorikotelossa (TO-92) oleva 78L05 niin sen jalkajärjestys ei ole sama kun isossa TO-220 kotelossa olevassa, jonka kuva sulla näyttää olevan kytkiksessäsi.

Onhan optoerottimet kannalla kiinni? Jos on, niin ota piirit pois ja kokeile lämpiääkö regulaattori ilman piirejä? Voipi olla regulaattori kypsä! Pane kytkentään joku merkkilamppu tai LED niin näet pelittääkö virtalähde ylipäänsä.

Miksi et pane vaikka tavan 4,5 voltin patteria tuohon ilman regulaattoria, niin pääset kokeilemaan -- jos C-MOS-piirit on tavan C-MOS-piirejä niin niillähän on aika laaja jännitealue.

pekka
Avatar
Jaska
Asemapäällikkö
Viestit: 585
Liittynyt: 09.01.2007 10:58

Viesti Kirjoittaja Jaska »

Psi kirjoitti:Millainen virtalähde sulla on?
Muuntaja, jossa on säädettäviä jännitteitä puolentoista voltin välein. Siitä olen ottanut 9V (mittarilla näyttää ~8V), josta regulaattorilla alaspäin.
Psi kirjoitti:Tuleehan siitä tasasähköä?
Tulee, tai on ainakin tullut
Psi kirjoitti:Onhan se kunnon tasasähköä (elektrolyyttikonkka jossain suodattamassa)? Olethan varma virtalähteen napaisuudesta?
Olen lisännyt siihen elektrolyyttikonkan ja navat on mielestäni oikein päin.
Psi kirjoitti:Onhan sulla regulaattori ihan varmasti 7805 eikä 7905 (negatiivinen).
On 7805
Psi kirjoitti:Jos sulla on pieni signaalitransistorikotelossa (TO-92) oleva 78L05 niin sen jalkajärjestys ei ole sama kun isossa TO-220 kotelossa olevassa, jonka kuva sulla näyttää olevan kytkiksessäsi.
Mutta se antoi pelkiltään kytkettynä nätisti 5V ihan niinkuin pitikin. Nyt se antaa enään jotain alle 4V ja kuumiaa reippasti. Taitaa kulkea aika iso virta läpi jostain kautta maihin. Sen pitäisi olla ylivirtasuojattu. Eikös se silloin pitäisi napsauttaa sähköt poikki, jos virtaa on liikaa? Vai rajoittaako se virran johonkin maksimiin tuossa tilanteessa?
Psi kirjoitti:Onhan optoerottimet kannalla kiinni?
No eipä ole. Olisinkohan onnistunut tuhomaan jonkun niistä juottaessani vähän väärän kokoisella kolvilla... Silloinhan se voisi laskea läpi virtaa. Varmaan asia selviäsi mittaamalla resistanssia opton antopuolelta?
Psi kirjoitti:Jos on, niin ota piirit pois ja kokeile lämpiääkö regulaattori ilman piirejä? Voipi olla regulaattori kypsä! Pane kytkentään joku merkkilamppu tai LED niin näet pelittääkö virtalähde ylipäänsä.
Taidan juotella auki ja testata ja kasata uusiksi koko homman... Ei siinä vielä onneksi kovin montaa osaa ole tähän mennessä. :D
Vastaa Viestiin