Märklin "yskäisee" vaihteessa

Keskustelua radan ja rakennusten sähköistämisestä. Digitaali / analogi järjestelmistä, vaihdemoottoreista ym.

Valvojat: jhr, Hermanni

jokkep
Ratavartija
Viestit: 19
Liittynyt: 26.09.2019 20:57

Re: Märklin "yskäisee" vaihteessa

Viesti Kirjoittaja jokkep »

kari-g:lle nyt kiitos pyöräasian ottamisesta esille. Tämä nimittäin näyttäisi olleen ongelman syy. Mittailin veturin laippavälejä ja totesin, että olen aikaisemmin veturia rempatessa laittanut pyörät takaisin liian kapealle. Juoksutelin pyörissä laippaväli oli n. 14,1mm, mutta vetopyörissä kahdellakin akselilla vain 13,5mm. Säädin välit tuohon 14,1 mm:iin ja kas, veturi kulkee vaihteessa täysin ongelmitta. Ajelin kymmeniä koekierroksia ja vaihteissa sinne ja tänne, mutta mitään häiriötä ei esiintynyt. Tästä oppineena muistanen jatkossa tarkistaa raidevälit huolella, jos pyöräkertoja joutuu jostain syystä käsittelemään. Tein saman tarkistuksen ja säädön myös toiseen veturiin ja silläkin esiintyneet pikkuhäiriöt tuntuvat poistuneen. Se on pienoisrautatiellä pienestä kii...
Tästä keskustelusta tuleekin mieleen, että mitäs jos Märklinradalle hommaa jonkun muun valmistajan (kaksikisko)vaunukalustoa, tuleeko sen kulussa jotain ongelmia? Jos kerran pyöräkertojen mitoitus on kovin erilainen, niin joutuuko vaihtamaan pyörästöt? Ja onko tällainen vaihto edes mahdollinen, miten akseleiden kiinnitys yms sopeutuu? Tuossahan PeS jo hyvin valotti asiaa, mutta käytännön kokemuksia ja tietoutta olisi kiva kuulla.
kari-g
Lämmittäjä
Viestit: 188
Liittynyt: 21.05.2007 22:38

Re: Märklin "yskäisee" vaihteessa

Viesti Kirjoittaja kari-g »

Hienoa, että ongelma ratkesi. :D
//kari
PeS
Veturinkuljettaja
Viestit: 867
Liittynyt: 17.12.2007 10:03

Re: Märklin "yskäisee" vaihteessa

Viesti Kirjoittaja PeS »

jokkep kirjoitti: 10.01.2021 15:09 Tästä keskustelusta tuleekin mieleen, että mitäs jos Märklinradalle hommaa jonkun muun valmistajan (kaksikisko)vaunukalustoa, tuleeko sen kulussa jotain ongelmia? Jos kerran pyöräkertojen mitoitus on kovin erilainen, niin joutuuko vaihtamaan pyörästöt? Ja onko tällainen vaihto edes mahdollinen, miten akseleiden kiinnitys yms sopeutuu?
Ongelmia voi olla tiedosssa, jos yrittää käyttää kaksikiskopyöräkertoja sellaisenaan Märkklinin vaihteissa — ilman säätämistä. Märklinin pyöräkertojen mitoitus on aivan omanlaisensa, kuten NEM-standardeja vertailemalla voidaan todeta. Jos kaksikiskovalmistajien kalustoa aikoo käyttää Märkilin-vaihteissa, niin optimaalisesti parasta olisi vaihtaa kalustoon Märklin-mitoitusta noudattavat pyöräkerrat. Osa kaksikiskovalmistajista tarjoaa Märklin-järjestelmä mukaisia vaihtopyöräkertoja. Niiden akseleiden pituus on passattu sopivaksi valmistajan kalustooon. Ainakin Roco valmistaa tällaisia vaihtopyöräkertoja.

Jos vaihtopyöräkertoja ei ole saatavilla halutulle akselipituudelle, niin silloin kaksikiskovalmistajan pyörät voidaan vetää akselilta ja painaa akselille Märklinin valmistama pyörät. Tässä tapauksessa on kuitenkin varmistettava myös se, että modattu pyöräkerta pääsee pyörimään vapaasti ripustuksessa. Näin ei aina ole, koska Märklinin pyöräkertojen laipat ovat monia kaksikiskopyöräkertojen laippoja syvemmät. Syvät laipat voivat ottaa kiinni vaunun tai telin rakenteisiin.

Kaksikiskopyöräkerran laippaväli voidaan myös säätää Märklinin mitoituksen mukaiseksi, jolloin fillari kulkee Märklinin vaihteista. Hyvä peukalosääntö on säätää kaksikiskovalmistajan pyöräkerran laippaväli 14,0 millimetriin. Tästä voi tarvittaessa lähteä levittämään laippaväliä, jos pyöräkerta takkuilee vaihteessa. Tällä tavalla säätämällä olen saanut jopa amerikkalaisen RP25/110 kulkemaan Märklinin C-vaihteesta.

Kaksikiskopyöräkerrat eivät kuitenkaan ole mitoitukseltaan parhaat mahdolliset Märklinin vaihteisiin. Ne saa monesti kyllä kulkemaan vaihteista, mutta koukkimista ja ja siitä aiheutuvaa kaluston huojahtelua voi ilmetä, kun matalalaippainen pyörä nuupahtaa vaihteen risteyksessä. Tästä ei välttämättä ole toiminnallista haittaaaa, mikäli kalusto pysyy kiskoilla.
kari-g
Lämmittäjä
Viestit: 188
Liittynyt: 21.05.2007 22:38

Re: Märklin "yskäisee" vaihteessa

Viesti Kirjoittaja kari-g »

Märklin -yhteensopivia vaihtopyöriä löytyy esim. täältä:
https://www.modellbahn-radsatz.de/h0/ra ... /index.php

Valitettavasti sivut ovat vain saksaksi.

Pieni tulkkaus:
Wechselstrom = vaihtovirta
H0 Präzisionsradsätze-Metallradsätze ( Messing ) nach NEM
Tarkkuuspyöräkertoja - metallipyörät (messinkiä) NEM normin mukaan

Pyörät eivät ole "alkuperäisiä varaosia" ...
Unsere Radsätze sind keine "Original-Ersatzteile" ...

Die Spurkranzhöhe beträgt bei allen Radsätzen 1,3 mm
Kaikkien pyöräkertojen laippakorkeus 1,3 mm

Wellendurchmesser: 2,0 mm
Akselin halkaisija 2,0 mm

Radscheibenbreite: 3,0 mm
Pyöränkiekon leveys 3,0 mm

Radsätze sind nicht isoliert!
Pyöriä ei ole eristetty!
....
Lkdm = pyöräkiekon halkaisija (siis ilman laippaa)
Vastaa Viestiin