Ledivalot Märklinin digitaaliin

Keskustelua radan ja rakennusten sähköistämisestä. Digitaali / analogi järjestelmistä, vaihdemoottoreista ym.

Valvojat: jhr, Hermanni

Vastaa Viestiin
jokkep
Ratavartija
Viestit: 14
Liittynyt: 26.09.2019 20:57

Ledivalot Märklinin digitaaliin

Viesti Kirjoittaja jokkep »

Selittäkääpä nyt kansantajuisesti - jotka tiedätte - millainen rakennelma pitää kasata, kun asentaa Märklinin veturiin ledit valoiksi? Kaikissa, tai suurimmassa osassa ledijuttuja, puhutaan vain kaksikisko- eli tasavirtakaluston asennuksista. Mitä huomioonotettavaa vaihtovirta aiheuttaa ledien asennukselle? Minä kun en oikein tiedä näistä sähköhommista, vastusarvoista, diodeista yms. mitään, niin selittäkääpä nyt "kädestä pitäen". Veturissa on siis Märklinin digitaalidekooderi 60760, jossa keltaiseen ja harmaaseen johtoon kytketään etu- ja takavalot. Jos ne valot on ledit, pitääkö olla jotain tasasuuntausdiodeja tms, että valot toimivat, eivät välky, eikä ledit poksahda. Muuta huomattavaa ledien asennuksessa?

ealab
Veturinkuljettaja
Viestit: 1190
Liittynyt: 21.09.2007 09:49

Re: Ledivalot Märklinin digitaaliin

Viesti Kirjoittaja ealab »

Tietääkseni deko, niin MM- kuin DCC-deko hoitaa valot tasasähköllä. Led tarvitsee etuvastuksen, joka kytketään sarjaan ledin kanssa. Led on diodi, se toimii vain oikeansuuntaisella virralla (johtaa). Vastuksella rajoitetaan ledin ottamaa virtaa, joka saa olla enintään 20mA. Periaatteessa vastusarvo lasketaan Ohmin lain perusteella, siten, että käyttöjännitteestä vähennetään ledin kynnysjännite ja siitä saatu jännite on laskemisen perusteena. Jos oikein tarkkoja ollaan. Yhtä hyvin voi laskea suoraan käyttöjännitteen perusteella, siinä vaan ledin virta jäisi hieman alemmaksi, ok. Mutta tämä virtamäärittely laskemalla on joutavaa, etuvastukseksi voi hyvin laittaa enempiä murehtimatta, laskematta 4k7-10k vastukset. Led-virta on vain mA-luokkaa, mutta nykyiset ledit palavat kirkkaasti.
Jos asiat ovat hakusessa, voisi netistä löytää tietoja, esim. ledin virta, tjms. Ohmin lakihan on koulussa opetettu?
Jotkut dekot eivät tykkää, jos valojen "maana" käytetään veturin runkoa. Siksi dekoissa on, muistaakseni yhteinen oranssi johdin valojen maita varten, vaikka itse asiassa se on plussa ja nuo ke ja ha ovat miinuksia, MM-dekoissa. DCC-dekoissa värit ovat yhteinen plus sininen ja miinukset ke (takavalot) ja valk. (etuvalot). Dekot ovat nykyään moniprotokollaisia, joten Märklin-systeemissä toimii DCC-deko* yhtälailla, erona vain johdinvärit.
*Paitsi jos moottorina on perinteinen kenttäkäämimoottori. Tosin tähänkin löytyy "vierasmerkkinen" deko, TAMS LD-W-32. Mutta on Märklinillä myös moottorimuunnossarjoja, joilla alkuperäinen AC-moottori muutetaan DC-moottoriksi. Se on suositeltavaa, koska DC-moottori on ominaisuuksiltaan eri luokkaa, kuin vanha AC-kenttäkäämimoottori. Näin Märklin-veturista tulisi sähköisesti samasysteeminen, kuin 2-kiskoveturitkin. Ja tuo deko 60760 on vain DC-moottorille sopiva! Lisää tietoa tuosta netistä: "Märklin 60760"-haulla.

jokkep
Ratavartija
Viestit: 14
Liittynyt: 26.09.2019 20:57

Re: Ledivalot Märklinin digitaaliin

Viesti Kirjoittaja jokkep »

Riittänee siis, että kytkee ledin vastuksen kautta suoraan dekon piuhaan. Pitääkö huomioida jotain, jos keulalla on kolme valoa. Nämä voinee kytkeä rinnan ja koko paketti dekooderin piuhaan? Veturissa moottori on "uudistettu" digitalisoinnin yhteydessä. Tuossa Märklinissähän tulee pakettina sekä dekooderi, että moottorin palikat muutosta varten, käsittääkseni digikamat eivät edes toimi vanhalla koneella. Moottoripuolen osalta kaikki on ok, mutta tämä valojen uudistaminen on vähän tuntemattomaan loikkaamista. Kas kun siihen ei ole kehitetty mitään valmispaketteja tuon mootorin digitalisoinnin tapaan, vaan hommat pitää hoitaa ns. irto-osilla.

ealab
Veturinkuljettaja
Viestit: 1190
Liittynyt: 21.09.2007 09:49

Re: Ledivalot Märklinin digitaaliin

Viesti Kirjoittaja ealab »

Ei siinä muuta, kuin pitää rungon vaan erillään valoista. Suositan kullekin ledille omaa etuvastusta, näitä, Led-vastus"paketteja" voi sitten kytkeä rinnan. Kuvassa erään Dv12:n valot, 2-värisin ledein. Yksinkertaisemminkin voi tehdä, mutta tämä paketti istui hyvin paikkaansa. Toinen kuva tyypillisestä muutoksesta. Huomaa ylemmässä kuvassa (Märklin V200)johdinvärit. Ledien kytkeminen, kuvassa myös punaiset takavalot. Pu/va-puskinvaloille on tässä yhteiset etuvastukset. Keskimmäinen led on ylävalo. Takavalot kytketään samaa johtimeen, kuin etuvalotkin ja päinvastoin. Sininen johdin (DCC:n mukaan) = oranssi (MM:n mukaan) ja nuo 2 johdinta kelt ja harm. suunnan mukaisesti.
Liitteet
aa.png
aa.png (2.37 KiB) Katsottu 1322 kertaa
PB190950abc.png
PB190950abc.png (467.22 KiB) Katsottu 1325 kertaa
20180427_184422ab.png
(931.81 KiB) Tiedosto ladattu 304 kertaa

ealab
Veturinkuljettaja
Viestit: 1190
Liittynyt: 21.09.2007 09:49

Re: Ledivalot Märklinin digitaaliin

Viesti Kirjoittaja ealab »

Katsopa vähän vanhempi juttu: "veturin led-valot"

jokkep
Ratavartija
Viestit: 14
Liittynyt: 26.09.2019 20:57

Re: Ledivalot Märklinin digitaaliin

Viesti Kirjoittaja jokkep »

Nyt törmäsin vähän oudompaan juttuun. Olen muokannut Märklinin höyryveturia muistuttamaan edes etäisesti suomalaista höyryä, maalaamalla lähinnä. Tein muutoksen etuvaloihin, eli poistin käytöstä Märklinin ylävalon, joka on kattilan luukussa (saksalaiseen tapaan) ja rakentelin ylälyhdyn kattilan päälle. Laitoin siihen ledin, mutta nyt se ei suostu toimimaan. Ledi on ehjä, toimii paristolla kokeillessa. Mutta ei toimi veturissa. Veturin omat valot toimii, siis ne kaksi alavaloa, joissa on alkuperäinen hehkulamppusysteemi. Ledi ei toimi edes yksinään kytkettynä dekooderiin, saati veturin alkuperäisvalojen kanssa. Dekooderi on 60760, siis se jälkiasennettava yksinkertainen muunnosssarjan laite. Veturin alkuperäisvalot siis toimii normaalisti. Olen kokeillut kytkeä maan sekä dekooderin oranssiin piuhaan ja myös suoraan maakytkentään rungossa. Ei vaikutusta.
Olen vastaavilla ledeillä rakennellut valot lättähättuun, jossa homma toimii samalla dekooderilla aivan kuten pitääkin. Mikähän tässä nyt on vikana? Olen kokeillut johtoliitosten juotoksetkin jo useampaan kertaan uusiksi, mutta ei vaikutusta.

jokkep
Ratavartija
Viestit: 14
Liittynyt: 26.09.2019 20:57

Re: Ledivalot Märklinin digitaaliin

Viesti Kirjoittaja jokkep »

No niin, ratkaisu oli helpompi kuin ilmeinen, tarvitsi vaan tauon ja tuumaustunnin. Olin kytkenyt ledit väärinpäin, siitä ongelma.
Mutta nyt tuli uusi ongelma; nyt valo palaa koko ajan. Jos sammutan valot ohjaimesta, sammuvat kyllä alavalot. mutta ylävalo jää palamaan, kuitenkin hiukan "värisemällä". Kytkentä on nyt niin, että ledi on kytketty dekooderin harmaaseen ja oranssiin. Alkuperäiselle hehkulampullehan menee vain yksi johto (harmaa) ja maana on veturin runko. Pitäisikö ledikin nyt maattaa runkoon? Paras ratkaisu tietenkin olisi korvata myös alavalot ledeillä, joka ratkaisisi varmaankin kaikki ongelmat. Toisaalta näkymä on nyt aika hauska ja ehkä aidonkaltainenkin, kun ylävalo on selkeästi puskinvaloja kirkkaampi.

ealab
Veturinkuljettaja
Viestit: 1190
Liittynyt: 21.09.2007 09:49

Re: Ledivalot Märklinin digitaaliin

Viesti Kirjoittaja ealab »

Oranssi on valojen yhteinen plus. Yleensä led-valot pitää olla rungosta irti. Tarkista ao. dekon ulkoiset kytkentäohjeet.

jokkep
Ratavartija
Viestit: 14
Liittynyt: 26.09.2019 20:57

Re: Ledivalot Märklinin digitaaliin

Viesti Kirjoittaja jokkep »

Käyttöohjeen kytkentäohje menee niin, että harmaa on etuvalojen johto, oranssi "ground", eli maa, jos valoja ei ole ennestään maatettu runkoon. Tilannehan on nyt se, että veturin alkuperäisvalo on vanha hehkulamppusysteemi, jossa valolle menee vain yksi johto ja maana on veturin runko. Ledistä taas tulee kaksi johtoa, joista toinen on kytkettävä tietenkin harmaaseen sen alkuperäisen lampun rinnalle, jos aikoo saada etuvalot pelaamaan ohjaimen kytkimestä. Ledin toisen johdon kytkin sitten tuohon "ground", eli oransiin, koska juurikin mielessä pyöri tuo lausuma, että ledit pitää olla rungosta irti. Jotain kautta se nyt kuitenkin saa siis virtaa, vaikka ohjaimesta sammutankin etuvalot (ja hehkulamppu kyllä sammuukin), koska jää silti palamaan. Hiukan himmeämpänä ja väpättäen. Siitä, mikä nyt on plussa ja mikä miinus ei minulla ole käsitystä, kytkin käyttöohjeen kaavion mukaan.
Oletettavasti muutan systeemiä nyt niin, että poistan vanhan hehkulampun kokonaan ja korvaan puskinvalotkin ledeillä, niin ongelma ratkennee. Mielenkiintoista on kokeilla, riittäisikö yksi ledi, kun rakenteessa on vain yksi lamppu nytkin ja kaikki kolme alkuperäistä etuvaloa oli tehty johtamalla valo lamppuihin kirkkaalla muovipalikalla. Toimisikohan tuo, jos poraisi vain reiän ledille tuohon palikkaan. Kokeilemma sitä.

ealab
Veturinkuljettaja
Viestit: 1190
Liittynyt: 21.09.2007 09:49

Re: Ledivalot Märklinin digitaaliin

Viesti Kirjoittaja ealab »

Oranssi on yhteinen plus, Märklin-kytkennöissä. DCC/NEM-kytkennöissä väri on sininen.! Ilmeisesti led saa "pimeän sähkönsä" puskinvalojen kautta, rungon kautta. Rungossa kun on vaihtosähköä, polttimoiden kautta. Oranssia myöten tulee DC+, polttimoiden kautta rungon vaihtosähköä, sen negatiivistä puolijaksoja, siksi välkkynee. Dekon tyypillä hakemalla löytyy kytkentävaihtoehtoja.

jokkep
Ratavartija
Viestit: 14
Liittynyt: 26.09.2019 20:57

Re: Ledivalot Märklinin digitaaliin

Viesti Kirjoittaja jokkep »

Veturin valot.jpg
Veturin valot.jpg (139.06 KiB) Katsottu 529 kertaa
Tämmöinen tuli valoista kahden ledin kanssa. Toinen on ylävalo, toinen on asennettu veturin nokassa olevan muovilinssin yläosaan porattuun reikään. Valo johtuu siis ylhäältä linssiä pitkin alavaloihin. Alumperin linssi muodosti myös ylävalon, joka oli kattilan luukussa. Se on poistettu ja korvattu suomalaistyyppisellä ylävalolla. En tiedä olenko oikeassa, mutta käsitykseni on, että vetureitten ylävalo on usein tuommoinen valonheitintyyppinen ja usein tehokkaampi kuin puskinvalot. Nyt valot toimivat ja kytkeytyvät oikein, kun molemmat on kytketty yhteen ja samoihin johtoihin.

Teppo1
Ratavartija
Viestit: 31
Liittynyt: 16.02.2016 12:25

Re: Ledivalot Märklinin digitaaliin

Viesti Kirjoittaja Teppo1 »

jokkep kirjoitti:
27.04.2020 21:50
En tiedä olenko oikeassa, mutta käsitykseni on, että vetureitten ylävalo on usein tuommoinen valonheitintyyppinen ja usein tehokkaampi kuin puskinvalot.
Tuo ei päde ainakaan saksalaiseen kalustoon. Siellä ajovalot ovat uskomattomat himmeitä. Tämä tuli itsekin havaittua 1990-luvun puolivälissä, kun minulle tarjoutui tilaisuus matkustaa 628-sarjan dieselmoottojijunan ohjaamossa eräänä syksyisenä iltana.

Vastaa Viestiin